Haaglanden - Voorstellen Dienstregeling 2013
Re: Haaglanden - Voorstellen Dienstregeling 2013
Het lijkt goed nieuws, maar dat is het zeker niet. De reden voor de 'verrandstadrailing' van lijn 19 is aan de ene kant om te bezuinigen en aan de andere kant omdat de stadsregio per se een kopeindpunt wilt bij MCH Antoniushove* (dat de huidige keerlus weg moet voor de uitbreiding van het ziekenhuis is logisch, maar dat alleen een kopeindpunt mogelijk zou zijn is gewoon onzin). Door lijn 19 met RR-voertuigen te rijden kan de lijn blijven keren bij Antoniushove en kan hij in Delft worden ingekort tot Nieuwe Plantage, door daar een tailtrack aan te leggen.
Doordat lijn 19 de belangrijkste bestemming in Delft niet meer aan zal doen (het station) en de overstap op Nieuwe Plantage per definitie slecht is (een kwartierdienst kan je nooit goed op een 10' dienst aansluiten) zullen de toch al magere reizigersaantallen nog verder dalen terwijl er dus groter materieel wordt gebruikt. Over geld over de balk smijten gesproken.
*Een andere zeer kwalijke ontwikkeling door dit kopeindpunt is de omwisseling van de eindpunten van lijn 2 en 6. Buiten de verslechtering voor reizigers uit Leischendam naar bestemmingen buiten Den Haag is het ook weer verspilling van geld door inefficiënt materieelinzet. Ze zetten dan dus grote RR-trams in op de minstgebruikte lijn 2 (de route door Voorburg heeft minder instappers dan de route door Mariahoeve en lijn 2 rijdt maar tot Antoniushove) en kleine GTL's op de dan veel drukkere lijn 6 (op deze lijn zal tot minstens 2022 geen tweerichtingstram kunnen rijden door de smalle stukken in de Schilderswijk).
Al met al zou ik zeggen: kopeindpunt bij Antoniushove absoluut geen goed idee! Maak er een nieuwe keerlus, des noods aan de Heuvelweg als het niet anders past en hou de eindpunten van lijn 2 en 6 zoals nu. Dat tailtrack bij Nieuwe Plantage kan dan ook achterwegen blijven en als er op lijn 19 bezuinigd moet worden kan er bij Station Delft met een beetje fantasie weer een keerdriehoek worden gebouwd.
Doordat lijn 19 de belangrijkste bestemming in Delft niet meer aan zal doen (het station) en de overstap op Nieuwe Plantage per definitie slecht is (een kwartierdienst kan je nooit goed op een 10' dienst aansluiten) zullen de toch al magere reizigersaantallen nog verder dalen terwijl er dus groter materieel wordt gebruikt. Over geld over de balk smijten gesproken.
*Een andere zeer kwalijke ontwikkeling door dit kopeindpunt is de omwisseling van de eindpunten van lijn 2 en 6. Buiten de verslechtering voor reizigers uit Leischendam naar bestemmingen buiten Den Haag is het ook weer verspilling van geld door inefficiënt materieelinzet. Ze zetten dan dus grote RR-trams in op de minstgebruikte lijn 2 (de route door Voorburg heeft minder instappers dan de route door Mariahoeve en lijn 2 rijdt maar tot Antoniushove) en kleine GTL's op de dan veel drukkere lijn 6 (op deze lijn zal tot minstens 2022 geen tweerichtingstram kunnen rijden door de smalle stukken in de Schilderswijk).
Al met al zou ik zeggen: kopeindpunt bij Antoniushove absoluut geen goed idee! Maak er een nieuwe keerlus, des noods aan de Heuvelweg als het niet anders past en hou de eindpunten van lijn 2 en 6 zoals nu. Dat tailtrack bij Nieuwe Plantage kan dan ook achterwegen blijven en als er op lijn 19 bezuinigd moet worden kan er bij Station Delft met een beetje fantasie weer een keerdriehoek worden gebouwd.
Re: Haaglanden - Voorstellen Dienstregeling 2013
Je kan toch ook een zijstraat pakken links-links of rechts-rechts en dan ben je ook gekeerd.
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
Re: Haaglanden - Voorstellen Dienstregeling 2013
Sterker nog: er is in Delft al een keerdriehoek, namelijk na de halte Krakeelpolderweg (eerste halte na het station voor de wat minder ingewijden onder ons). Schijnt vroeger planmatig het eindpunt te zijn geweest van enkele ritten op lijn 1 in de avonduren.
