Dexter en Caspar op reis: Bucuresti- Ruse (BG)

Dit is het forumdeel voor jouw mooie foto's. Plaats dus al je reisverslagen hier. Ook overige foto's zijn welkom, mits ze voorzien zijn van een omschrijving waarom je die foto graag wil laten zien.
Plaats reactie
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Dexter en Caspar op reis: Bucuresti- Ruse (BG)

Bericht door Caspar »

Dexter en Caspar op reis: Bucuresti- Ruse (BG)

Dit keer zijn we 5 dagen per vliegtuig naar de Roemeense hoofdstad Boekarest gegaan, om van daaruit diverse uitstapjes te maken in de regio. In dit reisverslag laten we een van die trips zien, namelijk naar de grensstad Giurgiu aan de Donau en naar Ruse, wat net aan de overkant van de Donau in Bulgarije ligt.

De treindienst tussen Roemenië en Bulgarije is erg summier; er rijden slechts 2 dagelijkse treinen de grens over op dit traject.

Dit is de door ons afgelegde route:
Afbeelding
Heenweg: Bucuresti Basarab (een station op loopafstand van Gara de Nord)- Videle, Videle- Giurgiu. Giurgiu (taxi)- Ruse.
We hebben dus de rode lijn afgereden. De afstand is iets meer dan 120 kilometer op deze manier.
Er is een (aanzienlijk) snellere route, maar helaas is die sinds een paar jaar nier meer in gebruik doordat er een viaduct is beschadigd. Op de kaart heb ik daar een groot zwart kruis door gezet, omdat er geen treinverkeer is tot nader herstel.

Afbeelding
Roemeense vlag in Bucuresti.

Afbeelding
Trein 9303 in Videle
Dit is een stoptrein die bestaat uit gemoderniseerde dubbeldeksrijtuigen. De trein was afgeladen vol, maar we konden nog 2 zitplaatsen vinden voor ons. Vrouwen lagen te slapen, mannen stonden op de balkons bij de deuropeningen.
De stops op de stations waren zeer kort, soms werd er amper langer dan 10 seconde stil gestaan en dan kwam de trein weer in beweging.
Mij viel op dat er ergens op een tussenstation een goederentrein tussen ons aankomstspoor en de uitgang van het station stil stond. De reizigers uit onze trein baanden zich een weg onder de buffers van de goederentrein door richting de uitgang.

Afbeelding
Eigenlijk moet ik hier nog eens terugkomen voor een geluidsfragment van de omroep installatie. Een mooie intro-gong die zeer hard stond, waardoor de boxen waarschijnlijk enige jaren geleden eens doorgeblazen zijn. Dat gekraak en geruis had ook wel weer wat!

Afbeelding
Ook dit markante gevaarte stond opgesteld in Videle.

Afbeelding
In Videle stapten we over op deze comfortabele Desiro. Trein 9343
Deze Desiro is comfortabel ingericht, met een 2+1 opstelling in de breedte van de trein, een eerste klas comfort dus.

Afbeelding

Afbeelding
Zoals allicht te zien valt aan deze twee foto's, is dat alle stations langs deze lijn nagenoeg identiek zijn. Er staat telkens op de zelfde plaats een boom, en ook de gebouwen zijn min of meer dezelfde.

Afbeelding
Bij aankomst in Giurgiu staat nog een Desiro op het station te nietsen.

Afbeelding
Giurgiu is een kopstation. De treinen naar Bulgarije takken nabij Giurgiu Nord van de lijn naar Giurgiu (centrum) af.

Afbeelding

Afbeelding
Stationshal met geopend loket in Giurgiu.

Afbeelding
Remise in Giurgiu, echt veel activiteit is hier niet meer te bespeuren.

Afbeelding
Remise.

De stad Giurgiu heeft ongeveer 70.000 inwoners, maar geen mooi oud centrum, je bent er zo uitgekeken.
Aangezien er maar twee treinen per dag naar Bulgarije gaan, en de eerstvolgende pas over uren zou vertrekken, besloten we een taxi te nemen. Busverbindingen zijn er ook alleen maar naar Bucuresti vanaf hier.

