Arnhem en Nijmegen: Alledaagse gebeurtenissen

Alles over het Openbaar Vervoer in Overijssel en Gelderland en oostelijk Flevoland.
Frank
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1509
Lid geworden op: za 31 mei 2008, 12:44

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG #6

Bericht door Frank »

@Freek: ik hoop dat Elst - Arnhem ook buiten de spits viermaal per uur blijft :) .
Freek
Berichten: 2454
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 14:40

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG #6

Bericht door Freek »

Tuurlijk, 14 en 31 in een halfuursdienst tussen Elst en Arnhem. richting Nijmegen dus aangevuld met nog 2x per uur een 31.
Frank
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1509
Lid geworden op: za 31 mei 2008, 12:44

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG #6

Bericht door Frank »

Grappig (en vreemd) dat juist naar Nijmegen het aantal bussen vanuit Elst nu verdrievoudigt :) .

Mij hoor je niet klagen trouwens.
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6237
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG #6

Bericht door fogeltje »

Frank schreef:Grappig (en vreemd) dat juist naar Nijmegen het aantal bussen vanuit Elst nu verdrievoudigt :) .

Mij hoor je niet klagen trouwens.
Als je nu gewoon afstudeert heb je al die bussen naar Nijmegen niet meer nodig :P En ja, look who's talking :D Maar deze wijzigingen ga ik helaas niet meer meemaken, iig niet als student zijnde. En helaas in de zin dat ik ze wel graag zou meemaken, niet helaas dat ik dan geen student meer ben, dat heb ik inmiddels wel gehad.
"Een touringcar is geen bus"
Frank
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1509
Lid geworden op: za 31 mei 2008, 12:44

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG #6

Bericht door Frank »

Qua studie zal ik dit ook echt niet meer meemaken. Qua werk weet je maar nooit natuurlijk. Neemt niet weg dat een betere busverbinding met Elst sowieso nooit weg is, hoewel de treinverbinding voor mij natuurlijk verreweg het belangrijkst is.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21361
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG #6

Bericht door Meltrain »

Maar wat is dan het verschil tussen de 31 die per december 2012 gaat rijden en de 331? :?
Allebei gaan ze van Velp via Arnhem en Elst naar Nijmegen Weezenhof, dus ik zie het nu niet zo om die lijn later te hernummeren in 331.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6237
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG #6

Bericht door fogeltje »

Dat vernummeren zal gebeuren omdat het een HOV lijn wordt en men alle HOV lijnen in de 300 serie wil hebben denk ik (net zoals nu 325 en 300).
"Een touringcar is geen bus"
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21361
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG #6

Bericht door Meltrain »

Maar hoe wordt het dan ineens een HOV lijn?
Dan zal er (in de nabije toekomst) toch iets moeten veranderen aan de lijnvoering, anders kan het net zo goed per aanstaande december al lijn 331 worden. :?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Freek
Berichten: 2454
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 14:40

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG #6

Bericht door Freek »

Frank schreef:Grappig (en vreemd) dat juist naar Nijmegen het aantal bussen vanuit Elst nu verdrievoudigt :) .
Zo grappig en vreemd vind ik het eigenlijk niet. De Waalsprong is vol in ontwikkeling, daar zijn veel groei mogelijkheden. Het is nu wellicht nog te vroeg om voor volle bussen te zorgen, maar je voorkomt er mee dat iedereen straks een 2de auto heeft. Daarnaast is er ook een duidelijke vraag van Elst richting Nijmegen. Breng denkt op deze as een goede potentie ligt. Verder is er een grote vraag van vervoer tussen centrum en Dukenburg.