Re: Haaglanden - Voorstellen Dienstregeling 2013
Precies. Waarom kan die 19 niet daarheen?
Mijn foto's
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.
Re: Haaglanden - Voorstellen Dienstregeling 2013
Overigens staat het eenieder vrij om een inspraakreactie te schrijven, dus: maak er een mooie brief van en stuur het naar het Stadsgewest.
Niet geschoten is altijd mis.
Niet geschoten is altijd mis.
§ 6. Het passeren van rode seinen
Artikel 33
1.Lichtseinen die rood licht uitstralen mogen alleen voorbijgereden worden, indien de bestuurder van de treindienstleider een aanwijzing Stoptonend sein heeft gekregen.
Artikel 33
1.Lichtseinen die rood licht uitstralen mogen alleen voorbijgereden worden, indien de bestuurder van de treindienstleider een aanwijzing Stoptonend sein heeft gekregen.
Re: Haaglanden - Voorstellen Dienstregeling 2013
De conceptversie van die brief staat al op mijn pc. Nog even doorlezen en hij kan op de post ;). Apart trouwens dat je hem niet digitaal kunt insturen!
- Daantje
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 6471
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:05
- Locatie: Rotterdam
- Contacteer:
Re: Haaglanden - Voorstellen Dienstregeling 2013
Geloof me: daar wil je echt niet planmatig acht keer per uur een tram keren. Je zet dan namelijk het hele kruispunt vast en dat is niet echt heel handig daar omdat je al zit met allerlei verkeersstromen van bussen, trams, auto's en fietsers.tsov schreef:Precies. Waarom kan die 19 niet daarheen?
Meest bagger vind ik dat ik straks voor dat stukje nieuwe plantage - station/krakeelpolderweg moet overstappen en dan liefst op het station weer terwijl ik nu rechtstreeks naar m'n bestemming kan. Dat geldt overigens voor alle reizigers die ten westen van het station willen zijn.
Re: Haaglanden - Voorstellen Dienstregeling 2013
Vanuit Rotterdam naar het Reinier de Graaf verandert er toch alleen dat lijn 82 opgeheven wordt?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Re: Haaglanden - Voorstellen Dienstregeling 2013
Er ligt trouwens nog een keerlus bij Delft Station, van toen de Irenetunnel dicht was
Re: Haaglanden - Voorstellen Dienstregeling 2013
Er lag geen keerlus maar een keerdriehoek die bovendien ook weer alweer is opgebroken.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Haaglanden - Voorstellen Dienstregeling 2013
De keerdriehoek op zich is nog wel aanwezig, maar de aansluitingen ervoor zijn opgebroken. Oftewel: de trams kunnen er niet meer komen.
Re: Haaglanden - Voorstellen Dienstregeling 2013
Zoetermeer betreurt versobering OV Haaglanden
ZOETERMEER - Het Stadsgewest Haaglanden is opdrachtgever van het regionaal openbaar vervoer (OV). Voor 2013 moet de regio fors bezuinigen. Het Zoetermeerse college stelt voor aan de raad om in te stemmen met de versoberingsvoorstellen van de stadsregio voor het openbaar vervoer, maar betreurt wel de teruggang in ambitie.
Wethouder Hans Haring (Verkeer en Vervoer): 'Naar omstandigheden hebben we nog een behoorlijk pakket overeind weten te houden, zowel voor de stad als in de regio. Het leeuwendeel van de reizigers ondervindt geen grote gevolgen. Wel gaan reizigers op sommige lijnen meer overstappen, moeten verder lopen naar een halte, of kunnen in daluren minder vaak mee met bus of tram.
Ik heb begrip, maar betreur deze versobering wel. De ervaring leert, dat eenmaal verloren reizigers moeilijk terug te brengen zijn in het openbaar vervoer. Ik maak mij hard om het verloren terrein op termijn weer terug te winnen.'
De bezuinigingsvoorstellen op het OV voor 2013 raken de dienstregeling op onder meer de tramlijn RandstadRail (RR) 3. Naar Den Haag moeten reizigers 's avonds en in het weekend gaan overstappen. Binnen Zoetermeer blijft de tramfrequentie onveranderd.
Lees verder
---------
En lees dan vooral ook de reactie die er onder staat.
ZOETERMEER - Het Stadsgewest Haaglanden is opdrachtgever van het regionaal openbaar vervoer (OV). Voor 2013 moet de regio fors bezuinigen. Het Zoetermeerse college stelt voor aan de raad om in te stemmen met de versoberingsvoorstellen van de stadsregio voor het openbaar vervoer, maar betreurt wel de teruggang in ambitie.
