Ad blocker gedetecteerd: Dit forum wordt mogelijk gemaakt door het tonen van reclames aan onze bezoekers. Helaas worden deze niet getoond en je ondersteunt onze website nu niet. Misschien wil je voor dit forum een uitzondering maken?
Het openbaar vervoer in Amsterdam is slechter dan in andere gemeentes. Vooral de kwaliteit van het busvervoer is achteruit gegaan, maar ook de tram en metro bungelen onderaan op de ranglijsten met reizigerswaarderingen.
Ingescand met m'n iPad dus de kwaliteit is niet op z'n allerbest. Link handmatig openen want binnen de post wordt het document afgesneden.
----------------------------
Metro hier is in één woord ruk, maar ben persoonlijk wel te spreken over tram en bus. Kan niet zeggen dat ik vaak hinder ondervind van laatkomers en de voertuigen zien er doorgaans goed verzorgd uit. Wat ik wel schandalig vind is dat in Amsterdam gewoon amper digitale informatiezuilen staan met actuele tijden en eventuele stremmingen, maar volgens mij ligt die verantwoordelijkheid grotendeels bij de gemeente i.p.v. GVB (kan het mis hebben).
De titel is nogal overdreven aangezien de verschillen met bijv. Rotterdam en Den Haag op veel punten marginaal zijn.
Ik denk dat er veel meer meespeelt dan de werkelijke kwaliteit. In de waarderingen zie je ook veel terug dat het met name ouderen zijn die hogere waarderingen geven en dat de jeugd en forenzen over het algemeen veel kritischer zijn. Die laatste twee groepen zijn echte grootgebruikers van het OV in Amsterdam wat dus een relatief lage beoordeling zou kunnen verklaren. Verder spelen er wel meer factoren mee in de KpVV-onderzoeken waardoor drukke stadsdiensten al snel laag scoren. Het is overigens wel goed dat GVB niet met dit argument schermt in de reactie in het krantenartikel.
Op het gebied van reizigersinformatie is er in veel bussen verbetering gekomen door het nieuwe informatiesysteem dat in december in gebruik is genomen in de Citea's en de laatste levering Citaro's. Het is te hopen dat de overige bussen en trams dit alsnog ingebouwd gaan krijgen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Bee schreef:Op het gebied van reizigersinformatie is er in veel bussen verbetering gekomen door het nieuwe informatiesysteem dat in december in gebruik is genomen in de Citea's en de laatste levering Citaro's. Het is te hopen dat de overige bussen en trams dit alsnog ingebouwd gaan krijgen.
De schermpjes zijn mooi vormgegeven maar qua informatie die ze geven hebben ze eigenlijk geen echte meerwaarde t.o.v. de lichtkranten in de trams en overige bussen, ze worden totaal niet tot hun volle potentie benut. Waarom komen de overstapmogelijkheden en belangrijke gebouwen in de omgeving niet in beeld? Zat ruimte voor...
Algemeen genomen vind ik de kwaliteit van de bus sterk verbeterd t.o.v. aantal jaren terug. Vooral als ik naar lijnen als de 15, 18 21, 22 en 69 kijk. Die doen haast niet meer onder voor de tram. :pos:
Ze hebben meerwaarde als in dat ze meer tonen dan alleen een halte en dat ten alle tijden alle informatie zichtbaar is in plaats van de informatie verspringt :)
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Bee schreef:
Algemeen genomen vind ik de kwaliteit van de bus sterk verbeterd t.o.v. aantal jaren terug. Vooral als ik naar lijnen als de 15, 18 21, 22 en 69 kijk. Die doen haast niet meer onder voor de tram. :pos:
Volgens mij allemaal lijnen met gelede bussen? Dan heb je het waarschijnlijk over de rijeigenschappen en het comfort in de bus, en niet de kwaliteit van de bus in de zin van route/snelheid en frequentie?
Bee schreef:Ze hebben meerwaarde als in dat ze meer tonen dan alleen een halte en dat ten alle tijden alle informatie zichtbaar is in plaats van de informatie verspringt :)
Dat maakt natuurlijk hét grote verschil... Ambitieus!
En dat laatste klopt, als je alleen vanuit de informatiezichtbaarheid kijkt, ook nog eens niet. Want de lichtkranten in de trams en bussen van GVB die doen het echt altijd! Maar ik zat laatst in een Citea, en toen deed alleen de halteafroep het!
