Zo 25 Mrt - Tramparade Brussel - 30 jaar Trammuseum Brussel

Dit is het forumdeel voor jouw mooie foto's. Plaats dus al je reisverslagen hier. Ook overige foto's zijn welkom, mits ze voorzien zijn van een omschrijving waarom je die foto graag wil laten zien.
Plaats reactie
TheKnitter
Berichten: 766
Lid geworden op: vr 02 jul 2010, 11:06
Locatie: Zwijndrecht

Zo 25 Mrt - Tramparade Brussel - 30 jaar Trammuseum Brussel

Bericht door TheKnitter »

Op zondag 25 Maart 2012 opent het Trammuseum Brussel zijn reiseizoen 2012, en viert daarmee direct het 30 jarige bestaan van het Trammuseum. Voor deze gelegenheid werden er tussen De Merode en Montgomery 30 voertuigen, waaronder 20 trams en 10 bussen opgesteld als statisch object. Hierbij was ik aanwezig, en heb het rangeerwerk ook mogen bekijken, voor de statische opstelling gereed was. Deze was van 11 tot 13 uur. Om 13 uur werd er weer via het doodlopende spoortje omgelopen, en ging het als "parade" naar het Trammuseum. Van een parade was een soort van sprake, er zaten vele gaten tussen.
Voor de gelegenheid is de tramlijn die via De Merode en Montgomery rijdt, ingekort. Als vervanging rijdt er deze dag een pendelbus.

Afbeelding

In deze post zal ik foto's behandelen van het "rangeerwerk" om de juiste volgorde van trams te genereren, van oud naar nieuw, of van nieuw naar oud. Net aan welke kant je begon.

Net nadat ik aankwam, kwam eerst dit trammetje voorbij. Er waren al enkelen voorgegaan.
Afbeelding
MIVB-STIB 5025, 1428+aanhangwagen

Afbeelding
MIVB-STIB 7065
Het werk werd door divers personeel goed gecoördineerd. Hier staat één van de coördinatoren te wachten op groen sein van zijn collega, om de volgende tram in de opstelling te plaatsen.

Afbeelding
MIVB-STIB Renault 4 CV nr. 13
Geen tram of bus, maar wel een noodzakelijk item. Dit voertuig werd gebruikt door de chef Elektriciteit, wanneer een tram problemen had met elektriciteit, doordat bijvoorbeeld het touw van de sleeppanto gebroken was.

Afbeelding
MIVB-STIB 7065 en 5018
Even later heeft de 5018 zich in de rij aangesloten om naar het andere spoortje om te lopen, en wacht de 7065 op groen sein, die hij nu ook kreeg.

Afbeelding
MIVB-STIB 7047
Nadat de 7047 was omgelopen naar het juiste spoortje, mocht hij niet direct doorrijden. Om de opstelling zo snel mogelijk gereed te krijgen, werd door het personeel regelmatig "rood" genegeerd, gezien er personeel op de weg liep om het autoverkeer tegen te houden. Inmiddels waren er al steeds meer mensen aanwezig, om dit te aanschouwen.

Afbeelding
MIVB-STIB 5001
Als enige van zijn serie heeft de 5001 een middendeur.

Afbeelding
MIVB-STIB 7047 en 5008
Inmiddels zijn de meeste trams al in de rij aangesloten, maar het veranderen van spoor kan niet snel. Hierdoor moeten er regelmatig trams wachten, en staat achter de fotograaf ook een file.

Afbeelding
MIVB-STIB 428 en 1259

Afbeelding
MIVB-STIB 1428+aanhangwagen en 846

Afbeelding
MIVB-STIB 428 en 984
Nadat de 984 vertrokken is, mag één na oudste tram die deelneemt aan deze parade, aansluiten.

Afbeelding
MIVB-STIB 346 en 428
Nadat de 428 van het kopspoortje is vertrokken, vertrekt de 346 daar direct heen, maar moet de 984 eerst nog laten vertrekken. Eerst moet het wissel handmatig omgelegd worden. Handmatig omleggen van dit wissel gebeurt altijd, gezien het Trammuseum enkel dit spoortje gebruikt.
Het is niet centraal bediend.

Afbeelding
MIVB-STIB 830
De 830 is net vertrokken vanaf het kopspoortje, en mag als laatste in de rij aansluiten. Hiermee was de parade gereed.

Volgend deel: "Statische Opstelling", word vervolgd
Laatst gewijzigd door TheKnitter op wo 11 apr 2012, 15:17, 1 keer totaal gewijzigd.
TheKnitter
Berichten: 766
Lid geworden op: vr 02 jul 2010, 11:06
Locatie: Zwijndrecht

Re: Zo 25 Mrt - Tramparade Brussel - 30 jaar Trammuseum Brus

Bericht door TheKnitter »

Deel 2 - Statische Tramopstelling

Afbeelding
Trambestuurders
Het outfit veranderde voorheen regelmatig, en waren zelfs per tram verschillend. Hier twee verschillen. Toestemming is aanwezig van de medewerkers. Op de achtergrond staat de 346, die als één van de oudste deelnemers deel uit maakt van deze parade.