Wethouder Hans Haring (Verkeer en Vervoer): 'Naar omstandigheden hebben we nog een behoorlijk pakket overeind weten te houden, zowel voor de stad als in de regio. Het leeuwendeel van de reizigers ondervindt geen grote gevolgen. Wel gaan reizigers op sommige lijnen meer overstappen, moeten verder lopen naar een halte, of kunnen in daluren minder vaak mee met bus of tram.
Ik heb begrip, maar betreur deze versobering wel. De ervaring leert, dat eenmaal verloren reizigers moeilijk terug te brengen zijn in het openbaar vervoer. Ik maak mij hard om het verloren terrein op termijn weer terug te winnen.'
De bezuinigingsvoorstellen op het OV voor 2013 raken de dienstregeling op onder meer de tramlijn RandstadRail (RR) 3. Naar Den Haag moeten reizigers 's avonds en in het weekend gaan overstappen. Binnen Zoetermeer blijft de tramfrequentie onveranderd.
Lees verder
---------
En lees dan vooral ook de reactie die er onder staat.
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
Re: Haaglanden - Voorstellen Dienstregeling 2013
kan me totaal niet vinden in het inkorten van tram 19. hoe verzin je het. dit gaat ongetwijfeld tot reizigersverlies lijden. trek dat ding gewoon door tot station delft en leg daar ergens een keerspoor aan. of desnoods een overwissel waardoor 19 bij station delft meteen terug keert naar leidschendam.
Re: Haaglanden - Voorstellen Dienstregeling 2013
Inderdaad, vooral de inkorting van lijn 19 gaat heel veel reizigers kosten. Verwacht dat de trams op RR19 ieder kwartier leeg gaan pendelen tussen de halte Nieuwe Plantage en Leidschendam.
- Daantje
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 6471
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:05
- Locatie: Rotterdam
- Contacteer:
Re: Haaglanden - Voorstellen Dienstregeling 2013
Mja, mij ben je dan als reiziger al kwijt denk ik. Tis voor mij nu vooral handig omdat ik minder over hoef te stappen maar anders kan ik net zo lief met tram 1 of de trein.
Overigens wordt er in Delft door de SP actie gevoerd voor het behoud van buslijn 82. In het bushokje bij het ziekenhuis hing een poster.
Overigens wordt er in Delft door de SP actie gevoerd voor het behoud van buslijn 82. In het bushokje bij het ziekenhuis hing een poster.
Re: Haaglanden - Voorstellen Dienstregeling 2013
Snap het wel van de SP, maar het protest van hun is te klein om daadwerkelijk goed door te dringen bij de beleidsmakers.
-
- Berichten: 137
- Lid geworden op: wo 17 nov 2010, 02:00
Re: Haaglanden - Voorstellen Dienstregeling 2013
Afgelopen donderdag en vandaag is er door Haaglanden geteld op lijn 82 tussen het station en het Abtswoudsepark.Gekko123 schreef:Snap het wel van de SP, maar het protest van hun is te klein om daadwerkelijk goed door te dringen bij de beleidsmakers.
Re: Haaglanden - Voorstellen Dienstregeling 2013
Het CDA probeert buslijn 26 in Loosduinen te behouden. Maar een oplossing voor een eindpunt aldaar ergens hadden ze (nog) niet.
Remember to check-out with your ov-chipcard.
Re: Haaglanden - Voorstellen Dienstregeling 2013
Geen voorstel, maar een besluit van college en wethouders van Voorschoten. Waar bus 44 eerst nog een succes was/leek, kost de bus nu per passagier €14,- en verdwijnt daarom.
Maar een buurtbus van maken die 1x per uur rijdt? Want er zullen genoeg mensen zijn die de bus gebruiken. Alleen brengt de bus in de huidige situatie niks op.
Maar een buurtbus van maken die 1x per uur rijdt? Want er zullen genoeg mensen zijn die de bus gebruiken. Alleen brengt de bus in de huidige situatie niks op.
Remember to check-out with your ov-chipcard.
Re: Haaglanden - Voorstellen Dienstregeling 2013
Vanochtend op Radio West ook nog een intervieuw met de buschauffeur.
Daarin werd aangegeven dat het reizigersaantal terug is gelopen na invoering van de nieuwe dienstregeling van NS.
Door vervallen van de stoptrein vanaf Voorschoten naar Den Haag HS zouden studenten nu niet meer met lijn 44 rijden maar alternatieve routes kiezen.
