Dagje Luxemburg op Goede Vrijdag [76 foto's]

Dit is het forumdeel voor jouw mooie foto's. Plaats dus al je reisverslagen hier. Ook overige foto's zijn welkom, mits ze voorzien zijn van een omschrijving waarom je die foto graag wil laten zien.
Plaats reactie
Timon91
Berichten: 871
Lid geworden op: ma 29 jun 2009, 14:24
Locatie: Arnhem

Dagje Luxemburg op Goede Vrijdag [76 foto's]

Bericht door Timon91 »

Goede Vrijdag, de enige dag in het jaar dat zowel de week-SOV als de weekend-SOV beide de gehele dag geldig zijn. Dat is altijd een goede reden om samen met mijn reisgenoot een dagje te gaan treinen, aangezien we beide aan verschillende kanten van het land wonen en ook allebei een ander soort SOV-kaart hebben. Vorig jaar werd het de Euregio Maas-Rijn, deze keer gingen we dezelfde kant op maar dan iets verder: Luxemburg. De heenreis verliep via Liège-Guillemins en Gouvy, de terugreis via Arlon en Antwerpen. Voor wie de foto's graag op Flickr wil bekijken, de set vind je hier.

1. Wie ergens wil komen moet vroeg weg, de eerste trein uit Enschede vertrekt om 04:55.

Afbeelding
Enschede train station by Timon91, on Flickr

2. Na een weinig bijzondere rit waren we om 9 uur in Maastricht. Mijn reisgenoot kwam uit Rotterdam en trof ik in Eindhoven. Links komt de Veolia stoptrein naar Kerkrade binnen, rechts het klassiekje wat ons naar België gaat brengen.

Afbeelding
Maastricht train station by Timon91, on Flickr

3. Het interieur.

Afbeelding
Belgian train by Timon91, on Flickr

4. "Aeration" is een mooi woord voor "arko"

Afbeelding
Belgian train by Timon91, on Flickr

5. Na een half uurtje waren we in Roemeni...pardon, Luik. Hier het prachtige hoofdstation van Luik, Liège-Guillemins.

Afbeelding
Liège-Guillemins train station by Timon91, on Flickr

6. De IC naar Visé komt binnenrijden. Tot en met december 2011 reed deze nog door naar Maastricht.

Afbeelding
Liège-Guillemins train station by Timon91, on Flickr

7. De achterkant van de trein.

Afbeelding
Liège-Guillemins train station by Timon91, on Flickr

8. Een blik richting stad. Luik heeft best een leuk centrum, maar de stationsbuurt en de buitenwijken waar je doorheen rijdt met de trein zijn toch behoorlijk treurig.

Afbeelding
Liège/Luik by Timon91, on Flickr

9. Één van de twee loopbruggen.

Afbeelding
Liège-Guillemins train station by Timon91, on Flickr

10. Verboden door te lopen.

Afbeelding
Passage interdit by Timon91, on Flickr

11. De Thalys naar Köln Hbf komt binnenrijden.

Afbeelding
Liège-Guillemins train station by Timon91, on Flickr

12. Close-up.

Afbeelding
Thalys by Timon91, on Flickr

13. De hele trein (licht overbelicht, excuses).

Afbeelding
Liège-Guillemins train station by Timon91, on Flickr

14. Oud en nieuw: een klassiekje richting Ans en Waremme wacht op vertrek.

Afbeelding
Liège-Guillemins train station by Timon91, on Flickr

15. De dakconstructie.

Afbeelding
Liège-Guillemins train station by Timon91, on Flickr

16. Ondanks dat het een mooi station is waar nog aardig wat internationale treinen komen maakt het station toch vaak een lege indruk. Weet iemand hoeveel reizigers dit station gemiddeld per dag verwerkt? Ik meen namelijk ergens 15.000 gelezen te hebben. Dat zou betekenen dat het station nauwelijks drukker is dan station Enschede. In Enschede zie ik nog niet zo snel een Calatrava-station verschijnen :')

