OV [in Amsterdam] slechtste van het land
Re: OV [in Amsterdam] slechtste van het land
Mensen vinden het busstation op Sloterdijk blijkbaar lastig om het te vinden vanuit de stationshal. Ik heb afgelopen maand 2x de vraag gekregen van een andere reiziger waar de bussen vertrekken op Sloterdijk. Nu is deze meting geheel niet representatief want ik kom daar bijna nooit, maar ik moest zelf ook eerst even kijken voor ik de reizigers ergens heen stuurde.
Re: OV [in Amsterdam] slechtste van het land
Het is ook niet heel consistent allemaal dat R-net, maar het is wel de achterliggende gedachte dat die 395 vooraan staat. Je kunt sowieso wel vraagtekens plaatsen waarom zo'n lijn überhaupt R-net is, 's avonds en in het weekend rijdt die niet eens.Bee schreef:Van dat R-Net lust ik er nog een paar. Je hebt namelijk R-net en R-net, zoals iedereen kan zien op het Bijlmerbusstation. De 300 heeft panelen voor vertrekinformatie en de overige R-netlijnen (328 bijvoorbeeld) zoeken het maar lekker uit met hun papieren borden
Het was ooit de bedoeling dat de huidige route vanuit de stationshal tijdelijk zou zijn, maar de grote verbouwing van Sloterdijk zit er voorlopig niet meer in...Caspar schreef:Mensen vinden het busstation op Sloterdijk blijkbaar lastig om het te vinden vanuit de stationshal.
Re: OV [in Amsterdam] slechtste van het land
Het busstation zelf is wel een verbetering t.o.v. de oude locatie omdat het een stuk ruimer is, het oude busstation was veel te krap en bij tijden zelfs gevaarlijk.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: OV [in Amsterdam] slechtste van het land
Terschelling kan ik niet over oordelen, maar het OV in Amsterdam is echt veel beter dan in veel andere delen van Nederland. Neemt niet weg dat er nog veel te verbeteren valt. Qua informatievoorziening raad ik ze eens aan om te kijken hoe Connexxion Amstelland het doet, die geven op hun schermpjes zelfs overstappen op de trein aan..
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Re: OV [in Amsterdam] slechtste van het land
Nouja, het oude busstation had tenminste duidelijke borden hangen (op Sloterdijk heb ik mijn best gedaan, maar tot nu toe niet kunnen vinden) bijvoorbeeld. Geleidelijnen zijn daar waardeloos. :) En het schijnt dat meerdere slechtzienden het een waardeloos busstation vinden.
Beul van de blindegeleidelijn
Re: OV [in Amsterdam] slechtste van het land
Op het busstation van Sloterdijk staan ook borden, helemaal aan het begin van de halteperrons volgens mij. De opmaak die voor de borden van dat busstation is gebruikt wordt nu ook gebruikt voor de bewegwijzering rondom Amsterdam Centraal.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: OV [in Amsterdam] slechtste van het land
Tijdelijk? Mooi zo. Zag het ineens vanuit de metro en dacht das ook lekker ver weg...JWM schreef: Die van Lelylaan wordt verbouwd, binnenkort wordt er een tijdelijk busstationnetje in gebruik genomen in het verst weggelegen hoekje van het grasveld naast het station.
Re: OV [in Amsterdam] slechtste van het land
Tijdelijk is altijd wel een vrij ruim begrip in Amsterdam :X
Re: OV [in Amsterdam] slechtste van het land
Nou moet ik zeggen dat bij tijden die schermpjes van Connexxion haast een overload geven aan informatie. Beetje een gulden middenweg zien te vinden tussen GVB en Connexxion wat mij betreft.Vinny schreef:Terschelling kan ik niet over oordelen, maar het OV in Amsterdam is echt veel beter dan in veel andere delen van Nederland. Neemt niet weg dat er nog veel te verbeteren valt. Qua informatievoorziening raad ik ze eens aan om te kijken hoe Connexxion Amstelland het doet, die geven op hun schermpjes zelfs overstappen op de trein aan..
Re: OV [in Amsterdam] slechtste van het land
Ik denk dat het GVB eens moet gaan kijken naar de lijnen:
>21 Centraal Station - Geuzenveld (Lijn 21 is erg druk, rijdt met volle bussen, en daarnaast is lijn 21 is vaak laat). Ik zou kiezen voor een frequentie verhoging in de spits elke 5 minuten, en op zaterdag overdag elke 7,5 minuut.
