GVB schenkt oude trams aan Sarajevo

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Plaats reactie
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13549
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

GVB schenkt oude trams aan Sarajevo

Bericht door Wubbo »

GVB schenkt oude trams aan Sarajevo
Donderdag 11 september 2008

Vervoerbedrijf GVB heeft donderdag zestien afgedankte trams geschonken aan de Bosnische hoofdstad Sarajevo. De voertuigen voldoen niet langer aan de strenge West-Europese eisen, maar kunnen volgens het GVB nog jaren mee.
Door de komst van de Combinotram in mei 2002 werden veel trams van een ouder type, uit eind jaren zeventig, overbodig.
Het vervoerbedrijf wil de trams nu aan Sarajevo cadeau doen, omdat het wagenpark van de Bosnische stad door de oorlog in de jaren negentig zwaar te lijden heeft gehad. Geld om nieuw materiaal aan te schaffen, ontbreekt.

Bron: AT5
tsov
Berichten: 4085
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:07
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: GVB schenkt oude trams aan Sarajevo

Bericht door tsov »

Wubbo schreef:De voertuigen voldoen niet langer aan de strenge West-Europese eisen, maar kunnen volgens het GVB nog jaren mee.
Ik weet niet waar dat op slaat, want ze hebben er 32 ofzo dus de helft blijft nog in Amsterdam achter... :roll:
Mijn foto's
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.
STF
Berichten: 6431
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 02:09
Locatie: Reisdorf - Luxemburg
Contacteer:

Re: GVB schenkt oude trams aan Sarajevo

Bericht door STF »

Het klopt gedeeltelijk, want ze doen de 16 wagens weg die niet meer door de keuring kwamen :P
Verder gaan er 4 naar de sloop, dus er blijven er normaal gesproken 12 over in Amsterdam.
tsov
Berichten: 4085
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:07
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: GVB schenkt oude trams aan Sarajevo

Bericht door tsov »

Mja, maar dat betekent niet dat het tramtype niet meer voldoet :wink:
Overigens, voor degenen die niet weten over welk type we het hebben:
Afbeelding
Mijn foto's
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: GVB schenkt oude trams aan Sarajevo

Bericht door Caspar »

Is dat die met een hoge instap voorin, en een laag balkon in het midden? (wat ik overigens zeer onpractische krengen vind)
STF
Berichten: 6431
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 02:09
Locatie: Reisdorf - Luxemburg
Contacteer:

Re: GVB schenkt oude trams aan Sarajevo

Bericht door STF »

Nee joh, dat zijn trams van 15 jaar jonger die jij bedoeld. Die gaan voorlopig nog niet weg, zijn juist uitgerust met digitale lijn en bestemmingsdisplays.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13667
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: GVB schenkt oude trams aan Sarajevo

Bericht door Vinny »

Caspar schreef:Is dat die met een hoge instap voorin, en een laag balkon in het midden? (wat ik overigens zeer onpractische krengen vind)
Juist ideaal. Je zit lekker boven comfortabel. Een prima weglegging. Bovendien hebben bejaarden, moeders met kinderwagens en gehandicapten gewoon een eigen plaats en kunnen redelijk makkelijk de tram in. Liever die dan de combino-rammelbakken...
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
tsov
Berichten: 4085
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:07
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: GVB schenkt oude trams aan Sarajevo

Bericht door tsov »

Mwah, echt comfortabel vind ik die hangbuiken niet...
(voor de leken:
Afbeelding
deze trams :wink:)
Ik heb bij elk wissel het idee dat ze ontsporen ofzo... Ze stuiteren daar echt overheen :roll:
Maar ik ben het met Vinny eens dat het beter is dan een combino en daarnaast praktischer voor bejaarden e.d.
Toch blijven de Blokkendozen voor mij de beste trams die nog in A'dam rondrijden :)
Mijn foto's
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: GVB schenkt oude trams aan Sarajevo

Bericht door Caspar »

Probleem met die hangbuiken, zoals ze blijkbaar worden genoemd, vind ik dat ik ze telkens meemaak als ze al vol zitten, en ik dus moet staan. Combino's bieden meer sta-comfort dan die dingen. Altijd sta je in de weg op dat balkonnetje of bij de trap, en bij een klein bochtje knal je bijna op een medereiziger die wel zit, zonder ik me ergens goed kan vasthouden.
M57
Berichten: 1157
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:25

Re: GVB schenkt oude trams aan Sarajevo

Bericht door M57 »

Ik vind dat enorme balkon achterin echt schitterend, kan je lekker hangen op die plaat :D
Daan
Berichten: 2963
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:50

Re: GVB schenkt oude trams aan Sarajevo

Bericht door Daan »

tsov schreef:Toch blijven de Blokkendozen voor mij de beste trams die nog in A'dam rondrijden :)
Heb je daar ook een foto van? Even voor de beeldvorming ;)
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50912
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: GVB schenkt oude trams aan Sarajevo

Bericht door Suus »

