Busbegeleider doodgeslagen in Brussel

Voor ontwikkelingen in het openbaar vervoer in het buitenland.
Stéphane
Berichten: 790
Lid geworden op: do 22 dec 2011, 10:25
Locatie: België

Busbegeleider doodgeslagen in Brussel

Bericht door Stéphane »

dm UPDATE Een busbegeleider van de Brusselse vervoersmaatschappij MIVB is vanochtend overleden na zware agressiefeiten. De feiten deden zich voor na een ongeval met de bus. Daarop werd de begeleider aangevallen aan het Redersplein in de Brusselse Haven, meldt VRT. De MIVB schort het verkeer op het hele net op.

De man was hersendood en is in de loop van de ochtend overleden. De MIVB heeft besloten om het tram-, bus- en metroverkeer voor onbepaalde tijd op te schorten. "Na de dramatische aanval tegen een van onze medewerkers deze ochtend op het bovengrondse net, heeft de MIVB-directie beslist alle tram-, bus- en metroverkeer op te schorten", zegt woordvoerster Françoise Ledune.

Vanochtend kwam een bus van de MIVB in aanrijding met een wagen op het Redersplein. Hoe het ongeval precies gebeurde, is voorlopig onduidelijk. Een medewerker van de MIVB kwam ter plaatse om bijkomende vaststellingen te doen, onder meer om foto's te nemen. Hij werd aangevallen door twee vrienden van de bestuurder van de wagen, die intussen naar het ziekenhuis was gebracht. De bestuurder zou de vrienden na het ongeval opgebeld hebben. De daders zijn nog op de vlucht.

De vakbonden reageren geschokt op de agressie. Ze roepen alle chauffeurs van bus, tram en metro in Brussel op om terug te keren naar de stelplaats.

http://www.demorgen.be/dm/nl/989/Binnen ... ssie.dhtml
Een winterse dag:
De trein in België: Het enige dat niet gekker doet dan anders.
De trein in Nederland: Het enige dat echt gekker doet dan anders.
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Busbegeleider doodgeslagen in Brussel

Bericht door Fles »

Zo :shock: Da's niet niks. Benieuwd hoe dit verder gaat....
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Busbegeleider doodgeslagen in Brussel

Bericht door Fles »

Een medewerker van de MIVB kwam ter plaatse om bijkomende vaststellingen te doen, onder meer om foto's te nemen. Hij werd aangevallen door twee vrienden van de bestuurder van de wagen, die intussen naar het ziekenhuis was gebracht. De bestuurder zou de vrienden na het ongeval opgebeld hebben.
Nou da's mooi makkelijk. Die man ligt in het ziekenhuis, telefoon afpakken, laatst gekozen nummers natrekken, ka-ching...
Gebruikersavatar
marvinkok
Berichten: 3264
Lid geworden op: di 23 mar 2010, 20:46
Locatie: Heerde

Re: Busbegeleider doodgeslagen in Brussel

Bericht door marvinkok »

.. en dan opknopen...
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: do 03 nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: Busbegeleider doodgeslagen in Brussel

Bericht door R-Flow »

Vind het wel goed dat alles direct is stilgelegd naar aanleiding hiervan. Geef je een duidelijk signaal mee af. :pos:
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Busbegeleider doodgeslagen in Brussel

Bericht door Wubbo »

De dader is opgepakt. Volgens Belgische media ligt het ov in Brussel tot na Pasen stil. Ik vind het opvallend dat kennelijk iedereen in Brussel op de hoogte is: je ziet nauwelijks mensen wachten bij de bushaltes.
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Busbegeleider doodgeslagen in Brussel

Bericht door Fles »

Zulk nieuws gaat best snel tegenwoordig, zelfs in België.
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: do 03 nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: Busbegeleider doodgeslagen in Brussel

Bericht door R-Flow »

Wubbo schreef:De dader is opgepakt. Volgens Belgische media ligt het ov in Brussel tot na Pasen stil. Ik vind het opvallend dat kennelijk iedereen in Brussel op de hoogte is: je ziet nauwelijks mensen wachten bij de bushaltes.
Welkom in 2012. :wink:
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Busbegeleider doodgeslagen in Brussel

Bericht door Vinny »

R-Flow schreef:Vind het wel goed dat alles direct is stilgelegd naar aanleiding hiervan. Geef je een duidelijk signaal mee af. :pos:
Ja, en dan? Zal als het dagelijks leven op dinsdag weer hervat wordt, de wereld er anders uit gaan zien? Is het aggressieprobleem dan ineens beteugeld?

Nee, dus.

