Belgische treinkaartjes nu ook in Maastricht
- Geert
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 12543
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Belgische treinkaartjes nu ook in Maastricht
Belgische treinkaartjes nu ook in Maastricht
Uitgegeven: 12 september 2008 13:15
MAASTRICHT - Mensen die naar Belgie willen met de trein kunnen ook in Maastricht een kaartje kopen tegen Belgisch tarief.
Om twaalf uur vrijdagmiddag openden manager NS HIspeed Dirk-Jan Brakel, de Limburgse gedeputeerde Bert Kersten en burgemeester Gerd Leers van Maastricht de eerste NS HIspeed-verkoopbalie in de stationshal van de Limburgse hoofdstad, waar de Belgische treinkaartjes kunnen worden gekocht.
Tot nog toe moesten de reizigers de kaartjes in het direct over de grens gelegen Visé kopen. Het kon wel in Maastricht, maar dan moest een toeslag betaald worden.
De kaartjes worden nu in Maastricht tegen Belgisch tarief elektronisch aangeboden.
Bron: Nu.nl
Uitgegeven: 12 september 2008 13:15
MAASTRICHT - Mensen die naar Belgie willen met de trein kunnen ook in Maastricht een kaartje kopen tegen Belgisch tarief.
Om twaalf uur vrijdagmiddag openden manager NS HIspeed Dirk-Jan Brakel, de Limburgse gedeputeerde Bert Kersten en burgemeester Gerd Leers van Maastricht de eerste NS HIspeed-verkoopbalie in de stationshal van de Limburgse hoofdstad, waar de Belgische treinkaartjes kunnen worden gekocht.
Tot nog toe moesten de reizigers de kaartjes in het direct over de grens gelegen Visé kopen. Het kon wel in Maastricht, maar dan moest een toeslag betaald worden.
De kaartjes worden nu in Maastricht tegen Belgisch tarief elektronisch aangeboden.
Bron: Nu.nl
Re: Belgische treinkaartjes nu ook in Maastricht
Wat heeft NS Hispeed nu te maken met de verbinding Mt-Brussel Zuid?
Re: Belgische treinkaartjes nu ook in Maastricht
De s400 is een grensoverschrijdende intercity
Re: Belgische treinkaartjes nu ook in Maastricht
Hispeed bemoeit zich alleen niet met alle grensoverschrijdende verbindingen. Eigenlijk bemoeit HiSpeed zich alleen met de treinen die bij Bentheim de grens over gaan, de Benelux, Thalys en ICE. De rest hangt er een beetje bij ofzo.
Re: Belgische treinkaartjes nu ook in Maastricht
Uhm, NSHIspeed is de opvolger van NS-internationaal en voorziet de treinreiziger van internationale vervoersbewijzen. Daar zijn ze voor ingehuurd
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Re: Belgische treinkaartjes nu ook in Maastricht
Helaas, geen koelkast. De kaartverkoop voor internationale treinen doet NS Hispeed niet zelf, dat is overgegaan naar NS Stations (dat ondertussen ook weer is opgegaan in NS Reizigers). Het enige dat Hispeed nog zelf doet, is internetverkoop voor hun eigen treinen. Probeer op hun site maar een kaartje van Venlo naar Moenchengladbach te kopen...
Re: Belgische treinkaartjes nu ook in Maastricht
Sinds wanneer is dat dan?De kaartverkoop voor internationale treinen doet NS Hispeed niet zelf, dat is overgegaan naar NS Stations (dat ondertussen ook weer is opgegaan in NS Reizigers)
Ik weet niet beter of er in Maastricht nu ook een NS-HIspeedbalie bij is gekomen; en ik heb mijn CNL-ticket naar Wenen ook bij bovengenoemde organisatie gekocht
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Re: Belgische treinkaartjes nu ook in Maastricht
Dat ze NS HiSpeed-stickers op de deuren plakken van de internationale verkooppunten kan ik ook niks aan doen. NSR danwel NS HiSpeed heeft niks met CNL van doen, anders dan kaartjes verkopen (en wat in de calamiteitenorganisatie maar het gaat te ver om dat hier uit te diepen).
Hou me ten goede over de precieze datum waarop de verkoop van NS Internationaal naar NS Stations is gegaan, maar bij mijn weten was dat 1 januari 2006. In ieder geval was de naamsverandering van NS Internationaal naar NS HiSpeed van later dan de overgang van de kaartverkoop.
