OVer je OV-Chipkaart #4

Hier vind je de oude reiservaringentopics tot en met augustus 2018.
Gebruikersavatar
Anne
Berichten: 1964
Lid geworden op: ma 20 jun 2011, 00:38
Locatie: Den Hoorn (ZH)

Re: OVer je OV-Chipkaart #3

Bericht door Anne »

Maar het zou toch ook kunnen dat in de spits 100% wordt afgeschreven en buiten de spits bijv. 60%.
Gaat nu toch ook zo met het af te boeken geldbedrag.

En anders twee kaarten :P
Want je had "vroeger" ook een abonnementskaart en voor ritten daar buiten een ander kaartje.

De "een kaart" voor alle OV heb ik al lang niet meer gezien als dat je maar een kaart nodig hebt; maar dat je maar een type kaart nodig hebt.
Wat ook mis kan gaan is als je een product op je kaart laadt (bijv. dagkaart of een uur reizen).
Nadeel is het gevaar als je die er alvast van te voren opzet.
Als ik vandaag al een HTM dagkaart op mijn chipkaart zet (omdat ik nu bij een oplaadpunt sta) om die met Pasen te gebruiken gaat dat mis als ik straks in de tram stap. Als de cico een product herkent zal dat als eerste worden aangesproken en ben ik voor een kort tramritje al weer mijn dagkaart kwijt.
Dit soort kaartjes koop ik daarom nu maar als papieren (of wegwerpchip) kaartje.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: OVer je OV-Chipkaart #3

Bericht door Vinny »

Dan zet je een dal-vrij of weekend-vrij product op de kaart...
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: OVer je OV-Chipkaart #3

Bericht door Fles »

Men had gewoon nooit moeten eisen dat de toenmalige tariefstructuur 1-op-1 overgenomen zou worden :')

Dan had je OOK een hoop gezeik gehad, en prijsverhogingen, maar dan waren we daar WEL binnen een jaar na invoering vanaf geweest :Y
Tristan
Berichten: 589
Lid geworden op: ma 01 aug 2011, 19:03

Re: OVer je OV-Chipkaart #3

Bericht door Tristan »

Fles schreef:Men had gewoon nooit moeten eisen dat de toenmalige tariefstructuur 1-op-1 overgenomen zou worden :')

Dan had je OOK een hoop gezeik gehad, en prijsverhogingen, maar dan waren we daar WEL binnen een jaar na invoering vanaf geweest :Y
Men had de ov-chipkaart gewoon nooit moeten invoeren.

Dan had je helemaal GEEN gezeik gehad, ook geen prijsverhogingen en hadden consumentenprogramma's meer tijd gehad om andere problemen aan te pakken. Vandaag in VARA Kassa's Belbus namelijk weer eens een ov-shitkaartdebacle.
De ov-chipkaart: it's one SMALL CARD for man, one GIANT FAIL for mankind

Bekijk hier een lijst van maar liefst 50 #ovchipkaart #fails. Een product met zoveel #fails vraagt erom om AFGESCHAFT te worden!
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: OVer je OV-Chipkaart #3

Bericht door Fles »

Heb je hem weer hoor :')
Stefan
Berichten: 4303
Lid geworden op: ma 03 nov 2008, 11:56
Locatie: Duisburg, Duitsland

Re: OVer je OV-Chipkaart #3

Bericht door Stefan »

Ja, schreeuwen dat 'ie er niet had moeten komen is wel het makkelijkste natuurlijk. :X
Leuker kunnen we het niet maken, makkelijker ook niet.
find_your_spot
Berichten: 3050
Lid geworden op: wo 18 mar 2009, 09:13

Re: OVer je OV-Chipkaart #3

Bericht door find_your_spot »

Tristan schreef: Men had de ov-chipkaart gewoon nooit moeten invoeren.
In de tijd van de strippenkaart ben ik onterecht 2 keer bekeurd omdat de buschauffeur een keer de zone verkeer had en een keer omdat een buschauffeur het week nummer verkeerd stempelde.