Afbeelding
Liège-Guillemins train station by Timon91, on Flickr

17. Een omgebouwd klassiekje van de CityRail komt binnen.

Afbeelding
Liège-Guillemins train station by Timon91, on Flickr

18. En een ander gereviseerd klassiekje verlaat het station.

Afbeelding
Liège-Guillemins train station by Timon91, on Flickr

19. Twee gekoppelde loks verlaten het station.

Afbeelding
Liège-Guillemins train station by Timon91, on Flickr

20. Deze schermen zijn, zeker als de zon schijnt, bijzonder slecht te lezen. Links staat onze volgende trein aangekondigd.

Afbeelding
Liège-Guillemins train station by Timon91, on Flickr

21. De IR Liers-Luxembourg komt binnen, met een CFL-lok voorop. Het was best druk op het perron.

Afbeelding
Liège-Guillemins train station by Timon91, on Flickr

22. Er waren veel jongeren die een weekendje gingen survivallen, wat extra duidelijk werd door de vele bagage.

Afbeelding
Train to Luxembourg by Timon91, on Flickr

23. Bij het aanschaffen van de grenskaartjes voor onze rit bij het internationale loket in Liège-Guillemins kregen paaschocolaatjes cadeau van de SNCB/NMBS :)

Afbeelding
Chocolate by Timon91, on Flickr

24. Het landschap onderweg.

Afbeelding
The Ardennes, Belgium by Timon91, on Flickr

25. We stonden 10 minuten stil vanwege een "technisch probleem". Gelukkig heeft het geen grote problemen opgeleverd.

Afbeelding
Train Liège-Luxembourg by Timon91, on Flickr

26. Het fijne van een getrokken trein is dat je altijd even naar achteren kunt lopen om een foto te maken van het spoor. Hier verlaten we net een tunneltje, tussen Aywaille en Coo.

Afbeelding
Train Liège-Luxembourg by Timon91, on Flickr

27. Een nieuw viaduct.

Afbeelding
Train Liège-Luxembourg by Timon91, on Flickr

28. Mooie spoorlijn. Dit is een van de weinige lijnen in België die met 25 kV AC geëlektrificeerd is, maar geen HSL is.

Afbeelding
Train Liège-Luxembourg by Timon91, on Flickr

29. In een bocht. Links een kasteel.

Afbeelding
Train Liège-Luxembourg by Timon91, on Flickr

30. Station Vielsalm.

Afbeelding
Vielsalm train station by Timon91, on Flickr

31. Gouvy. Hier verlieten de meeste mensen de trein. Spoorlopen werd niet moeilijk over gedaan.

Afbeelding
Gouvy train station by Timon91, on Flickr

32. De trein was opeens een stuk leger.

Afbeelding
Belgian train by Timon91, on Flickr

33. Station Troisvierges, het eerste station in Luxemburg.

Afbeelding
Troisvierges train station by Timon91, on Flickr

34. Station Ettelbruck.

Afbeelding
Ettelbruck train station by Timon91, on Flickr

35. Station Mersch. Grappig vind ik de CTA's: alles is in het Frans, maar de aangekondigde treinsoort is in het Duits (Regional Bahn). In Luxemburg lijkt de tweetaligheid sowieso geen probleem te zijn, mensen spreken gewoon Frans, Duits en Luxemburgs door elkaar heen.

Afbeelding
Mersch train station by Timon91, on Flickr

36. Aankomst te Luxemburg. Klassieke en digitale CTA's naast elkaar.

Afbeelding
Luxembourg train station by Timon91, on Flickr

37. De achterkant van de IR uit België.

Afbeelding
Luxembourg train station by Timon91, on Flickr

38. Dubbeldekker van de CFL. Ze lijken heel sterk op de Duitse Dosto's (zowel van buiten als van binnen), of ze ook echt identiek zijn weet ik niet.

