Voor Beter OV: NS schendt Europese reizigersrechten
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39192
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Voor Beter OV: NS schendt Europese reizigersrechten
Voor Beter OV: NS schendt Europese reizigersrechten
Geplaatst op: zondag 15 april 2012 17:23
Laatst bijgewerkt: zondag 15 april 2012 17:25
Persbericht
De NS schendt de Europese regelgeving over rechten van reizigers die vertraging oplopen. Dat stelt de Maatschappij Voor Beter OV naar aanleiding van het besluit van de NS om reizigers die jongstleden donderdag wegens een wisselstoring tussen Utrecht en Ede-Wageningen zijn omgereden via Amersfoort niet schadeloos te stellen. Het trajectgedeelte Amersfoort - Ede-Wageningen dienden de reizigers extra aan Connexxion te betalen. Ondanks dat de NS in gebreke was, wil de NS aan deze reizigers de extra gemaakte reiskosten niet terugbetalen, ook niet in het kader van de geld terug bij vertraging-regeling.
Dat is strijdig met de Europese verordening 1371/2007. Artikel 16 zegt -samengevat in gewonemensentaal- dit:
Indien de redelijkerwijze te verwachten vertraging (van de reis over de geboekte route) meer dan een uur is, heeft de reiziger recht op voortzetting van de reis langs de gebruikelijke of langs een andere route, onder vergelijkbare vervoersomstandigheden, naar de eindbestemming bij de vroegste gelegenheid.
Dat is in dit geval dus omreizen via Amersfoort. De NS noemt in ene reactie aan Voor Beter OV weliswaar een alternatief, namelijk omreizen via Den Bosch, Nijmegen en Arnhem en dan weer terug naar Ede-Wageningen, maar dit rondje Nederland is natuurlijk geen serieus te nemen optie.
Voorts schermt de NS met de stelling, dat het niet vergoeden van de door de reiziger aan Connexxion betaalde bedrag “een gevolg van marktwerking” is. Dat is natuurlijk onzin. Het gaat hier slechts om het niet willen maken van afspraken door vervoerbedrijven die elkaar blijkbaar het licht in de ogen niet gunnen, en dat uitvechten over de rug van de reiziger.
Voor Beter OV heeft minister Schultz van Haegen gevraagd, de NS op te dragen -gelet op de ook in Nederland geldige Europese regelgeving- de gedupeerde reizigers alsnog schadeloos te stellen.
Lees verder | Dossier Storingen in de treindienst | Meer nieuws in dossier Storingen in de treindienst
Geplaatst op: zondag 15 april 2012 17:23
Laatst bijgewerkt: zondag 15 april 2012 17:25
Persbericht
De NS schendt de Europese regelgeving over rechten van reizigers die vertraging oplopen. Dat stelt de Maatschappij Voor Beter OV naar aanleiding van het besluit van de NS om reizigers die jongstleden donderdag wegens een wisselstoring tussen Utrecht en Ede-Wageningen zijn omgereden via Amersfoort niet schadeloos te stellen. Het trajectgedeelte Amersfoort - Ede-Wageningen dienden de reizigers extra aan Connexxion te betalen. Ondanks dat de NS in gebreke was, wil de NS aan deze reizigers de extra gemaakte reiskosten niet terugbetalen, ook niet in het kader van de geld terug bij vertraging-regeling.
Dat is strijdig met de Europese verordening 1371/2007. Artikel 16 zegt -samengevat in gewonemensentaal- dit:
Indien de redelijkerwijze te verwachten vertraging (van de reis over de geboekte route) meer dan een uur is, heeft de reiziger recht op voortzetting van de reis langs de gebruikelijke of langs een andere route, onder vergelijkbare vervoersomstandigheden, naar de eindbestemming bij de vroegste gelegenheid.
Dat is in dit geval dus omreizen via Amersfoort. De NS noemt in ene reactie aan Voor Beter OV weliswaar een alternatief, namelijk omreizen via Den Bosch, Nijmegen en Arnhem en dan weer terug naar Ede-Wageningen, maar dit rondje Nederland is natuurlijk geen serieus te nemen optie.