De taxi nam een voor ons onnavolgbare route over immense lege parkeerterreinen vlakbij de douane, paar wegen achter wat lege hallen langs etc, zodat je echt afvraagt waar je heen gaat. Maar het kwam allemaal goed, we reden keurig langs de Roemeense douane, de tolpoortjes voor de brug, en vervolgens langs de Bulgaarse douane. Paspoort controle is hier nog niet afgeschaft, dus zonder paspoort de grens over lukt niet.
De brug over de Donau tussen Giurgiu en Ruse is de enige burg over de rivier van het ongeveer 300 km lange grensstuk tussen deze twee landen. Er is een nieuwe brug in aanbouw, maar die hebben we niet gezien. Een gewone tweebaansweg met een enkelspoor eronder voor de treinen gaf op dit moment geen oponthoud, sterker nog het was er bijzonder rustig.
En dat voor de enige noemenswaardige grensverbinding.

Afbeelding
Donau in Ruse (BG) met aan de overkant Roemenië.
In de stad kan je een paar kilometer langs de kade van de Donau wandelen, maar erg spectaculair is dat niet, want dit is constant het uitzicht.

Tevens loopt aan de andere kant van de kade parallel een enkelspoor:
Afbeelding
Stationsgebouw wat er op het oog verlaten uit ziet?

Afbeelding
Voor een verlaten station staat het nog wel strak in de lak... Het spoor zag er nog bereden uit in ieder geval.

Afbeelding
Monument in Ruse.

Afbeelding
Centrum van Ruse.
Ruse is een grote industriestad, met een verrassend mooi oud centrum. Je vindt hier veel pastelkleurige gebouwen, een leuk voetgangersgebied met winkels, restaurantjes en mooi park.
Een aanrader voor een dagtrip, of misschien ook wel om te overnachten. Er is in ieder geval genoeg te zien.

Of te drinken...
Afbeelding

Of toch liever een kopje koffie?
Afbeelding

Afbeelding
Iets wat aan communistische tijden doet denken.

Afbeelding
Trolleybus in Ruse.

Ruse is een stad met ongeveer 180.000 inwoners, met buitenwijken die zich over enkele kilometers uitstrekken langs brede vierbaanswegen. Over die wegen rijden dikwijls trolleybussen van en naar het centrum.

Afbeelding
Stadsbus.

Afbeelding
Als je hier eens heen gaat; lijn 11 rijdt vanaf het centrum naar het Centraal Station, maar dat wisten wij op dit moment nog niet.

Wij dachten; die trolley's gaan er vast ook wel naartoe, laten we daar eens instappen, de juiste richting hadden we in ieder geval al gevonden. Maar waar zou je een kaartje kunnen kopen?

Afbeelding
In de trolley bus, een ex-Italiaanse.
Kaartjes kopen doe je hier bij een conducteur die door de bus heen wandelt met kaartjes voor 1LEV (0,5€) De conducteur was in ons geval een vrouw met zwarte jas, ze valt hier ook niet op tussen de rest van de reizigers. Wij des te meer...
Na een paar haltes ging de bus onder het spoor door, en nog weer onder wat andere viaducten door en reed ie omhoog de stad uit. Dat ging dus niet goed!

Wij bij de eerstvolgende halte eruit en wat voorbijgangers aangeklampt voor hulp, hoe komen we bij het station?
Zie dat maar eens duidelijk te maken als je geen Bulgaars spreekt, en zelfs niet weet hoe je station schrijft met het schrift wat daar in gebruik is.
Ook al kom je er niet uit, mensen proberen je zeker te helpen daar, een mevrouw heeft zich ruim 5 minuten over ons ontfermd en vond het echt zeer spijtig dat we er niet goed uitkwamen. Dan maar een taxi.
Dat ging goed... En was niet eens duur, in de auto hoorde ik nog een hitje uit de jaren 90 door de boxjes, altijd leuk.
Nummer in de taxi in Ruse
Toen ik zei: Hé 2-4 Family! Begon de taxi chauffeur heftig te knikken en grijnzen alsof ik de nieuwste nr 1 hit van Bulgarije wist te benoemen.

