Spoorlopers veroorzaken 3 uur vertraging per dag

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39181
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Spoorlopers veroorzaken 3 uur vertraging per dag

Bericht door Daniel »

Spoorlopers veroorzaken 3 uur vertraging per dag
Geplaatst op: woensdag 4 april 2012 18:49
Laatst bijgewerkt: woensdag 4 april 2012 18:51

Persbericht

• ProRail voert campagne om onbevoegden van spoor te weren
• Boete voor lopen langs het spoor verhoogd naar 120 euro

Het treinverkeer heeft in toenemende mate last van mensen die onbevoegd langs het spoor lopen. Dagelijks veroorzaken deze spoorlopers gemiddeld 3 uur vertraging. In 2011 bedroeg het aantal meldingen van spoorlopers 2.689. In 2010 waren dit er nog 2.486. Dit is een stijging van 8 procent.

ProRail start deze week een landelijke advertentiecampagne waarin wordt gewezen op de gevaren en gevolgen van spoorlopen. De boete die opsporingsambtenaren van ProRail uitdelen aan spoorlopers is verhoogd van 100 naar 120 euro.

Langs het spoor lopen of spelen is levensgevaarlijk en daarom streng verboden. Spoorlopers kunnen door langsrazende treinen gegrepen worden. Daarnaast zorgt het dagelijks ook voor vertragingen. Machinisten schrikken als zij onverwachts iemand langs het spoor zien lopen. Zij maken hier standaard een melding van bij de Verkeersleiding van ProRail. Die geeft alle machinisten op dat traject een waarschuwing dat ze langzamer moeten gaan rijden om een aanrijding te voorkomen. Hierdoor lopen alle treinen op het traject vertraging op.

Nu de lente is aangebroken is spoorbeheerder ProRail extra alert. Met mooi weer stijgt het aantal spoorlopers. ProRail waarschuwt vakantiegangers via VVV kantoren en recreatiebedrijven, zoals campings en kampeerboerderijen die vlakbij een spoorweg liggen. Controleurs van ProRail surveilleren vaker langs de spoorbaan.

Preventiemaatregelen
ProRail investeert veel in het voorkomen van spoorlopen. We maken het spoor zo ontoegankelijk mogelijk. We plaatsen hekken en sluiten de baan zoveel mogelijk af. Ook plaatsen we camera’s of werken we met schrikverlichting. Bijzondere opsporingsambtenaren (boa's) van ProRail surveilleren dagelijks langs de baan en geven voorlichting op scholen of bij overwegen.

Deze maatregelen kunnen niet altijd voorkomen dat mensen onbevoegd het spoor betreden. Het Nederlandse spoor is uitgestrekt (7000km), een open systeem en moet altijd toegankelijk blijven voor hulpdiensten en voor onderhoud. Daarom wijst ProRail met een campagne ook op het gevaar van spoorlopen.

Dodelijke slachtoffers
In 2010 waren er vijf aanrijdingen met spoorlopers, waarbij twee doden en twee zwaargevonden vielen. In 2011 waren er geen slachtoffers. In 2012 is er tot nu toe één dodelijk slachtoffer te betreuren door spoorlopen.
Lees verder
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50895
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Spoorlopers veroorzaken 3 uur vertraging per dag

Bericht door Suus »

Damn, ik open de pagina op de ProRail-site er over en er start direct een shockend filmpje :shock:
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Spoorlopers veroorzaken 3 uur vertraging per dag

Bericht door Klaasje »

Ja die..
Jef400
Berichten: 5763
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 18:46

Re: Spoorlopers veroorzaken 3 uur vertraging per dag

Bericht door Jef400 »

Goed dat ze dat filmpje er op hebben gezet. Is de enige manier om onze ( Scholieren ) doelgroep duidelijk te maken hoe gevaarlijk het is. Ik vind het een doodeng fenomeen eerlijk gezegd. Jullie weten wel dat die dode dit jaar in mijn wijk gevallen is hé.
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
Raymond
Berichten: 1191
Lid geworden op: ma 11 aug 2008, 21:29