Afbeelding
Luxembourg train station by Timon91, on Flickr

39. Glasisolatie. De bovenleidingspanning in Luxemburg is bijna overal 25 kV AC. Alleen de lijn Luxemburg-Arlon is 3 kV DC.

Afbeelding
Luxembourg train station by Timon91, on Flickr

40. Lok van de CFL.

Afbeelding
Luxembourg train station by Timon91, on Flickr

41. Ook deze Duitse diesels komen hier. Voor de RE's tussen Trier en Luxembourg worden meestal gewoon Luxemburgse treinen ingezet, dus wat deze hier kwam doen weet ik ook niet.

Afbeelding
Luxembourg train station by Timon91, on Flickr

42. Ook Franse treinen zijn aanwezig, voor de RE naar Nancy.

Afbeelding
Luxembourg train station by Timon91, on Flickr

43. Dit zijn de andere twee treinsoorten van de CFL die we gezien hebben. Links enkeldeks stoptreintjes, rechts een ander soort dubbeldekkers.

Afbeelding
Luxembourg train station by Timon91, on Flickr

44. Blauwe lichten in een sein zie je niet vaak.

Afbeelding
Luxembourg train station by Timon91, on Flickr

45. De stoptrein naar Arlon.

Afbeelding
Luxembourg train station by Timon91, on Flickr

46. En links een Deense neus voor de IC naar Brussel.

Afbeelding
Luxembourg train station by Timon91, on Flickr

47. We vonden ook nog een couchetterijtuig van de SNCF, die volgens de routebordjes gebruikt wordt voor de nachttrein naar Nice.

Afbeelding
Luxembourg train station by Timon91, on Flickr

48. Stationsbordje.

Afbeelding
Luxembourg train station by Timon91, on Flickr

49. We zijn niet alleen in Luxemburg zelf geweest, maar we hebben ook nog een klein uitstapje gemaakt. Eerst met de RE richting Athus naar Esch-sur-Alzette.

Afbeelding
Luxembourg train station by Timon91, on Flickr

50. Maar eerst nog even een fotootje van dit Luxemburgse stoptreintje.

Afbeelding
Luxembourg train station by Timon91, on Flickr
Mijn Flickr account.
Timon91
Berichten: 871
Lid geworden op: ma 29 jun 2009, 14:24
Locatie: Arnhem

Re: Dagje Luxemburg op Goede Vrijdag

Bericht door Timon91 »

51. Een landend vliegtuig.

Afbeelding
Luxembourg train station by Timon91, on Flickr

52. Het interieur van de Dosto richting Athus.

Afbeelding
Luxembourgish train by Timon91, on Flickr

53. Station Esch-sur-Alzette.

Afbeelding
Esch-sur-Alzette train station by Timon91, on Flickr

54. Het interieur van de stoptreintjes (zie foto 50).

Afbeelding
Luxembourgish train by Timon91, on Flickr

55. Stationsbordje.

Afbeelding
Esch-sur-Alzette train station by Timon91, on Flickr

56. Vanuit Esch gingen waar Audun-le-Tiche. Een ritje van 5 minuten. Station Audun-le-Tiche ligt in Frankrijk, slechts een paar honderd meter over de grens. Hier eindigt de lijn. Vroeger ging de lijn verder en maakte een grote bocht omhoog. Het viaduct in de verte behoorde ook tot deze lijn. Het viaduct is nu ongebruikt. Vlak achter het viaduct ligt de grens.