>37 Amstelstation - Molenwijk (Lijn 37 rijdt vaak met volle bussen in de spits & op zaterdag overdag). Ik zou kiezen voor een frequentie verhoging in de spits, en op zaterdag overdag elke 7,5 minuut.
>48 Borneo Eiland - Station Sloterdijk (Lijn 48 is echt bijna nooit optijd, en het komt echt heel vaak voor dat bussen achterelkaar rijden). Ik zou kiezen voor een frequentie verhoging in de spits elke 7,5 minuut, en lijn 48 laten rijden via: Centraal Station, ODE-brug, Piet Heinkade, Muziekgebouw Bimhuis, PTA, Jan Schaeferbrug naar: Borneo Eiland (richting Station Sloterdijk dezelfde route in tegenovergestelde richting van Borneo Eiland).
>65 Station Zuid - KNSM Eiland (Lijn 65 rijdt vaak met volle bussen in de spits). Ik zou lijn 65 in de met gelede bussen laten rijden elke 10 minuten in de spits, in de avonden elke 30 minuten, en zondag elke 30 minuten.
>231 Abberdaan - Station Sloterdijk (De reizigers van deze westpoortlijn 231 moeten soms nog heel lang lopen naar hun bestemming vanaf de bushaltes in westpoort)
De overige lijnen heb ik geen problemen mee.
Over de lijnen 36, 44, 46, 63, en 66 weet ik helemaal niks, ik heb nog geen gebruik gemaakt van deze lijnen :X
>21 Centraal Station - Geuzenveld (Lijn 21 is erg druk, rijdt met volle bussen, en daarnaast is lijn 21 is vaak laat). Ik zou kiezen voor een frequentie verhoging in de spits elke 5 minuten, en op zaterdag overdag elke 7,5 minuut.
>37 Amstelstation - Molenwijk (Lijn 37 rijdt vaak met volle bussen in de spits & op zaterdag overdag). Ik zou kiezen voor een frequentie verhoging in de spits, en op zaterdag overdag elke 7,5 minuut.
>48 Borneo Eiland - Station Sloterdijk (Lijn 48 is echt bijna nooit optijd, en het komt echt heel vaak voor dat bussen achterelkaar rijden). Ik zou kiezen voor een frequentie verhoging in de spits elke 7,5 minuut, en lijn 48 laten rijden via: Centraal Station, ODE-brug, Piet Heinkade, Muziekgebouw Bimhuis, PTA, Jan Schaeferbrug naar: Borneo Eiland (richting Station Sloterdijk dezelfde route in tegenovergestelde richting van Borneo Eiland).
>65 Station Zuid - KNSM Eiland (Lijn 65 rijdt vaak met volle bussen in de spits). Ik zou lijn 65 in de met gelede bussen laten rijden elke 10 minuten in de spits, in de avonden elke 30 minuten, en zondag elke 30 minuten.
>231 Abberdaan - Station Sloterdijk (De reizigers van deze westpoortlijn 231 moeten soms nog heel lang lopen naar hun bestemming vanaf de bushaltes in westpoort)
De overige lijnen heb ik geen problemen mee.
Over de lijnen 36, 44, 46, 63, en 66 weet ik helemaal niks, ik heb nog geen gebruik gemaakt van deze lijnen :X
Re: OV [in Amsterdam] slechtste van het land
Bus 69 is daarentegen met grote regelmaat te vroeg. Heb onlangs m'n laatste bus gemist omdat dat ding gewoon 8 minuten voorliep, kon toen met de nachtbus… Vrijdag was ie in de ochtend 5 minuten te vroeg, wéér gemist. Nogal arelaxed.
Re: OV [in Amsterdam] slechtste van het land
Bij sommige lijnen helpt een eventuele frequentieverhoging niet of nauwelijks door een ander probleem dat je zelf al aanstipt: punctualiteit. Als een lijn last heeft van punctualiteitsproblemen kan dat ervoor zorgen dat sommige bussen veel meer overbelast raken dan oorspronkelijk gepland. Dat heeft als gevolg dat die bussen nog meer vertraging oplopen en nog meer reizigers zullen aantrekken dan oorspronkelijk voor die rit was uitgedacht. Het is dus praktischer om eerst de echte oorzaak van het probleem aan te pakken dan direct maar een koemiddel als extra bussen in te zetten.
