Eric Hammink maakt unieke metrokaart met Noord/Zuidlijn

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Bram
Berichten: 149
Lid geworden op: za 23 jan 2010, 23:08

Re: Eric Hammink maakt unieke metrokaart met Noord/Zuidlijn

Bericht door Bram »

Absoluut belachelijk dat ze dat zo hebben 'opgelost' ja. De tramkaart van Eric Hammink biedt uitkomst. Zowel tramlijnen (gebundeld in het centrum a la Alargule) en metrolijnen staan er op in kleur. En dat op zakformaat! Bovendien staan de haltenamen ook op deze kaart, iets waar een toerist maar naar moet gissen als hij naar de lijnnetkaart kijkt.

Natuurlijk heeft de lijnnetkaart een ander doel, namelijk orientatie in de stad ten opzichte van de tram- en buslijnen. Zou het dan niet een goed idee zijn om in de lijnnetkaart een hoekje vrij te maken voor een overzichtelijke schematische weergave zoals deze?

Afbeelding
Ruben
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3542
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 20:18
Locatie: Amsterdam

Re: Eric Hammink maakt unieke metrokaart met Noord/Zuidlijn

Bericht door Ruben »

iPhoners hoeven gelukkig niet op GVB te wachten.
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.
hauptbahnhof
Berichten: 3905
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: Eric Hammink maakt unieke metrokaart met Noord/Zuidlijn

Bericht door hauptbahnhof »

Mwah, om er nou €0,79 voor te betalen...
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: do 03 nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: Eric Hammink maakt unieke metrokaart met Noord/Zuidlijn

Bericht door R-Flow »

Ik zie dat futuristische design al hangen in die afgeragde metro's en verpauperde stations hier... Lekker contrast. :D

Het is wel beter dat de bovenstaande versie niet naast ieder lijnnummer ook een metrosymbool heeft zoals de metrokaart op de vorige pagina. Ik vind het wel een stoer ontwerp voor in de voertuigen, voor details kan je terecht bij de kaarten de haltes.
Laatst gewijzigd door R-Flow op wo 11 apr 2012, 11:41, 1 keer totaal gewijzigd.
hauptbahnhof
Berichten: 3905
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: Eric Hammink maakt unieke metrokaart met Noord/Zuidlijn

Bericht door hauptbahnhof »

Ze moeten ergens beginnen toch?
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: do 03 nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: Eric Hammink maakt unieke metrokaart met Noord/Zuidlijn

Bericht door R-Flow »

hauptbahnhof schreef:Ze moeten ergens beginnen toch?
Dat is helemaal waar! Maar dan zou ik voor de grap beginnen bij het schoonmaken en vooral houden van die onder gekalkte en onder gekraste CAFs. Heb dat eigenlijk liever en anders heeft opnieuw bestickeren ook weinig zin. Zat vanochtend in een treinstel dat er wel héél erg aan toe was. :?
Edwin
Berichten: 1500
Lid geworden op: za 23 jul 2011, 19:12
Locatie: Almere

Re: Eric Hammink maakt unieke metrokaart met Noord/Zuidlijn

Bericht door Edwin »

Er is een update van de metrokaart na allerlei tips/opmerkingen: http://farm6.staticflickr.com/5466/7064 ... 7000_o.jpg.
Remember to check-out with your ov-chipcard.
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: do 03 nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: Eric Hammink maakt unieke metrokaart met Noord/Zuidlijn

Bericht door R-Flow »

Wat is het nut van die metrosymbolen naast het lijnnummer? Voegt helemaal niks toe.
Ruben schreef:iPhoners hoeven gelukkig niet op GVB te wachten.
Jammer dat de app niet ook geoptimaliseerd is voor de nieuwe iPad.
Stéphane
Berichten: 790
Lid geworden op: do 22 dec 2011, 10:25
Locatie: België

Re: Eric Hammink maakt unieke metrokaart met Noord/Zuidlijn

Bericht door Stéphane »

R-Flow schreef:Ik zie dat futuristische design al hangen in die afgeragde metro's en verpauperde stations hier... Lekker contrast. :D
Die Amsterdammers blaken van ambitie zou ik dnken. Ze starten een vernieuwing en beginnen met de kaarten.

