Reisverslag Zwitserland - deel 2/7: Chur en Arosa

Dit is het forumdeel voor jouw mooie foto's. Plaats dus al je reisverslagen hier. Ook overige foto's zijn welkom, mits ze voorzien zijn van een omschrijving waarom je die foto graag wil laten zien.
Plaats reactie
Ronald
Berichten: 3354
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:55

Reisverslag Zwitserland - deel 2/7: Chur en Arosa

Bericht door Ronald »

(Dit is het tweede deel van het Zwitserland-reisverslag, deel 1 kun je hier lezen).

Inmiddels is het dag twee van de Zwitserland-ontdekkingsreis (29 augustus 2008). Na de heenreis van gisteren ga ik eerst maar eens Chur bekijken, de plaats waar ik de eerste vier dagen zal blijven.

Chur is met ongeveer 35.000 inwoners de grootste plaats van het kanton Graubünden, in het zuidoosten van Zwitserland. Het is tevens, naar het schijnt, de oudste stad van Zwitserland.

’s Morgens ga ik eerst het centrum van Chur bekijken, waarvan hieronder een paar foto’s.

De Postplatz, een plein in het centrum van Chur.

Afbeelding

Verder bevat Chur veel oude gebouwen, zoals een kathedraal uit de 13e eeuw en een bisschoppelijk paleis uit de 18e eeuw.

Afbeelding

Afbeelding

Er zijn ook behoorlijk veel winkels, hieronder één van de winkelstraten.

Afbeelding

Ook is er een aantal van dit soort gezellige pleintjes met terrassen. Vooral bij mooi weer doet dit wel een beetje “zuidelijk” aan.

Afbeelding

Als je een beetje omhoog loopt aan de rand van het centrum, heb je een mooi uitzicht over de stad.

Afbeelding

Hieronder is te zien dat Chur een behoorlijke plaats is, ook met wat hoogbouw in de buitenwijken.

Afbeelding

Op OV-gebied is Chur een echt verkeersknooppunt. Uit het noorden (Zürich) heeft het “normaalspoor” van de SBB hier zijn begin- en eindpunt. Verder is Chur het knooppunt van de Rhätische Bahn.

De Rhätische Bahn is het spoorbedrijf dat het smalspoornetwerk (spoorwijdte 1000 mm) in het kanton Graubünden exploiteert. Het spoorbedrijf bestaat al ruim een eeuw en is steeds groter geworden door de fusie van andere smalspoorbedrijven in Graubünden. Hieronder een kaartje met de trajecten die uitgevoerd worden door de Rhätische Bahn:

Afbeelding

Hieronder het stationsplein van Chur. Voor het station vertrekken de stadsbussen en de trein van de Rhätische Bahn naar Arosa. De overige treinen van de SBB en de Rhätische Bahn vertrekken (zoals het eigenlijk hoort) van de perrons “in” het station.

Afbeelding

Het grote spooremplacement aan de westzijde van het station.

Afbeelding

Het station met uitzicht naar de oostzijde.

Afbeelding

Chur beschikt over een behoorlijk uitgebreid stadsbusnet, dat zich ook uitstrekt naar enkele plaatsen in de regio. De bussen rijden meestal elke 10 minuten, zo te zien wordt er dan ook behoorlijk veel gebruik van gemaakt.

Er rijden diverse bustypen rond, zoals deze bussen van het merk Solaris:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ook rijden er gelede Citaro’s en Neoplan’s rond.

Afbeelding

Afbeelding

Op een enkele rustige lijn rijden deze midi-busjes.

Afbeelding

Boven het station van Chur is een enorme busterminal gebouwd voor de Postbussen. De Postbussen zijn de streekbussen in Zwitserland en vallen onder de verantwoordelijkheid van het postbedrijf. Officieel heet het busbedrijf “PostAuto”.

Hieronder een indruk van de bustypen die hier zoal rijden:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Na even een kort rondje door Chur gaan we vandaag ook nog op pad. Een relatief korte maar erg spectaculaire treinrit door het fraaie Schanfiggdal staat op het programma, de zogenaamde “Chur-Arosa-Bahn”.

Hieronder een kaartje met het af te leggen traject:

Afbeelding

En een overzicht met de gebruikte treinen (en kabelbanen):

Afbeelding

Vandaag heb ik het plan opgevat om van Chur naar Arosa te gaan met de smalspoorbaan van de Rhätische Bahn. De afstand Chur-Arosa is een goede 25 km en er wordt een hoogteverschil van ruim een kilometer overwonnen. Chur ligt op ongeveer 600 m, Arosa op bijna 1800 m hoogte boven zeeniveau. In het spoorboekje staat voor de rit ruim een uur ingepland, dus erg hoog zal de snelheid meestal niet liggen. We zullen zien ...