Voorts schermt de NS met de stelling, dat het niet vergoeden van de door de reiziger aan Connexxion betaalde bedrag “een gevolg van marktwerking” is. Dat is natuurlijk onzin. Het gaat hier slechts om het niet willen maken van afspraken door vervoerbedrijven die elkaar blijkbaar het licht in de ogen niet gunnen, en dat uitvechten over de rug van de reiziger.
Voor Beter OV heeft minister Schultz van Haegen gevraagd, de NS op te dragen -gelet op de ook in Nederland geldige Europese regelgeving- de gedupeerde reizigers alsnog schadeloos te stellen.
Lees verder | Dossier Storingen in de treindienst | Meer nieuws in dossier Storingen in de treindienst
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Re: Voor Beter OV: NS schendt Europese reizigersrechten
Leve de marktwerking in Nederland. De NS zal mensen eens via het traject via een andere vervoerder laten omreizen.
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
Re: Voor Beter OV: NS schendt Europese reizigersrechten
Marktwerking? Dit speelt toch al tig jaar. Wanneer Amsterdam Centraal weer eens onbereikbaar is (al dan niet door een storing) zijn er ook voldoende alternatieven, bijvoorbeeld naar Duivendrecht en dan met het GVB mee. Heeft niet iets met marktwerking te maken, alleen met je eigen product bezig zijn en niet met 'de keten' die OV heet.
Je kan het Cxx natuurlijk ook kwalijk nemen. Waarom laten zij in dit soort situaties de mensen niet met een NS-vervoersbewijs (kaartje/chip) reizen. Een schatting van aantal reizigers en bijbehorende rekening moet je maken zijn. Idem dito voor storingen
Op zich allemaal begrijpelijk hoor. Het zijn allemaal afzonderlijke 'hokjes en potjes' en daar is lastig iets aan te doen in deze wereld waar veel om verantwoorden en geld gaat.
Je kan het Cxx natuurlijk ook kwalijk nemen. Waarom laten zij in dit soort situaties de mensen niet met een NS-vervoersbewijs (kaartje/chip) reizen. Een schatting van aantal reizigers en bijbehorende rekening moet je maken zijn. Idem dito voor storingen
Op zich allemaal begrijpelijk hoor. Het zijn allemaal afzonderlijke 'hokjes en potjes' en daar is lastig iets aan te doen in deze wereld waar veel om verantwoorden en geld gaat.
Re: Voor Beter OV: NS schendt Europese reizigersrechten
Hoe kunnen ze trouwens weten dat de reiziger geen geld terugkrijgt als de NS er minimaal twee weken over doet om dat soort aanvragen af te handelen?
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39192
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Voor Beter OV: NS schendt Europese reizigersrechten
Waarschijnlijk hebben ze dat gebaseerd op het omroepbericht zoals dat in Utrecht te horen was waarin specifiek werd genoemd dat je moest inchecken bij Connexxion. Bij reizen met andere vervoerders krijg je immers geen geld terug en er is in dat speciefieke geval dan geen check-out bij NS in Ede-Wageningen.
Eigenlijk apart trouwens dat dit nu juist bij Connexxion optreedt. De Valleilijn is immers het enige traject van een regiovervoerder waarvoor het tarievengedoe met via-kaartjes niet optreedt.
Eigenlijk apart trouwens dat dit nu juist bij Connexxion optreedt. De Valleilijn is immers het enige traject van een regiovervoerder waarvoor het tarievengedoe met via-kaartjes niet optreedt.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Re: Voor Beter OV: NS schendt Europese reizigersrechten
Er zijn afspraken met vervoerders om mensen om te laten reizen via hun trajecten bij stremmingen. Die afspraak is er in ieder geval tussen NS en Syntus (Zutphen - Hengelo), NS en GVB (metro), NS en HTM (tram 1 naar Delft) en NS en RET (metro, Randstadrail). Kennelijk is die afspraak er tussen NS en Connexxion (Valleilijn) niet. Of dat aan NS of Connexxion ligt weet ik niet.