Niet geoptimaliseerd voor iPad? Misschien eerst een Android versie maken, dat lijkt me belangrijker dan zo'n optimalisatie.
Een winterse dag:
De trein in België: Het enige dat niet gekker doet dan anders.
De trein in Nederland: Het enige dat echt gekker doet dan anders.
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: do 03 nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: Eric Hammink maakt unieke metrokaart met Noord/Zuidlijn

Bericht door R-Flow »

Stéphane schreef:[…]dat lijkt me belangrijker dan zo'n optimalisatie.
Kost alleen wel weer geld hè voor een heel ander platform een app ontwikkelen. En Android gebruikers zijn niet zo happig om te betalen zo blijkt.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50853
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Eric Hammink maakt unieke metrokaart met Noord/Zuidlijn

Bericht door Suus »

Ik wil best betalen maar als je alleen met een creditcard via Google Wallet kan betalen dan wordt het lastig :X

De app daarentegen lijkt het geld niet waar. Alle informatie is ook te vinden op de site van het GVB, maar dan gratis en aangepast op de realiteit (dienstregelingen aangepast op omleidingen e.d.)
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: do 03 nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: Eric Hammink maakt unieke metrokaart met Noord/Zuidlijn

Bericht door R-Flow »

Voor €0,79 wil ik de beste man best steunen iets beters te bedenken dan GVB toe in staat is.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Eric Hammink maakt unieke metrokaart met Noord/Zuidlijn

Bericht door Geert »

R-Flow schreef:
Stéphane schreef:[…]dat lijkt me belangrijker dan zo'n optimalisatie.
Kost alleen wel weer geld hè voor een heel ander platform een app ontwikkelen. En Android gebruikers zijn niet zo happig om te betalen zo blijkt.
Dan stop je er een banner in...
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: do 03 nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: Eric Hammink maakt unieke metrokaart met Noord/Zuidlijn

Bericht door R-Flow »

Geert schreef:Dan stop je er een banner in...
Zelfs dan is gebleken dat de iOS App Store blijkbaar gemiddeld meer geld oplevert dan Google Play… Het startkapitaal om zo'n app te ontwikkelen komt ook niet magisch uit de lucht vallen of zo. :wink:
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50853
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Eric Hammink maakt unieke metrokaart met Noord/Zuidlijn

Bericht door Suus »

Startkapitaal is voor Android veel lager dan voor Android, als je een computer hebt en kan programmeren heb je alleen nog toegang nodig tot de Market (25 dollar eenmalig). Wil je ook nog testen op een echte telefoon dan kan je die voor een paar tientjes op de kop tikken.

Voor een iOS app betaal je 99 dollar per jaar en heb je ook nog persé een mac nodig, aangezien alleen Xcode voor iOS kan compileren. Startkapitaal zou amper een dilemma moeten zijn.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
tsov
Berichten: 4084
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:07
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Eric Hammink maakt unieke metrokaart met Noord/Zuidlijn

Bericht door tsov »

Ik blijf het slecht vinden dat op die tramkaart alleen de tramlijnen staan. Dat is ook mijn kritiek op de kaart die nu in de Combino's en de metrovoertuigen hangt. Als ik van het Bos en Lommerplein naar de Van Hallstraat wil, moet ik volgens deze kaart met lijn 14 en dan bij de Marnixstraat overstappen op lijn 10. Dit terwijl je met bus 21 overstaploos reist en bovendien er een stuk sneller bent...
Mijn foto's
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.
hauptbahnhof
Berichten: 3905
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: Eric Hammink maakt unieke metrokaart met Noord/Zuidlijn

