Hermes verzorgt tot eind 2016 busvervoer in SRE

Alles over het Openbaar Vervoer in Zeeland, Noord-Brabant en Limburg.
Plaats reactie
Raymond
Berichten: 1191
Lid geworden op: ma 11 aug 2008, 21:29

Hermes verzorgt tot eind 2016 busvervoer in SRE

Bericht door Raymond »

Hermes verzorgt tot eind 2016 busvervoer in regio
woensdag 04 april 2012 | 10:47
Laatst bijgewerkt op: woensdag 04 april 2012 | 10:49


EINDHOVEN Vervoerbedrijf Hermes zal tot eind 2016 busvervoer in Eindhoven en Zuidoost-Brabant verzorgen.
De opdrachtgever van het openbaar vervoer in de regio, het Samenwerkingsverband Regio Eindhoven, heeft dat besloten. De concessie van Hermes liep tot eind 2014, met een optie voor nog eens twee jaar.

Lees verder
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50855
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Hermes verzorgt tot eind 2016 busvervoer in SRE

Bericht door Suus »

Naast het feit dat Hermes het waarschijnlijk naar behoren doet is het ook nog even een signaal aan de provincie dat het OV in Eindhoven echt wel behoorlijk uitgebaat wordt.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6230
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Hermes verzorgt tot eind 2016 busvervoer in SRE

Bericht door fogeltje »

Goed nieuws *O* Inderdaad seintje richting de provincie.

Maar ik moet wel bekennen dat het wel makkelijk zou zijn als alle Brabantse concessies op dezelfde datum worden aanbesteed (los van de eisen per concessie). Wellicht dat de provincie Arriva en Veolia een verlenging van twee jaar zal aanbieden om de data toch weer gelijk te trekken.
"Een touringcar is geen bus"
huibf
Donateur
Berichten: 4101
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Hermes verzorgt tot eind 2016 busvervoer in SRE

Bericht door huibf »

fogeltje schreef:Goed nieuws *O* Inderdaad seintje richting de provincie.

Maar ik moet wel bekennen dat het wel makkelijk zou zijn als alle Brabantse concessies op dezelfde datum worden aanbesteed (los van de eisen per concessie). Wellicht dat de provincie Arriva en Veolia een verlenging van twee jaar zal aanbieden om de data toch weer gelijk te trekken.
Buiten het feit dat Hermes in prima bedrijf is dat het OV netjes verzorgt verbaasd me het enigzinds. Immers SRE en Brabant schrijven een gezamelijk document over het OV vanaf 2014 en verder. Deze maand gaat dit waarschijnlijk ook goed gekeurd worden door de Provincie en SRE.
Het was dan inderdaad makkelijk geweest om dit gelijk te trekken.
Daan76
Berichten: 304
Lid geworden op: zo 26 dec 2010, 12:46

Re: Hermes verzorgt tot eind 2016 busvervoer in SRE

Bericht door Daan76 »

fogeltje schreef:Goed nieuws *O* Inderdaad seintje richting de provincie.

Maar ik moet wel bekennen dat het wel makkelijk zou zijn als alle Brabantse concessies op dezelfde datum worden aanbesteed (los van de eisen per concessie). Wellicht dat de provincie Arriva en Veolia een verlenging van twee jaar zal aanbieden om de data toch weer gelijk te trekken.
Dit vrees ik ook.
Of zou men hier een zelfde constructie toe gaan passen wat in Tilburg van toepassing is geweest? Tilburg Stad was oorspronkelijk een aparte concessie (de TOP-periode), is tijdens het aanbesteden van de overige Brabantse concessies in het PVE aangeduid als zijnde "hoort vanaf aanvang bij de concessie Midden Brabant".
Dat zou betekenen dat SRE na die 2 jaar verlenging alsnog automatisch bij de overige concessies gevoegd kan worden. In dat geval zal Hermes wel extra hard aan willen trekken om de overige Brabantse concessies ook te winnen vermoed ik?
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6230
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Hermes verzorgt tot eind 2016 busvervoer in SRE

Bericht door fogeltje »

Daan76 schreef:
fogeltje schreef:Goed nieuws *O* Inderdaad seintje richting de provincie.

Maar ik moet wel bekennen dat het wel makkelijk zou zijn als alle Brabantse concessies op dezelfde datum worden aanbesteed (los van de eisen per concessie). Wellicht dat de provincie Arriva en Veolia een verlenging van twee jaar zal aanbieden om de data toch weer gelijk te trekken.
Dit vrees ik ook.
Of zou men hier een zelfde constructie toe gaan passen wat in Tilburg van toepassing is geweest? Tilburg Stad was oorspronkelijk een aparte concessie (de TOP-periode), is tijdens het aanbesteden van de overige Brabantse concessies in het PVE aangeduid als zijnde "hoort vanaf aanvang bij de concessie Midden Brabant".
Dat zou betekenen dat SRE na die 2 jaar verlenging alsnog automatisch bij de overige concessies gevoegd kan worden. In dat geval zal Hermes wel extra hard aan willen trekken om de overige Brabantse concessies ook te winnen vermoed ik?
Interessante overweging. Alleen de tijd zal het leren ben ik bang. Sowieso eens afwachten wat de provincie nu wil gaan doen. Huidige concessies behouden of nieuwe concessiegrenzen trekken zoals we in het andere topic al besproken hebben. Interessante ontwikkelingen worden het denk ik zeker. Ik hoop overigens dat de aanbesteding dit keer beter verloopt dan de vorige twee keer!
"Een touringcar is geen bus"
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50855
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Hermes verzorgt tot eind 2016 busvervoer in SRE

