Goedkope minibus kost chauffeur z'n rug

Alles over het Openbaar Vervoer in Groningen, Friesland en Drenthe.
Michael 1988
Berichten: 2252
Lid geworden op: ma 17 mei 2010, 22:53
Locatie: Schijndel

Re: Goedkope minibus kost chauffeur z'n rug

Bericht door Michael 1988 »

Een Ambassador schudt nog al hevig, zoals te zien is in het 2e filmpje. Een Volvo 7700 en een MAN Lion's City doen dat minder erg. Misschien dat de VDL Citea net zoals de Amba ook nog hevig schud, maar dat weet ik niet zeker
find_your_spot
Berichten: 3050
Lid geworden op: wo 18 mar 2009, 09:13

Re: Goedkope minibus kost chauffeur z'n rug

Bericht door find_your_spot »

Michael 1988 schreef:Een Ambassador schudt nog al hevig, zoals te zien is in het 2e filmpje. Een Volvo 7700 en een MAN Lion's City doen dat minder erg. Misschien dat de VDL Citea net zoals de Amba ook nog hevig schud, maar dat weet ik niet zeker
Alleen een stilstaande bus uit de wind schudt niet.

Overigens is er niet één Ambassador soort, net als dat er niet één soort Citea is.
For Your Railroad Adventures
Stefan
Berichten: 4303
Lid geworden op: ma 03 nov 2008, 11:56
Locatie: Duisburg, Duitsland

Re: Goedkope minibus kost chauffeur z'n rug

Bericht door Stefan »

En afgezien van dat.. Een Ambassador rijdt écht niet slecht en is ook écht geen slechte bus.. Alleen in ogen van hobbyisten zijn het slechte bussen...
Leuker kunnen we het niet maken, makkelijker ook niet.
Michael 1988
Berichten: 2252
Lid geworden op: ma 17 mei 2010, 22:53
Locatie: Schijndel

Re: Goedkope minibus kost chauffeur z'n rug

Bericht door Michael 1988 »

@ find_your_spot en Stefan:

Ik zou zeggen kijk even het 2e filmpje na en hoor het uit de mond van een paar chauffeurs. En speciaal voor jullie plaats ik hierbij nog maar even een keer de link.
find_your_spot
Berichten: 3050
Lid geworden op: wo 18 mar 2009, 09:13

Re: Goedkope minibus kost chauffeur z'n rug

Bericht door find_your_spot »

Michael 1988 schreef: en hoor het uit de mond van een paar chauffeurs.
Michael, het zal je misschien verbazen. Maar ik bén een echte buschauffeur.
En toevallig heb ik rij ervaring op alle 4 van jou genoemde modellen.

Voor jou heb ik de video nog een tweede maal bekeken en natuurlijk zijn er bepaalde dingen die niet goed zijn, maar dan is dat meestal in de kleine busjes waarbij zo verschrikkelijk veel geknutseld is.

Verder ken ik geen bus die zo fijn rijdt, licht stuurt en als een blok op de weg ligt als een VDL Ambassador. Dat de beleving van hobbyisten hier in verschilt is bekend.

Zo rijdt een Den Oudsten Alliances verschrikkelijk. Cabine is ruk, stuurt slecht, hangt in de bochten en bij een lichte rem partij breekt de achterkant uit. Alles wat je niet wilt van een bus.

Bedenk ineens dat ik ook nog op zo'n ProCity heb gereden. Heb zelf lange benen en zat daar klem tegen het dashboard. Volledig ongeschikt en dus een ongezonde cabine.
For Your Railroad Adventures
Zonnig
Berichten: 539
Lid geworden op: do 16 jun 2011, 14:09

Re: Goedkope minibus kost chauffeur z'n rug

Bericht door Zonnig »

Frysker min foar sjauffeur
Frysker

10 april, 2012 - 16:09

Bussjauffeurs yn Fryslân meie fan de Arbeidsynspeksje net langer as fjouwer oeren achterinoar yn de Frysker-bussen ride. De ynspeksje hat dat yn in brief oan Connexxion skreaun. Dat bedriuw naam de Fryskers yn 2007 yn gebrûk foar Noard- en Súdwest-Fryslân.

Sjauffeurs binne fan it begjin ôf oan min te sprekken oer de nije bus. Neffens it fakbûn FNV hawwe se in soad fysike klachten as se te lang achter it stjoer sitte. Foaral de kabine soe te lyts wêze.

Ein fan it jier rekket Connexxion de konsesje kwyt oan konkurrint Arriva en sille de bussen út it strjitbyld ferdwine.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39183
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Goedkope minibus kost chauffeur z'n rug

Bericht door Daniel »

Nederlandse variant op het artikel...

