OVer je OV-Chipkaart #4

Hier vind je de oude reiservaringentopics tot en met augustus 2018.
hauptbahnhof
Berichten: 3923
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: OVer je OV-Chipkaart #4

Bericht door hauptbahnhof »

Vandaag mijn fiets in de remise opgehaald maar aangezien ik een lange dienst heb gewerkt ben ik vanaf Amstel met de metro naar huis gegaan... Ik moest alleen even wachten en daar kon ik dus bekijken hoe mensen vaak willekeurig een validator gebruiken. De validator die het dichtsbij voor hun staat gebruiken ze om in te checken. Of als ze een foutmelding op de een krijgen, proberen ze gewoon de ander.

Nog een probleem van de OV-chipkaart dus: mensen hebben geen tijd om te lezen of zijn gewoon simpelweg te dom. :roll:
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: OVer je OV-Chipkaart #4

Bericht door reisthijs »

Of het systeem is gewoon te ingewikkeld? Die mensen gebruiken gewoon de OV-chipkaart zoals die eigenlijk zou moeten werken.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
hauptbahnhof
Berichten: 3923
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: OVer je OV-Chipkaart #4

Bericht door hauptbahnhof »

Wat is er voor ingewikkelds aan:
*in-/ uitchecken bij de gele validators waar er een GVB-sticker op staat, en een bord erachter waarop staat dat die validator voor de metro is
*in-/ uitchecken bij de witte validators waar er een NS-sticker op staat, en een bord erachter waarop staat dat die validator voor de trein is

Op het bord erachter staat ook nog dat het voor overstappen is!
Leg me uit wat er voor ingewikkelds aan is.
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: OVer je OV-Chipkaart #4

Bericht door Klaasje »

Als je voor het eerst op het station aankomt en geen flauw idee hebt wat de bedoeling is of waar je heen moet, dan kijk je ook over zo'n bord heen. Ik heb ook al vele mensen voor de metro bij het NS-paaltje zien inchecken of andersom. Kortom: Het is kennelijk niet duidelijk genoeg. Ik heb er zelf geen problemen mee al hadden er van mij best wat meer paaltjes mogen staan.

Voor incidentele reizigers zou het gewoon beter zijn als de single-check-in/-out ook bij de A'damse metro ingevoerd zou worden.
hauptbahnhof
Berichten: 3923
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: OVer je OV-Chipkaart #4

Bericht door hauptbahnhof »

Nou, ik zou juist wel lezen.
Ik ben vorig jaar naar London geweest en ben met de DLR naar Stratford geweest en ook daar moest je zeg maar langs de overstappaal, mocht je daarna op London Underground willen overstappen. Alleen staan die palen op willekeurige plekken in het station en nergens een bord van hoe het werkt of iets dergelijks. Daar hadden ze overigens maar 1 paal.

Dat klakkeloos inchecken zie je ook in de tram. Men checkt in/uit zonder op het scherm te lezen.

Het heeft dus niks te maken onduidelijkheid maar laksheid van de mensen of het feit dat men altijd haast heeft...
Edwin
Berichten: 1500
Lid geworden op: za 23 jul 2011, 19:12
Locatie: Almere

Re: OVer je OV-Chipkaart #4

Bericht door Edwin »

De NS heeft laatst toegegeven, per mail, dat er over het algemeen te weinig paaltjes staan op stations of soms op verkeerde plekken (lees: men moet vaak heen en weer lopen). Maar er zullen nooit paaltjes direct bij trappen en roltrappen komen.
Remember to check-out with your ov-chipcard.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39181
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: OVer je OV-Chipkaart #4

Bericht door Daniel »

Nooit? Ik vind ze er in Amersfoort in het gangetje vanaf de (rol)trap naar spoor 1/2 toch verdacht dichtbij staan :P
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Edwin
Berichten: 1500
Lid geworden op: za 23 jul 2011, 19:12
Locatie: Almere

Re: OVer je OV-Chipkaart #4

Bericht door Edwin »

Daniel schreef:Nooit? Ik vind ze er in Amersfoort in het gangetje vanaf de (rol)trap naar spoor 1/2 toch verdacht dichtbij staan :P
Oké, in Amersfoort hebben ze sommige wel heel dicht bij de roltrap gezet ja. Maar in Amersfoort hebben ze er ook veel staan. Op de gehele loopbrug, en bij de P+R-uitgang. Daar heeft men goed nagedacht en mogelijk zelf eens gekeken hoe men loopt wanneer er een volle trein leegstroomt. Iets wat ze op elk station eens zouden moeten doen.

