NS overweegt nachtelijke sms bij storingen

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50900
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

NS overweegt nachtelijke sms bij storingen

Bericht door Suus »

NS overweegt nachtelijke sms bij storingen

De NS bekijkt of klanten voortaan ook 's nachts per sms kunnen worden geïnformeerd over treinstoringen.

Dat doet het bedrijf naar aanleiding van een grootscheepse storing in de Randstad in de ochtenduren van 22 maart. Minister Melanie Schultz van Haegen (Infrastructuur) meldde dat donderdag in een brief aan de Tweede Kamer.

Bron: Nu.nl
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Daantje
OVNL-bestuurslid
Berichten: 6464
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:05
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: NS overweegt nachtelijke sms bij storingen

Bericht door Daantje »

Altijd beter dan dat ik om 8.45 uur een sms krijg terwijl ik dan allang en breed op m'n werk ben, zelfs als heb langer heb moeten wachten op een trein dan normaal om er te komen.
Stéphane
Berichten: 790
Lid geworden op: do 22 dec 2011, 10:25
Locatie: België

Re: NS overweegt nachtelijke sms bij storingen

Bericht door Stéphane »

Zou het niet haalbaarder zijn, een half uur voor vertrek van de eerste trein?
Anders zou het wel eens kunnen gebeuren dat iets als GROOOT probleem wordt gezien er een sms wordt verstuurd en dat die later weer bijgestuurd moet worden.
Een winterse dag:
De trein in België: Het enige dat niet gekker doet dan anders.
De trein in Nederland: Het enige dat echt gekker doet dan anders.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50900
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: NS overweegt nachtelijke sms bij storingen

Bericht door Suus »

Op dit moment is het verboden om als SMS-dienst berichten te versturen tussen 23:00 en 7:00 tenzij de klant daar expliciet om heeft gevraagd/toestemming over heeft verleend. Als je bijvoorbeeld om 3 uur 's nachts bij de ING bankiert en je wil een TAN-code, dan krijg je die gewoon toegestuurd. Maar berichten die je niet direct van te voren hebt gevraagd, zoals de meldingsdienst van de NS mogen dat dus niet. Als de NS dit zou willen invoeren zal dus in principe elke klant toestemming gevraagd moeten worden of hij ook 's nachts berichten wil ontvangen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: NS overweegt nachtelijke sms bij storingen

Bericht door Fles »

Ik zie het al gebeuren zeg dat ik midden in de nacht mijn bed uit geSMSt word vanwege een kromme wissel in Arnemuiden :') Wat zal mij dat nou bommen?! Laat me slapen!
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: NS overweegt nachtelijke sms bij storingen

Bericht door reisthijs »

Als je rustig wilt slapen zet je toch gewoon je telefoon uit? Dan gaat de wekker 's ochtends, je zet je telefoon aan, ontvangt een sms'je dat er geen treinen rijden, en je draait je nog eens lekker om want het heeft toch geen zin om op te staan. 8-)
Stéphane schreef:Zou het niet haalbaarder zijn, een half uur voor vertrek van de eerste trein?
Dan heb je het nog steeds over een uur of 5 's nachts. Maakt dus niets uit.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Ennes
Berichten: 2545
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 10:20

Re: NS overweegt nachtelijke sms bij storingen

Bericht door Ennes »

Bee schreef:Op dit moment is het verboden om als SMS-dienst berichten te versturen tussen 23:00 en 7:00 tenzij de klant daar expliciet om heeft gevraagd/toestemming over heeft verleend. Als je bijvoorbeeld om 3 uur 's nachts bij de ING bankiert en je wil een TAN-code, dan krijg je die gewoon toegestuurd. Maar berichten die je niet direct van te voren hebt gevraagd, zoals de meldingsdienst van de NS mogen dat dus niet. Als de NS dit zou willen invoeren zal dus in principe elke klant toestemming gevraagd moeten worden of hij ook 's nachts berichten wil ontvangen.
Lijkt me opzich toch niet zo moeilijk, je hebt je immers al eens moeten aanmelden voor die sms dienst, reizigers die ´s nachts/heel vroeg een dergelijke sms willen ontvangen melden zich nogmaals aan voor die optie, en die gegevens gaan in een aparte database. zo krijgt het ene deel dus ´s nachts zijn sms (waar hij expliciet toestemming voor heeft gegeven) en de rest krijgt de sms pas ´s morgens.
Aansluitingen behaald in het verleden,bieden geen garantie voor de toekomst
problemen kunnen er zijn... of je kan ze zoeken!
NS gaat "niet" over één nacht ijs.
VIRM
Berichten: 7602
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: NS overweegt nachtelijke sms bij storingen

