Reisplanner voor Amsterdam

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Plaats reactie
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Reisplanner voor Amsterdam

Bericht door webguy »

Het GVB heeft vorige week toestemming gegeven voor het vrijgeven van actuele dienstregelings- en vertragingsinformatie voor hun vervoer. Met wat knutselen hebben een aantal vrijwilligers, waaronder ik, een reisplanner in elkaar gedraaid. De vertaling klopt nog niet helemaal en er moet nog veel gebeuren, maar het is wel leuk om even mee te spelen. Binnenkort hopen we het ook een actuele reisplanner te maken, die rekening houdt met vertragingen en uitval.

Kijk hier

Feedback is altijd welkom :)
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Reisplanner voor Amsterdam

Bericht door Klaasje »

Nice :mrgreen:
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Reisplanner voor Amsterdam

Bericht door webguy »

Twitter schreef:Tram/lijn 1,2,3,10,12,13,14,16,24,26 ontbreken nog
Nog niet helemaal compleet dus...
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Reisplanner voor Amsterdam

Bericht door Vinny »

Ziet er leuk uit :) Zelf hoop ik overigens op een verdere uitrol van de transit-planner in Google Maps. Uiterst gebruiksvriendelijk tooltje dat ik in Zwitserland veel gebruikt heb. 8-)
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Reisplanner voor Amsterdam

Bericht door webguy »

Google wil iedereen wel hebben, het is alleen een enorm karwei om de data daar aan te leveren. Google stelt (terecht) hoge eisen aan de data, en dat is voor vervoerders die vaak al niet de benodigde IT expertise in huis hebben lastig. Connexxion had bijvoorbeeld het probleem dat de dienstregeling niet op de seconde nauwkeurig was, iets dat Google eist.

Overigens staat nu alles er wel in als het goed is qua lijnen.
Jef400
Berichten: 5763
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 18:46

Re: Reisplanner voor Amsterdam

Bericht door Jef400 »

Allereerst voordat ik over eventuele feedback begin moet ik jullie een compliment maken voor het idee erachter. :pos:
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Reisplanner voor Amsterdam

Bericht door Vinny »

Overigens staat nu alles er wel in als het goed is qua lijnen.
Zijn alle vervoerders van Nederland inmiddels aangesloten? Dat is wel erg goed nieuws dan. *O*
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Reisplanner voor Amsterdam

Bericht door webguy »

Kuch, dat gebeurt niet in een weekend, ik doelde op alle GVB lijnen. We zijn natuurlijk bezig met zoveel mogelijk data verzamelen, van o.a NS.
Wat deze planner ook heeft, en 9292ov grotendeels niet is, een loop en fietsplanner. Je kan dus (theoretisch) reis plannen met je fiets naar station, daar de trein en dan lopend naar je eindbestemming. Verder is het idee om hier een realtime planner van te maken, dat heeft Google ook niet voor elkaar.
Jef400
Berichten: 5763
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 18:46

Re: Reisplanner voor Amsterdam

Bericht door Jef400 »

Punt 1: Ik weet dat mijn school vervelend gesitueerd is, maar om dat nou met deze foutmelding te bevestigen.
Trip is not possible. Your start or end point might not be safely accessible (for instance, you might be starting on a residential street connected only to a highway
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Reisplanner voor Amsterdam

Bericht door Vinny »

Ik vind het initiatief ook wel erg leuk hoor :) Ik vraag me alleen af of het voor mij toegevoegde waarde zou hebben. Aan de andere kant, als het echt realtime wordt, dan kan het wel helpen voor een optimale ovreis. Ik gok nu alles in Amsterdam zo'n beetje en dan sta je wel eens onnodig een kwartier te wachten. 8-)
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Reisplanner voor Amsterdam

Bericht door webguy »

JeffreyMeijer schreef:Punt 1: Ik weet dat mijn school vervelend gesitueerd is
Nou weet ik veel, maar waar je school staat niet direct... Adres? Lokatie? Heeft waarschijnlijk met het kaartmateriaal te maken...
Jef400
Berichten: 5763
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 18:46

Re: Reisplanner voor Amsterdam

Bericht door Jef400 »