Maximaal vier uur in Frysker
Geplaatst op: dinsdag 10 april 2012 21:48
Laatst bijgewerkt: dinsdag 10 april 2012 21:49

De Inspectie Sociale Zaken en Werkgelegenheid (voorheen de Arbeidsinspectie) eist dat buschauffeurs die in Friesland in de zogeheten Frysker bussen rijden, niet langer dan 4 uur achter het stuur zitten. Dat blijkt uit een brief die de inspectie dinsdag aan vervoerder Connexxion heeft verstuurd. Uit onderzoek blijkt dat de chauffeurs fysieke klachten kunnen overhouden als zij langere tijd achter het stuur zitten.
Lees verder | Dossier Connexxion | Meer nieuws in dossier Connexxion
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
WSM
Berichten: 1403
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:59

Re: Goedkope minibus kost chauffeur z'n rug

Bericht door WSM »

Is de cabine van zo'n Playmobil-ding significant anders dan de cabine van een normale T5?
§ 6. Het passeren van rode seinen

Artikel 33

1.Lichtseinen die rood licht uitstralen mogen alleen voorbijgereden worden, indien de bestuurder van de treindienstleider een aanwijzing Stoptonend sein heeft gekregen.
MdJ
Berichten: 4536
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:47
Locatie: Vleuterweide

Re: Goedkope minibus kost chauffeur z'n rug

Bericht door MdJ »

Vreemd dat hier over Fryskers (de ProCity's) gaat, terwijl het begin van het topic ging over de Sprinter City's, die in Hoogeveen/Meppel rijden...
Bij twijfel: gebruik beton.
Roelof88
Berichten: 408
Lid geworden op: wo 24 dec 2008, 14:05

Re: Goedkope minibus kost chauffeur z'n rug

Bericht door Roelof88 »

MdJ schreef:Vreemd dat hier over Fryskers (de ProCity's) gaat, terwijl het begin van het topic ging over de Sprinter City's, die in Hoogeveen/Meppel rijden...
Daar ben ik het niet mee eens. Dit topic gaat toch echt heel duidelijk over de minibus in het algemeen die de chauffeur zijn rug kost. Dat ze toevallig een chauffeur van een Sprinter City interviewden is een ander verhaal, dat had ook een Leeuwarder chauffeur over een Procity kunnen zijn.
Tientallen buschauffeurs in Drenthe en Friesland kampen met gezondheidsproblemen als gevolg van het rijden in goedkope minibussen met slechte vering.

die als buschauffeur in het Drentse Hoogeveen sinds afgelopen zomer diensten draait op de Mercedes Sprinter City 35, één van de series gewraakte minibusjes

In Friesland kampen chauffeurs uit Leeuwarden, Harlingen en Franeker al bijna vier jaar lang met vergelijkbare gezondheidsklachten door het werken in minibussen.
Dafdriver
Berichten: 270
Lid geworden op: vr 16 apr 2010, 15:27
Locatie: Heukelum
Contacteer:

Re: Goedkope minibus kost chauffeur z'n rug

Bericht door Dafdriver »

WSM schreef:Is de cabine van zo'n Playmobil-ding significant anders dan de cabine van een normale T5?
Het meest opvallende wat anders is dat is de ontbrekende linkerdeur waardoor het lastiger is om achter het stuur te kruipen. Het probleem zit hem in de vering achter. Als de busjes leeg zijn willen ze stuiterig zijn. Zelf jaren geleden het verschil kunnen vergelijken met 2 identieke busjes uit de 3,5 tons klasse. De ene zat vol met gereedschap en de andere was in gebruik voor het ophalen en wegbrengen van onderdelen waardoor er meestal veel minder gewicht aan spullen in dat busje aanwezig was. De bus met gereedschap reed veel prettiger dan de wagen die "onderdelen" bus.
Roelof88
Berichten: 408
Lid geworden op: wo 24 dec 2008, 14:05

Re: Goedkope minibus kost chauffeur z'n rug

Bericht door Roelof88 »

Zaak tegen Connexxion na gezondheidsklachten
MEPPEL - Connexxion moet de Mercedesbusjes waarmee in Meppel en Hoogeveen gereden wordt zo snel mogelijk vervangen door andere voertuigen. Dat eist FNV Bureau Beroepsziekten (BBZ) morgen in een kort geding bij de rechtbank in Assen tegen de vervoerder. De taxiwagens zorgen volgens de bond voor gezondheidsklachten bij de chauffeurs.

Bron: Telegraaf (i-krant) 13 juni 2012
Laatst gewijzigd door Daniel op vr 12 apr 2013, 22:57, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Artikel ingekort ivm copyright
Roelof88
Berichten: 408
Lid geworden op: wo 24 dec 2008, 14:05

Re: Goedkope minibus kost chauffeur z'n rug

Bericht door Roelof88 »

Connexxion past ziekmakende busjes aan

ASSEN - Connexxion Zuidwest Drenthe gaat zijn vijf Mercedesbusjes aanpassen omdat die gezondheidsklachten veroorzaken bij de chauffeurs. Dit bleek donderdag tijdens een kort geding in Assen dat het Bureau Beroepsziekten van de FNV tegen de vervoersmaatschappij had aangespannen.

De zaak werd aangehouden om Connexxion de mogelijkheid te geven de aanpassingen door te voeren. Daarvoor heeft het bedrijf tot begin juli de tijd.


Bron en lees meer: http://www.telegraaf.nl/binnenland/1235 ... aan__.html
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 24 gasten