Afbeelding
Audun-le-Tiche train station by Timon91, on Flickr

57. Close-up van het bovenleidingportaal.

Afbeelding
Audun-le-Tiche train station by Timon91, on Flickr

58. Het glorieuze station Audun-le-Tiche.

Afbeelding
Audun-le-Tiche train station by Timon91, on Flickr

59. De voorkant van het treintje.

Afbeelding
Audun-le-Tiche train station by Timon91, on Flickr

60. Stationsbordje.

Afbeelding
Audun-le-Tiche train station by Timon91, on Flickr

61. Het einde van de lijn.

Afbeelding
Audun-le-Tiche train station by Timon91, on Flickr

62. Ver ingezoomd op de lijn richting Esch. In Luxemburg, vlak achter de brug en vlak voor station Esch-sur-Alzette, staat een grote, vervallen fabriek naast het spoor. Deze is op de foto helaas net niet te zien. Dit laat wel zien hoe groot (klein) de afstand is die dit treintje aflegt.

Afbeelding
Audun-le-Tiche train station by Timon91, on Flickr

63. Het Luxemburgse OV-chipkaart systeem.

Afbeelding
Audun-le-Tiche train station by Timon91, on Flickr

64. Bordje van vroeger. Treinen rijden nu niet meer door.

Afbeelding
Audun-le-Tiche train station by Timon91, on Flickr

65. Het wachthokje in Audun-le-Tiche.

Afbeelding
Audun-le-Tiche train station by Timon91, on Flickr

66. Ingezoomd op ons stoptreintje.

Afbeelding
Audun-le-Tiche train station by Timon91, on Flickr

67. Terug in Esch.

Afbeelding
Esch-sur-Alzette train station by Timon91, on Flickr

68. De RE naar Rodange komt het station binnen.

Afbeelding
Esch-sur-Alzette train station by Timon91, on Flickr

69. En niet lang daarna volgt ook de RE naar Luxembourg. Links het stoptreintje naar Audun-le-Tiche.

Afbeelding
Esch-sur-Alzette train station by Timon91, on Flickr

70. De buitenkant van station Luxembourg.

Afbeelding
Luxembourg train station by Timon91, on Flickr

71. Het grote vertrekbord. Uiteraard veel internationale treinen hier.

Afbeelding
Luxembourg train station by Timon91, on Flickr

72. De EC naar Zürich is 15 minuten te laat.

Afbeelding
Luxembourg train station by Timon91, on Flickr

73. RE richting Athus.

Afbeelding
Luxembourg train station by Timon91, on Flickr

74. Ook nog een TGV gezien vandaag, deze rijdt naar Paris Est.

Afbeelding
Luxembourg train station by Timon91, on Flickr

75. Het interieur van onze Deense neus richting Brussel.

Afbeelding
Belgian train by Timon91, on Flickr

76. De EC naar Zürich reed vlak voor vertrek ook nog langs. Hier gaat de Belgische lok er af en komt er een Franse voor.

Afbeelding
Luxembourg train station by Timon91, on Flickr

Onze trein naar Brussel vertrok op tijd (16:20). Door enig oponthoud i.v.m. werkzaamheden kwamen we met ruim 5 minuten vertraging aan in Brussel. Inmiddels had mijn reisgenoot al op internet gezien dat er problemen waren met de Benelux (daar hadden we eigenlijk al op gerekend). Onze Benelux reed niet dus er moest een andere oplossing bedacht worden. Het ruime half uur overstaptijd te Brussel Zuid om te eten konden we vergeten, we zijn te Brussel Centraal in de IR naar Antwerpen gestapt. In Antwerpen haalden we godzijdank de overstap van 4 minuten op de stoptrein naar Roosendaal. Om half 10 kwamen we aan in Roosendaal. Door een springer bij Zwijndrecht vervolgende mijn reisgenoot zijn reis richting Rotterdam per bus, ik heb zelf eerst een broodje döner gehaald en ben daarna met de IC richting Zwolle vertrokken uit Roosendaal. Na een korte overstap in Deventer en een lange treinrit was ik om 01:02 weer in Enschede, na in totaal ruim 1100 km. Om kwart over 1 was ik thuis en om half 2 lag ik op bed, doodmoe na 41 uur wakker te zijn geweest.