@Meltrain Om HOV te kunnen aanbieden moet je voldoen aan een aantal voorwaarden. Onderandere in de lijnvoering, die wijziging wordt komend december doorgevoerd. Waarom moet je dan later het nogmaals wijzigen. Zoals al eerder gezegd heeft Breng ook als eis gesteld voor het HOV dat er vrijliggende infra is. Deze infra is niet per december aanstaande gereed. Waarschijnlijk wel per 2013. Verder is een eis voor HOV dat de frequentie wordt verhoogd. Een deel van deze verhoging zal al in december worden doorgevoerd, een ander deel wordt in 2013 doorgevoerd. Verder worden de HOVlijnen gereden onder een lijnnummer in de 300. Met het omnummer heb je ook direct een startpunt om aan te tonen dat er echt iets is veranderd, bijvoorbeeld omdat de infra gereed is. Best logisch dus omdat dan pas in december 2012 te doen?
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21361
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG #6

Bericht door Meltrain »

Oke, helder. :pos:
Bedankt voor het antwoord.

Weet je toevallig ook waar die vrijliggende infra is die dan nog moet worden aangelegd? En moet ik dan aan afgescheiden busbanen (à la Zuidtangent R-Net lijn 300) denken?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6237
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG #6

Bericht door fogeltje »

Freek schreef:Verder is er een grote vraag van vervoer tussen centrum en Dukenburg.
Dat is zeker waar, in de spitsuren is het in lijn 2 en soms in lijn 99 (als lijn 2 te laat is) erg druk. Volgens mij hebben we het over frequenties al gehad, maar kan het zo snel niet terugvinden, blijft de frequentie tussen CS - BP - Weezenhof gelijk? Dus 4x per uur, 6x per uur in de spitsuren? Of wordt dat laatste teruggebracht naar 4x per uur? Zowel voor lijn 31 als later de HOV lijn. Dat was niet goed uit je lijstje te halen. Je meldt alleen dat de frequentie erg varieert op deeltrajecten van 2x tot 8x per uur. Maar ik dacht de basisfrequentie Elst - Nijmegen 4x per uur zou worden voor zover ik de verhalen begrepen heb (6x per uur Elst - Nijmegen waarvan 2 lijn 14).
"Een touringcar is geen bus"
Freek
Berichten: 2454
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 14:40

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG #6

Bericht door Freek »

Frequentie blijft minimaal hetzelfde als dat deze nu is. Gaat mogelijk zelfs omhoog naar 8x per uur. Maar dat is nog onzeker.
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6237
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG #6

Bericht door fogeltje »

Freek schreef:Frequentie blijft minimaal hetzelfde als dat deze nu is. Gaat mogelijk zelfs omhoog naar 8x per uur. Maar dat is nog onzeker.
De lijn naar Lindenholt-West gaat via station Dukenburg...gaat die dan vanaf CS ook via de Graafseweg naar BP? Dat zou dan een forse frequentieverhoging zijn tussen BP en CS, wat overigens geen overbodige luxe is zoals je zelf ook al aangaf. Maar je zou haast wel zeggen, laat lijn 99 als sneldienst rijden op dat traject en alleen bij de Neerbosscheweg stoppen, zoals lijn 87.
"Een touringcar is geen bus"
Freek
Berichten: 2454
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 14:40

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG #6

Bericht door Freek »

fogeltje schreef:
Freek schreef:Frequentie blijft minimaal hetzelfde als dat deze nu is. Gaat mogelijk zelfs omhoog naar 8x per uur. Maar dat is nog onzeker.
De lijn naar Lindenholt-West gaat via station Dukenburg...gaat die dan vanaf CS ook via de Graafseweg naar BP? Dat zou dan een forse frequentieverhoging zijn tussen BP en CS, wat overigens geen overbodige luxe is zoals je zelf ook al aangaf. Maar je zou haast wel zeggen, laat lijn 99 als sneldienst rijden op dat traject en alleen bij de Neerbosscheweg stoppen, zoals lijn 87.
Nee lijn 7 CS - Lindenholt-West - Bijsterhuizen - Wijchen gaat via de Energieweg rijden.
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6237
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG #6

Bericht door fogeltje »

Nee die andere, die lijn die in Lindenholt-West gaat eindigen (en lijn 7 ging toch via Oost?), even spieken: de nieuwe lijn 2 vanaf Oosterhout en Lent.

