'ProRail moet termijnen nakomen'
Uitgegeven: 11 september 2008 14:21
Laatst gewijzigd: 11 september 2008 14:41
DEN HAAG - De beheerder van het spoorwegnet ProRail moet de termijnen die te maken hebben met de aanvraag en verdeling van de capaciteit voor de jaardienstregeling nakomen.
Dit concludeert de Nederlandse Mededingingsautoriteit (NMa) donderdag na onderzoek van een klacht van NS Reizigers (NS).
NS beklaagde zich erover dat ProRail verschillende termijnen heeft overschreden, waardoor de spoorvervoerder zegt benadeeld te zijn. De NMa is het hiermee eens.
Overschrijding van deze termijnen kan nadelige gevolgen hebben voor de bedrijfsprocessen van de NS, zoals de planning van het spoorboekje, de communicatie naar klanten en reizigersorganisaties, de herplanning van roosters voor personeel en herplanning van materieel, aldus de mededingingswaakhond.
Capaciteit
ProRail is als beheerder van het spoor verantwoordelijk voor de verdeling van capaciteit. Bij die verdeling wordt vastgelegd waar en wanneer een vervoerder mag rijden.
NS had ook geklaagd over de wijze waarop ProRail onderhoudswerkzaamheden op het spoor had ingepland. De bezwaren betroffen vooral de zogenoemde 'nachtgaten', nachtelijke onderhoudsperiodes van 5,5 uur.
Oplossing
ProRail verricht dan het reguliere onderhoud aan het spoor. De NMa oordeelt dat ProRail met NS tot een oplossing moet komen, wanneer dit onderhoud botst met de aanvragen voor vervoer door de spoorwegonderneming.
Eerder dit jaar deed de NMa soortgelijke uitspraken in geschillen tussen de spoorwegondernemingen Syntus, Arriva en Veolia enerzijds en ProRail anderzijds.
Bron: Nu.nl
'ProRail moet termijnen nakomen'
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 167 gasten