Dit was het weer, hopelijk vonden jullie het wat. Reacties zijn altijd welkom :)

PS In één keer posten lukte niet, vandaar dat het in twee posts staat.
Mijn Flickr account.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50888
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Dagje Luxemburg op Goede Vrijdag

Bericht door Suus »

De CFL en DB hebben een pool met daarin een aantal 628's voor Trier - Luxemburg. Een aantal, ik weet niet precies hoeveel, zouden zelfs eigendom van de CFL zijn, maar ook die worden vanuit Duitsland ingezet zover ik weet, ze rijden naast Trier - Luxemburg ook wel eens Trier - Gerolstein (- Keulen).
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Dagje Luxemburg op Goede Vrijdag

Bericht door Aking »

In Gouvy is dit weekend een festival, dus ik denk dat de meeste "survivallers" daarheen gingen ;)
STF
Berichten: 6431
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 02:09
Locatie: Reisdorf - Luxemburg
Contacteer:

Re: Dagje Luxemburg op Goede Vrijdag

Bericht door STF »

Timon91 schreef:35. Station Mersch. Grappig vind ik de CTA's: alles is in het Frans, maar de aangekondigde treinsoort is in het Duits (Regional Bahn). In Luxemburg lijkt de tweetaligheid sowieso geen probleem te zijn, mensen spreken gewoon Frans, Duits en Luxemburgs door elkaar heen.
Eigenlijk is die CTA gewoon volledig in het Luxemburgs, maar de Luxemburgse taal barst van de Franse woorden (die ook precies hetzelfde worden geschreven, maar de uitspraak wel compleet anders is).
Regional Bunn is de Luxemburgse versie van Regional Bahn, maar dat verschil kun je door die afkorting niet zien.

Ja het blijft een gek taaltje, er zijn zo vreselijk veel varianten te bedenken:

A. een woord is precies hetzelfde geschreven als een Duits of Frans woord, maar de uitspraak is totaal anders.
B. zelfde schrijfwijze + uitspraak als een Duits of Frans woord.
C. andere schrijfwijze, maar zelfde uitspraak als in het Duits of Frans.
D. een Duits of Frans woord dat zowel anders geschreven + uitsproken wordt.
E. een zelfbedacht woord (inclusief uitspraak), dat op geen enkele andere taal lijkt.
F. ...
STF
Berichten: 6431
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 02:09
Locatie: Reisdorf - Luxemburg
Contacteer:

Re: Dagje Luxemburg op Goede Vrijdag

Bericht door STF »

Bee schreef:De CFL en DB hebben een pool met daarin een aantal 628's voor Trier - Luxemburg. Een aantal, ik weet niet precies hoeveel, zouden zelfs eigendom van de CFL zijn, maar ook die worden vanuit Duitsland ingezet zover ik weet, ze rijden naast Trier - Luxemburg ook wel eens Trier - Gerolstein (- Keulen).
Twee zijn er eigendom van CFL: 628 505/928 505, 628 506/928 506
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Dagje Luxemburg op Goede Vrijdag

Bericht door Fles »

Timon91 schreef:PS In één keer posten lukte niet, vandaar dat het in twee posts staat.
Zou dat misschien een reden hebben denk je? :roll:

Als OVinNL straks niet meer te bereiken is via Wifi in de trein, dan weten we waar het door komt :X
Timon91
Berichten: 871
Lid geworden op: ma 29 jun 2009, 14:24
Locatie: Arnhem

Re: Dagje Luxemburg op Goede Vrijdag

Bericht door Timon91 »

Sorry hoor Fles, maar ik heb bij mijn vorige reportage (Vilnius, 65 foto's) nog expliciet gevraagd of het te lang was en dat was toen niet het geval. Deze is niet veel langer en ik ben er daarom gemakshalve maar van uit gegaan dat het zo ook wel prima was. Dat er een limiet zit aan de grootte van een post is logisch, maar dat het forum niet meer werkt in de trein door dit topic lijkt me sterk ;) Schijnbaar is het nu te lang, ik zal proberen de volgende keer wat minder foto's er in te zetten.