Met de OV-chipkaart ben ik nog nooit onterecht bekeurd. Wat mij betreft een vooruitgang wat betreft die draak van een strippenkaart en die gammele stempels.
For Your Railroad Adventures
Chauf21
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3161
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 22:27

Re: OVer je OV-Chipkaart #3

Bericht door Chauf21 »

Ik ben ook erg blij met de ov-chipkaart. Gewoon inchecken en gaan. Geen gedoe meer met het kopen van strippenkaarten (beperkte openingstijden en hoeveelheid verkooppunten) en je als je halverwege de reis merkt dat je beter ergens anders kan uitstappen zit je niet met een ongebruikt/ongeldig kaartje. Bovendien zijn diverse reizen voor mij ook goedkoper geworden doordat zones ongunstig waren gelegen en ik vaak enkele reizen maak. Declaraties gaan ook een stuk makkelijk omdat je nu gewoon een uitdraaitje kan maken en niet hoeft te klooien met strippenkaarten waar maar een paar strippen van zijn gebruikt.

Er zijn best wat dingen aan de OV-chipkaart die niet kloppen of beter kunnen, maar ik zou echt niet terug willen naar de strippenkaart *O*
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: OVer je OV-Chipkaart #3

Bericht door deadlock »

Ik ben ook pro OV-chipkaart. Het gaat bij mij nooit mis.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Justin
Berichten: 4181
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:14

Re: OVer je OV-Chipkaart #3

Bericht door Justin »

Afgezien van het tariefgesteggel vind ik de ov-chipkaart ook behoorlijk fijn. Vind het vooral handig dat ik hem (bijna) overal kan gebruiken, en ook de overzichten vind ik wel zo prettig. Maar het allerfijnste vind ik toch wel de flexibele reismogelijkheden - als ik besluit om van Amsterdam naar Den Haag HS te gaan, en op de terugweg van Den Haag Centraal, hoef ik niet zo te prutsen met kaartjes. Geen treinkaartjes als Zwijndrecht-Dordrecht via Schiphol meer enzo.

Maar dat er nog wel wat verbeterpunten zijn, ontken ik zeker niet; er moet nog een hoop gebeuren naar mijn mening, maar goed, ik zie wel hoe het gaat lopen...
Proud Titans Supporter
Ach, zak er toch allemaal in
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: OVer je OV-Chipkaart #4

Bericht door Daniel »

Ik vindt de flexibiliteit die je hebt met het reizen op saldo ook erg praktisch, wat dat betreft erg onhandig dat het nogsteeds niet mogelijk is in de trein voor trajectkaarthouders.

Wel gaat het nog veel te vaak mis met reizen over de grens van een abonnement. Vroeger maakte het dan niet uit waar de zonegrens op je reis lag als je toch al moest bijstempelen, tegenwoordig natuurlijk wel en daarmee gaat het toch net iets te vaak mis. Bij normaal reizen op saldo op trajecten waar m'n abonnement nergens geldig is gaat er juist weer zelden iets mis.

Maargoed, er moet nog veel gebeuren zoals het herkennen van overstappen bij reizen waarbij een kortingsproduct niet op beide reisdelen geldig is. En vooral ook in het inzichtelijk maken van de tarieven en het fatsoenlijk reageren op klachten daarover. Vervoerders gaan zo af en toe heel makkelijk over tot restitutie, maar een toelichting geven waardoor een rit met ongewijzigde route ineens meer in prijs gestegen is dan de prijsstijging van dat jaar zou verklaren... tja, da's kennelijk erg moeilijk.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: OVer je OV-Chipkaart #4

Bericht door Daniel »