Lijn 7 blijft ongeveer rijden zoals ie nu ook doet zover ik kon opmaken, alleen dus niet meer door Lindenholt-West maar Oost (zoals 's avonds en op zondag).
Laatst gewijzigd door Chauf21 op wo 18 apr 2012, 17:06, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Quotes verwijderd
"Een touringcar is geen bus"
Freek
Berichten: 2454
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 14:40

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG #6

Bericht door Freek »

Gooi ik de lijnen zelf door elkaar. Voor de duidelijkheid, de nieuwe lijn 7 blijft tussen CS en Lindenholt Oost rijden volgens de huidige lijn 7. De nieuwe lijn 2 Lindenholt West - Visveld/Oosterhout gaat inderdaad gewoon over de Graafseweg, 4x per uur.
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6237
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG #6

Bericht door fogeltje »

Freek schreef:Gooi ik de lijnen zelf door elkaar. Voor de duidelijkheid, de nieuwe lijn 7 blijft tussen CS en Lindenholt Oost rijden volgens de huidige lijn 7. De nieuwe lijn 2 Lindenholt West - Visveld/Oosterhout gaat inderdaad gewoon over de Graafseweg, 4x per uur.
Ik had ook meteen lijn 2 moeten zeggen, maar mij was het lijnnummer even ontschoten en ik was wat lui. Dat is verder duidelijk. Dat zouden dus in de spitsuren misschien wel 12 bussen over de Graafseweg kunnen worden (lijn 2 en 31), de streeklijnen (87, 99) niet meegerekend.

Nog even terug naar die eisen die aan het HOV label voor lijn 31 gesteld worden. Voorziet dit ook aanpassingen in de Graafseweg? Want het stuk tussen de Woonboulevard en CS is een bron van vertraging, in ieder geval in de ochtend richting CS. Is een van de eisen een vrij busstrook over de rest van de route? Even los van het feit of dit wel te realiseren is, want volgens niet, je kunt de automobilist daar geen rijbaan gaan aftroggelen zonder een volksopstand te riskeren.
"Een touringcar is geen bus"
Frank
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1509
Lid geworden op: za 31 mei 2008, 12:44

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG #6

Bericht door Frank »

@Fogeltje: lijn 87 wordt straks als het lijstje klopt omgezet in de 15, die via Heyendaal gaat. De 289 wordt omgezet in de 89. Die bus gaat dus niet meer over de Graafseweg. Verder vind ik het geen slecht idee om de 99 als sneldienst te laten rijden.

Qua HOV lijkt de Graafseweg me één van de lastige punten. De andere is natuurlijk het stuk van Oosterhout naar de Waalbrug. Volgens mij is dat bij tijd en wijle ook een bron van vertraging. Andere knelpunten die me te binnen schieten zijn de stoplichten bij Elst (stoplichtbeïnvloeding is er ooit geweest, maar lijkt verleden tijd) en de Burgemeester Matsersingel in Arnhem.

Qua bediening Elst - Nijmegen: ik had wel een frequentieverhoging verwacht, maar niet zo'n grote op zo'n korte termijn. Voor mij persoonlijk zou 's avonds tweemaal per uur een bus van/naar Nijmegen momenteel heel wenselijk zijn - is ook heel lang zo geweest trouwens totdat de 88 ooit door de Laar Oost ging rijden... Verder heb ik het idee dat de 31 tussen Elst en Oosterhout nooit zo heel erg druk is, maar misschien moet ik vaker in de spits de bus nemen :) . Volgens mij heeft Elst - Arnhem tenminste net zo veel behoeft aan zesmaal per uur een bus als Elst - Nijmegen (maar op de langere termijn gaat dat dus ook gebeuren).
Freek
Berichten: 2454
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 14:40

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG #6

Bericht door Freek »

Meltrain schreef:Weet je toevallig ook waar die vrijliggende infra is die dan nog moet worden aangelegd? En moet ik dan aan afgescheiden busbanen (à la Zuidtangent R-Net lijn 300) denken?
Je moet denken aan maatregelen die zorgen dat de bus betrouwbaar en snel kunnen rijden. Dus niet hele nieuwe busbanen zoals rondom Schiphol, maar op de knelpunten zeker wel. Zo is er voor de Rijnwaalsprinter een busbaan aangelegd op de Frostbrug stadinwaarts zodat bus langs de file kan en hetzelfde in Nijmegen voor de Waalbrug.

