Nieuwe metro Amsterdam

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: do 03 nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: Nieuwe metro Amsterdam

Bericht door R-Flow »

Vinny schreef:Aangezien er simpelweg geen huisstijl is hoeven ze die ook niet toe te passen. Scheelt weer een hoop grafisch designwerk, en kan men gewoon toepassen wat men goed dunkt. Het heeft ook wel wat hoor. De Oostlijnen hebben een duidelijk andere "smoel" dan de Amstelveenlijn en de Ringlijn. De Noord-Zuidlijn zal er dus ook weer totaal anders uitzien.
Er zijn dus meerdere varianten die nu deels zijn vervangen door de nieuwste huisstijl. En de Oostlijn heeft al een tijdje geen eenduidige stijl meer. Zie stations CS, Spaklerweg, Van Der Madeweg etc. dus dat ballonnetje gaat niet langer op.
webguy schreef:Is het niet 10x goedkoper om gewoon een locje/robot te gebruiken in de werkplaats om ze te rangeren? Een pantograaf is een onderdeel dat nogal slijt en duur is in onderhoud.
Zo'n loc/robot is goedkoop wou je zeggen? :P
hauptbahnhof
Berichten: 3904
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: Nieuwe metro Amsterdam

Bericht door hauptbahnhof »

De panto's opdie M5 zijn nogal groot terwijl die op de huidige M-series klein zijn...
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: do 03 nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: Nieuwe metro Amsterdam

Bericht door R-Flow »

hauptbahnhof schreef:De panto's opdie M5 zijn nogal groot terwijl die op de huidige M-series klein zijn...
Zijn volgens mij inderdaad gewoon full-sized pantografen i.p.v. zo'n klein rangeer gevalletje.

Was het niet ooit de bedoeling dat de Noord/Zuidlijn met bovenleidingen zou gaan rijden? Althans, neem aan dat het zo'n metalen balk in de lucht had moeten worden zoals tram 26 in de Piet Heintunnel-Rietlandpark heeft. Wellicht dat men toch nog een optie wil houden op zo'n systeem in toekomstige aanvullingen op het metronet.
hauptbahnhof
Berichten: 3904
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: Nieuwe metro Amsterdam

Bericht door hauptbahnhof »

Het is een metalen balk met de bovenleiding eronder :wink: .

Maar goed, dat is dan weer een discussie van de M6. M5 is niet bestemd om daar te rijden.
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: do 03 nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: Nieuwe metro Amsterdam

Bericht door R-Flow »

hauptbahnhof schreef:Het is een metalen balk met de bovenleiding eronder :wink: .
Er doorheen loopt/erin ligt bedoel je. :wink:
hauptbahnhof schreef:Maar goed, dat is dan weer een discussie van de M6. M5 is niet bestemd om daar te rijden.
Check m'n laatste zin.
Laatst gewijzigd door R-Flow op ma 05 dec 2011, 17:22, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Nieuwe metro Amsterdam

Bericht door Suus »

Nieuw materieel moet toch proefritten rijden, wordt moeilijk zonder derde rail (die is daar niet te zien op de proefbaan), dan is de keuze voor een tijdelijke panto zo gemaakt natuurlijk.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: do 03 nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: Nieuwe metro Amsterdam

Bericht door R-Flow »

Bee schreef:Nieuw materieel moet toch proefritten rijden, wordt moeilijk zonder derde rail [...], dan is de keuze voor een tijdelijke panto zo gemaakt natuurlijk.
Dat zou betekenen dat Alstom nooit kan proefrijden op derde rail en je als fabrikant maar moet hopen dat alles goed gaat op het moment dat zo'n trein eindelijk een keer op z'n eindbestemming staat. Slaat natuurlijk helemaal nergens op, want je moet ieder onderdeel kunnen testen. Helemaal zoiets essentieels als de stroomafnemers en bijbehorende systemen.

Wat mij vele malen aannemelijker lijkt is dat Alstom tijdens de persvoorlichting de derde rail heeft uitgeschakeld en de metro op pantograaf liet rijden. Dit i.v.m. veiligheid van alle aanwezigen tijdens de persvoorlichting.
Bee schreef:[...] (die is daar niet te zien op de proefbaan) [...]
Nou, ik zie een derde rail toch echt erg duidelijk langs het spoor lopen hoor...

http://static1.parool.nl/static/photo/2 ... 023850.jpg
Laatst gewijzigd door R-Flow op ma 05 dec 2011, 11:46, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Nieuwe metro Amsterdam

Bericht door Suus »

Op de aantakkende opstelsporen ontbreekt hij wel degelijk.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: do 03 nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: Nieuwe metro Amsterdam

Bericht door R-Flow »

Bee schreef:Op de aantakkende opstelsporen ontbreekt hij wel degelijk.
Daar ontbreekt ook de bovenleiding, dus wat is je punt precies?

Zoals ik al zei: wat mij vele malen aannemelijker lijkt is dat Alstom tijdens de persvoorlichting de derde rail heeft uitgeschakeld en de metro op pantograaf liet rijden. Dit i.v.m. veiligheid van alle aanwezigen tijdens de persconferentie.