Hou me ten goede over de precieze datum waarop de verkoop van NS Internationaal naar NS Stations is gegaan, maar bij mijn weten was dat 1 januari 2006. In ieder geval was de naamsverandering van NS Internationaal naar NS HiSpeed van later dan de overgang van de kaartverkoop.
Re: Belgische treinkaartjes nu ook in Maastricht
Heeft NSR het niet aan NSHispeed uitbesteed?
Het is een spectrum.
Re: Belgische treinkaartjes nu ook in Maastricht
Nu geen 3,50€ meer?Het kon wel in Maastricht, maar dan moest een toeslag betaald worden.
Re: Belgische treinkaartjes nu ook in Maastricht
NSR heeft de kaartverkoop op de stations op zeker niet aan HiSpeed uitbesteed. HiSpeed betaalt gewoon voor de kaartverkoop, en heeft daar kennelijk voor teruggevraagd dat ze stickers mogen plakken (en de kleur shawltjes uit mogen kiezen).Karl schreef:Heeft NSR het niet aan NSHispeed uitbesteed?
Re: Belgische treinkaartjes nu ook in Maastricht
Nee, nu niet meer de 'grenstoeslag' die in het international CIV-tarief verweven zit. Je koopt nu gewoon een 'binnenlands' NMBS-kaartje, waarbij Maastricht dus geïntegreerd is geraakt in het Belgische tariefnetwerk. In essentie heb je dus een 'Belgisch' station in Nederland. (Zie ook Basel Bad Bf in Zwitserland, wat tarifair een 'Duits' station is.)Caspar schreef:Nu geen 3,50€ meer?Het kon wel in Maastricht, maar dan moest een toeslag betaald worden.
Re: Belgische treinkaartjes nu ook in Maastricht
Nee, Maastricht is NIET geïntegreerd in het Belgische binnenlandse tariefsysteem. De NMBS-kaarten die je nu in Maastricht kunt kopen, gelden alleen voor België. Grensoverschrijdend reizen moet nog steeds op CIV-tarief.
Re: Belgische treinkaartjes nu ook in Maastricht
Hoe kan het dan zijn dat de grenstoeslag bij alle grensovergangen verschillend is? Bij Bad Bentheim betaal je minder dan twee euronu niet meer de 'grenstoeslag' die in het international CIV-tarief verweven zit.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Re: Belgische treinkaartjes nu ook in Maastricht
Volgens mij is dat omdat bij elke grens de afstanden anders zijn
Re: Belgische treinkaartjes nu ook in Maastricht
Visé grens - Visé is toch niet verder dan Bentheim Grens - Bad Bentheim neem ik aan?
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Re: Belgische treinkaartjes nu ook in Maastricht
Erm.. jij werkt bij prorail, jij hebt daar verstand van
Re: Belgische treinkaartjes nu ook in Maastricht
Ik weet niet meer dan ik weet. Kennelijk had ik het met NSHispeed ook mis
Welkom bij de spoorsector: Dé brance die eenvoudige dingen zo ingewikkeld mogelijk maakt.
Welkom bij de spoorsector: Dé brance die eenvoudige dingen zo ingewikkeld mogelijk maakt.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Re: Belgische treinkaartjes nu ook in Maastricht
Zo moeilijk is het allemaal niet. De tariefafstanden naar de grenspunten staan gewoon op de kaart met tariefeenheden.
Re: Belgische treinkaartjes nu ook in Maastricht
^^ Die betaal ik niet (ik (en alle net-kaarthouders en OV-studentenkaarthouders) betalen pas vánaf de grens)
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Re: Belgische treinkaartjes nu ook in Maastricht
Oja natuurlijk, foutje! Nouja nu weten jullie tenminste ongeveer de helft van de grenskilometers
Re: Belgische treinkaartjes nu ook in Maastricht
Kan iemand mij uitleggen wat het nut is van Belgische treinkaartjes (die ongetwijfeld dan pas vanaf Visé i.p.v. vanaf de grens of Maastricht geldig zijn) in Maastricht kopen, als je toch een duur CIV-kaartje erbij moet hebben? De NMBS kan als uitvoerende partij toch simpelweg e.o.a. speciaal tarief verkopen, danwel 'Maastricht integreren in het Belgische tarifaire systeem'?
