Nieuwe metro Amsterdam

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Nieuwe metro Amsterdam

Bericht door Vinny »

Nou overspuiten is echt het werk niet.. ik zie overigens het liefst geel als standaard ov-kleur
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: do 03 nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: Nieuwe metro Amsterdam

Bericht door R-Flow »

Die R-net vormgeving oogt wel héél erg druk moet ik zeggen.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50854
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Nieuwe metro Amsterdam

Bericht door Suus »

Die kleurstelling is waarschijnlijk al jaren geleden vastgelegd in het eisenpakket toen niemand er nog aan dacht de metro's te verblauwen vrees ik. Het bestellen van de metro's heeft jaren aangesleept want he, het is Amsterdam he :evil:
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: do 03 nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: Nieuwe metro Amsterdam

Bericht door R-Flow »

Nou ik verbaas me er eigenlijk over dat het nog twee jaar duurt voordat alles rijdt. Lijkt zo lang.

Toch grappig hoe dit soort dingen werken hè? Als je auto niet door de APK komt ben je zwaar zuur, maar als het de bestuurders zo uitkomt blijven die tot op de draad versleten zeecontainers gewoon 40 jaar rijden... :pos:
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50854
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Nieuwe metro Amsterdam

Bericht door Suus »

Elke metro bestaat uit twee delen die apart worden geleverd. Houd je rekening met een levertijd van 1 hele metro per maand, dan krijg je elke twee weken een halve metro. Lijkt mij een heel redelijk leverschema.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Ruben
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3542
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 20:18
Locatie: Amsterdam

Re: Nieuwe metro Amsterdam

Bericht door Ruben »

R-Flow schreef:Alleen komen de metro's er wéér anders uit te zien binnen R-net. Kijkt u maar:

http://ov-bureaurandstad.nl/files/HFD%2 ... el%203.pdf
Een pagina verder staat de aangepaste R-net kleurstelling die ontwikkeld is om de al bestelde nieuwe metro's in te laten passen binnen R-net. Omstickeren / overspuiten gaan ze dus vooralsnog niet doen. De deuren zijn al wel in 'R-net rood', dus tot zover was er een vooruitziende blik bij bestelling van het materieel. R-net was dus de reden dat ze niet in het wit-blauw zijn geleverd.
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21273
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Nieuwe metro Amsterdam

Bericht door Meltrain »

R-Flow schreef:Alleen komen de metro's er wéér anders uit te zien binnen R-net. Kijkt u maar:

http://ov-bureaurandstad.nl/files/HFD%2 ... el%203.pdf
Ik 'mis' in dat document Rotterdamse trams en metro's in R-Net kleuren.
Met een beetje geluk blijven wij dus gespaard van die onzin. *O*

(Al zou de ZoRo-lijn zomaar eens de eerste lijn van de RET kunnen worden in R-Net uitvoering...)
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
fred1954
Berichten: 3461
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: Nieuwe metro Amsterdam

Bericht door fred1954 »

De kleur van de nieuwe metro kan nog aangepast worden: De CAF's kwamen ook eerst in een niet-GVB stijl naar Amsterdam:
http://www.google.nl/imgres?hl=nl&biw=1 ... =121&ty=56
Gebruikersavatar
Mojito
Berichten: 286
Lid geworden op: ma 25 okt 2010, 10:14
Locatie: Amsterdam

Re: Nieuwe metro Amsterdam

Bericht door Mojito »

Een omkleuring naar R-Net huisstijl zal pas gebeuren als de wagens aan hun eerste grote schilderbeurt toe zijn. Dus over een jaar of zeven, acht schat ik zo? Al worden de oudste Combino's nu pas na tien jaar opnieuw gespoten als ik me niet vergis. Ben wel benieuwd of de beoogde vervolgbestelling voor de N/Z-lijn wel direct in R-Net kleuren zal worden afgeleverd.
足元にご注意下さい
fred1954
Berichten: 3461
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: Nieuwe metro Amsterdam

Bericht door fred1954 »

Mojito schreef:Een omkleuring naar R-Net huisstijl zal pas gebeuren als de wagens aan hun eerste grote schilderbeurt toe zijn. Dus over een jaar of zeven, acht schat ik zo? Al worden de oudste Combino's nu pas na tien jaar opnieuw gespoten als ik me niet vergis. Ben wel benieuwd of de beoogde vervolgbestelling voor de N/Z-lijn wel direct in R-Net kleuren zal worden afgeleverd.
Overigens lees ik dat de eerste levering van de nieuwe metro beperkt blijft tot 2 testrijtuigen. Daar wordt tot september proef mee gereden en daarna gaat de hele M5-serie gebouwd worden bij Alstom in Katowice. Misschien dat de serierijtuigen wel in de R-Net kleuren komen. Anders zeker dan de M6-serie die in de periode 2015-2016 afgeleverd gaat worden.
Gebruikersavatar
Mojito
Berichten: 286
Lid geworden op: ma 25 okt 2010, 10:14
Locatie: Amsterdam

Re: Nieuwe metro Amsterdam

Bericht door Mojito »

Voor zover ik weet worden die 'Poolse' M5's ook in deze kleuren geleverd. Maar voor de N/Z verwacht ik het ook wel ja. En als het verlangen naar de R-Net huisstijl écht heel groot is kan men altijd nog gaan bestickeren. De CAF's zijn toch ook bestickerd in plaats van omgespoten? Als je ze van boven ziet zie je het oorspronkelijke lichtblauw nog namelijk.
足元にご注意下さい
fred1954
Berichten: 3461
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: Nieuwe metro Amsterdam