Dit is “spoor” 2 van station Chur, wat eigenlijk gewoon een veredeld tramperron is.

Afbeelding

Direct na vertrek van het station rijdt de Arosa-trein als een soort tram de Engadinstrasse in.

Afbeelding

Na enkele minuten wordt de halte Chur Stadt bereikt, die in een straat ligt aan de Plessurquai. Merk op dat de trein gewoon langs de stoep staat, de abri van de halte staat ongeveer 100 m verderop. Sommige treinen zijn nog langer (zoals die ik op de terugweg had) en dan kun je gewoon midden op het kruispunt uit- of instappen :lol:

Afbeelding

En hier een filmpje van het vertrek van de trein:

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=SDg-mRiZ_90[/youtube]

Dit is natuurlijk niet de trein die ik had, de foto en het filmpje zijn een paar uurtjes eerder gemaakt :wink: .

Mijn trein vertrekt om 11.08 uur van Chur Bahnhof, en dit is 'm dan.

Afbeelding

Naast en tegenover mij zit een Nederlands echtpaar, waarvan de vrouw al snel het raamplaatsje verruilt voor een plaatsje bij het gangpad. Naar eigen zeggen is ze erg bang voor afgronden en zit dus liever aan de veilige kant. Nou maakt dat niet zo veel uit natuurlijk, en ik vraag me af als je bang voor ravijnen bent of Zwitserland dan wel zo'n ideaal vakantieland is :roll:

Eerst dus door de straten van Chur, daarna begint direct het slingeren en gaan we direct het Schanfiggdal in. De trein klimt met een gangetje van ongeveer 40 km/u, sneller zal het tijdens deze rit naar Arosa niet gaan.
Leuk is om de voorkant van de trein te zien, hier is te zien dat de bogen behoorlijk krap zijn, één van de voordelen van een smalspoorbaan.

Afbeelding

Onderweg zijn mooie alpenweitjes te zien.

Afbeelding

Ook hier weer een foto van de locomotief in één van de zoveel bochten (er is echt geen stukje recht aan deze spoorlijn).

Afbeelding

Na een goed uur komen we aan in Arosa, waar ik de trein nog even op de foto zet (op de terugweg naar Chur komen nog wat meer foto's :wink: )

Afbeelding

Afbeelding

Via deze tunnel bereikt de trein het station van Arosa. Op deze foto is mooi te zien dat de lijn direct behoorlijk steil naar beneden gaat.

Afbeelding

Achter het station ligt de gondelbaan, die in twee etappes naar de Weisshorn gaat. Deze berg ligt op ruim 2600 meter hoogte, dit lijkt me dus wel leuk om even te gaan bekijken.

Voor 8 Zwitserse franken koop ik een dagkaart die geldig is op alle bergbanen in Arosa. Niet duur trouwens, is net 5 euro.

De eerste gondel gaat naar het “Mittelstation”, welke op ruim 2100 meter ligt, net boven de boomgrens. Hierna begint het serieuzere werk met de tweede gondel, die ons afzet op de Weisshorn van ruim 2600 m hoogte. Het is overbodig om te zeggen dat het uitzicht overweldigend is 8-) .

Beneden bij het meer ligt Arosa, bijna een kilometer lager. Ook te zien is cabine van de gondelbaan.

Afbeelding

Hier is beneden in de verte Chur te zien, het vertrekpunt van de reis.

Afbeelding

Nog een paar plaatjes die een indruk geven hoe ruig het gebied hier is.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Het weer was trouwens schitterend, maar wel lekker koel hier bovenop. Hierdoor verbrand je wel ontzettend snel, voor je gevoel is het fris maar de zon brandt evengoed behoorlijk!

Tegen drie uur ga ik weer in twee etappes naar beneden. Hierna maak ik nog even een rondje door Arosa. Een behoorlijk luxe wintersportplaats lijkt me dit, er zijn in ieder geval ontzettend veel hotels. Nu is het niet zo druk hier, maar 's winters zal dat wel anders zijn.

Afbeelding

Nog even een paar plaatjes die zo uit een modelspoorbaan lijken te komen :P

Afbeelding

Afbeelding

Het wordt weer tijd voor de terugrit. Ik heb de trein van 15.48 uur en daarmee het geluk dat deze gereden wordt met een open rijtuig :pos: .

Afbeelding

Na nog even een plaatje van het stationsgebouw vertrekken we voor de rit welke weer met een hoogteverschil van ruim een kilometer bergafwaarts gaat.

Afbeelding

Je kunt zo leuke plaatjes maken uit zo'n open rijtuig.

Afbeelding

Op het station van Litzirüti (ja, ja :lol: ) moeten we even wachten op de tegentrein, die er in de verte al aankomt.