Tevens zou je op de NS-website altijd moeten kunnen zien waar je moet in-/uitchecken: in de stationshal, op de loopbruggen of op de perrons. Scheelt een hoop gezoek voor de eerste keer op een nieuw te bezoeken station.
Remember to check-out with your ov-chipcard.
Gebruikersavatar
Anne
Berichten: 1971
Lid geworden op: ma 20 jun 2011, 00:38
Locatie: Den Hoorn (ZH)

Re: OVer je OV-Chipkaart #4

Bericht door Anne »

Edwin schreef:De NS heeft laatst toegegeven, per mail, dat er over het algemeen te weinig paaltjes staan op stations of soms op verkeerde plekken (lees: men moet vaak heen en weer lopen). Maar er zullen nooit paaltjes direct bij trappen en roltrappen komen.
Vertel dat ook even tegen degene die dit bord heeft opgehangen :? Afbeelding
Paaltje staan er een paar meter vandaan.
Afbeelding
Edwin
Berichten: 1500
Lid geworden op: za 23 jul 2011, 19:12
Locatie: Almere

Re: OVer je OV-Chipkaart #4

Bericht door Edwin »

Zo is de situatie ook op Rotterdam Alexander. Maar ik bedoel direct naast de (rol)trap dus dat je de van de laatste tree af bent en dat dan de paal er al staat.
Remember to check-out with your ov-chipcard.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39181
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: OVer je OV-Chipkaart #4

Bericht door Daniel »

Tja dat Amersfoort er veel heeft heeft natuurlijk ook te maken met het feit dat Connexxion gedurende week van elk perron wel een keer vertrekt. Vandaar dat er, als ik me niet vergis, maarliefst 28 kaartlezers (14 NS + 14 CXX) deel uitmaken van een overstapopstelling. En dan heb ik de lezers in de stationshal en op de loopbrug nog niet meegeteld, als je van NS op 1 naar CXX op 4b overstapt heb je bv. liefst vier mogelijke plekken waar je kunt uit- en inchecken.

Nogal een schril contrast met bv. Dordrecht wat slechts twee overstapopstellingen Arriva <-> NS kent voor een zeker in de spits zeer forse stroom overstappers met korte overstaptijd. (Als je voorin zit, wat voor de overstap het gunstigst is, kom je zelfs een losse Arriva-lezer tegen en moet je teruglopen of naar de uitgang van het station om bij NS in te checken)
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50895
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: OVer je OV-Chipkaart #4

Bericht door Suus »

Ik ben benieuwd wanneer het GVB eindelijk de poortjes op metrostation Kraaiennest gaat activeren. De huidige twee paaltjes bieden erg weinig capaciteit en maakt het zwartrijden extreem aantrekkelijk.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
hauptbahnhof
Berichten: 3923
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: OVer je OV-Chipkaart #4

Bericht door hauptbahnhof »

Waarschijnlijk op het moment dat de gemeente (???) het pleintje klaar heeft...
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: OVer je OV-Chipkaart #4

Bericht door reisthijs »

hauptbahnhof schreef:Wat is er voor ingewikkelds aan:
*in-/ uitchecken bij de gele validators waar er een GVB-sticker op staat, en een bord erachter waarop staat dat die validator voor de metro is
*in-/ uitchecken bij de witte validators waar er een NS-sticker op staat, en een bord erachter waarop staat dat die validator voor de trein is

Op het bord erachter staat ook nog dat het voor overstappen is!
Leg me uit wat er voor ingewikkelds aan is.
Het feit dat het überhaupt nog is om uit én in te checken bij een overstap, dát is wat er ingewikkeld aan is. Dan kan je er nog zo veel bordjes bijzetten, als het in beginsel een onlogische situatie is wordt het nooit voor iedereen duidelijk.
hauptbahnhof schreef:Dat klakkeloos inchecken zie je ook in de tram. Men checkt in/uit zonder op het scherm te lezen.

Het heeft dus niks te maken onduidelijkheid maar laksheid van de mensen of het feit dat men altijd haast heeft...
Als het druk is en iedereen moet er op dezelfde halte in of uit heb je helemaal geen tijd om uitgebreid te lezen wat er op dat schermpje staat!! Dan belemmer je alleen maar onnodig de doorstroming.

Dat heeft niets met laksheid of haast de maken!
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Gebruikersavatar
Anne
Berichten: 1971
Lid geworden op: ma 20 jun 2011, 00:38
Locatie: Den Hoorn (ZH)

Re: OVer je OV-Chipkaart #4

Bericht door Anne »

Edwin schreef:Zo is de situatie ook op Rotterdam Alexander. Maar ik bedoel direct naast de (rol)trap dus dat je de van de laatste tree af bent en dat dan de paal er al staat.
Ik sloot alleen op jouw opmerking aan dat er nooit paaltjes bij de (rol)trap komen met deze foto van het idioot opgehangen bord bij de trap. Tweede foto is alleen om de zotte situatie aan te geven (waarom niet aan de kolom direct naast de cito)
Ronald
Berichten: 3354
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:55

Re: OVer je OV-Chipkaart #4

Bericht door Ronald »

Vanochtend weer een vreemd gevalletje bij het inchecken in de Connexxion-bus.
Bij het inchecken geeft de lezer een rood lampje met de tekst "laat kaart nogmaals lezen". Dus braaf een tweede keer proberen, resultaat: groen lampje met de tekst "tot ziens - 0.83 [saldo]". :?: :?:
Dan nog maar een derde poging: "overstap ok".