De vraag is alleen wat er dan wel moet gebeuren. Ik weet het niet. Tegen dit soort geweld lijkt me geen kruid gewassen eerlijk gezegd. Dat de daders figuurlijk moeten worden opgeknoopt, daar ben ik het helemaal mee eens. Maar goed, dat vindt iedereen ook wel en ik denk dat het wel gaat gebeuren.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: do 03 nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: Busbegeleider doodgeslagen in Brussel

Bericht door R-Flow »

Vinny schreef:Ja, en dan? Zal als het dagelijks leven op dinsdag weer hervat wordt, de wereld er anders uit gaan zien? Is het aggressieprobleem dan ineens beteugeld?
Is dat de gedachte er achter dan? Lijkt me niet hè…

Daar moet ik wel bij zeggen dat het OV lamleggen tot dinsdag wel weer gevalletje doorslaan is. Je benadeelt gigantisch veel mensen die er verder ook niks aan kunnen doen dat dit gebeurd is. Na een dag heb je je punt wel gemaakt.
Laatst gewijzigd door R-Flow op za 07 apr 2012, 21:41, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Busbegeleider doodgeslagen in Brussel

Bericht door Vinny »

Ik wordt gewoon een beetje moe van "signaalfuncties".

"Busbegeleider doodgeslagen"
Oh wat erg. Vreselijk. Opknopen die dader. Waar gaat het toch heen met de wereld.
Over tot de orde van de dag

"Busbegeleider doodgeslagen. Met prime time een uur t.v. discussie, geen openbaar vervoer, persverklaring van de premier, land in rep en roer"
Oh wat erg. Vreselijk. Opknopen die dader. Waar gaat het toch heen met de wereld.
Over tot de orde van de dag

Dat bedoel ik dus een beetje... :wink:
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: do 03 nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: Busbegeleider doodgeslagen in Brussel

Bericht door R-Flow »

Na ieder incident zul je de draad weer moeten oppakken en ondertussen kijken hoe je zoiets in de toekomst misschien kan voorkomen… Een alternatief is er simpelweg niet.

Wat ik mezelf wel heel erg afvraag is waarom mensen steeds vaker geneigd lijken zijn tot dit soort excessen. Hier in Amsterdam hoor ik met grotere regelmaat weer dat iemand weer in elkaar geslagen is door een taxichauffeur. Disproportioneel geweld jegens je medemens.
Laatst gewijzigd door R-Flow op za 07 apr 2012, 21:47, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50854
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Busbegeleider doodgeslagen in Brussel

Bericht door Suus »

Wat men wel wil bereiken met het stilleggen is mij ook niet geheel duidelijk, het is in dit geval ook geen geweld door reizigers maar indirect door een collega.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Busbegeleider doodgeslagen in Brussel

Bericht door Ardan »

Het signaal lijkt me duidelijk: dit soort gedragingen worden niet gepikt.
Ik doe ook maar wat
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: do 03 nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: Busbegeleider doodgeslagen in Brussel

Bericht door R-Flow »

Bee schreef:Wat men wel wil bereiken met het stilleggen is mij ook niet geheel duidelijk, het is in dit geval ook geen geweld door reizigers maar indirect door een collega.
Het was toch een vriend van de automobilist die de busbegeleider heeft doodgeslagen?
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50854
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Busbegeleider doodgeslagen in Brussel

Bericht door Suus »

Ik zie het nu ja, ik dacht dat met wagen de bus werd bedoeld.

Dan nog vind ik het vreemd dat je reizigers dagenlang laat staan vanwege verknipte automobilisten.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Busbegeleider doodgeslagen in Brussel

Bericht door Fles »

R-Flow schreef:Na ieder incident zul je de draad weer moeten oppakken en ondertussen kijken hoe je zoiets in de toekomst misschien kan voorkomen… Een alternatief is er simpelweg niet.

Wat ik mezelf wel heel erg afvraag is waarom mensen steeds vaker geneigd lijken zijn tot dit soort excessen. Hier in Amsterdam hoor ik met grotere regelmaat weer dat iemand weer in elkaar geslagen is door een taxichauffeur. Disproportioneel geweld jegens je medemens.

Precies, er gaat in Brussel blijkbaar op sociaal-maatschappelijk gebied gewoon al heel lang heel veel mis, wat er uiteindelijk toe leidt dat sommige mensen dit soort gedrag blijkbaar een optie vinden. En dat los je niet van vandaag op morgen op, maar dat is wel iets wat opgelost moet worden. En het lijkt me dat zoiets vanuit een landelijke overheid moet komen en op allerlei gebieden zou moeten werken: in de (geestelijke) gezondheidszorg, het onderwijs, al dat soort dingen.

Maar ja, België is al totaal failliet door die debiele wafeleijzerpolitiek van ze, dus voor zinnig beleid zal wel geen geld zijn. Tsja, dan is het beste wat je kunt doen: Hopen dat het niet nog erger wordt (terwijl ook dat tegen beter weten in is). Just my 2 cents :)
Chauf21
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3161
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 22:27

Re: Busbegeleider doodgeslagen in Brussel

Bericht door Chauf21 »

Vinny schreef:
R-Flow schreef:Vind het wel goed dat alles direct is stilgelegd naar aanleiding hiervan. Geef je een duidelijk signaal mee af. :pos:
Ja, en dan? Zal als het dagelijks leven op dinsdag weer hervat wordt, de wereld er anders uit gaan zien? Is het aggressieprobleem dan ineens beteugeld?