Afbeelding
MIVB-STIB 428
Één van de oudste deelnemers van de dag.

Afbeelding
MIVB-STIB 1305

Afbeelding
MIVB-STIB 1428+aanhangwagen

Afbeelding
MIVB-STIB 1259
Maar inmiddels was het al enorm druk. Veel bekijks. Een foto zonder publiek maken kostte de fotografen enige moeite, en veel geduld was nodig! Hierdoor zitten enkele foto's ook niet in de selectie, omdat het maken bijna onmogelijk was...

Afbeelding
MIVB-STIB 5025

Afbeelding
MIVB-STIB 1376

Afbeelding
MIVB-STIB 5001
Als enige van zijn serie had de 5001 een middendeur. Vanwege bezwaren in de rijdende dienst, is dit bij de 5002-5025 niet meer ingebouwd.

Afbeelding
MIVB-STIB 5008

Ook bussen deden mee aan de parade
Afbeelding
MIVB-STIB 8149

Afbeelding
MIVB-STIB 8246

Afbeelding
MIVB-STIB 8303

Waarna wij bij de eerste reeksen PCC's uitkwamen
Afbeelding
MIVB-STIB 4032

Afbeelding
MIVB-STIB 1505
Maar deze is toch nieuwer als de 4000-serie

Afbeelding
MIVB-STIB 1609

Afbeelding
MIVB-STIB 9079

Afbeelding
MIVB-STIB 8441

Afbeelding
MIVB-STIB 7093

Afbeelding
MIVB-STIB 8660

Afbeelding
MIVB-STIB 8815

Afbeelding
MIVB-STIB 8321

Afbeelding
Trammusum PCC
Met reclame van het 30 jaar Trammuseum Brussel.

Volgend deel: De Tramparade.
Laatst gewijzigd door TheKnitter op wo 11 apr 2012, 15:18, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Anne
Berichten: 1971
Lid geworden op: ma 20 jun 2011, 00:38
Locatie: Den Hoorn (ZH)

Re: Zo 25 Mrt - Tramparade Brussel - 30 jaar Trammuseum Brus

Bericht door Anne »

Leuk fotoverslag van dit evenement met de fraaie collectie trams en bussen.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50898
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Zo 25 Mrt - Tramparade Brussel - 30 jaar Trammuseum Brus

Bericht door Suus »

De 4032 en 9079 zijn geen PCC-trams, maar zijn tweeassers. Bij de 9079 kan je het goed zien, bij de 4032 is te zien dat het middelste deel zweeft en dat de voorste en achterste deel slechts twee assen hebben.

Bij de 7081 zie je wel vier assen, wat de trams groter, ruimer en comfortabeler maakt, precies die eigenschappen waar de PCC bekend om stond.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21347
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Zo 25 Mrt - Tramparade Brussel - 30 jaar Trammuseum Brus

Bericht door Meltrain »

Leuke reportage. :)
Maar ik vraag me af hoe het komt dat de 428 de oudtse tram is. Zo op het eerste gezicht zou je toch zeggen dat de 830 ouder is met zijn open balkons? :?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Anne
Berichten: 1971
Lid geworden op: ma 20 jun 2011, 00:38
Locatie: Den Hoorn (ZH)

Re: Zo 25 Mrt - Tramparade Brussel - 30 jaar Trammuseum Brus

Bericht door Anne »

Ook de 5018 is geen PCC maar een verbouwde vierasser.
TheKnitter
Berichten: 766
Lid geworden op: vr 02 jul 2010, 11:06
Locatie: Zwijndrecht

Re: Zo 25 Mrt - Tramparade Brussel - 30 jaar Trammuseum Brus

Bericht door TheKnitter »

@Meltrain, De 428 is idd. niet de oudste deelnemer van deze dag, dat was de 830. Ik had wat foto's in een verkeerde volgorde staan, zag ik net. Heb de foutjes er voor zover uitgehaald.

@Bee en avl; Ik ben totaal geen tram- of buskenner. Treinen zijn meer mijn ding. Voor mij lijken het net PCC's. Ik heb het woord PCC's even tussen haakjes gezet.

Ik zal zometeen het derde deel plaatsen.
TheKnitter
Berichten: 766
Lid geworden op: vr 02 jul 2010, 11:06
Locatie: Zwijndrecht

Re: Zo 25 Mrt - Tramparade Brussel - 30 jaar Trammuseum Brus

Bericht door TheKnitter »

Deel 3 - De Tramparade
Onderstaande foto's zijn gemaakt op Tervurenlaan, thv tramhalte Leopold II

Afbeelding
Trammusum PCC
De eerste tram die zich mocht laten zien, was de "Trammuseum PCC", welke reclame draagt voor het 30 jarig bestaan van het Trammuseum, en voor dit evenement.