Bericht door fred1954 »

Mojito schreef:Voor zover ik weet worden die 'Poolse' M5's ook in deze kleuren geleverd. Maar voor de N/Z verwacht ik het ook wel ja. En als het verlangen naar de R-Net huisstijl écht heel groot is kan men altijd nog gaan bestickeren. De CAF's zijn toch ook bestickerd in plaats van omgespoten? Als je ze van boven ziet zie je het oorspronkelijke lichtblauw nog namelijk.
Als je naar onderstaande foto kijkt (vergroot) dan lijkt het erop dat deze CAF toch echt omgespoten is:
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/c ... M4_003.JPG
FLJ
Berichten: 476
Lid geworden op: vr 05 feb 2010, 16:06

Re: Nieuwe metro Amsterdam

Bericht door FLJ »

Alleen de koppen zijn gespoten, de rest van de wagen is bestickert.
fred1954
Berichten: 3461
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: Nieuwe metro Amsterdam

Bericht door fred1954 »

FLJ schreef:Alleen de koppen zijn gespoten, de rest van de wagen is bestickert.
Ik geloof je. Hebben ze dan wel netjes gedaan.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50854
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Nieuwe metro Amsterdam

Bericht door Suus »

Het bestickeren maakt het makkelijker eventuele graffiti te verwijderen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Mojito
Berichten: 286
Lid geworden op: ma 25 okt 2010, 10:14
Locatie: Amsterdam

Re: Nieuwe metro Amsterdam

Bericht door Mojito »

Overigens denk ik dat het R-Net kleurenschema prima staat op een CAF. Alleen verwacht ik dat we nog even moeten wachten tot de voorraad wit-blauw stickermateriaal op is voor we een R-Net experiment op een CAF wagen kunnen verwachten :).
足元にご注意下さい
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50854
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Nieuwe metro Amsterdam

Bericht door Suus »

Ik hoop dat R-Net een pijnlijke dood is gestorven voordat men er ook maar aan gaat denken de CAF's rood te beplakken :twisted:
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: do 03 nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: Nieuwe metro Amsterdam

Bericht door R-Flow »

Bee schreef:Ik hoop dat R-Net een pijnlijke dood is gestorven voordat men er ook maar aan gaat denken de CAF's rood te beplakken :twisted:
Denk dat die CAFs er wel erg strak uit kunnen zien in zwart-grijs met rode deuren. Maar zo'n rode kop vind ik ook echt 3x niks.

Heb het altijd jammer gevonden dat de Combino's nooit met rode deuren zijn uitgevoerd zoals aanvankelijk het plan was. Wat dat betreft heb ik de originele kleuren van de 11/12G altijd het mooist gevonden.
Laatst gewijzigd door R-Flow op do 12 apr 2012, 22:48, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50854
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Nieuwe metro Amsterdam

Bericht door Suus »

Ik denk het niet, de kleurcombinatie straat geen frisheid uit, iets wat de wit-blauwe kleurstelling wel doet. De vorige beige-groene kleurstelling was ook waardeloos trouwens.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: do 03 nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: Nieuwe metro Amsterdam

Bericht door R-Flow »

Bee schreef:Ik denk het niet, de kleurcombinatie straat geen frisheid uit, iets wat de wit-blauwe kleurstelling wel doet. De vorige beige-groene kleurstelling was ook waardeloos trouwens.
Het is een metro, geen fles Fanta.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Nieuwe metro Amsterdam

Bericht door Vinny »

Wit-blauw is toch gewoon de huisstijl van het GVB? Waarom zou je trams, bussen en metro's dan niet allemaal wit-blauw maken? Als je toch nog iets met huisstijl wilt doen... (A)
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: do 03 nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: Nieuwe metro Amsterdam

Bericht door R-Flow »

Dat zou betekenen dat Amsterdam een uniforme huisstijl krijgt óók binnen de metro. Art. 287 lid 5 Wet Openbaar Vervoer Regio Amsterdam bepaalt:
Met gevangenisstraf van ten hoogste twintig jaren of geldboeten van de vijfde categorie wordt gestraft: Toepassen van een uniforme dan wel consistente huisstijl binnen metronetwerk Regio Amsterdam.
Dusss...
TLP
Berichten: 1554
Lid geworden op: vr 09 dec 2011, 14:07

Re: Nieuwe metro Amsterdam

Bericht door TLP »

Dat die wet geen uniforme huisstijl wil: ok. Maar het gaat mij te ver om daar gewoonweg net zo hard voor te straffen als bij een ernstiger misdrijf...
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: do 03 nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: Nieuwe metro Amsterdam

Bericht door R-Flow »

TLP schreef:Dat die wet geen uniforme huisstijl wil: ok. Maar het gaat mij te ver om daar gewoonweg net zo hard voor te straffen als bij een ernstiger misdrijf...
Ze wilden er aanvankelijk de doodstraf voor opnieuw invoeren om zeker er van te zijn dat niemand ooit zou proberen een uniforme huisstijl voor de Amsterdamse metro te ontwikkelen. Maar dat mocht niet van de EU, dus dan maar de next best thing.
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Nieuwe metro Amsterdam

Bericht door Klaasje »

_O- _O_
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 45 gasten