Nee, dus.
Laten we de parallel naar de Nederlandse situatie van een aantal jaren terug maken. Er kwamen een tijdje diverse berichten over bedreigingegn en overvallen op ov-personeel. In sommige gevallen heeft men ook het werk neergelegd. Er zijn vervolgens actieplannen opgesteld en afspraken gemaakt.
Is de wereld nu zo veel anders dan toen? Nee.
Is het nu veiliger dan toen? Geen idee.
Wat er wel is gebeurd, is dat sociale veiligheid veel meer aandacht heeft gekregen. Er zijn betere afspraken tussen partijen, haltes en pauzelocaties worden nu waar wenselijk aangepast en er is extra personeel aangesteld.

Ik keur geweld niet goed, ik wil ook geen stakingen goedpraten, maar het is onzin dat signaalfuncties zinloos zijn. Signaalfuncties zelf kunnen geen dingen veranderen, dat ben ik met ie eens, maar het kan anderen wel aansporen om iets in gang te zetten. En wie of wat dat moet zijn hangt helemaal van de situatie af, maar er moet iets gaan gebeuren.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50854
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Busbegeleider doodgeslagen in Brussel

Bericht door Suus »

Er zijn ook voorzieningen in de voertuigen zelf genomen dmv schuifbare veiligheidsschermen, iig bij het GVB. Voor geld is een Belgische bus minder interessant vanwege de geldmachines, dat hebben we in Nederland weer niet.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Busbegeleider doodgeslagen in Brussel

Bericht door Fles »

Bee schreef:Er zijn ook voorzieningen in de voertuigen zelf genomen dmv schuifbare veiligheidsschermen, iig bij het GVB. Voor geld is een Belgische bus minder interessant vanwege de geldmachines, dat hebben we in Nederland weer niet.
Tsja, allemaal leuk en aardig, maar dit ging gewoon over iets totaal anders. Dit ging over een ordinaire verkeersruzie. Doordat er toevallig een lijnbus bij betrokken was komt de discussie op een OV-site als deze terecht.
Stéphane
Berichten: 790
Lid geworden op: do 22 dec 2011, 10:25
Locatie: België

Re: Busbegeleider doodgeslagen in Brussel

Bericht door Stéphane »

Dat dit weer in Brussel gebeurt is zeker niet goed voor de reputatie van de stad.
Maar als je ziet hoe het gesteld is denk ik dat dit zelfs bij een bus van De Lijn in Veldhoek kan gebeuren. In België is het beleid echt wel laks, als je straffen van minder dan 3 jaar niet moet uitzitten, voor een moord levenslang krijgt en daarvoor maar 1/3 - het dubbele van de voorhechtenis moet zitten,... Tja, dan verschiet ik er niet van dat niemand zich nog wat aantrekt van de regels. Dit is natuurlijk iets helemaal anders dan je gewoon niets aantrekken van de regels maar wel ook mee het gevolg van de enorme laksheid van het gezag in België.

De maat is gewoon voor iedereen vol, zelfs de procureur was ziedend van woede.
Een winterse dag:
De trein in België: Het enige dat niet gekker doet dan anders.
De trein in Nederland: Het enige dat echt gekker doet dan anders.
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Busbegeleider doodgeslagen in Brussel

Bericht door Fles »

Tsja, jullie wilden zo graag zelfstandig zijn. Tweehonderd jaar de tijd gehad en het is nog steeds een puinhoop :X
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Busbegeleider doodgeslagen in Brussel

Bericht door Wubbo »

R-Flow schreef:
Wubbo schreef:De dader is opgepakt. Volgens Belgische media ligt het ov in Brussel tot na Pasen stil. Ik vind het opvallend dat kennelijk iedereen in Brussel op de hoogte is: je ziet nauwelijks mensen wachten bij de bushaltes.
Welkom in 2012. :wink:
Brussel is een vrij toeristische stad. Mijn ervaring is dat het bij toeristen altijd wat langer duurt voordat ze dit soort dingen doorhebben, maar daar was in Brussel weinig van te merken.

Hier nog een artikel over het gebeuren.
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: do 03 nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: Busbegeleider doodgeslagen in Brussel

Bericht door R-Flow »

Wubbo schreef:Brussel is een vrij toeristische stad. Mijn ervaring is dat het bij toeristen altijd wat langer duurt voordat ze dit soort dingen doorhebben, maar daar was in Brussel weinig van te merken.
Als Amsterdammer zijnde weet ik wel hoe dat gaat…. Is namelijk ook een vrij toeristische stad. :wink:
Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 5813
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 14:14

Re: Busbegeleider doodgeslagen in Brussel

Bericht door isadora »

Ik snap niet waarom zo'n kl**tz*k op deze manier geëerd moet worden.
Twee dagen de boel plat, wat levert dat nou helemaal op?
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 23 gasten