Daniel schreef:En vooral ook in het inzichtelijk maken van de tarieven en het fatsoenlijk reageren op klachten daarover. Vervoerders gaan zo af en toe heel makkelijk over tot restitutie, maar een toelichting geven waardoor een rit met ongewijzigde route ineens meer in prijs gestegen is dan de prijsstijging van dat jaar zou verklaren... tja, da's kennelijk erg moeilijk.
Even een rectificatie: ik zat net m'n transactieoverzicht te bekijken en zag aan een recentere reis dat Arriva weliswaar geen reactie op m'n klacht hierover heeft gestuurd, maar wel keurig het tarief gecorrigeerd heeft :pos:
Even niet te hard zeggen... de reis is in de bewuste richting zelfs goedkoper geworden. Heen en terug hebben nu dezelfde prijs namelijk terwijl daar altijd een klein verschil in zat omdat de heenweg net een halve km langer was
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Tristan
Berichten: 589
Lid geworden op: ma 01 aug 2011, 19:03

Re: OVer je OV-Chipkaart #4

Bericht door Tristan »

Even een samenvatting van een aantal reacties op deze pagina van dit topic:
Chauf21 schreef:Er zijn best wat dingen aan de OV-chipkaart die niet kloppen of beter kunnen
Justin schreef:(...) het tariefgesteggel (...) Maar dat er nog wel wat verbeterpunten zijn, ontken ik zeker niet; er moet nog een hoop gebeuren naar mijn mening
Daniel schreef:Wel gaat het nog veel te vaak mis met reizen over de grens van een abonnement. (...) Maargoed, er moet nog veel gebeuren zoals het herkennen van overstappen bij reizen waarbij een kortingsproduct niet op beide reisdelen geldig is. En vooral ook in het inzichtelijk maken van de tarieven en het fatsoenlijk reageren op klachten daarover.
Iets wat met papieren kaartjes nooit kan gebeuren:
Breng verzet zomertijd in bussen Nijmegen veel te laat

De ov-chipkaart zou het grijs- en zwartrijden toch verminderen?:
Dat gebeurt natuurlijk niet als men anderen aanspoort tot zwart- en/of grijsrijden

Ik weet niet of het op dit forum was of op een ander forum, maar één van mijn argumenten tegen de chipkaart is dat er voor een kaart zonder saldo betaald moet worden. Ik kreeg toen van iemand het argument dat je ook moet betalen voor je bankpas (dus ik moest de ov-chipkaart vergelijken met een bankpas). In mijn lijst van 31 nadelen, is punt 5 dat het niet mogelijk is om saldo terug te storten op rekening van herkomst (zoals dat bij de chipknip op de bankpas wel het geval is; kortom: met dit punt vergelijk ik de kaart met een bankpas)
maar Deadlock schreef hier dat als het bij de bankpas kan, het niet per se bij de ov-chipkaart hoeft te kunnen
De één zegt dus dat ik de chipkaart met een bankpas moet vergelijken, de ander zegt weer dat ik dat niet moet doen. Hoezo consequent?

Even ter aanvulling op mijn lijst van 31 nadelen: Deadlock heeft in het bericht dat hierboven gelinkt staat mijn lijst bekritiseerd en dat heeft mij NIET overtuigd. Wel heb ik her en der een kleine aanpassing en/of aanvulling geplaatst, maar wat mij betreft blijft het aantal nadelen van de ov-chipkaart nog altijd 31 tegenover slechts één voordeel: niet meer na hoeven denken over welke kaart je in welk type vervoer nodig hebt.

Mijn mening is dat er niets helemaal perfect is (ook de strippenkaart niet) en niets is helemaal waardeloos (zelfs de ov-chipkaart niet), maar hieronder geef ik wel aan hoe ik beide vervoersbewijzen zie:

Ov-chipkaart:
100 % waardeloos |---------X------------------------------------------------------------------------------------------| 100 % perfect

Strippenkaart:
100 % waardeloos |----------------------------------------------------------------------X-----------------------------| 100 % perfect

Ook denk ik dat als er een (p)referendum zou komen over de ov-chipkaart (helaas zal die er nooit komen :(), dat de kaart compleet van tafel geveegd zou worden omdat er heel veel haters zijn. Als je alleen al op Twitter kijkt en gaat zoeken op ov-chipkaart, ovchipkaart, ov-chip of ovchip, vind je heel veel tweets waarin ook de hashtag 'fail' staat.

