Ardan on Tour #9: Nog een keer naar Hamburg

Dit is het forumdeel voor jouw mooie foto's. Plaats dus al je reisverslagen hier. Ook overige foto's zijn welkom, mits ze voorzien zijn van een omschrijving waarom je die foto graag wil laten zien.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Ardan on Tour #9: Nog een keer naar Hamburg

Bericht door Ardan »

Gisteren mijn alweer vijfde bezoekje afgelegd aan Hamburg :Y
De heenreis was niet echt bijzonder, wat drukker dan normaal ivm de dag voor het paasweekend alleen. Zoals gebruikelijk kom je ergens tussen Leer en Oldenburg altijd wel een autotrein tegen...
Afbeelding
..en de VT98's bij Westerstede-Ocholt komen ook niet van hun plaats.
Afbeelding
In Bremen bleek de MEr van 11 uur wat vertraging te hebben, dus ik trek een klein sprintje, maar helaas, hij reed net weg. Dus dan maar op de gewone trein wachten, een ruime overstap waar ik even de lokale Edeka kon overvallen.
Achteringang Bremen Hbf.
Afbeelding
Na een rustige rit van ruim een uur kwam ik keurig op tijd in Hamburg Hbf. De indrukwekkende hal.
Afbeelding
Voor wat uitgebreidere foto's moet je maar even zoeken op 'Ardan on Tour #8: Hamburg', mijn vorige reportage :Y
Metrostation Alter Teichweg.
Afbeelding

Om het Hamburgse metronet compleet te krijgen, moest ik nog twee trajecten berijden: Volksdorf-Ohlstedt en Berliner Tor-Mümmelmannsberg.
Bij deze gedaan :)
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Teruggereden naar Wandsbek-Markt. Onderweg een DT2-metro bij Farmsen. Deze metro's zijn eigenlijk al te oud, maar soms is het toch nodig er wat in te zetten.
Afbeelding

Van Wandsbek Markt ging ik met bus 23 naar Horner Rennbahn en vandaar naar Mümmelmannsberg.
Mümmelmann is een dialectwoord, en het betekent:...
Afbeelding
Juist, allemaal lieve konijntjes! :D :D
Afbeelding

De tunnelingang van lijn U3 tussen Rödingsmarkt en Rathaus is waanzinnig krap omdat er bijna geen ruimte was tijdens de bouw. Het is een erg steile helling met veel gekronkel, maar je schijnt er wel mooie foto's te kunnen maken, dus dat was mijn volgende reisdoel.
Afbeelding
Een metro gaat de bocht om, om meteen flink te dalen om de tunnel naar Rathaus in te rijden. Maximumsnelheid is slechts 30 km/h.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Ik heb die balk expres voor de trein in beeld gehouden om de helling aan te geven.
Afbeelding
Eén minuut later kwam er nog een metro terug. Door het geknars op de baan hoor je hem duidelijk aankomen.
Afbeelding

Even wat bussen, voor de fans :)
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Nog even achterom kijkend terwijl ik richting Stadthausbrücke loop..
Afbeelding
..en natuurlijk ook nog een beetje de toerist uitgehangen.
Afbeelding
Afbeelding
In S-bahnstation Stadthausbrücke. Deze trein stond op het moment van de foto stil, want er was iets misgegaan.. hij vertrok vrij voorzichtig, en kwam toen stevig tot stilstand terwijl de eerste twee bakken het station alweer uit waren. Geen idee wat er aan de hand was want ik wilde de andere kant op. Onderweg ook nog wat stilstaande treinen tegengekomen, maar de storing heeft volgens mij niet lang geduurd.

Stationsingang Königstraße.
Afbeelding

Even ten zuiden van station Altona ligt een ongebruikte tunnel. Aangezien het station zo'n 30 meter hoger ligt dan de haven, was er een goederenspoorlijn aangelegd die door een tunnel werd gevoerd om het hoogteverschil te overwinnen. De tunnel is al heel oud: 1874. Sinds de jaren '90 is hij echter niet meer in gebruik. De tunnel is nu ook te gevaarlijk dus in gebruik nemen voor personenvervoer is ook geen optie. Er zijn ook geen andere plannen voor.
Afbeelding
Afbeelding
Uitzicht over de havens. In de verte de Köhlbrandbrücke.
Afbeelding
Oorspronkelijk was dit het station Altona, maar dat heeft niet gek lang hier gelegen. Tegenwoordig ligt het station wat noordelijker en is het oude spoorterrein een park, waar het met een mooi zonnetje goed toeven was :)
Stationsgebouw, tegenwoordig Neues Rathaus Altona.
Afbeelding
Afbeelding
In de hal van station Altona stond een modelbaan :)
Afbeelding
Per S-bahn naar Sternschanze. Op de achtergrond de Messe.
Afbeelding
Via Eppendorfer Baum...
Afbeelding
..en het fraaie Klosterstern..
Afbeelding
..en Jungfernstieg, waar de eind dit jaar te openen lijn U4 al wordt aangegeven..
Afbeelding
..en nog even kijken over de Binnenalster..
Afbeelding
Afbeelding
..was het alweer tijd om naar het station te gaan.
Afbeelding
De trein van 17 15 uur naar Bremen is altijd erg druk, maar nu was het echt extreem druk. Wat vertraagd vertrokken omdat de deuren niet dichtkonden, en op Harburg was het helemaal feest, 10 minuten stilgestaan. Iedereen gaat nu ook naar huis of op paasvakantie. Veel scoutinggroepjes ook die op kamp gaan.
Gelukkig was de overstap in Bremen ruim. De trein naar Leer was ook over- en overvol. Bij het laatste balkon heb ik me aan de stang op het balkon met één hand vastgehouden, een voet op de treeplank en met de andere voet net zo lang de telkens automatisch dichtgaande deur weer opengetrapt totdat er wat in het gangpad gingen staan. Toen ik daarom vroeg gingen ze dat ook spontaan doen, zeker omdat ik zei dat ik net zo lang de deur openhield tot ik erbij paste en we anders niet gingen vertrekken :) Gewoon een beetje bluffen..
Lange planmatige haltering in Oldenburg, waar de trein een stuk leger werd. Verder een goede thuisreis gehad. Het was een ontzettend mooie, leuke dag! :D
Nog even wat sfeerplaatjes van Oldenburg ter afsluiting.
Afbeelding
Afbeelding
Ik doe ook maar wat
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21272
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Ardan on Tour #9: Nog een keer naar Hamburg

Bericht door Meltrain »

Mooi. :pos:
Maar had je niet beter even tot het eind van het jaar kunnen wachten om naar Hamburg te gaan, nu moet je verplicht nog een keer voor de U4. :mrgreen:
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Ardan on Tour #9: Nog een keer naar Hamburg

Bericht door Ardan »

Neuh :) Dan ga ik gewoon nog een keer :)
Ik doe ook maar wat
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 14 gasten