Voor lijn 331 moet je inderdaad denken aan een oplossing voor de Griftdijk (weg tussen Elst/Oosterhout en de Waalbrug), Graafseweg. In Elst moet iets gedaan worden tussen Westeraam en het station, weet niet of je daarmee dè stoplichten in Elst bedoeld. Welke eisen er op tafel liggen voor het Arnhemse weet ik niet
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6237
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG #6

Bericht door fogeltje »

@Frank: klopt, mij was even ontschoten dat de 87 verlegd ging worden. Maar ook al blijft het bij 4x per uur, 6x per uur in de spits voor lijn 31, dan is er nog steeds geen verlies. Nu is er in de spits 6x lijn 2, 2x lijn 99 en 2x lijn 87 als sneldienst. Dat is samen tien bussen. Met 6x per uur lijn 31 en 4x per uur lijn 2 heb je dat nog steeds. Met 2x lijn 99 er tussen ga je al twee bussen per uur erop vooruit, maar toegegeven minder dan ik initieel had gedacht.

Maar ik denk dat 99 omzetten tot sneldienst toch handig zou kunnen zijn, vooral voor mensen die gewoon snel vanaf CS naar de BP (en niet de trein willen pakken, want dan betaal je jezelf scheel voor dat korte stuk).
"Een touringcar is geen bus"
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6237
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG #6

Bericht door fogeltje »

Uitchecken in lijn 58 wordt makkelijker: http://www.gelderlander.nl/voorpagina/n ... se-bus.ece
"Een touringcar is geen bus"
Frank
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1509
Lid geworden op: za 31 mei 2008, 12:44

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG #6

Bericht door Frank »

Veel busritten eind 2012 goedkoper

NIJMEGEN - Het buslijnennet in de stad en regio Nijmegen wordt eind dit jaar een stuk directer. De routes van de meeste lijnen richting centraal station in Nijmegen worden korter en daarmee ook goedkoper.

Bron: de Gelderlander

Wel jammer dat ze niet nog preciezere informatie over het nieuwe buslijnennet online zetten - het lijkt alsof ze er wel wat vanaf weten.
koekje
Berichten: 481
Lid geworden op: za 28 mei 2011, 22:33

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG #6

Bericht door koekje »

Frank schreef:Veel busritten eind 2012 goedkoper

NIJMEGEN - Het buslijnennet in de stad en regio Nijmegen wordt eind dit jaar een stuk directer. De routes van de meeste lijnen richting centraal station in Nijmegen worden korter en daarmee ook goedkoper.

Bron: de Gelderlander

Wel jammer dat ze niet nog preciezere informatie over het nieuwe buslijnennet online zetten - het lijkt alsof ze er wel wat vanaf weten.
Dat komt omdat alles nog niet 100% vast staat. Er kunnen nog (kleine) wijzigingen komen. Zo voorkom je verwarring.
Freek
Berichten: 2454
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 14:40

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG #6

Bericht door Freek »

inderdaad zeker is dat er kortere routes komen. maar vergelijk de lijstjes van mij eens met elkaar, elke keer veranderingen. daarom ook elke keer mijn voorbehouden
Frank
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1509
Lid geworden op: za 31 mei 2008, 12:44

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG #6

Bericht door Frank »

Dat is wel waar natuurlijk. Aan de andere kant is er ook al vrij veel concrete informatie over Arnhem uitgelekt :) . Voor de trolleybussen ook wel begrijpelijk, dat moet allemaal op tijd bekend zijn.

Edit: Ik vond op de site van de gemeente Nijmegen ook dit:

http://www2.nijmegen.nl/nieuws/nieuwsbr ... /1_1301540

Toevallig iemand die hierheen gaat of er meer informatie over heeft?
Laatst gewijzigd door Frank op vr 20 apr 2012, 19:25, 1 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 116 gasten