Conclusie: de ov-chipkaart is véél te vroeg ingevoerd of: de strippenkaart is véél te vroeg afgeschaft. Beide vervoersbewijzen hadden veel langer samen gebruikt moeten worden en pas als alle problemen met de chipkaart opgelost zijn, zou de strippenkaart langzaam uitgefaseerd kunnen worden. Nu is het eten al opgeschept, terwijl de tafel nog gedekt moet worden.
De ov-chipkaart: it's one SMALL CARD for man, one GIANT FAIL for mankind

Bekijk hier een lijst van maar liefst 50 #ovchipkaart #fails. Een product met zoveel #fails vraagt erom om AFGESCHAFT te worden!
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: OVer je OV-Chipkaart #4

Bericht door Suus »

Je lijst staat vol met persoonlijke meningen. Dat mag, maar dan moet je ze wel onderbouwen.
Het enige wat de "anonieme" kaart NIET is, is anoniem.
Dat moet je echt onderbouwen, want ze weten niet wie de kaart heeft gekocht en ze weten niet wie de kaart gebruikt. Hooguit kan men achterhalen waar de kaart is gebruikt, maar dat betekend nog niet dat ze weten wie ermee gereisd heeft, dus de persoon blijft anoniem. Net zoals het invullen van een enquete zonder dat je je naam aangeeft ook anoniem is, terwijl ze daarna wel jouw mening weten. :idea:
Het minimumbedrag dat je kunt opladen is € 5,-. Je kunt dus niet even € 1,38 opladen.
Bij sommige automaten, maar niet bij alle automaten en bij loketten kan je ook andere bedragen dan 5, 10 of 20 opladen. Het is wel altijd afgerond op hele euro's, maar dit argument is op de huidige manier volstrekt onjuist.

Je geeft aan dat kaarten geen einddata mogen hebben. Tergelijkertijd vind je ook dat de kaart onveilig is. Door de kaart een beperkte levensduur te geven wordt het voor Translink mogelijk om nieuwe technologie te introduceren en oude technologie uit te faseren. Zo komt er uiteindelijk ook een einde aan het gebruik van onveilige chips (die in moderne kaarten al door een nieuwer, veiliger, type zijn vervangen).
Kaartlezers geven niet aan bij welke halte de bus of tram zich bevindt. Hierdoor is niet te controleren of de gegevens wel juist zijn, waardoor je niet weet of je wel het juiste bedrag betaalt.
Sommige kaartlezers geven wel degelijk aan waar de bus zich bevind. Dat gebeurt onder andere bij de kaartlezers van Arriva, Veolia en EBS. Zoals je het argument nu stelt is het dus onjuist.
Men wordt gedwongen om de kaart te gebruiken of een veel te duur los kaartje te kopen of anders met de auto of de fiets te reizen.
Hetzelfde argument met een Strippenkaart. Je moet die kaart kopen als je wil profiteren van een goedkoop tarief, anders moest je alsnog een duurder kaartje kopen. Zo is het altijd al geweest.
De kaart is onvriendelijk in het gebruik van mindervalide personen (zoals blinden en slechtzienden). Er is weliswaar een speciaal abonnement voor deze categorie (de Viziris-kaart), maar eigenlijk is dat niet eerlijk ten opzichte van de niet minder valide personen.
Dit is helemaal onbeschoft. Die mensen hebben er niet voor gekozen om een dergelijke afwijking te hebben :roll:
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: OVer je OV-Chipkaart #4

Bericht door Daniel »

Bee schreef:Hetzelfde argument met een Strippenkaart. Je moet die kaart kopen als je wil profiteren van een goedkoop tarief, anders moest je alsnog een duurder kaartje kopen. Zo is het altijd al geweest
Da's niet helemaal waar Bee... Er waren genoeg regio's die voordelige kaartjes hadden die vaak goedkoper dan de strippenkaart waren of een vergelijkbare ritprijs kenden.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: OVer je OV-Chipkaart #4