Wat wel een voordeel is van het nieuwe systeem is dat je een routestrip ziet zodat je al ver van te voren weet wanneer je eruit moet, voor het geval je niet weet waar je uitstaphalte zich t.o.v. andere haltes zich bevindt. (de lichtkranten tonen/roepen de halte meestal zo'n 50 meter van tevoren pas om, als de chauffeur 50 km/h rijdt hebben onvoorbereiden geen tijd meer om op het stopknopje te drukken. :neg:)
TLP schreef:Wat wel een voordeel is van het nieuwe systeem is dat je een routestrip ziet zodat je al ver van te voren weet wanneer je eruit moet, voor het geval je niet weet waar je uitstaphalte zich t.o.v. andere haltes zich bevindt. (de lichtkranten tonen/roepen de halte meestal zo'n 50 meter van tevoren pas om, als de chauffeur 50 km/h rijdt hebben onvoorbereiden geen tijd meer om op het stopknopje te drukken. :neg:)
Amsterdam is wel vrij laat om dat in te voeren. De meeste andere concessies hebben dat al een paar jaar of langer denk ik...
De bussen bij het GVB zijn wat mij betreft over het algemeen best okay. Enig kritiekpunt zou de overzichtelijkheid van sommige busstations (Sloterdijk, Lelylaan) zijn.
Wat betreft trams ben ik zelf niet echt fan van de Combino. Het zitcomfort laat op veel plaatsen echt te wensen over (kennelijk doordat er apparatuur onder de stoelen zit of doordat je beenruimte wordt beperkt door andere obstakels voor je).
Met betrekking tot de metro's zijn de oude Zilvermeeuwen echt aan vervanging toe (en dat gaat eindelijk gebeuren :D), Maar wat mij betreft zou er ook best kunnen worden nagedacht over de (her)inrichting van stations, zoals Zuid (inforborden hangen ver weg, in/uitchecken als je overstapt van perron, geen overkapping).
Met uitzondering van de metro's heeft het GVB wel een zalig automatisch omroepsysteem. Heb het ooit een keertje fout horen gaan. Maar dat ding staat altijd lekker hard aan. :)
Die routestrip was ik idd effe vergeten. Maar vind het verder echt zonde dat de overstapmogelijkheden en belangrijke gebouwen zoals Rijksmuseum er niet bij staan. Zonde van de ruimte.
Snap niet dat die schermen in de trams niet ook zooi weergeven behalve reclame dan.
VIRM schreef:De bussen bij het GVB zijn wat mij betreft over het algemeen best okay. Enig kritiekpunt zou de overzichtelijkheid van sommige busstations (Sloterdijk, Lelylaan) zijn.
Wat is er mis met de overzichtelijkheid van Sloterdijk? Die van Lelylaan wordt verbouwd, binnenkort wordt er een tijdelijk busstationnetje in gebruik genomen in het verst weggelegen hoekje van het grasveld naast het station.
Dat snap ik, is ook niet jouw schuld, maar over het algemeen is Lelylaan wel praktisch doordat er maar één instaphalte is. Overzichtelijk is een ander probleem door de pilaren van de sporen erboven inderdaad (en ik vind de stationshal niet praktisch ingericht, maar dat is een ander verhaal)
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Mijn mening over Sloterdijk is ik het vreemd vind dat de bussen niet in een logische volgorde staan, alsin: het laagste nummer vooraan, het hoogste nummer achteraan. Nu staat de 395 vooraan :?
Overigens ook een euvel van het Bijlmerbusstation. Dat de 300 vooraan staat kan ik nog begrijpen. Daarna begint het goed. Halte A is de 44, halte B is de 45 en dan... gaan ze opeens verder met de 171 en 175 op halte C en de 146 en 328 op halte D. Daarna komt pas het vervolg van de stadsbussen op de perrons E en F.
Laatst gewijzigd door Suus op vr 13 apr 2012, 23:06, 1 keer totaal gewijzigd.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Van dat R-Net lust ik er nog een paar. Je hebt namelijk R-net en R-net, zoals iedereen kan zien op het Bijlmerbusstation. De 300 heeft panelen voor vertrekinformatie en de overige R-netlijnen (328 bijvoorbeeld) zoeken het maar lekker uit met hun papieren borden :Y
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.