- reisthijs
- Donateur
- Berichten: 5863
- Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: Belgische treinkaartjes nu ook in Maastricht
Het nut is waarschijnlijk dat het goedkoper is om alleen een kaartje tegen CIV-tarief te kopen tot Visé, en vanaf daar een ander kaartje tegen een voordeliger Belgisch tarief voor het vervolg. Anders moet je daarvoor in Visé uitstappen, dan is het handiger als het in Maastricht vast kan.
Kennelijk zijn jouw 'simpele' oplossingen (die voor de reiziger natuurlijk het mooist zouden zijn) toch niet zo simpel als ze misschien lijken. Dan is dit is toch alvast een stap in de goede richting.
Nog mooier zou het natuurlijk zijn als in het kader van Europese eenheid die grenstoeslagen eens afgeschaft zouden worden. Probleem is natuurlijk dan wel dat de spoorbedrijven inkomsten mislopen, maar aan de andere kant zou het weleens meer reizigers op kunnen leveren.
Kennelijk zijn jouw 'simpele' oplossingen (die voor de reiziger natuurlijk het mooist zouden zijn) toch niet zo simpel als ze misschien lijken. Dan is dit is toch alvast een stap in de goede richting.
Nog mooier zou het natuurlijk zijn als in het kader van Europese eenheid die grenstoeslagen eens afgeschaft zouden worden. Probleem is natuurlijk dan wel dat de spoorbedrijven inkomsten mislopen, maar aan de andere kant zou het weleens meer reizigers op kunnen leveren.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Re: Belgische treinkaartjes nu ook in Maastricht
Klop op de borst modus aan: In plaats van 9,90 voor een retourtje Liége betaal je nu 6,40 euro. Nou wat een geweldige vooruitgang: Je kunt één biertje meer drinkenHet nut is waarschijnlijk dat het goedkoper is om alleen een kaartje tegen CIV-tarief te kopen tot Visé, en vanaf daar een ander kaartje tegen een voordeliger Belgisch tarief voor het vervolg. Anders moet je daarvoor in Visé uitstappen, dan is het handiger als het in Maastricht vast kan.
Daar hebben ze het CIV tarief nou juist voor uitgevonden. Alleen jammer dat in relatief goedkope treinlanden als België de prijzen zo hoog lijken. Duitse intercityverbindingen zijn ongeveer gelijk in prijs (En door het degressieve karakter kan het zelfs goedkoper uitpakken door een internationaal vervoersbewijs te nemen dan een Nederlands en daarna een Duits treinkaartje).Nog mooier zou het natuurlijk zijn als in het kader van Europese eenheid die grenstoeslagen eens afgeschaft zouden worden
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Re: Belgische treinkaartjes nu ook in Maastricht
Uhh, dat is anders een prijsverlaging van pak 'm beet 33%!Vinny schreef:Klop op de borst modus aan: In plaats van 9,90 voor een retourtje Liége betaal je nu 6,40 euro. Nou wat een geweldige vooruitgang: Je kunt één biertje meer drinkenHet nut is waarschijnlijk dat het goedkoper is om alleen een kaartje tegen CIV-tarief te kopen tot Visé, en vanaf daar een ander kaartje tegen een voordeliger Belgisch tarief voor het vervolg. Anders moet je daarvoor in Visé uitstappen, dan is het handiger als het in Maastricht vast kan.
Zie het als een service naar reizigers: NMBS heeft als het ware een loketje in Nederland gekocht. Hetzelfde met het GWK in Nederland, daar heb je in dit land helemaal niets aan. De voordelen worden pas zichtbaar op het moment dat je in een ander land bent :) Onder die CIV-toeslag kan je makkelijk uitkomen: laat een actiekorting ter hoogte van het CIV-tarief gelden ;)Jurjen schreef:Kan iemand mij uitleggen wat het nut is van Belgische treinkaartjes (die ongetwijfeld dan pas vanaf Visé i.p.v. vanaf de grens of Maastricht geldig zijn) in Maastricht kopen, als je toch een duur CIV-kaartje erbij moet hebben? De NMBS kan als uitvoerende partij toch simpelweg e.o.a. speciaal tarief verkopen, danwel 'Maastricht integreren in het Belgische tarifaire systeem'?
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 89 gasten