Bericht door Vinny »

Het belangrijkste probleem dat ik met de OV-chipkaart heb, is dat het een typisch Nederlands "compromis" gedrocht geworden is, waarbij veel van de potentiele voordelen niet zijn ingevoerd, en nadelen onvoldoende systeemtechnisch ondervangen. Verder vind ik het reizen met een chipkaart over het algemeen veel plezieriger dan met papieren kaartjes :)
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: OVer je OV-Chipkaart #4

Bericht door Fles »

Bee schreef:
Het enige wat de "anonieme" kaart NIET is, is anoniem.
Dat moet je echt onderbouwen, want ze weten niet wie de kaart heeft gekocht en ze weten niet wie de kaart gebruikt. Hooguit kan men achterhalen waar de kaart is gebruikt,
Jij gaat de rest van je leven die zogenaamd anonieme kaart opladen met muntgeld of zo? ;)
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: OVer je OV-Chipkaart #4

Bericht door Vinny »

Als je naar je minnares gaat wel Fles. De rest van Nederland maakt gewoon een typisch forensische verplaatsing per openbaar vervoer. Daar kun je toch al niet anoniem reizen, forensen moeten zich bekend maken om hun reiskosten te kunnen declareren en scholieren moesten zich toch al legitimeren voor een scholierenabonnement...
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: OVer je OV-Chipkaart #4

Bericht door Fles »

Q.E.D. :pos:
Tristan
Berichten: 589
Lid geworden op: ma 01 aug 2011, 19:03

Re: OVer je OV-Chipkaart #4

Bericht door Tristan »