Bij lijn 37 speelt naast een punctualiteitsprobleem nog een ander probleem, en dat is dat die lijn een duidelijke spitsrichting heeft, daar is versterking in de spitsrichting wellicht efficiënter dan de hele lijn een hogere frequentie geven.
De capaciteitsproblemen van lijn 65 in de Watergraafsmeer zijn deels verholpen door de omlegging van lijn 240 via de Wethouder Frankeweg en Carolina MacGillavrylaan in plaats van via de Maxwellstraat en Kruislaan van en naar het Science Park te rijden.
Bij lijn 37 speelt naast een punctualiteitsprobleem nog een ander probleem, en dat is dat die lijn een duidelijke spitsrichting heeft, daar is versterking in de spitsrichting wellicht efficiënter dan de hele lijn een hogere frequentie geven.
De capaciteitsproblemen van lijn 65 in de Watergraafsmeer zijn deels verholpen door de omlegging van lijn 240 via de Wethouder Frankeweg en Carolina MacGillavrylaan in plaats van via de Maxwellstraat en Kruislaan van en naar het Science Park te rijden.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: OV [in Amsterdam] slechtste van het land
Kom je dan niet in aanmerking voor de vergoedingsregeling. Je kan niet weten dat de bus te vroeg rijdt, binnen 20 minuten na de aangegeven vertrektijd van de laatste bus is deze in ieder geval niet geweest dus zou je je geld kunnen terugvragen lijkt mij.R-Flow schreef:Bus 69 is daarentegen met grote regelmaat te vroeg. Heb onlangs m'n laatste bus gemist omdat dat ding gewoon 8 minuten voorliep, kon toen met de nachtbus… Vrijdag was ie in de ochtend 5 minuten te vroeg, wéér gemist. Nogal arelaxed.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
-
- Berichten: 3905
- Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00
Re: OV [in Amsterdam] slechtste van het land
Als je tram/bus/metro 20 min na de tijd aangegeven op de halte niet komt, dan mag je op kosten van GVB de taxi nemen.
Alleen kan het zo zijn dat een tram of bus te vroeg is want er wordt van ons verwacht alleen op de tijdhaltes (haltes op de rijtabel) te wachten. Dus het kan zomaar zijn dat het voertuig een minuut of 2 te vroeg is.
8 minuten te vroeg kan trouwens echt niet. Ik weet niet hoe het bij de bus is maar bij de tram hebben we genoeg tijd om de wagen naar binnen te brengen dus te vroeg rijden heeft totaal geen noodzaak.
Alleen kan het zo zijn dat een tram of bus te vroeg is want er wordt van ons verwacht alleen op de tijdhaltes (haltes op de rijtabel) te wachten. Dus het kan zomaar zijn dat het voertuig een minuut of 2 te vroeg is.
8 minuten te vroeg kan trouwens echt niet. Ik weet niet hoe het bij de bus is maar bij de tram hebben we genoeg tijd om de wagen naar binnen te brengen dus te vroeg rijden heeft totaal geen noodzaak.
Re: OV [in Amsterdam] slechtste van het land
Tja ach, al die moeite voor €4... Mocht gisteren gratis met de nachtbus omdat de kaartjes op waren. Hebben we het zo weer gecompenseerd.Bee schreef:Kom je dan niet in aanmerking voor de vergoedingsregeling. Je kan niet weten dat de bus te vroeg rijdt, binnen 20 minuten na de aangegeven vertrektijd van de laatste bus is deze in ieder geval niet geweest dus zou je je geld kunnen terugvragen lijkt mij.
-
- Berichten: 3905
- Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00
Re: OV [in Amsterdam] slechtste van het land
Je bent te goed voor deze wereld! :@
Maar het melden betekent ook dat de betreffende chauffeur wordt aangesproken en het volgende keer niet meer gebeurt...
Maar het melden betekent ook dat de betreffende chauffeur wordt aangesproken en het volgende keer niet meer gebeurt...