Trouwens, met de wifi van de NS ben ik altijd allang blij als het werkt en het een beetje constant is, topics met een redelijk aantal foto's openen lukt meestal sowieso niet.
Aking schreef:In Gouvy is dit weekend een festival, dus ik denk dat de meeste "survivallers" daarheen gingen ;)
Ah, dat verklaart! Ik ben totaal geen festivalganger dus meestal ook niet op de hoogte van dit soort evenementen ;)
Mijn Flickr account.
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Dagje Luxemburg op Goede Vrijdag

Bericht door Fles »

Nou ja, 65 foto's van Vilnius of 75 van Luxemburg is natuurlijk wel iets anders, maar goed, dat is mijn mening ;) Je hebt er in elk geval een mooie rit van gemaakt :Y
Timon91 schreef:Trouwens, met de wifi van de NS ben ik altijd allang blij als het werkt en het een beetje constant is, topics met een redelijk aantal foto's openen lukt meestal sowieso niet.
Nee maar goed, dat zie je dus van tevoren niet als je op een link klikt he :idea:
Gebruikersavatar
Cookie
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1671
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 17:06

Re: Dagje Luxemburg op Goede Vrijdag [75 foto's]

Bericht door Cookie »

Leuk verslag met leuke foto's :) . Ik heb wel even een toevoeging in de titel gezet dat er 76 foto's inzitten, zodat de lezers voorbereid zijn op een langere laadtijd.
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Dagje Luxemburg op Goede Vrijdag [76 foto's]

Bericht door deadlock »

Gaaf verslag!
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Michael
Berichten: 11759
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 20:18
Locatie: Oosterhout
Contacteer:

Re: Dagje Luxemburg op Goede Vrijdag [76 foto's]

Bericht door Michael »

Mooi verslag
Ronald
Berichten: 3354
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:55

Re: Dagje Luxemburg op Goede Vrijdag [76 foto's]

Bericht door Ronald »

Mooie reis en een leuk verslag. Wel een behoorlijk eind voor één dag :shock: . Over twee weken ga ik ook die kant op, maar dan trek ik er een weekendje voor uit.
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Dagje Luxemburg op Goede Vrijdag [76 foto's]

Bericht door Fles »

Ronald schreef:Mooie reis en een leuk verslag. Wel een behoorlijk eind voor één dag :shock: . Over twee weken ga ik ook die kant op, maar dan trek ik er een weekendje voor uit.
Ja, dat is wel zo relaxt natuurlijk :lol: Ik zat ook al te denken aan zoiets maar dan door Duitsland terug (Wasserbillig - Trier - Gerolstein - Köln etc) ook leuk *O*
Timon91
Berichten: 871
Lid geworden op: ma 29 jun 2009, 14:24
Locatie: Arnhem

Re: Dagje Luxemburg op Goede Vrijdag [76 foto's]

Bericht door Timon91 »

Ronald schreef:Mooie reis en een leuk verslag. Wel een behoorlijk eind voor één dag :shock: . Over twee weken ga ik ook die kant op, maar dan trek ik er een weekendje voor uit.
Leuk! Een weekendje Luxemburg lijkt me ook nog wel een keer leuk. Het moet wel mogelijk zijn om al het spoor wat ik nu nog niet gehad heb in die twee dagen te doen, zeker als je via Duitsland heen gaat en via België terug, bijvoorbeeld. Helaas is Luxemburg niet het goedkoopste land om te overnachten...
Mijn Flickr account.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50888
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Dagje Luxemburg op Goede Vrijdag [76 foto's]

Bericht door Suus »

Jeugdherberg Luxemburg-Stad: 19,90 voor leden.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
waldo79
Berichten: 7625
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Dagje Luxemburg op Goede Vrijdag [76 foto's]

Bericht door waldo79 »

Prima accommodatie trouwens. Voor € 22,- zijn niet-leden ook welkom :)
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 10 gasten