Bee schreef:Je lijst staat vol met persoonlijke meningen. Dat mag, maar dan moet je ze wel onderbouwen.
Het enige wat de "anonieme" kaart NIET is, is anoniem.
Dat moet je echt onderbouwen, want ze weten niet wie de kaart heeft gekocht en ze weten niet wie de kaart gebruikt. Hooguit kan men achterhalen waar de kaart is gebruikt, maar dat betekend nog niet dat ze weten wie ermee gereisd heeft, dus de persoon blijft anoniem. Net zoals het invullen van een enquete zonder dat je je naam aangeeft ook anoniem is, terwijl ze daarna wel jouw mening weten. :idea:
Het is idd niet mogelijk om te zien wie de kaart heeft gebruikt (afgezien van wat de camera's in voertuigen registreren), maar het is WEL mogelijk om te zien wie de kaart en/of het opladen ervan betaald heeft, mits dit met PIN of Chipknip gebeurt. Bij alle oplaadpunten is het voor de eigenaar van dat oplaadpunt mogelijk om een loglijst uit te printen met daarop alle gegevens van alle transacties die bij die automaat hebben plaatsgevonden.
Bee schreef:
Het minimumbedrag dat je kunt opladen is € 5,-. Je kunt dus niet even € 1,38 opladen.
Bij sommige automaten, maar niet bij alle automaten en bij loketten kan je ook andere bedragen dan 5, 10 of 20 opladen. Het is wel altijd afgerond op hele euro's, maar dit argument is op de huidige manier volstrekt onjuist.
Je geeft aan dat het bij sommige autotmaten wel mogelijk is om een ander (lager) bedrag dan € 5,- op te laden, kun je dan aangeven bij welke automaten in welke plaatsen? Want alle automaten waar ik ben geweest is het enkel en alleen mogelijk om 5, 10, 20 of 50 euro op te laden.
Bee schreef: Je geeft aan dat kaarten geen einddata mogen hebben. Tergelijkertijd vind je ook dat de kaart onveilig is. Door de kaart een beperkte levensduur te geven wordt het voor Translink mogelijk om nieuwe technologie te introduceren en oude technologie uit te faseren. Zo komt er uiteindelijk ook een einde aan het gebruik van onveilige chips (die in moderne kaarten al door een nieuwer, veiliger, type zijn vervangen).
Door de kaart een beperkte levensduur te geven, wordt het voor Translink mogelijk om de zakken te vullen omdat iedereen gedwongen wordt om een nieuwe kaart á € 7,50 (lokale acties buiten beschouwing gelaten) te kopen.
Maar even zonder dollen: ook zonder beperkte geldigheidsduur van chipkaarten is het voor TLS mogelijk om nieuwe technologie te introduceren. Momenteel zijn er ook twee verschillende chips in omloop en alle appratuur werkt op beide chips. Dat uitfaseren kan ook via natuurlijk verloop, dus door chipkaarten die langzaamaan defect raken en vervangen dienen te worden, als zo'n kaart binnen vijf jaar na aanschaf -bij normaal gebruik- defect raakt, kan deze vervangen worden (via de garantieregeling) door een chipkaart met een nieuwe chip. Natuurlijk verloop dus.
Bee schreef:
Kaartlezers geven niet aan bij welke halte de bus of tram zich bevindt. Hierdoor is niet te controleren of de gegevens wel juist zijn, waardoor je niet weet of je wel het juiste bedrag betaalt.
Sommige kaartlezers geven wel degelijk aan waar de bus zich bevind. Dat gebeurt onder andere bij de kaartlezers van Arriva, Veolia en EBS. Zoals je het argument nu stelt is het dus onjuist.
Bij Arriva, Veolia en EBS is het wellicht wel mogelijk, maar verder heb je nog Connexxion, GVU, GVB, RET, HTM, Hermes, Breng, Qbuzz en Syntus, waar het niet mogelijk is. Kortom: bij genoeg maatschappijen is het niet mogelijk. Mijn argument is dus niet geheel onjuist.
Bee schreef:
Men wordt gedwongen om de kaart te gebruiken of een veel te duur los kaartje te kopen of anders met de auto of de fiets te reizen.
Hetzelfde argument met een Strippenkaart. Je moet die kaart kopen als je wil profiteren van een goedkoop tarief, anders moest je alsnog een duurder kaartje kopen. Zo is het altijd al geweest.
Vóór de invoering van de chipkaart, werden in mijn regio (Zuid-Holland/Utrecht) ook dalkaartjes verkocht (€ 2,50 in Zuid-Holland en € 1,60 (tot 3 zones) en € 2,70 (3 of meer zones) in Utrecht). Bij de meeste ritten was het veel voordeliger om op deze kaartjes te reizen, dan met de strippenkaart.
Bee schreef:
De kaart is onvriendelijk in het gebruik van mindervalide personen (zoals blinden en slechtzienden). Er is weliswaar een speciaal abonnement voor deze categorie (de Viziris-kaart), maar eigenlijk is dat niet eerlijk ten opzichte van de niet minder valide personen.
Dit is helemaal onbeschoft. Die mensen hebben er niet voor gekozen om een dergelijke afwijking te hebben :roll:
Ik heb ook niks tegen de mindervalide personen, maar ik zie niet in waarom deze categorie extra voordeel dient te krijgen (naast het feit dat ze gratis een begeleider mogen laten meegaan, waar ik overigens NIET op tegen ben) ten opzichte van iemand die niet visueel gehandicapt is.
Als twee personen van -bijvoorbeeld- Krimpen aan den IJssel Busstation naar Rotterdam Beurs reizen om te shoppen en één persoon is visueel gehandicapt en de ander is dat niet; wat is dan -behoudens de handicap- het verschil tussen deze twee personen?
De NS doet ook niet mee aan de Viziris-proef, waarschijnlijk ook vanwege dezelfde reden waarom ik hier geen voorstander van ben.
De ov-chipkaart: it's one SMALL CARD for man, one GIANT FAIL for mankind

Bekijk hier een lijst van maar liefst 50 #ovchipkaart #fails. Een product met zoveel #fails vraagt erom om AFGESCHAFT te worden!
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: OVer je OV-Chipkaart #4

Bericht door Daniel »