Op de site van de gemeente Voorschoten staat een link naar een brief aan de raad over het wel of niet verlengen van de subsidie.
Eerstvolgende vergadering van B&W is donderdag 5/4.
Daarin werd aangegeven dat het reizigersaantal terug is gelopen na invoering van de nieuwe dienstregeling van NS.
Door vervallen van de stoptrein vanaf Voorschoten naar Den Haag HS zouden studenten nu niet meer met lijn 44 rijden maar alternatieve routes kiezen.
Op de site van de gemeente Voorschoten staat een link naar een brief aan de raad over het wel of niet verlengen van de subsidie.
Eerstvolgende vergadering van B&W is donderdag 5/4.
Re: Haaglanden - Voorstellen Dienstregeling 2013
Voor wie nog op het voorstel wil reageren van Stadsgewest Haaglanden. Morgen moeten het SGH het binnen hebben dus vandaag is je laatste kans. Mijn 10 pagina's tellende document ook maar in een envelop gestopt (lees:propt).
Remember to check-out with your ov-chipcard.
Re: Haaglanden - Voorstellen Dienstregeling 2013
Iemand al iets van het ROCOV-Haaglanden gezien/gevonden?
Op 13 maart zal het ROCOV-Haaglanden het voorstel voor de dienstregeling behandelen en 10 april een advies geven.
Remember to check-out with your ov-chipcard.
-
- Berichten: 99
- Lid geworden op: do 26 mei 2011, 18:48
- Locatie: Den Haag
Re: Haaglanden - Voorstellen Dienstregeling 2013
Op de lokale website van Rover Den Haag staat een reactie van Rover Den Haag Delft en Zoetermeer
Re: Haaglanden - Voorstellen Dienstregeling 2013
Interessant stuk.
Ze zijn tegen dat bus 26 Loosduinen en Kijkduin niet meer verbindt maar stellen zelf voor om 26 via Escamplaan, Houtwijklaan, de Groen van Prinstererlaan, de Savornin Lohmanplein, de Laan van
Meerdervoort en de Kijkduinsestraat te laten rijden en 23 in te korten tot Leyenburg. Oftewel, mensen in Loosduinen, jullie hebben alsnog pech ondanks dat we het vervelend voor jullie vinden.
Daarnaast de routeverlegging van 35 zal ook niet gebeuren schat ik, nou moeten mensen naar Hoek van Holland e.o. nog langer reizen om er te komen.
Veolia lijn 32 willen ze koppelen aan de 121. Dan kan je straks via 2 manieren van Naaldwijk naar Zoetermeer (via Rijswijk en via Delft), is dat niet een beetje veel? Want van Delft kan je ook met de trein naar Rijswijk en op bus 30 stappen. En vanaf Naaldwijk ga je gelijk met de 30 naar Zoetermeer.
Ze zijn tegen dat bus 26 Loosduinen en Kijkduin niet meer verbindt maar stellen zelf voor om 26 via Escamplaan, Houtwijklaan, de Groen van Prinstererlaan, de Savornin Lohmanplein, de Laan van
Meerdervoort en de Kijkduinsestraat te laten rijden en 23 in te korten tot Leyenburg. Oftewel, mensen in Loosduinen, jullie hebben alsnog pech ondanks dat we het vervelend voor jullie vinden.
Daarnaast de routeverlegging van 35 zal ook niet gebeuren schat ik, nou moeten mensen naar Hoek van Holland e.o. nog langer reizen om er te komen.
Veolia lijn 32 willen ze koppelen aan de 121. Dan kan je straks via 2 manieren van Naaldwijk naar Zoetermeer (via Rijswijk en via Delft), is dat niet een beetje veel? Want van Delft kan je ook met de trein naar Rijswijk en op bus 30 stappen. En vanaf Naaldwijk ga je gelijk met de 30 naar Zoetermeer.
Remember to check-out with your ov-chipcard.
Re: Haaglanden - Voorstellen Dienstregeling 2013
Beetje een vreemd document. Een vervoerder verkoopt toch DRUs, geen omlopen?
§ 6. Het passeren van rode seinen
Artikel 33
1.Lichtseinen die rood licht uitstralen mogen alleen voorbijgereden worden, indien de bestuurder van de treindienstleider een aanwijzing Stoptonend sein heeft gekregen.
Artikel 33
1.Lichtseinen die rood licht uitstralen mogen alleen voorbijgereden worden, indien de bestuurder van de treindienstleider een aanwijzing Stoptonend sein heeft gekregen.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 174 gasten