Re: Spoorlopers veroorzaken 3 uur vertraging per dag

Bericht door Raymond »

Dat filmpje heeft in ieder geval meer effect dan die marketingtekst op die poster die bijna uitnodigend werkt tot een spannend avontuur langs Nederlands spoorwandelpadennetwerk..
Gebruikersavatar
Anne
Berichten: 1971
Lid geworden op: ma 20 jun 2011, 00:38
Locatie: Den Hoorn (ZH)

Re: Spoorlopers veroorzaken 3 uur vertraging per dag

Bericht door Anne »

Ik kwam laatst in Deventer deze spoorwandeling tegen. 8-)
Afbeelding
Afbeelding
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Spoorlopers veroorzaken 3 uur vertraging per dag

Bericht door Fles »

Only in Deventer _O_ :D
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: Spoorlopers veroorzaken 3 uur vertraging per dag

Bericht door Caspar »

Die personen die 3 uur vertraging doen oplopen per dag zijn vaak:
(met een voorbeeld van vaak voorkomende gevallen in de regio Amsterdam)

- Vissers opweg met een hengel naar hun unieke plekje
Vaak rondom de Gpda
- Uitgerangeerde jongens die naar mijn idee sowieso al niet naar school gaan
Jongens die met steentjes gooien naar treinen vanaf het perron van De Vlughtlaan
- Klunende schaatsers in de winter
Naardermeer
- Ontoerekeningsvatbare mensen die verstrooid zijn
Man met mes in Schipholtunnel, maar gebeurt op veel meer plekken
Zie recent: Verwarde vrouw met mes
- Spoorhobbyisten
Bij een speciale trein duiken er altijd wel weer wat op
Volgens mij bereik je met zo'n campagne hooguit de laatste doelgroep.
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Spoorlopers veroorzaken 3 uur vertraging per dag

Bericht door deadlock »

Bee schreef:Damn, ik open de pagina op de ProRail-site er over en er start direct een shockend filmpje :shock:
Wat is er precies zo schokkend aan?
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Stéphane
Berichten: 790
Lid geworden op: do 22 dec 2011, 10:25
Locatie: België

Re: Spoorlopers veroorzaken 3 uur vertraging per dag

Bericht door Stéphane »

Caspar schreef:Die personen die 3 uur vertraging doen oplopen per dag zijn vaak:
(met een voorbeeld van vaak voorkomende gevallen in de regio Amsterdam)

- Vissers opweg met een hengel naar hun unieke plekje
Vaak rondom de Gpda
- Uitgerangeerde jongens die naar mijn idee sowieso al niet naar school gaan
Jongens die met steentjes gooien naar treinen vanaf het perron van De Vlughtlaan
- Klunende schaatsers in de winter
Naardermeer
- Ontoerekeningsvatbare mensen die verstrooid zijn
Man met mes in Schipholtunnel, maar gebeurt op veel meer plekken
Zie recent: Verwarde vrouw met mes
- Spoorhobbyisten
Bij een speciale trein duiken er altijd wel weer wat op
Volgens mij bereik je met zo'n campagne hooguit de laatste doelgroep.
Dan moeten we misschien eerder ervoor zorgen dat mensen WEL langs de sporen kunnen lopen maar ZONDER hinder. bv. voor die vissers en schaatsers een paadje met afscherming.
Een winterse dag:
De trein in België: Het enige dat niet gekker doet dan anders.
De trein in Nederland: Het enige dat echt gekker doet dan anders.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50895
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Spoorlopers veroorzaken 3 uur vertraging per dag

Bericht door Suus »

Daar waar die vissers vissen loopt aan een kant van het spoor al een bruggetje over het water en er is ook een tunneltje onder de sporen door (en even verderop ook onder de snelweg). Blijkbaar willen de vissers precies vissen op het enige stukje oever dat niet met welk vervoersmiddel dan ook toegankelijk is. Terwijl er op het eenvoudig en legaal toegankelijke deel er zelfs een speciale vissersstek is.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15343
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: Spoorlopers veroorzaken 3 uur vertraging per dag

Bericht door ODRAIL »

