Chipkaart, huidige stand van zaken.

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
erjeebee
Berichten: 1396
Lid geworden op: do 07 jan 2010, 15:41
Locatie: Brisbane of daaromtrent

Re: Chipkaart, huidige stand van zaken.

Bericht door erjeebee »

Joshua schreef:Ik roep het nog steeds; MAAK GEWOON 1 OV PAAL VOOR DE TREIN.
Dat zou mooi zijn, maar ik (beroepsdeformatie) kan dan niet nalaten te vragen hoe u dat functioneel gedacht had?
Als je 1 paal hebt betekent dat niet meer in/uit checken bij overstappen (net als nu als je binnen 1 vervoerder blijft).

Dus ik check in in Zwijndrecht en uit in Culemborg.
Rara hoe ben ik gereisd? en welke vervoerder krijgt hoeveel van de poen?

Of Amersfoort-Arnhem
Of Venlo-Ravenstein
Of ... of ...

O wacht...
Ik weet het al!!!

Dat probleem heb je natuurlijk ook met papieren kaartjes... :)
En voor de papieren kaartjes hebben ze al een mechanisme, dus dat passen we dan ook toe op de OV-Chipkaart.
Betekent wel dat waar je nu gedwongen wordt een 'via' kaartje te kopen (Hengelo-Zutphen via Goor), er een soort TussenCheck paal op dat via-station moet komen.... waar je dan even je OV chipkaart bijhoudt.. zodat ie weet dat je 'via' bent gereisd.
:mrgreen: Iedereen in Goor de trein uit om even de kaart voor de paal te houden.

Of ander idee :) net als in de bus in en uitchecken in het voertuig :) ben je ook van het gezeik met verschillende palen af.
Lijkt me vooral in de spits een geweldig schouwspel.

Nee lieve mensen, alle gekheid op een stokje, er is natuurlijk maar 1 goede oplossing..
en dat is AFSCHAFFEN van OV chipkaart in zijn huidige vorm.
Geef mij maar een strippenkaart en papieren treinkaartje (liever nog: karton) en dan ben ik weer een blije eikel.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13666
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Chipkaart, huidige stand van zaken.

Bericht door Vinny »

Ah volgens mij zou je er ook komen met een onafhankelijk prijsbepalend orgaan...
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Chipkaart, huidige stand van zaken.

Bericht door Klaasje »

Ja inderdaad. Het is niet de schuld van de chipkaart maar wel van de mensen die het systeem eromheen hebben uitgedacht.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Chipkaart, huidige stand van zaken.

Bericht door Geert »

erjeebee schreef: Dat zou mooi zijn, maar ik (beroepsdeformatie) kan dan niet nalaten te vragen hoe u dat functioneel gedacht had?
Als je 1 paal hebt betekent dat niet meer in/uit checken bij overstappen (net als nu als je binnen 1 vervoerder blijft).

Dus ik check in in Zwijndrecht en uit in Culemborg.
Rara hoe ben ik gereisd? en welke vervoerder krijgt hoeveel van de poen?

(...) En voor de papieren kaartjes hebben ze al een mechanisme, dus dat passen we dan ook toe op de OV-Chipkaart.
Betekent wel dat waar je nu gedwongen wordt een 'via' kaartje te kopen (Hengelo-Zutphen via Goor), er een soort TussenCheck paal op dat via-station moet komen.... waar je dan even je OV chipkaart bijhoudt.. zodat ie weet dat je 'via' bent gereisd.
Ja uh sorry, dat is niet het probleem van de reizigers toch? Reizigers moeten nu allerlei onvriendelijke handelingen verrichten wanneer je met meer dan 1 vervoerder reist alleen maar omdat men bang is een paar centen te verliezen, terwijl voor ruim 90% van de reizen duidelijk is welke route genomen is. Laat ze dat lekker met elkaar uitvechten in plaats van over de rug van de reizger...
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13666
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Chipkaart, huidige stand van zaken.

Bericht door Vinny »

Dat is de vraag natuurlijk. Uit eigen ervaring kan ik meedelen dat een papieren kaartje Sneek-Amsterdam goedkoper is. Stel dat men 1 euro instaptarief kwijtscheldt dan nog blijft het duurder omdat de NS de degressiviteit opnieuw bij nul laat beginnen. Ergo dit is dus het probleem van de tarievenstuctuur en niet van de ov chipkaart.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50900
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Chipkaart, huidige stand van zaken.

Bericht door Suus »

Ik weet dat je daar tegen bent, punt is alleen dat door het systeem de NS hanteert de tarieven duidelijker hanteerbaar zijn dan bij omschakeling naar echte kilometerprijzen waarbij het tarief dan wellicht wel transparanter wordt maar er flinke prijsverschillen kunnen ontstaan t.o.v. het papieren kaartje, iets wat het draagvlak van de OV-Chipkaart ernstig kan beinvloeden.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Chipkaart, huidige stand van zaken.

Bericht door Geert »

Vinny schreef:Dat is de vraag natuurlijk. Uit eigen ervaring kan ik meedelen dat een papieren kaartje Sneek-Amsterdam goedkoper is. Stel dat men 1 euro instaptarief kwijtscheldt dan nog blijft het duurder omdat de NS de degressiviteit opnieuw bij nul laat beginnen. Ergo dit is dus het probleem van de tarievenstuctuur en niet van de ov chipkaart.
Het probleem in de tarievenstructuur is niet de degressiviteit an sich. Wat wel een probleem is dat die degressiviteit niet meegenomen kan worden naar andere vervoerders (de teller wordt weer op 0 gezet) en het feit dat er nu meerdere tariefstelsels naast elkaar bestaan. Men had of voor het hele OV een stelsel moeten kiezen, of in ieder geval de splitsing moeten maken tussen trein en de rest van het ov. Nu wordt de splitsing per vervoerder gemaakt en dat is raar.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13666
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Chipkaart, huidige stand van zaken.

Bericht door Vinny »

Alsof die er nu niet zijn..., met de komst van de ov chipkaart had de hele structuur op de helling gemoeten inclusief regionale en landelijke organisaties die los staan van de vervoerders. Dit is een organisatieprobleem geen technisch probleem. Ik snap de vervoerders ook wel, die maken handig gebruik van het feit dat de meeste reizigers captives zijn.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13666
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Chipkaart, huidige stand van zaken.

Bericht door Vinny »

Een filosofische vraag: wat maakt een trein anders dan een metro? Ofwel is een scheiding in vervoerder niet beter dan in modaliteit?
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13547
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Chipkaart, huidige stand van zaken.

Bericht door Wubbo »

Filosofische vraag: wat maakt Connexxion anders dan Qbuzz?
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Chipkaart, huidige stand van zaken.

Bericht door Geert »

Vinny schreef:Een filosofische vraag: wat maakt een trein anders dan een metro? Ofwel is een scheiding in vervoerder niet beter dan in modaliteit?
Luxer, langere afstand, 1e en 2e klas... Ik vind (als reiziger) het verschil tussen trein en metro groter dan tussen NS en Arriva (en dus is metro vs. trein een logischere 'knip' tussen twee tariefstelsels dan tussen twee vervoerders met uiteenlopende modaliteiten).
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13666
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Chipkaart, huidige stand van zaken.

Bericht door Vinny »

Zeg maat in en tussen Amsterdam, Den Haag en Rotterdam is de metro en randstadrail een integraal vervoerssysteem met de trein. Dat zijn veel regionale spoorwegen nauwelijks, behalve de Valleilijn.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 176 gasten