Je argumentatie dat er geen derde rail beschikbaar is en er dus puur voor testdoeleinden op pantograaf gereden moet worden klopt simpelweg niet.
Ruben
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3542
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 20:18
Locatie: Amsterdam

Re: Nieuwe metro Amsterdam

Bericht door Ruben »

Uitwisselbaarheid van materieel was ook nog eens een van de vereisten van het M5 en M6 materieel. M5 moet dus ook op de NZL kunnen, misschien krijgt dat ding alsnog een bovenleiding.
Maar het is inderdaad te vroeg om op basis van deze pantograaf te oordelen dat een bovenleiding de bedoeling is.
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21268
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Nieuwe metro Amsterdam

Bericht door Meltrain »

Euhm, het plan om bovenleiding op lijn 52 toe te passen is toch van de baan?
Of is dat plan nu alweer van stal gehaald?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: do 03 nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: Nieuwe metro Amsterdam

Bericht door R-Flow »

Ruben schreef:Maar het is inderdaad te vroeg om op basis van deze pantograaf te oordelen dat een bovenleiding de bedoeling is.
Dat beweerde ik dan ook niet... Enkel dat men wellicht een optie wil houden om met pantograaf te kunnen rijden bij toekomstige aanvullingen van het metronet.
Meltrain schreef:Euhm, het plan om bovenleiding op lijn 52 toe te passen is toch van de baan?
Of is dat plan nu alweer van stal gehaald?
Voor zover ik weet krijgt M52 gewoon een derde rail.
Gebruikersavatar
Mojito
Berichten: 286
Lid geworden op: ma 25 okt 2010, 10:14
Locatie: Amsterdam

Re: Nieuwe metro Amsterdam

Bericht door Mojito »

Van http://www.amsterdam.nl:
Eerste deel nieuwe metro M5 in Amsterdam aangekomen

Afbeelding
11 april 2012 - Jacqueline Schermer

Op woensdag 11 april is het eerste deel van de nieuwe Amsterdamse metro M5 aangekomen per groot transport. De 116 meter lange metro wordt in 2 delen getransporteerd door de fabrikant Alstom. In de GVB werkplaats in Diemen wordt de M5 in elkaar gezet. Het komende half jaar wordt de M5 getest op het Amsterdamse metrospoor. In het najaar kunnen de reizigers van de eerste M5 gebruik maken. De Dienst Infrastructuur Verkeer en Vervoer is de opdrachtgever.

Het testrijden wordt gedaan door speciaal opgeleide GVB bestuurders en kan over zo'n drie weken beginnen. Dit wordt voornamelijk 's nachts gedaan. Deze moderne metro vervangt in het najaar de eerste Zilvermeeuw. Maandelijks worden vervolgens de Zilvermeeuwen vervangen zodat medio 2014 23 nieuwe M5's rijden.

De M5 is met veel aandacht voor de reiziger ingericht: brede stoelen, meer deuren en brede gangpaden om snel in- en uit te stappen. De stoelen zijn aan de zijkant geplaatst en de metro is geheel doorloopbaar, er zijn geen tussendeuren meer. Doordat de nieuwe metro's langer zijn kunnen er op de Oostlijn zo'n 50% meer reizigers in. Het is de eerste metro ter wereld die geheel met LED-verlichting is uitgevoerd.

Bij het ontwerp is veel aandacht gegeven aan de sociale veiligheid. Zo is de gehele metro te overzien met camera's en is de inrichting transparant. Op een elektronische routekaart ziet de reiziger de overstapmogelijkheden bij elk station. De M5 is door de LED-verlichting en zijn lage gewicht milieuvriendelijk en daarnaast één van de stiltste metro's ter wereld. De stoelen zijn 20% breder dan in de tram en bus.

De belangrijkste kenmerken van de M5 zijn:

Zesdelig voertuig met een lengte van 116 meter
174 zitplaatsen
Capaciteit is 960 passagiers
Maximale snelheid is 80 km/h
De deuren zijn hoog (208 cm), en er zijn 24 deuren per zijde
Het plafond is hoog (230 cm)
Gelijkvloerse instap, de vloer sluit aan op het perron
Rolstoelvoorzieningen in 2 multifunctionele ruimten
Reizigersinformatie met informatieschermen
Camerabewaking
Voldoet aan de strengste brandveiligheidseisen
Geluidwerende maatregelen zodat de metro heel stil is
Toepassing van vandalismebestedige materialen
De metro is voorbereid op rijden zonder bestuurder
Metro's van dit type gaan naar verwachting vanaf 2017 ook rijden op de Noord/Zuidlijn.