Re: OV [in Amsterdam] slechtste van het land
Lijn 21 is een bijzonder geval. Al jaren loopt de lijn tegen haar capaciteitsgrenzen aan, versterkt door de groei van Westerpark tot een culturele hotspot en nieuwbouw in de Staatsliedenbuurt. De oplossing met een buslijn die een gemankeerd rondje rijdt is ook niet zinvol. Ik ben nog altijd voor het in tweeen splitsen van de lijn in Sloterdijk-Amsterdam Centraal via de Staatsliedenbuurt en Geuzenveld-Amsterdam Centraal via de Haarlemmerweg.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Re: OV [in Amsterdam] slechtste van het land
Ik snap niet waarom er in de hoofdstad nog steeds geen dubbelgelede bussen mogen rijden. Sommige lijnen kunnen die heelgoed gebruiken :)
-
- Berichten: 3050
- Lid geworden op: wo 18 mar 2009, 09:13
Re: OV [in Amsterdam] slechtste van het land
De infrastructuur in de stad is niet geschikt voor dubbel geleed.OVAMS schreef:Ik snap niet waarom er in de hoofdstad nog steeds geen dubbelgelede bussen mogen rijden. Sommige lijnen kunnen die heelgoed gebruiken :)
For Your Railroad Adventures
Re: OV [in Amsterdam] slechtste van het land
De 21 kan niet worden rechtgetrokken zolang de verkeersproblemen op de Haarlemmerweg aanhouden. Tegelijkertijd heeft de 21 nu al last van de verkeersproblemen daar, en van de brug tussen de Van Hallstraat en Kostverlorenstraat die regelmatig open gaat. Die twee hindernissen zorgen ervoor dat de dienstuitvoering op de 21 onbetrouwbaar is en voor een slechtere spreiding zorgen. Pas op het moment dat de 21 vanaf het Haarlemmerplein rechtdoor over de Haarlemmerweg naar de Bos en Lommerweg kan heeft de herintroductie van lijn 60 zin. In de nu afgelopen proef was hier duidelijk niet goed over nagedacht, het feit dat de communicatie de eerste maanden ook onjuist was omdat de route van de bus niet goed stond aangegeven op de plattegrond heeft hier niet aan meegeholpen.
Ik ben trouwens van mening dat dubbelgelede bussen niet nodig zijn. Het is nu eenmaal niet mogelijk om alle reizigers zittend te vervoeren (ook niet met een dubbelgelede bus) en er blijven op dit moment geen mensen achter bij de haltes dus het probleem is niet niet dusdanig groot dat er dubbelgelede bussen nodig zijn. Er kan nog een hoop worden bijgespijkerd in die hoek maar dat vereist een duidelijke aanpak van een aantal (in mijn mening behoorlijk treuzelende) politieke lichamen.
Ik ben trouwens van mening dat dubbelgelede bussen niet nodig zijn. Het is nu eenmaal niet mogelijk om alle reizigers zittend te vervoeren (ook niet met een dubbelgelede bus) en er blijven op dit moment geen mensen achter bij de haltes dus het probleem is niet niet dusdanig groot dat er dubbelgelede bussen nodig zijn. Er kan nog een hoop worden bijgespijkerd in die hoek maar dat vereist een duidelijke aanpak van een aantal (in mijn mening behoorlijk treuzelende) politieke lichamen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: OV [in Amsterdam] slechtste van het land
Ja dat is ook weer zo hé, maar de cijfers van de veren zijn niet bekend. Ik ben wel benieuwd wat mensen over de buiksloterwegveer, en de ijpleinveer vindenfind_your_spot schreef:De infrastructuur in de stad is niet geschikt voor dubbel geleed.OVAMS schreef:Ik snap niet waarom er in de hoofdstad nog steeds geen dubbelgelede bussen mogen rijden. Sommige lijnen kunnen die heelgoed gebruiken :)
Re: OV [in Amsterdam] slechtste van het land
Verder speelt ook mee dat hier geen ruimte is voor fatsoenlijke haltes.Bee schreef:De 21 kan niet worden rechtgetrokken zolang de verkeersproblemen op de Haarlemmerweg aanhouden.
Re: OV [in Amsterdam] slechtste van het land
In Boskoop slaan ze dan damwanden op de rand van de sloot zodat de aflopende berm gevuld kan worden met grond. Op de rand een hekje en je hebt zo een extra meter ruimte erbij. Creatief denken heet dat
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: OV [in Amsterdam] slechtste van het land
Als je een tikje verder gaat kan je het ook nog in aanbouw zien :pos:
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 58 gasten