Tristan schreef:Het is idd niet mogelijk om te zien wie de kaart heeft gebruikt (afgezien van wat de camera's in voertuigen registreren), maar het is WEL mogelijk om te zien wie de kaart en/of het opladen ervan betaald heeft, mits dit met PIN of Chipknip gebeurt. Bij alle oplaadpunten is het voor de eigenaar van dat oplaadpunt mogelijk om een loglijst uit te printen met daarop alle gegevens van alle transacties die bij die automaat hebben plaatsgevonden.
Het was anders ook al mogelijk vast te stellen wie met PIN voor een strippenkaart betaald had :P
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: OVer je OV-Chipkaart #4

Bericht door Fles »

Daniel schreef:
Tristan schreef:Het is idd niet mogelijk om te zien wie de kaart heeft gebruikt (afgezien van wat de camera's in voertuigen registreren), maar het is WEL mogelijk om te zien wie de kaart en/of het opladen ervan betaald heeft, mits dit met PIN of Chipknip gebeurt. Bij alle oplaadpunten is het voor de eigenaar van dat oplaadpunt mogelijk om een loglijst uit te printen met daarop alle gegevens van alle transacties die bij die automaat hebben plaatsgevonden.
Het was anders ook al mogelijk vast te stellen wie met PIN voor een strippenkaart betaald had :P

Dit is een grapje he :P :D _O-
Stefan
Berichten: 4303
Lid geworden op: ma 03 nov 2008, 11:56
Locatie: Duisburg, Duitsland

Re: OVer je OV-Chipkaart #4

Bericht door Stefan »

Tristan schreef:Het is idd niet mogelijk om te zien wie de kaart heeft gebruikt (afgezien van wat de camera's in voertuigen registreren), maar het is WEL mogelijk om te zien wie de kaart en/of het opladen ervan betaald heeft, mits dit met PIN of Chipknip gebeurt. Bij alle oplaadpunten is het voor de eigenaar van dat oplaadpunt mogelijk om een loglijst uit te printen met daarop alle gegevens van alle transacties die bij die automaat hebben plaatsgevonden.
Misschien sla je nu gewoon iets te ver door.. Ze kunnen dat net zo goed zien bij een brood dat je gekocht hebt in de winkel, dit gaat serieus nergens over.. Als je niet wilt dat ze íets te weten komen over je, ga dan lekker op een onbewoond eiland in de oceaan zitten. :')
Leuker kunnen we het niet maken, makkelijker ook niet.
Chauf21
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3161
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 22:27

Re: OVer je OV-Chipkaart #4

Bericht door Chauf21 »

Je geeft aan dat het bij sommige autotmaten wel mogelijk is om een ander (lager) bedrag dan € 5,- op te laden, kun je dan aangeven bij welke automaten in welke plaatsen? Want alle automaten waar ik ben geweest is het enkel en alleen mogelijk om 5, 10, 20 of 50 euro op te laden.
Bijvoorbeeld bij de automaten van de RET.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: OVer je OV-Chipkaart #4

Bericht door Suus »