Afbeelding

Het traject is enkelsporig, alleen op de stations ligt dubbelspoor en kunnen de treinen elkaar passeren.
Er rijden drie treinen op het traject, er wordt een uurdienst gereden maar de treinen doen net iets langer dan een uur over de hele rit.

Hieronder een filmpje van het vertrek uit Litzirüti.

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=PzyzhbYw_hE[/youtube]

We vertrekken weer, het uitzicht blijft schitterend met al die typische alpendorpjes :P .

Afbeelding

Afbeelding

Hier het viaduct over de enorme afgrond waar we zojuist overheen zijn gekomen.

Afbeelding

Hier weer één van de zoveel keren dat je de trein kunt zien. De treinen van de Rhätische Bahn zijn trouwens nogal divers samengesteld, zal ik later ook nog zien. Mijn trein heeft bijvoorbeeld vooraan een stuurstandrijtuig, daarna gewone rijtuigen, ergens in het midden de locomotief, dan weer wat rijtuigen en aan het eind het open rijtuig.

Afbeelding

Eén van de vele bruggetjes in het traject.

Afbeelding

De tegemoetkomende trein bij Lüen-Castiel.

Afbeelding

Een van de vele lawinegalerijen.

Afbeelding

Hoofd binnenboord houden als er een tunneltje aankomt :wink: (valt in de praktijk wel mee,
er is gelukkig zeker wel anderhalve meter tussenruimte).

Afbeelding

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=ua_vrG7Wu1Q[/youtube]

Na de afdaling van bijna een uur komen we weer in de straten van Chur.

Afbeelding

Halte Chur Stadt, gewoon uitstappen op het kruispunt a.u.b. Het verkeer wacht wel :pos:

Afbeelding

Om 16.52 uur zijn we weer op het hoofdstation van Chur. Hier eindigt deze geweldig mooie treinrit, en juist met het open rijtuig is het toch erg speciaal.

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Ronald op zo 14 sep 2008, 19:34, 1 keer totaal gewijzigd.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13549
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Reisverslag Zwitserland - deel 2/7: Chur en Arosa

Bericht door Wubbo »

*terug naar Zwitserland wil* :)

Is het loket in Longwies nog open? Twee jaar geleden was ik daar, toen was het loket dicht omdat de loketbeambte op vakantie was. Het ligt in een heel klein plaatsje, maar bij het loket verkopen ze ook gewoon bijenhoning en nog meer streekproducten. Ruime openingstijden hadden ze ook. Voor het loket stond een waterkraan (die zie je wel vaker in Zwitserland, het water komt daar gewoon uit een ondergrondse bron), met een afwasborstel erbij. Geweldig :D

Merk op dat je op de terugweg (van de Arosa af) ook gewoon links door de straten van Chur rijdt. Niet moeilijk doen, gewoon rijden. In Le Prese is dat ook, ik neem aan dat daar nog plaatjes van komen ;-).

En bij de Rhätische Bahn zijn ze kampioen alles-aan-elkaar-knopen. Nog goederenwagens gezien toevallig? :D
Ronald
Berichten: 3354
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:55

Re: Reisverslag Zwitserland - deel 2/7: Chur en Arosa

Bericht door Ronald »

Of dat loket open is weet ik niet (ik ben er niet uitgestapt), maar het zal me in ieder geval niets verbazen als dat wel zo is. Op veel stationnetjes, hoe klein ook, loopt personeel rond. Ook is er heel vaak een restaurantje of cafétje en zijn er bijna altijd toiletten.
Tijdens het wachten in Samedan kwam er inderdaad een personentrein aan met een aantal goederenwagens erachter, die daar netjes afgekoppeld en weggerangeerd werden :P .
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Reisverslag Zwitserland - deel 2/7: Chur en Arosa

Bericht door Geert »

Gaaf zeg :D In Nederland zou dat ondenkbaar zijn, met een trein links op straat rijden. :P

Vervoeren die postbussen ook post?
Reiziger Delft
Berichten: 1200
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:36

Re: Reisverslag Zwitserland - deel 2/7: Chur en Arosa

Bericht door Reiziger Delft »

Ja :) Echter niet bij alle ritten uiteraard.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13549
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Reisverslag Zwitserland - deel 2/7: Chur en Arosa

Bericht door Wubbo »

Ja. Ik had op een gegeven moment de postauto van Bellinzona naar Thusis (die bus heeft trouwens eindbestemming Chur, wat in het Italiaanse deel Coira heet. Dan zoek je je dus wezenloos naar een bus naar Chur -- maar dat terzijde). Ergens bovenop de San Bernardino-pas, bij San Bernardino Posta, stapt de chauffeur uit en loopt het café in. Een paar minuten later komt ie terug met een zak post, legt dat in de bus, en rijdt verder. Natuurlijk waren we op tijd in Thusis.

Aanrader trouwens, dat traject. Niet door de tunnel, maar over de pas!
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 29 gasten