Ik zit je toch ook een beetje te plagen jongen.
Nee het was voor mij weer een kleine bevestiging. Maar goed zoals ik al zij. Het ziet er goed uit. De eerste trip die ik plande van de Klaprozenweg naar een willekeurig adres in Amsterdam-Zuid lukte dus het werkt wel.
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Reisplanner voor Amsterdam

Bericht door Geert »

Vinny schreef:Ik vind het initiatief ook wel erg leuk hoor :) Ik vraag me alleen af of het voor mij toegevoegde waarde zou hebben. Aan de andere kant, als het echt realtime wordt, dan kan het wel helpen voor een optimale ovreis. Ik gok nu alles in Amsterdam zo'n beetje en dan sta je wel eens onnodig een kwartier te wachten. 8-)
Deze data komt van openov, dat stelt iedereen die iets wil gaan doen met ov-informatie in staat dat ook te doen. Het monopolie van 9292 wordt nu gelukkig langzaam doorbroken, de toegevoegde waarde van deze planner is in ieder geval dat de looproutes al een stuk nauwkeuriger zijn. Thumbs up :pos:
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50854
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Reisplanner voor Amsterdam

Bericht door Suus »

Het GVB komt binnenkort met een eigen App die deze informatie ook gebruikt volgens mij.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Reisplanner voor Amsterdam

Bericht door webguy »

Als dit slaagt schijnt het GVB inderdaad geinteresseerd te zijn...
willy84
Berichten: 815
Lid geworden op: di 24 nov 2009, 12:16

Re: Reisplanner voor Amsterdam

Bericht door willy84 »

Is er ook een mogelijkheid om ergens te zien hoeveel km's je OV reis daadwerkelijk is? Dit ivm belastingaangifte. Uit xx ov 9292 haal ik het niet. Biedt deze site wel die mogelijkheid?
immer kwaliteits posts
Raymond
Berichten: 1191
Lid geworden op: ma 11 aug 2008, 21:29

Re: Reisplanner voor Amsterdam

Bericht door Raymond »

De planner verbindt de haltes grafisch hemelsbreed met elkaar en niet volgens de daadwerkelijke route. Ga er dus vanuit dat die informatie er nog niet in zit. Wat je wel kan doen is zelf je route op afstandmeten.nl even uitzetten.
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Reisplanner voor Amsterdam

Bericht door webguy »

Sowieso heeft dit geen landelijke dekking, enkel Amsterdam (en Brussel half).

Verder worden de getoonde routes tussen haltes rechtstreeks getekend, de preciese routes missen nog. De reisinformatie is natuurlijk wel volgens de daadwerkelijke route.
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Reisplanner voor Amsterdam

Bericht door webguy »

Om deze even een schopje te geven: deze reisplanner is nu uitgebreid met info van Zeeland, Arriva in provincie Brabant, Stadsregio Amsterdam (dus ook EBS en CXX in de regio, richting Purmerend, etc), en MIVB in Brussel.
Oh ja en dan vergeet ik nog TESO... (inside joke omdat de directeur van 9292 daar nogal wat van weet..)
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Reisplanner voor Amsterdam

Bericht door Klaasje »

Hij doet het niet goed. In principe zou ik morgenochtend om 7:15 vanaf waar ik woon een reis moeten kunnen plannen met buslijn 216 (Amstelland Meerlanden). Dat wil hij niet.
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Reisplanner voor Amsterdam

Bericht door webguy »

Hmm, zie het inderdaad. Het lijnnummer kent 'ie wel, maar de route en vertrektijden niet. Gaan we onderzoeken :)
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50854
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Reisplanner voor Amsterdam

Bericht door Suus »

Hoe kan je eigenlijk een station als beginpunt opgeven? Als ik Station Diemen Zuid intyp krijg ik een foutmelding dat mijn beginpunt buiten de range ligt ofzoiets.

De fietsrouteplanner kan ik nog niet echt aanbevelen, hij berekent behoorlijk gevaarlijke fietsroutes uit terwijl er zonder daadwerkelijk omrijden veel veiligere routes te plannen zijn.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Reisplanner voor Amsterdam

Bericht door webguy »

Het blijft work in progress: bedrijven staan al wel in de locatiedatabase, maar nog niet alle haltes.

Qua fietsroutes is dat lastig te testen voor mij, heeft te maken met onderliggende kaartmateriaal en wat dingen die we moeten tweaken. Kan je links naar routes die niet zo goed zijn naar me PB'en?
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 56 gasten