Bij aankomst op het station stond daar ineens een bekend busje:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Imposante voorgevel van het station.

Afbeelding
Stationshal.

Afbeelding

Afbeelding
Onze trein naar Bucuresti Nord is zojuist binnen gekomen. De Bulgaarse loc en een aantal rijtuigen moeten op dit moment nog worden afgerangeerd. Reizigers naar Roemenië worden 15 minuten voor vertrek geacht zich te melden in de trein vanwege de douane formaliteiten.

Afbeelding
Drie doorgaande rijtuigen van onze trein, Trein 460

Met een doorgaand rijtuig uit:
Afbeelding

Afbeelding
Aan de andere kant van het station komt de tegentrein zojuist aan met enkele minuten vertraging.
Deze loc moet omrijden en voor onze trein worden geplaatst. Ook de douane zal eerst deze trein doorzoeken, en zich daarna melden bij onze trein.

Afbeelding
Omrijden van de loc.

Afbeelding
De dieselloc wordt voor onze trein geplaatst. Op het perron staat de conducteur met een gele vlag te wapperen bij het binnenrijden van de loc. (klein te zien, rechts in beeld)

Nadat de douane uitgebreid te tijd neemt om de trein door te gaan, kunnen we dan met een goed half uur vertrekken.

Afbeelding
Langs uitgestrekte industrie,

Afbeelding
De poortjes voor de tolbrug,

Afbeelding
De douane voor het wegverkeer,

Afbeelding

Afbeelding
Over de Donau,

Afbeelding
Roemenië weer in.

Afbeelding
Ook hier weer douane die voor oponthoud zorgt.

Afbeelding
Vanuit het Turkse rijtuig worden allerhande etenswaren het perron opgekieperd vanuit de ramen, waar de lokale zwerfhondjes gretig op af kwamen.

Afbeelding
Langzaam gaat de trein omhoog uit het dal, en zie je in de verte nog Bulgarije liggen.

Afbeelding
Waarna het landschap vrij eentonig wordt.

Filmpje; klikken
Afbeelding
Plotseling slaat het weer nogal drastisch om. Hier rijden we vanuit een stralende zon een heftige onweersbui tegemoet.
Helaas is het een filmpje zonder geluid.

Afbeelding
Trein 460 is zojuist in Bucuresti Nord aangekomen, in een knetterende onweer- en hoosbui.

Afbeelding
Nieuwe brug over het spoor voor weg en tramverkeer nabij Bucuresti Nord, in volgende deel zal ik er meer foto's van plaatsen.

Afbeelding
Stationsplein met regenboog.

Afbeelding

Zo dat was het weer voor deel 1.
tsov
Berichten: 4085
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:07
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Dexter en Caspar op reis: Bucuresti- Ruse (BG)

Bericht door tsov »

Mooi! Mooi licht ook op die laatste foto's door die onweersbui.
Caspar schreef:Afbeelding
Iets wat aan communistische tijden doet denken.
Afgezien van het kruis bovenop dan, communisten hadden het niet zo op religieus gedoe ;) Maar de bouwstijl is onmiskenbaar communistisch, heerlijk :Y
Capar schreef:Afbeelding
Trolleybus in Ruse.
Haha, op die lijnfilm zit een sticker "Egged Ruse". Egged is een bekende Israëlische bustoko en het moederbedrijf van EBS.
Mijn foto's
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.
Timon91
Berichten: 871
Lid geworden op: ma 29 jun 2009, 14:24
Locatie: Arnhem

Re: Dexter en Caspar op reis: Bucuresti- Ruse (BG)

Bericht door Timon91 »

Mooie foto's! Roemenië staat nog steeds hoog op mijn todo-lijstje!