Bericht door hauptbahnhof »

Ik blijf het slecht vinden dat op die tramkaart alleen de tramlijnen staan
Uhm.... :roll: :D

Het is te vergelijken met die routestickers in de metro. Wil je echte verbindingen zien dan heb je het personeel nog in tram en bus en anders op de halte/in de stations de lijnennetkaarten.
tsov
Berichten: 4084
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:07
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Eric Hammink maakt unieke metrokaart met Noord/Zuidlijn

Bericht door tsov »

Ja, dat weet ik. Maar een argeloze toerist kan daar wel flink de mist in gaan. Die kaart pretendeert dat Amsterdam een dekkend tramnetwerk heeft en dat is gewoon niet zo. Sommige verbindingen zijn gewoonweg sneller met de bus. Je hebt er dus geen drol aan als je je route wilt bepalen, want je weet niet/kunt niet zien of er misschien nog een buslijn is die ergens een veel kortere/handigere/snellere route neemt.
Mijn foto's
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: Eric Hammink maakt unieke metrokaart met Noord/Zuidlijn

Bericht door JWM »

Een kaart waar alleen lijnen op staan die minstens elke 10 minuten rijden overdag :D Of dat nou bus, tram of metro is maakt dan niet uit.
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: do 03 nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: Eric Hammink maakt unieke metrokaart met Noord/Zuidlijn

Bericht door R-Flow »

Bee schreef:Startkapitaal is voor Android veel lager dan voor Android, als je een computer hebt en kan programmeren heb je alleen nog toegang nodig tot de Market (25 dollar eenmalig). Wil je ook nog testen op een echte telefoon dan kan je die voor een paar tientjes op de kop tikken.

Voor een iOS app betaal je 99 dollar per jaar en heb je ook nog persé een mac nodig, aangezien alleen Xcode voor iOS kan compileren. Startkapitaal zou amper een dilemma moeten zijn.
Jij pakt het verhaal in z'n algemeenheid ik vanuit het perspectief van Eric Hammink. Als hij of diegene aan wie het is uitbesteedt geen Android programmeringskennis heeft kan het een duur grapje worden, hij moet dan immers op zoek naar een tweede programmeur. Onderhoudskosten verdubbelen ook gelijk want je moet beide apps up-to-date houden. Of de inkomsten óók verdubbelen is maar zeer de vraag. Het geschikt maken van de app voor iPad is in dat geval eenvoudiger, goedkoper en kan geleverd worden binnen één universele bundel. Daar komt ook nog eens bij dat voor iOS ontwikkelen relatief eenvoudig is omdat er maar een zeer beperkt aantal apparaten zijn die het draaien. Developers hebben tegenwoordig steeds meer moeite om Android apps te ontwikkelen die op alle hardware goed draait, het platform is op alle fronten extreem gefragmenteerd.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Eric Hammink maakt unieke metrokaart met Noord/Zuidlijn

Bericht door Geert »

Tja, andersom is de vraag of de investering in een iPad-versie veel (meer) inkomsten oplevert, maar dat hangt er uiteindelijk ook vanaf hoe de app is opgebouwd.

Dat verhaal over fragmentatie op het Androidplatform is trouwens ook wel wat overdreven. Ik heb een app in de market staan die bijna 10.000 keer gedownload is en ik heb nog nooit problemen gehad met de variëteit aan toestellen. Vind het argument 'Android is zo gefragmenteerd' een beetje klinken als 'deze site werkt alleen in Internet Explorer 5.0 met resolutie 640x480'; je moet als ontwikkelaar gewoon rekening houden met verschillende schermgroottes maar dat moest je bij veel andere systemen toch ook (Windows applicaties, webapps, etc.).