Daan schreef:
tsov schreef:Toch blijven de Blokkendozen voor mij de beste trams die nog in A'dam rondrijden :)
Heb je daar ook een foto van? Even voor de beeldvorming ;)
Dat is de eerste foto :wink:
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
STF
Berichten: 6431
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 02:09
Locatie: Reisdorf - Luxemburg
Contacteer:

Re: GVB schenkt oude trams aan Sarajevo

Bericht door STF »

M57 schreef:Ik vind dat enorme balkon achterin echt schitterend, kan je lekker hangen op die plaat :D
Daar zijn ze bij GVB niet zo blij mee, want onder die klep zit het paneel om de tram achteruit te laten rijden. En van al die mensen die er bovenop gaan staan en zitten, gaat die klep muurvast zitten.

Overigens zaten er tot zo ongeveer 1999 gewoon eeen stuk of 12 zitplaatsen op de plek waar nu dat balkon is.
STF
Berichten: 6431
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 02:09
Locatie: Reisdorf - Luxemburg
Contacteer:

Re: GVB schenkt oude trams aan Sarajevo

Bericht door STF »

Op o.a. pagina 19 en 20 van dit topic staan foto's van de trams die Amsterdam geschonken heeft aan Sarajevo, terwijl ze in reizigersdienst rondrijden aldaar.

http://www.zeljeznice.net/forum/viewtop ... &start=270

Het leest wel erg lastig, maar met een vertaalsite is het toch nog redelijk te begrijpen wat er geschreven wordt. :lol:

Opvallend detail bij de foto's; er zit een linker spiegel op! Die hebben ze in Amsterdam nooit gehad.
Oud forumgebruiker

Re: GVB schenkt oude trams aan Sarajevo

Bericht door Oud forumgebruiker »

"Danas su amsterdamski tramvaji izgleda.."

Hhahahaha Amsterdamski, echt vet.

"vozio u s njima u Amsterdamu neka napise..." :)
Busfoto.nl
Berichten: 857
Lid geworden op: za 27 feb 2010, 03:26
Contacteer:

Re: GVB schenkt oude trams aan Sarajevo

Bericht door Busfoto.nl »

De trams rijden inmiddels al een tijdje in Sarajevo. In april bezocht ik de stad tijdens een reis door Albanië en Bosnië. Een (foto)verslag van deze GVB-trams is te zien op deze link. Het is een best interessant trambedrijf om te bezoeken, al heb je aan een dag wel genoeg.
hauptbahnhof
Berichten: 3926
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: GVB schenkt oude trams aan Sarajevo

Bericht door hauptbahnhof »

Hebben ze het rijden van die Blokkendozen goed onder de knie?
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50912
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: GVB schenkt oude trams aan Sarajevo

Bericht door Suus »

Veel interessanter op die site vind ik trouwens de foto's en de video van lijn 46 in Lodz, omdat die lijn eerder dit jaar nog in december opgeheven te worden door een langslepende ruzie tussen de uitbater van de buitenlijnen in Lodz en het stedelijk vervoersbedrijf. Er schijnt nu een oplossing te zijn, maar op de video is goed te zien dat de lijn zelf al een goede reden van opheffen kan zijn :X
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Ruben
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3542
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 20:18
Locatie: Amsterdam

Re: GVB schenkt oude trams aan Sarajevo

Bericht door Ruben »

Zie ik op deze foto nou zelfs nog een reclame-uiting van GVB achterop de bestuurderscabine?
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.
Busfoto.nl
Berichten: 857
Lid geworden op: za 27 feb 2010, 03:26
Contacteer:

Re: GVB schenkt oude trams aan Sarajevo

Bericht door Busfoto.nl »

Bee schreef:Veel interessanter op die site vind ik trouwens de foto's en de video van lijn 46 in Lodz, omdat die lijn eerder dit jaar nog in december opgeheven te worden door een langslepende ruzie tussen de uitbater van de buitenlijnen in Lodz en het stedelijk vervoersbedrijf. Er schijnt nu een oplossing te zijn, maar op de video is goed te zien dat de lijn zelf al een goede reden van opheffen kan zijn :X
Ja, lijn 46 in Lodz was een echte verassing. Ik wist wel dat daar iets interlokaals was, maar dat ik daar nog een lijn zou aantreffen die alleen al 1 richting op 120 minuten duurde om af te leggen had ik niet verwacht.

Hoewel ik behoorlijk pro-tram ben kan ik werkelijk niet snappen dat deze lijn nog steeds bestaat. De provinciale weg ernaast was zoveel sneller; er reden ook gewoon lijnbussen overheen.

Ik zou het zeker bezoeken als je de mogelijkheid hebt, zoveel boerentrammen zijn er niet meer over..

Dit is overigens de link naar de reportage:
http://busfoto.nl/foto/traminlodz.php

Aan de andere poster, behalve de ov-chipkaartapparatuur lijkt echt vrijwel alles nog Nederlands in de Sarajevose blokkendozen.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 177 gasten