Wat betreft het Bulgaars-Roemeense grensverkeer: ik heb op Skyscrapercity gelezen dat er een nieuwe spoor/weg brug gebouwd wordt in het westen, bij Vidin, en dat die ook gebruikt gaat worden voor personenvervoer. Hopelijk trekt het spoorvervoer tussen Bulgarije en Roemenië nog wat aan, met de Bulgaarse spoorwegen gaat het momenteel sowieso slecht.
Mijn Flickr account.
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: Dexter en Caspar op reis: Bucuresti- Ruse (BG)

Bericht door Caspar »

Dan zullen er wel wat soepelere concessie eisen zijn in Ruse dan in Waterland bij Egged denk ik zo maar. :D

En over dat bouwwerk, het geeft aan alle vier de kanten de zelfde aanblik, en van buiten kan je niet opmaken wat het nou geweest moest zijn/is.

@Timon91, ik zie dat Vidin helemaal in het uiterste westen van Bulgarije ligt. Voor Boekarest- Sofia lijkt me dat niet een logische route of versnelling qua reistijd ten opzichte van nu. Boekarest- Belgrado wordt zo wel een stuk eenvoudiger als ik zo de kaart bekijk. Jammer inderdaad dat de spoorwegen het zo slecht doen daar. In Roemenië zagen we meestal wel goed gevulde treinen waar bijna alle zitplaatsen wel bezet waren. Helaas is de infrastructuur nogal aan zijn lot overgelaten de afgelopen 20 jaar dus barst het van de snelheidsbeperkingen overal.
Ik las in een plan van aanpak van de Roemeense spoorwegen richting het IMF, Wereldbank, EU etc waarin men verwacht dat 2013 een jaar zal worden met een kentering waar voor het eerst sinds 1989 weer een reizigersgroei gerealiseerd gaat worden.
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: Dexter en Caspar op reis: Bucuresti- Ruse (BG)

Bericht door Caspar »

Deel 2 van deze reportage, een aantal foto's gemaakt door Dexter:

Afbeelding
Lege trein, binnenkomend in Bucuresti- Gara de Nord vanaf een opstelterrein.
Let op de houding van de conducteur.

Afbeelding
Videle

Afbeelding
Tussen Videle en Giurgiu maakte de trein een snelremming nabij Balanoaia. De machinist stapte bij het eerst volgende station uit, en liep naar de achterste cabine toe om wat te sleutelen. De trein stond daardoor enkele minuten stil.

Afbeelding
De machinist heeft tevens wat afgeleverd aan de stationschef en wandelt weer naar voren om de reis naar Giurgiu weer te vervolgen.

Afbeelding
Machinist en conductrice in een Roemeense Desiro.

Afbeelding
Voor deze spoorloper wordt in Nederland een aanwijzing voorzichtig rijden afgegeven...

Afbeelding
Gedeelde brug voor het spoor en wegverkeer tussen Roemenië en Bulgarije. Op dit moment de belangrijkste verkeersas van deze twee landen...

Afbeelding
Bus in Ruse.

Afbeelding
Trolleybus in Ruse.

Afbeelding
Trolleybus in Ruse.

Afbeelding
Op het station in Ruse wordt de Bulgaarse loc en het Bulgaarse rijtuig afgereden.

Afbeelding
En de Roemeense weer voorgereden.

Tot slot nog de halaanwijzer van Ruse:
Afbeelding


Edit:
Afbeelding
Het toilet op het Turkse slaaprijtuig. Dexter was nogal onder de indruk van de sanitaire voorzieningen, dus plaatste ik deze foto ook maar.
Dexter
Berichten: 3915
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:57

Re: Dexter en Caspar op reis: Bucuresti- Ruse (BG)

Bericht door Dexter »

@Caspar: Ik was inderdaad van het Turkse hurktoilet onder de indruk ja! :shock: Zodanig zelfs dat ik voor gebruik eigenhandig de boel eens goed heb doorgespoeld met behulp van de halve petfles die daar stond.

Overigens mijn complimenten voor je reisverslag van weer een hele bijzondere reis! :pos: :mrgreen:
Vallend blad maakt rails glad.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21362
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Dexter en Caspar op reis: Bucuresti- Ruse (BG)

Bericht door Meltrain »

Tof verslag. :pos: :D
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 91 gasten