Vreemd dus dat de eerste poging dus wel degelijk een check-in was, terwijl er een foutmelding op de kaartlezer verscheen -o-
hauptbahnhof
Berichten: 3923
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: OVer je OV-Chipkaart #4

Bericht door hauptbahnhof »

Kennelijk dus gewoon kaart gelezen, maar in diezelfde seconde nog een keer gelezen. Dus kreeg je de 2e melding te zien...
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: OVer je OV-Chipkaart #4

Bericht door Geert »

hauptbahnhof schreef:Dat klakkeloos inchecken zie je ook in de tram. Men checkt in/uit zonder op het scherm te lezen.
Wat is daar verkeerd aan? Als je een abonnement hebt is het enige wat belangrijk is dat je ingecheckt bent en dat kun je horen als het apparaat 'piep' roept. Ik kijk meestal ook pas op het display als ik niks hoor of als er 'piep piep' uit komt. Wat zou ik moeten lezen dan?
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39181
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: OVer je OV-Chipkaart #4

Bericht door Daniel »

Mwoh, als je een abonnement hebt is het ook wel handig te zien of er daadwerkelijk 0 euro afgeschreven wordt :wink:
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: OVer je OV-Chipkaart #4

Bericht door Geert »

Ja ok, maar daar ga ik wel van uit aangezien dat meestal goed gaat. Zoals Reisthijs al zegt heb je door drukte achter je niet altijd tijd om uitgebreid het display te bestuderen, en zeker het model dat RET en Connexxion gebruiken in de bus leent is soms lastig te lezen.
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: OVer je OV-Chipkaart #4

Bericht door Fles »

Edwin schreef:Zo is de situatie ook op Rotterdam Alexander. Maar ik bedoel direct naast de (rol)trap dus dat je de van de laatste tree af bent en dat dan de paal er al staat.
Welkom in Maarssen :Y
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: OVer je OV-Chipkaart #4

Bericht door Fles »

Geert schreef:zou ik moeten lezen dan?
Iets waaruit blijkt dat het niet de piep van iemand anders is waar je op vertrouwt :idea:

Iets als "Weekend vrij, Gratis" in plaats van "StudentVrij, Weekend"
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: OVer je OV-Chipkaart #4

Bericht door reisthijs »

Alleen heb je daar dus niets aan als diegene die voor jou uitcheckt hetzelfde soort abonnement heeft. Dan kan het dus lijken of die piep voor jou is terwijl het toch voor iemand anders is.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: OVer je OV-Chipkaart #4

Bericht door webguy »

En week OV is bijvoorbeeld "WO" bij Connexxion, terwijl "Dalkorting Oost" DO is, scheelt maar een letter en lees je zo overheen met die wirwar aan letters (want dat is het...)
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6237
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: OVer je OV-Chipkaart #4

Bericht door fogeltje »

Het moest eens gebeuren dat ik met twee kaarten op zak met de verkeerde kaart incheck. En natuurlijk doe ik dat dan ook meteen bij de NS :') Check ik in met mijn oude kaart waar geen VDU meer op staat...20 euro eraf. Ik had namelijk eigenlijk de Arriva bus in Nijmegen willen pakken, dan had ik mijn oude kaart nodig waar DNB (Daluren Noord-Brabant) op staat. Maar dat ging net niet lukken dus dan maar de trein. En natuurlijk had ik die kaart al los in mijn jaszak zitten zodat ik snel kan inchecken bij instappen (heb een hekel aan mensen die eerst lang en uitgebreid een bus instappen en DAN pas hun kaart gaan zoeken die meestal in een portemonnee goed weggestopt zit wat niet werkt bij Arriva met inchecken. Grappig overigens dat Arriva op de schermen mensen oproept om hun OVC paraat te hebben voordat ze uitstappen zodat het allemaal vlotter gaat).

Paar minuten wachten (dacht 3), uitchecken en met de correcte kaart weer ingecheckt. Daardoor wel de sneltrein naar 's-Hertogenbosch gemist. Gelukkig reed de stoptrein op tijd waardoor het uiteindelijk voor de overstap richting Eindhoven niks uitmaakte.

Ik vraag me af hoe de klantenservice zou reageren als ik een restitutieverzoek indien: "Dankzij Connexxion loop ik met 2 chipkaarten rond. Helaas heb ik bij u met de verkeerde kaart ingecheckt waardoor ik geen 40% korting op mijn ritprijs krijg. Het gaat om kaart A. Kaart B, eveneens op mijn naam bevat een geldig VDU dat mij recht gaf op 40% korting". :')

Toch maar weer gewoon kaartjes kopen denk ik :') Daar ben ik nog nooit vergeten de optie "korting" te selecteren (wel een keer bijna vergeten om dat NIET te doen voor 9 uur).
"Een touringcar is geen bus"
Gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 66 gasten