Bericht door VIRM »

Bij de grote verstoring van Amsterdam twee weken terug kreeg ik mijn sms'je om 08:15, toen ik tussen Uitgeest en Haarlem in een stampvolle s3400 zit. :mrgreen:
Beul van de blindegeleidelijn
Freek
Berichten: 2454
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 14:40

Re: NS overweegt nachtelijke sms bij storingen

Bericht door Freek »

reisthijs schreef:Als je rustig wilt slapen zet je toch gewoon je telefoon uit? Dan gaat de wekker 's ochtends, je zet je telefoon aan, ontvangt een sms'je dat er geen treinen rijden.
Tenzij je zoals ik voor mijn wekker wel in nacht wakker gebeld kan worden. Sms dus uitzetten, bellen aan, mail uit en wekker weer aan. Lekker handig.
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: NS overweegt nachtelijke sms bij storingen

Bericht door Thom91 »

Op een bkackberry kan het allemaal, heb het zelf ook ;)
Komt wel goed schatje.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13666
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: NS overweegt nachtelijke sms bij storingen

Bericht door Vinny »

's ochtends bij het opstaan m.ns.nl checken is er niet bij voor de moderne mens? (A)
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: NS overweegt nachtelijke sms bij storingen

Bericht door Fles »

Vinny schreef:'s ochtends bij het opstaan m.ns.nl checken is er niet bij voor de moderne mens? (A)
Mooi vervoerssysteem jonge. Iedere dag weer een verrassing of het nog werkt :')

Kan je beter een Peugeot uit 1955 kopen of zo.
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: NS overweegt nachtelijke sms bij storingen

Bericht door Caspar »

Maar als de storing iets minder groot is, laten we zeggen Alkmaar-Uitgeest ligt plat, wordt er toch geen sms verstuurd?
Al die forensen uit Noord-Holland Noord naar Amsterdam zullen dan te laat op hun werk komen als ze niet op de reisplanner/teletekst kijken.
Daarom snap ik het nut ook niet zo van die smsjes. Zodra 1 baanvak gesperd is komt het leeuwendeel van de reizigers toch wel te laat (=geen sms). Dan maakt het niet zo veel uit of het om 1 baanvak gaat of om 10 tegelijk (=wel sms)?
Chauf21
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3161
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 22:27

Re: NS overweegt nachtelijke sms bij storingen

Bericht door Chauf21 »

Zo'n NS-alert wordt maar sporadisch uitgedaan. Het is ondoenlijk om voor iedere storing een SMS te gaan versturen, maar voor grote storingen waarbij meerdere trajecten platliggen, lijkt me een (regionale) SMS wel wenselijk. Je moet dan per geval bekijken wat de impact van de storing is en of een SMS nuttig is. Het kan best zijn dat het platliggen van één traject wel SMS-waardig is, maar een combinatie van vijf kleine trajecten niet.
Stel dat men 's nachts al weet dat het treinverkeer rond Schiphol niet opgestart kan worden, dan zou ik toch wel erg blij zijn met een SMS-je om 5.50 uur als ik daardoor nog met alternatief vervoer mijn vliegtuig kan halen.
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: NS overweegt nachtelijke sms bij storingen

Bericht door webguy »

Overigens kan de NS Reisplanner app ook een 'seintje' geven als je trein te vroeg of laat is of er storingen zijn. Geloof alleen dat je dat op een vast moment van te voren kan doen (half uur ofzo). Wel weer handig is dat je het kan laten herhalen elke dag...
Ennes
Berichten: 2545
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 10:20

Re: NS overweegt nachtelijke sms bij storingen

Bericht door Ennes »

Fles schreef:
Vinny schreef:'s ochtends bij het opstaan m.ns.nl checken is er niet bij voor de moderne mens? (A)
Mooi vervoerssysteem jonge. Iedere dag weer een verrassing of het nog werkt :')

Kan je beter een Peugeot uit 1955 kopen of zo.
Ach elke andere auto werkt ook hoor :wink:
Aansluitingen behaald in het verleden,bieden geen garantie voor de toekomst
problemen kunnen er zijn... of je kan ze zoeken!
NS gaat "niet" over één nacht ijs.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 131 gasten