Hmm, ik vraag me af of dit filmpje wel in Nederland is gemaakt?
Daan
Berichten: 2963
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:50

Re: Spoorlopers veroorzaken 3 uur vertraging per dag

Bericht door Daan »

Zo te zien niet. Waar wel, geen idee...
Stéphane
Berichten: 790
Lid geworden op: do 22 dec 2011, 10:25
Locatie: België

Re: Spoorlopers veroorzaken 3 uur vertraging per dag

Bericht door Stéphane »

Ik vraag me zelfs af of Prorail dit filmpje maakte of dat ze het gewoon van YouTube geplukt hebben.
Een winterse dag:
De trein in België: Het enige dat niet gekker doet dan anders.
De trein in Nederland: Het enige dat echt gekker doet dan anders.
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15343
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: Spoorlopers veroorzaken 3 uur vertraging per dag

Bericht door ODRAIL »

Zelf zit ik aan het laatste te denken.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Spoorlopers veroorzaken 3 uur vertraging per dag

Bericht door Geert »

Dat filmpje heb ik een paar jaar geleden al eens op YouTube gezien, het is natuurlijk wel een treffend voorbeeld waarom spoorlopen gevaarlijk is.
VIRM
Berichten: 7601
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Spoorlopers veroorzaken 3 uur vertraging per dag

Bericht door VIRM »

Geert schreef:Dat filmpje heb ik een paar jaar geleden al eens op YouTube gezien, het is natuurlijk wel een treffend voorbeeld waarom spoorlopen gevaarlijk is.
Inderdaad.

Maar goed, het is gewoon een kwestie van nadenken, niet-eigenwijs-zijn en anders gewoon even een stukje omlopen. Wat mij betreft valt dit onder dezelfde categorie als 'niet door rood rijden' (waar meer dan genoeg automobilisten niet goed mee om kunnen gaan...).
Beul van de blindegeleidelijn
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Spoorlopers veroorzaken 3 uur vertraging per dag

Bericht door Klaasje »

Ik vind het een beetje een overtrokken gebruik van het filmpje. Als je in de berm 5 meter uit het spoor wandelt is dat heel wat anders dan het spoor oversteken zonder uit te kijken. Dat het ongewenst is lijkt me duidelijk maar gewoon op ruime afstand van het spoor in de berm lopen is niet gevaarlijk. Met spelende kinderen en een bal wordt het al een iets ander verhaal.

Wat ik probeer te zeggen is dat spoorlopen soms erg gevaarlijk kan zijn maar dat het niet altijd zo hoeft te zijn. Ik vermoed ook dat Prorail de term spoorlopen ook wat breder gebruikt dan alleen voor het daadwerkelijk in het ballast of het spoor lopen. Als het niet gevaarlijk hoeft te zijn maar wel voor schrik onder het rijdend personeel zorgt dan is het misschien beter om een lage afrastering of iets te plaatsen om aan te geven waar lopen wel kan en waar niet om bijvoorbeeld de vissers bij de Gpda toch een looproute naar hun stekje te geven. Echt goed hoeft het daarvoor niet beveiligd te zijn.
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6031
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: Spoorlopers veroorzaken 3 uur vertraging per dag

Bericht door AppleMoose »

Waarom al die moeite doen?
Of het wel of niet gevaarlijk is doet niet ter zake. Het is verboden daar te lopen, alleen al omdat het 'eigen terrein' is!
Er zijn honderdduizenden visstekjes, waarom perse op dat ene onmogelijke punt willen gaan vissen?
Gewoon opdonderen, je hebt daar niks te zoeken, ga maar aan de anderekant van de sloot zitten met je hengel.
Genoeg andere plekken waar je wel legaal bramen kunt plukken, hond(en) kunt uitlaten, oefenen voor de 4daagse etc.

Waarom denk je dat er overal hekken worden neergepoot, vooral bij overwegen?
Juist. Om spoorlopers, maar vooral springers tegen proberen te houden. Als je lage afrastering langs het spoor gaat maken, maak je het voor de springers juist weer makkelijk. Je zorgt juist weer voor meer plekken voor mensen om zich voor de trein te werpen.