-
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 8674
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
- Locatie: Ede
- Contacteer:
Re: Voor Beter OV: NS schendt Europese reizigersrechten
Best slecht dit, ik heb de omroep ook gehoord. Slecht omdat de NS tot nu toe alleen omreisadviezen omriep die voor de reiziger qua vervoersbewijs niet uitmaken. Opeens gaan we ook andere dingen omroepen zonder verdere aankondiging. Als reiziger kan je er dus niet maar vanuit gaan dat de NS een goed advies geeft, zonder dat je moet nadenken of je kaartje wel klopt. Ook slecht omdat alleen de OVC wordt genoemd. Realiteit is dat er ook mensen zonder OVC reizen - hoe zit het daarmee dan? Dat reclameuitingen alleen de OVC noemen tot daaraan toe, maar omroepberichten zijn dat niet...
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39192
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Voor Beter OV: NS schendt Europese reizigersrechten
Papieren kaartjes zullen vermoedelijk wel geen probleem opleveren als je bedenkt dat je met bv. een papieren kaartje Amersfoort - Ede-Wageningen ook via Utrecht mag. Daar wordt dus kennelijk al iets verrekend onderling
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
-
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 8674
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
- Locatie: Ede
- Contacteer:
Re: Voor Beter OV: NS schendt Europese reizigersrechten
Dus alleen als je op saldo reisde moest je in/uitchecken bij Connexxion? Je betaalt dezelfde prijs bij OVC maar krijgt dus minder?
Re: Voor Beter OV: NS schendt Europese reizigersrechten
Op zich speelt dit in de VK ook met papieren kaartjes. Vorig jaar heb ik zelf kunnen obseveren dat de reiziger een ander kaartje moest kopen bij de conducteur. Zonder zwartrijboete, overigens.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
- Geert
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 12543
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: Voor Beter OV: NS schendt Europese reizigersrechten
Ja.webguy schreef:Dus alleen als je op saldo reisde moest je in/uitchecken bij Connexxion? Je betaalt dezelfde prijs bij OVC maar krijgt dus minder?
Dat is nog geen reden om het in Nederland aan te moedigen... Overigens speelt het juist met een elektronisch vervoerbewijs hier. Papieren kaartjes zijn ongeacht de vervoerder geldig, maar met de chipkaart moet je per vervoerder ingecheckt zijn. Dat je dan bij elke omreis met een andere vervoerder veel meer geld kwijt bent had men kennelijk nog niet bedachtVinny schreef:Op zich speelt dit in de VK ook met papieren kaartjes. Vorig jaar heb ik zelf kunnen obseveren dat de reiziger een ander kaartje moest kopen bij de conducteur. Zonder zwartrijboete, overigens.
Oplossing op de korte termijn: CXX en NS afspraken laten maken en bij storing tussen Utrecht en Ede-Wageningen ook een NS-checkin zien als geldig vervoerbewijs.
Oplossing op de lange termijn: single check-in check-out voor het hele spoor zodat je - net als vroeger - niet beperkt wordt in de mogelijk reisroutes omdat er twee verschillende vervoerders rijden.
Re: Voor Beter OV: NS schendt Europese reizigersrechten
De vraag is natuurlijk of Connexxion, als ze controleerden, geen boetes had uitgedeeld voor reizigers met kaartjes Utrecht - Ede-Wageningen (oid) die via Amersfoort reisden. Ik verwacht eigenlijk van wel (een soortgelijk geval hebben we met Veolia ook eens gehad, herinner ik mij). Daarmee zijn dus ook papieren kaartjes niet geldig, of je moet betalen voor de omweg (en dan is het verschil met de chipkaart weg).
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39192
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Voor Beter OV: NS schendt Europese reizigersrechten
Nou is 't hier een lastig geval... een slimme reiziger zou bv. met een retourtje Amersfoort - Ede-Wageningen in feite een geldig vervoerbewijs voor de hele route van Utrecht via Amersfoort naar Ede-Wageningen hebben (mits je niet gecontroleerd wordt bij NS, je maakt dan immers de heenreis na de terugweg, maar die kans is uiterst klein en eigenlijk nul bij de grote drukte met zo'n omreisadvies)
Zo'n retourtje Amf - Ed is nog goedkoper dan een retourtje Ut - Ed ook trouwens...