Bericht door Suus »

De concessie voor Eindhoven is veel te groot om hem zomaar even bij een andere concessie te stoppen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6230
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Hermes verzorgt tot eind 2016 busvervoer in SRE

Bericht door fogeltje »

Bee schreef:De concessie voor Eindhoven is veel te groot om hem zomaar even bij een andere concessie te stoppen.
Daar zinspelen we ook niet op. In het andere topic (Provincie Brabant moet bezuinigen) wordt geopperd om de concessies in heel Brabant opnieuw te bezien en nieuwe grenzen te trekken, waarbij alle bestaande concessies min of meer wat anders gaan lopen. Dit wordt lastig als het SRE nu opeens twee jaar later afloopt. Maar je zou wel een constructie kunnen bedenken "vanaf 2017 gaat dit van start" en tot die tijd gaan de andere Brabantse concessies als miniconcessies van start. Integratiemogelijkheden zijn onder andere bijvoorbeeld delen van streekvervoer de Peel met delen van Oost-Brabant.
"Een touringcar is geen bus"
huibf
Donateur
Berichten: 4101
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Hermes verzorgt tot eind 2016 busvervoer in SRE

Bericht door huibf »

fogeltje schreef:
Bee schreef:De concessie voor Eindhoven is veel te groot om hem zomaar even bij een andere concessie te stoppen.
Daar zinspelen we ook niet op. In het andere topic (Provincie Brabant moet bezuinigen) wordt geopperd om de concessies in heel Brabant opnieuw te bezien en nieuwe grenzen te trekken, waarbij alle bestaande concessies min of meer wat anders gaan lopen. Dit wordt lastig als het SRE nu opeens twee jaar later afloopt. Maar je zou wel een constructie kunnen bedenken "vanaf 2017 gaat dit van start" en tot die tijd gaan de andere Brabantse concessies als miniconcessies van start. Integratiemogelijkheden zijn onder andere bijvoorbeeld delen van streekvervoer de Peel met delen van Oost-Brabant.
De Peel, bij oost Brabant trekken heeft weinig zin. Het is maar zo'n klein deel van SRE en zo weinig lijnen. Alleen lijn 23 en 26 hebben enig nut. 20 en 24 zitten al veel gekoppeld aan eindhoven evenals lijn 22.
Gewoon zo houden.
Daarbij SRE kan wel worden opgedoekt. Maar dat is alleen de naam. De aangesloten gemeenten willen wat betreft het verkeer-vervoer gewoon blijven samenwerken met elkaar.
Daan76
Berichten: 304
Lid geworden op: zo 26 dec 2010, 12:46

Re: Hermes verzorgt tot eind 2016 busvervoer in SRE

Bericht door Daan76 »

huibf schreef: De Peel, bij oost Brabant trekken heeft weinig zin. Het is maar zo'n klein deel van SRE en zo weinig lijnen. Alleen lijn 23 en 26 hebben enig nut. 20 en 24 zitten al veel gekoppeld aan eindhoven evenals lijn 22.
Gewoon zo houden.
Daarbij SRE kan wel worden opgedoekt. Maar dat is alleen de naam. De aangesloten gemeenten willen wat betreft het verkeer-vervoer gewoon blijven samenwerken met elkaar.
Ik zat in deze richting te denken:
- Het huidige Midden- en West Brabant van elkaar loskoppelen. Het huidige Midden Brabant (inclusief de stadsdienst Tilburg) bij Meijerij en Oost plaatsen omdat dit qua passagiersbewegingen nu eenmaal veel logischer is dan Midden bij West te hebben (ik heb vanaf dag 1 al niet begrepen waarom Midden in vredesnaam bij West gevoegd is, het is veel logischer om bij Meierij aan te sluiten).
- In aanvulling hierop ook delen van het huidige SRE bij deze nieuw te vormen concessie voegen. Daarbij denk ik in 1e instantie aan reparatie van de buslijnen tussen Tilburg/Best/Eindhoven en Tilburg/Reusel/Eindhoven en eventueel nieuwe verbindingen die nu niet mogelijk zijn wegens de huidige concessiegrenzen (een verbinding Uden-Veghel-St.Oedenrode-Best misschien, voor de treinreizigers richting Tilburg die momenteel persé via Eindhoven moeten?). U noemt zelf lijn 23 en 26 nog (ik heb geen idee waar deze rijden omdat ik daar niet bijster bekend ben), deze zouden dan ook nog toegevoegd kunnen worden.

Brabant zou dan 3 concessiegebieden overhouden:
- De nieuw te vormen concessie bestaande uit het huidige Midden, Meierij, Oost en aantal lijnen van SRE.
- Het huidige SRE, minus het handjevol lijnen die naar het nieuwe gebied overgaan.
- Het huidige West, inclusief de BrabantLiners (waarom de BrabantLiners momenteel een aparte concessie zijn is mij ook een raadsel, gewoon bij West voegen dus).
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6230
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Hermes verzorgt tot eind 2016 busvervoer in SRE

Bericht door fogeltje »

huibf schreef:De aangesloten gemeenten willen wat betreft het verkeer-vervoer gewoon blijven samenwerken met elkaar.
Maar krijgen ze daar dan straks ook de gelegenheid voor (en het geld)?
"Een touringcar is geen bus"
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 18 gasten