(Ja. Ik weet dat je die springers ook niet allemaal tegen houdt met die hekken bij de overwegen, maar het helpt wel iets.)
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Spoorlopers veroorzaken 3 uur vertraging per dag

Bericht door Klaasje »

Wat we in Nederland met dit soort dingen wel eens vergeten is dat de mensen niet maakbaar zijn. Als je alles verbied dan is het gewoon niet meer geloofwaardig waardoor mensen het verbod niet meer serieus nemen. Als je ze vervolgens niet uitlegt wat wel en niet gevaarlijk is door net te doen alsof alles gevaarlijk is dan kun je er op wachten dat er in de eerste plaats mensen komen die er niets te zoeken hebben die vervolgens ook geen flauw idee hebben wat ze wel en niet moeten doen. Dat werkt uiteindelijk alleen maar averechts.

Die lage afrastering waar ik het over het had gaat ook totaal niet over punten binnen een stedelijke omgeving maar juist over plekjes als bij de visstekjes. Ik geloof er heilig in dat je die mensen beter duidelijk kant maken wat wel en niet kan door een hekje neer te zetten dan door het hele gebied maar als "verboden" af te doen.
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6031
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: Spoorlopers veroorzaken 3 uur vertraging per dag

Bericht door AppleMoose »

De mens is niet (volledig) maakbaar, dat klopt.
Maar wat jij wil, is eigenlijk hetzelfde principe. Mensen duidelijk maken waar ze wel en niet mogen komen
door een hek(je) te plaatsen. Alleen jou idee zal zorgen voor onduidelijkheid, en dus mogelijke grotere kans
op onveilige situaties. (Daar mag je wel langs het spoor lopen, daar weer niet, maar even verderop weer wel etc.)
Het is echter gewoon heel simpel. Langs en op het spoor heb je niks te zoeken. PUNT!
Het is eigen terrein, en het kan gevaarlijk zijn.
Langs de autosnelweg mag je ook niet lopen, en krijg je ook gewoon een boete als je betrapt wordt.
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Spoorlopers veroorzaken 3 uur vertraging per dag

Bericht door Geert »

Wat Klaas volgens mij voorstelt is een wandelpaadje naast het spoor maken, met een hekje tussen spoor en wandelpaadje. Vissers blij (want visstekje bereikbaar) en ProRail blij (want men loopt op veilige afstand van het spoor). Dat is toch de beste oplossing? En het hoeft waarschijnlijk niet eens veel te kosten.

Waarom zou het plan van Klaasje voor meer onduidelijkheid zorgen?
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50895
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Spoorlopers veroorzaken 3 uur vertraging per dag

Bericht door Suus »

Nou.... http://g.co/maps/b28xw

De openbare visstek zit naast het pad tussen de spoorbaan en de snelweg. Toch heb ik wel eens vissers aan de overkant van het water zien zitten, waar je alleen kan komen via het spoorbruggetje OF door aan de andere kant van het spoor het bruggetje over het water te nemen en daarna alle vier de sporen over te steken. Je zou ook wel via de vluchtstrook van de snelweg kunnen lopen, maar daar wordt je eerder gezien dan als je over de sporen loopt natuurlijk.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Spoorlopers veroorzaken 3 uur vertraging per dag

Bericht door Fles »

Caspar schreef:- Spoorhobbyisten
Bij een speciale trein duiken er altijd wel weer wat op
Volgens mij bereik je met zo'n campagne hooguit de laatste doelgroep.
Vanmiddag nog, niet eens op het hoofdspoor, maar uitgerekend bij het omlopen van de stoomloc van de VSM in het altijd lastige Eerbeek :X Gewoon 5 minuten te laat weg omdat er eerst weer mensen uit het spoor gestuurd moesten worden. Ze leren het gewoon nooit.
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Spoorlopers veroorzaken 3 uur vertraging per dag

Bericht door webguy »

Gebiedsverbod lijkt me goed plan, samen met Prorail hekjes, worden ze vanzelf boos dat foto's lelijk zijn, stelletje idioten.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 55 gasten