Hierna kwam de echte parade, van oud naar nieuw. Hoe ouder de trams, hoe drukker ze waren. Werd steeds rustiger in de trammetjes :lol:
Tussen elke foto zit een tijdje, gezien er maar één tram tegelijk door de stoplichten mag.
Afbeelding
MIVB-STIB 830

Gevolgd door de 346
Afbeelding
MIVB-STIB 846

Die op zijn beurt werd gevolgd door de 428
Afbeelding
MIVB-STIB 428

Waarna de tram naar Montgomery ook even kwam kijken, terwijl de 984 voorbij kwam
Afbeelding
MIVB-STIB 984, 7808

Afbeelding
MIVB-STIB 1305+671

Afbeelding
MIVB-STIB 1428
De fietsers waren zo onder de indruk van de fotografen, dat zij even inhielden. Wij stonden hier dan ook met 13 man in het gras *O* Automobilisten zaten ook vreemd te kijken :mrgreen:

Dit werd gevolgd door de 5025
Afbeelding
MIVB-STIB 5025

Afbeelding
MIVB-STIB 1376+aanhanger

Afbeelding
MIVB-STIB 5001\
En weer de 5001, met een middendeur :)

Afbeelding
MIVB-STIB 1002

Afbeelding
MIVB-STIB 5008

Afbeelding
MIVB-STIB 5018
Waar een aantal fietsers zich netjes even ophielden als er een tram voorbij kwam, waren er ook andere mensen. Even wat geroep bij de fotografen weg, en dat hielp vaak wel. De fietser half in beeld links hield in, maar rechts fietste stug door, terwijl die ons nog moest passeren.

Afbeelding
MIVB-STIB 7065

Afbeelding
MIVB-STIB 9079
En ook hier werd keurig meegewerkt, en kwamen zelf nog een babbeltje maken. Vonden 't wel een leuk gezicht, 13 fotografen op één lijn.

Afbeelding
MIVB-STIB 4032

Afbeelding
MIVB-STIB 1505

Afbeelding
MIVB-STIB 1609+aanhanger

Afbeelding
MIVB-STIB 7093
Opvallend: Pantograaf meegeschilderd. Dit was de laatste tram van deze dag, waarna ik weer naar het Zuidstation vertrokken ben. Vanwege andere verplichtingen in de avond, had ik geen tijd om hier langer te blijven. Had de trams graag in lijndienst willen fotograferen.

Volgend deel: De Brusselicious Tram
Heeft niets met 30 jaar Trammuseum te maken, maar is een leuke aanvulling.
TheKnitter
Berichten: 766
Lid geworden op: vr 02 jul 2010, 11:06
Locatie: Zwijndrecht

Re: Zo 25 Mrt - Tramparade Brussel - 30 jaar Trammuseum Brus

Bericht door TheKnitter »

Hierbij voorlopig het laatste deel. Het enige wat nog gepost gaat worden, is een bijelkaar gezet plaatje met diverse koersborden van de trams die dag. Maar dit deel gaat over de Tram Experience, tbv Brusselicious.
Voor dit evenement is dit jaar een PCC, de 7601, omgebouwd tot restauranttram. Enkele deuren zijn verwijderd, de inrichting is veranderd, er is een klein keukentje, een gesloten toiletsysteem (niet toegankelijk voor mindervaliden :lol: ) enzovoorts.
Een "geluk" was het. Ik wist er niets vanaf. Tot wij bij Montgomery een Duitser spraken (Jaja, in Brussel Duits gekletst :mrgreen: ), die vertelde dat de PCC 7601, een restauranttram, rond 12:45 langs zou komen. Hij was ietwat vertraagd, maar daar wassie dan *O*

Afbeelding
MIVB-STIB 7601, Brusselicious
Door een sprint in te zetten, de tram ingehaald :mrgreen:
Afbeelding
MIVB-STIB 7601, Brusselicious
Passeert hier de halte Ichec, nabij Montgomery

Afbeelding
Detailopname Brusselicious tram
Afbeelding
Detailopname Brusselicious tram
Afbeelding
Detailopname Brusselicious tram
Afbeelding
Detailopname Brusselicious tram
Afbeelding
Detailopname Brusselicious tram
Afbeelding
Detailopname Brusselicious tram
Afbeelding
Detailopname Brusselicious tram
Afbeelding
Detailopname Brusselicious tram
Afbeelding
Detailopname Brusselicious tram

En nogmaals een sprint...
Afbeelding
MIVB-STIB 7601, Brusselicious
En na een nieuwe sprint
Afbeelding
MIVB-STIB 7601, Brusselicious
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 22 gasten