Tristan schreef:
Bee schreef:Je lijst staat vol met persoonlijke meningen. Dat mag, maar dan moet je ze wel onderbouwen.
Het enige wat de "anonieme" kaart NIET is, is anoniem.
Dat moet je echt onderbouwen, want ze weten niet wie de kaart heeft gekocht en ze weten niet wie de kaart gebruikt. Hooguit kan men achterhalen waar de kaart is gebruikt, maar dat betekend nog niet dat ze weten wie ermee gereisd heeft, dus de persoon blijft anoniem. Net zoals het invullen van een enquete zonder dat je je naam aangeeft ook anoniem is, terwijl ze daarna wel jouw mening weten. :idea:
Het is idd niet mogelijk om te zien wie de kaart heeft gebruikt (afgezien van wat de camera's in voertuigen registreren), maar het is WEL mogelijk om te zien wie de kaart en/of het opladen ervan betaald heeft, mits dit met PIN of Chipknip gebeurt. Bij alle oplaadpunten is het voor de eigenaar van dat oplaadpunt mogelijk om een loglijst uit te printen met daarop alle gegevens van alle transacties die bij die automaat hebben plaatsgevonden.
Maar is de lijst met van pin- en chipbetalingen ook gekoppeld aan de lijst met transacties die met een OV-Chipkaart op de automaat zijn uitgevoerd. Wordt überhaupt wel opgeslagen WAAR de kaart is opgeladen, behalve dat de kaart is opgeladen? Je kan namelijk niet zien waar de kaart is opgeladen :idea:
Bee schreef:
Het minimumbedrag dat je kunt opladen is € 5,-. Je kunt dus niet even € 1,38 opladen.
Bij sommige automaten, maar niet bij alle automaten en bij loketten kan je ook andere bedragen dan 5, 10 of 20 opladen. Het is wel altijd afgerond op hele euro's, maar dit argument is op de huidige manier volstrekt onjuist.
Je geeft aan dat het bij sommige autotmaten wel mogelijk is om een ander (lager) bedrag dan € 5,- op te laden, kun je dan aangeven bij welke automaten in welke plaatsen? Want alle automaten waar ik ben geweest is het enkel en alleen mogelijk om 5, 10, 20 of 50 euro op te laden.
De automaten van in ieder geval de RET en het GVB geven die mogelijkheid. Die staan dus in ieder geval op elk metrostation.
Bee schreef: Je geeft aan dat kaarten geen einddata mogen hebben. Tergelijkertijd vind je ook dat de kaart onveilig is. Door de kaart een beperkte levensduur te geven wordt het voor Translink mogelijk om nieuwe technologie te introduceren en oude technologie uit te faseren. Zo komt er uiteindelijk ook een einde aan het gebruik van onveilige chips (die in moderne kaarten al door een nieuwer, veiliger, type zijn vervangen).
Door de kaart een beperkte levensduur te geven, wordt het voor Translink mogelijk om de zakken te vullen omdat iedereen gedwongen wordt om een nieuwe kaart á € 7,50 (lokale acties buiten beschouwing gelaten) te kopen.
Maar even zonder dollen: ook zonder beperkte geldigheidsduur van chipkaarten is het voor TLS mogelijk om nieuwe technologie te introduceren. Momenteel zijn er ook twee verschillende chips in omloop en alle appratuur werkt op beide chips. Dat uitfaseren kan ook via natuurlijk verloop, dus door chipkaarten die langzaamaan defect raken en vervangen dienen te worden, als zo'n kaart binnen vijf jaar na aanschaf -bij normaal gebruik- defect raakt, kan deze vervangen worden (via de garantieregeling) door een chipkaart met een nieuwe chip. Natuurlijk verloop dus.
Een RFID-chip kan een levensduur tussen de 8 en 40 jaar hebben bij normaal gebruik, afhankelijk van de gebruikte kwaliteit. Dan moet je gewoon een vaste levensduur hebben, zodat het in ieder geval duidelijk is dat de kaart omgewisseld moet worden voordat gegevens verloren gegaan door een defect door slijtage.
Bee schreef:
Kaartlezers geven niet aan bij welke halte de bus of tram zich bevindt. Hierdoor is niet te controleren of de gegevens wel juist zijn, waardoor je niet weet of je wel het juiste bedrag betaalt.
Sommige kaartlezers geven wel degelijk aan waar de bus zich bevind. Dat gebeurt onder andere bij de kaartlezers van Arriva, Veolia en EBS. Zoals je het argument nu stelt is het dus onjuist.
Bij Arriva, Veolia en EBS is het wellicht wel mogelijk, maar verder heb je nog Connexxion, GVU, GVB, RET, HTM, Hermes, Breng, Qbuzz en Syntus, waar het niet mogelijk is. Kortom: bij genoeg maatschappijen is het niet mogelijk. Mijn argument is dus niet geheel onjuist.
Ik geef niet aan dat het argument onjuist is, maar de manier waarop je het stelt is wel onjuist.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 gasten