Wat meer on-topic: waarom zou je in een tram een kaart ophangen met alleen tramlijnen? Je wilt toch niet perse met alleen de tram van A naar B? Zet dan zoals JWM al zei op zijn minst de buslijnen er bij die 6x/uur rijden.
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: do 03 nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: Eric Hammink maakt unieke metrokaart met Noord/Zuidlijn

Bericht door R-Flow »

Geert schreef:Tja, andersom is de vraag of de investering in een iPad-versie veel (meer) inkomsten oplevert, maar dat hangt er uiteindelijk ook vanaf hoe de app is opgebouwd.
Uiteraard.
Geert schreef:Dat verhaal over fragmentatie op het Androidplatform is trouwens ook wel wat overdreven. Ik heb een app in de market staan die bijna 10.000 keer gedownload is en ik heb nog nooit problemen gehad met de variëteit aan toestellen. Vind het argument 'Android is zo gefragmenteerd' een beetje klinken als 'deze site werkt alleen in Internet Explorer 5.0 met resolutie 640x480'; je moet als ontwikkelaar gewoon rekening houden met verschillende schermgroottes maar dat moest je bij veel andere systemen toch ook (Windows applicaties, webapps, etc.).
Schermgrootte is natuurlijk niet het enige waar de fragmentatie binnen Android om draait. Maar dat weet je als developer zelf zijnde natuurlijk ook.
Geert schreef:Wat meer on-topic: waarom zou je in een tram een kaart ophangen met alleen tramlijnen? Je wilt toch niet perse met alleen de tram van A naar B? Zet dan zoals JWM al zei op zijn minst de buslijnen er bij die 6x/uur rijden.
Omdat je het simpel moet houden in de voertuigen met zestien tramlijnen zit de kaart al aardig vol. Als je het hele rataplan wil zien kijk je op de halte. Daar komt ook nog eens bij dat het confusing as hell wordt op het moment dat je selectief wel/niet lijnen gaat weergeven. Denk dat heel wat mensen er van uit zullen gaan dat Amsterdam alleen maar die selectie buslijnen kent en welke toerist neemt in Amsterdam nou de bus? Eentje van/naar Schiphol daargelaten.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50853
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Eric Hammink maakt unieke metrokaart met Noord/Zuidlijn

Bericht door Suus »

Wellicht de mensen die overnachten in Slotania? Die worden vaak met de 13 gestuurd maar de 21 zou praktischer voor ze zijn. Voor BW Blue Square maakt het wat minder uit.

Zoveel stadsbuslijnen die elke tien minuten of vaker rijden zijn er ook weer niet: alleen de 15, 18, 21, 22, 33, 34, 35, 37, 41, 47, 48 en 65.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Mojito
Berichten: 286
Lid geworden op: ma 25 okt 2010, 10:14
Locatie: Amsterdam

Re: Eric Hammink maakt unieke metrokaart met Noord/Zuidlijn

Bericht door Mojito »

Ik vind het wel een goed idee om een Amsterdamse variant van de RET-FrequentNet kaart te maken. Daarmee toon je alle belangrijke verbindende lijnen op één kaart. Met de weergave van de hierboven genoemde frequente buslijnen wordt de gehele stad gedekt dus ook de tramloze delen Noord en Zuidoost. Voor de meeste mensen (bezoekers van de stad, toeristen) zal zo'n 'GVB FrequentNet' kaart meer dan voldoende zijn. Wie het gehele net inclusief de minder frequente ontsluitende lijnen (vooral van belang voor de Amsterdammers zelf) wil zien kijkt op de lijnenkaart op de halte.
足元にご注意下さい
paolie
Berichten: 267
Lid geworden op: vr 14 okt 2011, 08:41

Re: Eric Hammink maakt unieke metrokaart met Noord/Zuidlijn

Bericht door paolie »

Aardig idee, dat frequentnet. Maar de uitvoering zou een stuk beter kunnen. Toevoegen van alle haltenamen, aangeven of iets een bus- of een tramlijn is en het uitsplitsen van de lokale NS-lijnen zouden de kaart een stuk waardevoller maken.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 52 gasten