Spoorbrug Zuidhorn

Alles over het Openbaar Vervoer in Groningen, Friesland en Drenthe.
Plaats reactie
menno47
Berichten: 161
Lid geworden op: za 17 apr 2010, 12:09
Locatie: Groningen

Spoorbrug Zuidhorn

Bericht door menno47 »

Friese zorgen over spoorbrug Zuidhorn

LEEUWARDEN - De Friese fractie van de ChristenUnie maakt zich zorgen over de haalbaarheid van extra treinen op het spoor Leeuwarden-Groningen. lees verder
Een dutje achter het stuur
Is soms van eeuwige duur !
Jef400
Berichten: 5763
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 18:46

Re: Spoorbrug Zuidhorn

Bericht door Jef400 »

Typisch CU op zich juist hier zorgen over te maken. Als je op stations Passeersporen legt ben je van het hele gezeik af. Zo moeilijk is 't niet.
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
Daan
Berichten: 2963
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:50

Re: Spoorbrug Zuidhorn

Bericht door Daan »

Station Zuidhorn heeft twee sporen. Punt hier is dat als je meer treinen wilt laten rijden, je niet alle kruisingen meer op stations hebt en dus meer dubbelspoor moet hebben.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Spoorbrug Zuidhorn

Bericht door reisthijs »

In de plannen zoals ze op de site van de provincie Groningen staan (Extra sneltrein Groningen - Leeuwarden) zou het spoor tussen Zuidhorn en Hoogkerk verdubbeld worden.

De spoorbrug over het Van Starkenborghkanaal ligt tussen Zuidhorn en Grijpskerk en dat stuk blijft volgens deze plannen gewoon enkelspoor. Dan is daar dus ook geen nieuwe brug nodig.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50896
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Spoorbrug Zuidhorn

Bericht door Suus »

Interessant, die extra sneltrein tussen Groningen en Leeuwarden, maar komt die spoorlijn nu niet op een punt dat exploitatie van dieseltreinen duurder wordt dan met elektrische treinen?
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Spoorbrug Zuidhorn

Bericht door Klaasje »

Ja, zo langzamerhand wel. Ik geloof dat alle stukken waar het spoor niet verdubbeld wordt maar de snelheid nog niet 140 km/h is die zoveel mogelijk omhoog gaat.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13545
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Spoorbrug Zuidhorn

Bericht door Wubbo »

Gezien de verbondenheid van de dieselnetwerken rond Leeuwarden en Groningen kan ik me voorstellen dat electrisch rijden zulke versnijdingsverliezen gaat geven dat diesel toch goedkoper blijft.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13666
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Spoorbrug Zuidhorn

Bericht door Vinny »

Alle spoorlijnen zouden geelectrificeerd moeten worden. Dat is al snel economisch rendabel mits de terugverdientijd lang genoeg is. Vergeet niet dat diesel ook een milieuonvriendelijke brandstof is
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Statler Rail
Berichten: 1057
Lid geworden op: za 04 feb 2012, 00:18
Locatie: Europa

Re: Spoorbrug Zuidhorn

Bericht door Statler Rail »

Je zou in ieder geval een plan van aanpak moeten maken. Ik geloof dat de concessie tot 2020 loopt. Als je dan zou willen overschakelen naar elektrisch, moet je nu zo zoetjes aan al beginnen met plannen te maken en financiering zoeken. De doorlooptijd van zoiets is gewoon heel erg lang. Punt is dat er überhaupt geen visie is op dat gebied.

Wat die spoorbrug bij Zuidhorn betreft; in het geplande dienstregelingsmodel is een dubbelspoorsbrug niet nodig, maar wat nou als je over een paar jaar een ander dienstregelingsmodel wil? Of als de tijden verschuiven door bijvoorbeeld rijtijdwinst (hogere snelheid) of het verschuiven van aansluitende treinen? Plus dat er in principe in de toekomst wellicht weer markt is voor goederenvervoer. Er zit redelijk wat lading in Leeuwarden (Friesland Foods), maar doordat de economie zo is ingezakt is dat nu naar andere modaliteiten gegaan. Als dat weer wat aantrekt of de brandstofprijzen stijgen kan spoorvervoer weer in beeld komen.

Mijn standpunt is dat als je grote infra-investeringen doet, je beter die paar miljoen extra kan uittrekken voor een toekomstvast ontwerp als dat je erop beknibbelt waardoor toekomstige uitbreiding hoge kosten meebrengt. Nu geschikt maken voor dubbelspoor kost 5 miljoen, op een later moment dat doen kost 36 miljoen. Oftewel: als één op de zeven van dit soort reserveringen later daadwerkelijk wordt gebruikt ben je al goedkoper uit. Lijkt mij dus geen gekke investering.
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Spoorbrug Zuidhorn

Bericht door Klaasje »

Voor die spoorbrug en de bijbehorende spoordijk moet gewoon een ontwerp worden gemaakt wat het later uitbreiden op goedkope wijze mogelijk maakt. Dat is toekomst vast zat. Als je alles voorbereid op de toekomst gaat uitbouwen zul je bijna altijd zien dat het tegen de tijd dat het in gebruik genomen gaat worden het toch weer anders moet. Dan gooi je pas echt geld weg.
Statler Rail
Berichten: 1057
Lid geworden op: za 04 feb 2012, 00:18
Locatie: Europa

Re: Spoorbrug Zuidhorn

Bericht door Statler Rail »

De kans dat een dubbelsporige brug later tóch anders moet lijkt me niet zo groot. ProRail gaat vast niet ineens breedspoor invoeren... :lol:

Maar voor de duidelijkheid: er wás een ontwerp voor een dubbelsporige brug gemaakt. Die moest op verzoek van de Provincie Groningen vervolgens aangepast worden naar een ontwerp voor een enkelsporige brug.

