Grote busorder voor VDL in Zweden

Voor ontwikkelingen in het openbaar vervoer in het buitenland.
Plaats reactie
Michael 1988
Berichten: 2252
Lid geworden op: ma 17 mei 2010, 22:53
Locatie: Schijndel

Grote busorder voor VDL in Zweden

Bericht door Michael 1988 »

Gorte busorder voor VDL in Zweden

Datum: 2 april 2012

VDL Bus & Coach, onderdeel van de VDL Groep, heeft een contract getekend voor de levering van 77 Citea’s voor de stad Stockholm. Deze order is de grootste uit de geschiedenis van de VDL Groep voor de Zweedse busmarkt. Daarnaast heeft VDL de opdracht gekregen om 85 gelede bussen om te bouwen. De nieuwe Citea’s worden in januari 2013 opgenomen in de dienstregeling. De helft van de gelede bussen wordt vanaf augustus 2012 ingezet, de andere helft in januari 2013.

Meer info

__________________________________________________________

Op zich niet iets nieuws, maar er valt me wel iets op. 85 gelede bussen van Arriva Nederland?!?! Ik heb zitten zoeken en van de gelede Mercedes-Benz bussen zijn er, na verkoop van enkele exemplaren aan TCR, nog ongeveer 66 over (ik kan me vergissen door de inzet van enkele bussen in andere concessies). Waar halen ze de andere 19 bussen (of meer) vandaan? De Scania's zijn leasebussen, of worden die ook gebruikt?
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39190
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Grote busorder voor VDL in Zweden

Bericht door Daniel »

Er zijn zelfs nog maar 60 Citaro G's over, de 7810 en 7812 t/m 7816 staan in een lijstje dat ik laatst ontving namelijk als verkocht aan KVG.
Zullen dus ongetwijfeld ook gelede Scania's naar Zweden gaan. Betwijfel eigenlijk dat dat leasebussen zijn (dan is de verhuizing van een stel van die dingen naar DAV immers niet logisch, als ze voor de concessieperiode geleast waren). Volgens mij was er een stel 12-meter Scania's geleast en zijn dat de wagens die in de loop van de concessie Waterland ingeleverd zijn en heeft Arriva de Scania's die ze nog hebben dus gewoon in eigendom.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Michael 1988
Berichten: 2252
Lid geworden op: ma 17 mei 2010, 22:53
Locatie: Schijndel

Re: Grote busorder voor VDL in Zweden

Bericht door Michael 1988 »

Ik meende zelf ergens gehoord te hebben dat een aantal Scania's geleased waren. Maar volgens mij rijden er ook 12m scania's in DAV, dus mijn bron(nen) zitten op dat punt dus naast.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39190
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Grote busorder voor VDL in Zweden

Bericht door Daniel »

Geen idee, in de lijst die ik kreeg toegestuurd stond slechts dat ze extern verkocht zijn aan KVG, wat die afkorting betekend stond er niet bij :P
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Stefan
Berichten: 4304
Lid geworden op: ma 03 nov 2008, 11:56
Locatie: Duisburg, Duitsland

Re: Grote busorder voor VDL in Zweden

Bericht door Stefan »

Zullen ze niet de KVG in Stade (D) bedoelen? Daar hebben ze immers als meer ex Arriva Citaro G's rondrijden.. :P Zie hier.
Leuker kunnen we het niet maken, makkelijker ook niet.
midnet
Berichten: 671
Lid geworden op: di 07 jul 2009, 12:38

Re: Grote busorder voor VDL in Zweden

Bericht door midnet »

Daniel schreef:Geen idee, in de lijst die ik kreeg toegestuurd stond slechts dat ze extern verkocht zijn aan KVG, wat die afkorting betekend stond er niet bij :P
kan heel veel beteken: Kraft Verkehrs gesellschaft of Kasseler Verkehrs Ges.t, of nog meer plaatsen met K-daar zijn er veel van en ook is er KVB. KVG is bijna altijd gevolgd door aan plaats- of regio-naam. Ik weet zo niet welke van ARRiva zijn-al zouden dat er inmiddels in DE 0 moeten zijn (na overname door DB hebben ze alles in DE moeten doorverkopen).
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50903
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Grote busorder voor VDL in Zweden

Bericht door Suus »

Ga er inderdaad maar van uit dat met KVG het bedrijf KVG Stade wordt bedoeld, deze is namelijk tot enige tijd geleden via de Osthannoversche Eisenbahnen voor 60% eigendom van Arriva geweest.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6237
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Grote busorder voor VDL in Zweden

Bericht door fogeltje »

Je hebt ook een KVG in Koblenz, (Kraftwagen-Verkehr Koblenz GmbH, dochter van KEVAG en zusterbedrijf van de stadsboer KVS), maar die zal inderdaad niet bedoeld zijn. Die hebben maar één lijntje met een klein aantal bussen.
"Een touringcar is geen bus"
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 37 gasten