De Stadsregio Amsterdam is de financier van de nieuwe metro, de Dienst Infrastructuur, Verkeer en Vervoer/Gemeente Amsterdam de opdrachtgever. GVB gaat de metro in het najaar van 2012 in gebruik nemen.
足元にご注意下さい
fred1954
Berichten: 3461
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: Nieuwe metro Amsterdam

Bericht door fred1954 »

Voor de geïnteresseerden: Kort filmpje van AT5:
http://www.at5.nl/artikelen/79236/video ... trostellen
FLJ
Berichten: 476
Lid geworden op: vr 05 feb 2010, 16:06

Re: Nieuwe metro Amsterdam

Bericht door FLJ »

Heb zojuist een kijkje genomen bij de werkplaats en net op dat moment werd de kopbak van stel 110 afgeladen en op Amsterdamse bodem gereden. De wagen ziet er ontzettend strak en naar mijn mening stijlvol uit.

Naast de plek waar de bak werd afgeladen stonden trouwens de troosteloze resten van Zilvermeeuw stel 6 die volledig verpakt is in blauw plastic en van zijn draaistellen gelicht is. Vermoedelijk zal dit op 19 februari 2010 door een aanrijding beschadigde stel binnenkort als tweede Zilvermeeuw Amsterdam gaan verlaten om plaatst te maken voor zijn waardige opvolger, de Alstom Metropolis.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Nieuwe metro Amsterdam

Bericht door Suus »

Ik las het bericht in de metro tussen Van der Madeweg en Venserpolder op weg naar huis. Bij mijn uitstaphalte Verrijn Stuartweg was men bezig een middenwagen van een trailer af te laden.

Afbeelding

Vanaf de nieuwe loopbrug over het emplacement van de werkplaats kon je ook nog een van de koprijtuigen zien:
Afbeelding
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Etienne
Donateur
Berichten: 7907
Lid geworden op: vr 26 dec 2008, 14:01
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Nieuwe metro Amsterdam

Bericht door Etienne »

Moet nou zeggen dat ik het niet het allermooiste vind.
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: do 03 nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: Nieuwe metro Amsterdam

Bericht door R-Flow »

Het zijn wel klassebakken volgens mij, zien er erg strak uit op de foto. Echte metrotreinstellen i.p.v. sneltrams zoals op de Ringlijn en Rotterdam. De combinatie retro + moderne look is wat mij betreft goed bedacht en uitgevoerd. :pos:

Snap alleen de ballen van die rooie deuren. Hebben ze bij GVB net de hele zooi blauw/wit-blauw gespoten en/of bestickerd om vervolgens nieuwe wagens weer in het rood te bestellen. De metro mag gewoon echt geen uniforme uitstraling hebben hè? Is volgens mij bij wet bepaald met risico op levenslang celstraf bij het overtreden ervan. :D
Laatst gewijzigd door R-Flow op wo 11 apr 2012, 15:20, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Nieuwe metro Amsterdam

Bericht door Ardan »

Eindelijk *O* Kan niet wachten op de eerste rit *O*
Ik doe ook maar wat
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: do 03 nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: Nieuwe metro Amsterdam

Bericht door R-Flow »

Wanneer komen ze in dienst?

EDIT Najaar lees ik niet.
Laatst gewijzigd door R-Flow op wo 11 apr 2012, 15:24, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Nieuwe metro Amsterdam

Bericht door Suus »

Ergens tussen september en december van dit jaar.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Cygnum
Berichten: 70
Lid geworden op: za 12 dec 2009, 11:33

Re: Nieuwe metro Amsterdam

Bericht door Cygnum »

R-Flow schreef:Snap alleen de ballen van die rooie deuren. Hebben ze bij GVB net de hele zooi blauw/wit-blauw gespoten en/of bestickerd om vervolgens nieuwe wagens weer in het rood te bestellen. De metro mag gewoon echt geen uniforme uitstraling hebben hè? Is volgens mij bij wet bepaald met risico op levenslang celstraf bij het overtreden ervan. :D
Het schijnt te maken te hebben met de uniformiteit van de R-net-formule en de openbare aanbestedingen. Als GVB de openbare aanbesteding verliest, hoeven de nieuwe metro's niet geheel te worden overgeschilderd; alleen de naam wijzigen is dan voldoende.
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: do 03 nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: Nieuwe metro Amsterdam

Bericht door R-Flow »

Alleen komen de metro's er wéér anders uit te zien binnen R-net. Kijkt u maar:

http://ov-bureaurandstad.nl/files/HFD%2 ... el%203.pdf

Het is een eindeloze cyclus van dingen bedenken, half uitvoeren, werk stilleggen, weer wat nieuws verzinnen, half uitvoeren, stoppen etc. waar ze in vast zitten.
VIRM
Berichten: 7568
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Nieuwe metro Amsterdam

Bericht door VIRM »

Betekent dit dat de nieuwe metrostellen zijn gaan rijden? :D
En dat het einde nu echt in zicht is voor de Zilvermeeuwen?
Beul van de blindegeleidelijn
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: do 03 nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: Nieuwe metro Amsterdam

Bericht door R-Flow »

VIRM schreef:Betekent dit dat de nieuwe metrostellen zijn gaan rijden? :D
En dat het einde nu echt in zicht is voor de Zilvermeeuwen?
Nee, hij moet eerst nog in elkaar gezet en getest worden. De Zilvermeeuwen zijn pas in 2014 helemaal vervangen door nieuwe metro's. :(
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 119 gasten