Zo'n retourtje Amf - Ed is nog goedkoper dan een retourtje Ut - Ed ook trouwens...
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
-
- Berichten: 2252
- Lid geworden op: ma 17 mei 2010, 22:53
- Locatie: Schijndel
Re: Voor Beter OV: NS schendt Europese reizigersrechten
Maar ja dan heb je nog van NS overstappen op een andere vervoerder (Syntus in dit geval).
Laat maar, scheelt schijnbaar maar 2 minuten vergeleken met omrijden via Den Bosch
- fogeltje
- Oud-beheerder OVNL
- Berichten: 6238
- Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
- Locatie: Fogeltown
Re: Voor Beter OV: NS schendt Europese reizigersrechten
Toen enkele jaren geleden hevige sneeuwval opeens het OV in het gehele land lam legde heb ik inderdaad iets soortgelijks bij Veolia gezien. Ik stond 's morgens in Nijmegen en wilde naar huis als het kon. Bussen reden in de hele regio niet, behalve NS-bussen tussen Oss en Nijmegen (geplande werkzaamheden). Daarmee van Dukenburg naar Nijmegen gegaan. In Nijmegen wist personeel van de NS mij vertellen dat via 's-Hertogenbosch niets mogelijk was. Maar Veolia reed wel naar Roermond en de treindienst tussen Venlo en Eindhoven was ook niet gestremd. Ik vroeg of ik dan een via kaartje moest kopen als ik naar Helmond wilde of gewoon een enkeltje Nijmegen - Helmond. Een gewoon enkeltje was voldoende volgens de medewerker (overigens moet je dan officieel wel in Blerick uitstappen volgens mij). Ik dus gedaan en volgens mij redelijk wat andere mensen ook. Vlak na Heijendaal kwam een controleploeg van Veolia en die heeft zowat de hele coupe beboet. Echter weet ik niet wat voor kaartjes die mensen hadden. Het kan zijn dat die kaartjes Nijmegen - Eindhoven hadden, dan moet je via Blerick/Venlo wel een via kaartje hebben, voor Helmond - Nijmegen is de prijs via Blerick gelijk aan de prijs via 's-Hertogenbosch (als ik me niet vergis).Wubbo schreef:(een soortgelijk geval hebben we met Veolia ook eens gehad, herinner ik mij)
Of ik een boete gekregen zou hebben weet ik niet, want raar genoeg sloegen ze de zeszitter waar ik zat helemaal over (rest van het rijtuig is wel gecontroleerd).
"Een touringcar is geen bus"
- Daantje
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 6470
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:05
- Locatie: Rotterdam
- Contacteer:
Re: Voor Beter OV: NS schendt Europese reizigersrechten
Tsja, als er door een verstoring geen treinverkeer mogelijk is tussen Rotterdam en Den Haag en ik moet van Delft naar Rotterdam dan is het omreisadvies ook met tram 1 naar Den Haag, daar met een andere tram naar Den Haag Centraal, daar met de trein naar Gouda en daar de trein naar Rotterdam pakken terwijl ik vele malen sneller thuis ben als ik de bus pak naar Rotterdam (of naar Pijnacker/Berkel Westpolder en dan met de Randstadrail). In het eerste geval hoef(de) ik niets te betalen, in het laatste geval wel.
Re: Voor Beter OV: NS schendt Europese reizigersrechten
Plus dat de capaciteit er gewoon niet is *O*Michael 1988 schreef:Er is trouwens naast de mogelijkheid om via Den-Bosch te gaan, ook de mogelijkheid om via Tiel te gaan. Ik weet niet hoeveel dit scheelt, maar het scheelt denk ik wel meer dan via Den-Bosch te gaan reizen.
Maar ja dan heb je nog van NS overstappen op een andere vervoerder (Syntus in dit geval).
Laat maar, scheelt schijnbaar maar 2 minuten vergeleken met omrijden via Den Bosch
-
- Berichten: 2252
- Lid geworden op: ma 17 mei 2010, 22:53
- Locatie: Schijndel
Re: Voor Beter OV: NS schendt Europese reizigersrechten
Ik denk net zoveel capaciteit als omrijden via Amersfoort ;)
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 182 gasten