Er is overigens ook onderzocht of het mogelijk was om een makkelijk uitbreidbaar ontwerp (bv dubbele brughoofden) te maken, maar dat bleek in dit geval nauwelijks goedkoper dan écht een dubbelsporige brug bouwen. Het hele punt is dat het geld uit verschillende potjes komt. De spoorbrug vervangen door een enkelsporige brug komt uit het potje Verruiming vaarweg Lemmer-Delfzijl. De meerkosten voor een dubbelsporige brug moeten op een andere manier gefinancierd worden. Er is een RSP-potje Verbetering spoorlijn Groningen-Leeuwarden met tientallen miljoenen, maar dat willen ze uitgeven aan verdubbeling van andere trajectdelen.
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: Spoorbrug Zuidhorn

Bericht door Caspar »

Statler Rail schreef:De kans dat een dubbelsporige brug later tóch anders moet lijkt me niet zo groot. ProRail gaat vast niet ineens breedspoor invoeren... :lol:
Het gebeurt regelmatig dat 20 jaar later de milieunormen dermate zijn aangepast dat de nieuw te bouwen sporen te dicht bij bebouwing komen, er extra geluidswerende maatregelen nodig zijn etc.
Als je dus een spoordijk aanlegt naar de huidige maatstaven, zou het zo maar kunnen dat je er over 20 jaar helemaal geen spoor op mag leggen. Volgens mij speelt zoiets in Almere als ik me niet vergis?

Wat ik zelf doorgaans ook van de zotte vind.
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Spoorbrug Zuidhorn

Bericht door Klaasje »

Klopt.. In Almere had men voldoende ruimte vrijgehouden voor een viersporigheid op een dijklichaam conform de standaarden van het einde van de jaren '80. Die standaarden zijn veranderd en toen men in 2007/2008 daarmee aan de slag ging voor SAAL paste het allemaal van geen kanten en bleek dat over een grote lengte keerwanden nodig zouden zijn om aan de ontwerpvoorschriften te kunnen voldoen. Die keerwanden zijn niet gratis. Dat was overigens slechts 20 jaar na oplevering van de lijn.
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Spoorbrug Zuidhorn

Bericht door webguy »

Heeft dat met geluidsvoorschriften te maken? Of met nieuwe ervaringen voor rijden met 200km/u? Of werd er uberhaupt niet gepland voor hogere snelheid?
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Spoorbrug Zuidhorn

Bericht door Klaasje »

Nee, nietzozeer met geluid maar vooral met de voorgeschreven afstanden tussen de sporen en de hellingen van de spoordijk. In de jaren '80 was 4,25 hart op hartafstand van twee sporen voldoende voor 160 km/h. Dat is inmiddels opgeschroefd naar 4,5 met als randvoorwaarde dat er per twee sporen minimaal een inspectiepad aanwezig moet zijn (hart op hart 7,25). Waar eerst een baan van 3*4,25+2*2= 16,75 meter voldoende was is dat nu 2*4,5+7,25+2*2=18,25 meter of 2*7,25+4,5+2*2 = 25 meter. Verder zijn de eisen voor de hellingen van het dijklichaam aangepast wat de boel ook wat breder maakt. Zo kan een spoordijk aan de voet ineens 6 of 7 meter breder worden.

Noot: de waarden die ik opnoem komen ergens diep uit het geheugen..
Gebruikersavatar
Cookie
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1671
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 17:06

Re: Spoorbrug Zuidhorn

Bericht door Cookie »

Verdubbeling spoorbrug Zuidhorn afgeblazen

GRONINGEN - Provinciale Staten hebben woensdag definitief een streep gezet door de plannen om de nieuwe spoorbrug bij Zuidhorn geschikt te maken voor dubbelspoor. (...)

Met het aanleggen van een brug voor enkelspoor wordt 5,2 miljoen euro bespaard. De collegepartijen willen dit geld reserveren voor verbetering van het spoor voor goederentreinen naar Duitsland. (...) De nieuwe brug bij Zuidhorn gaat nu zo'n 32 miljoen in plaats van 37 miljoen euro kosten.

Volledig bericht op http://rtvnoord.nl/artikel/artikel.asp?p=109447
Stéphane
Berichten: 790
Lid geworden op: do 22 dec 2011, 10:25
Locatie: België

Re: Spoorbrug Zuidhorn

Bericht door Stéphane »

Maar, als je het spoor wil verbeteren zodat er 4 sprinters en nog wat goederentreinen op kunnen kan je toch niet anders dan die brug verdubbelen? Welke verbeteringen vraagt het spoor daar eigenlijk?
Een winterse dag:
De trein in België: Het enige dat niet gekker doet dan anders.
De trein in Nederland: Het enige dat echt gekker doet dan anders.
Gebruikersavatar
Cookie
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1671
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 17:06

Re: Spoorbrug Zuidhorn

Bericht door Cookie »

Gedeelte over goederenvervoer naar Duitsland afgesplitst hierheen.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 40 gasten