Treinen op elkaar gebotst op station Leiden
Treinen op elkaar gebotst op station Leiden
Treinen op elkaar gebotst op station Leiden
Geplaatst op: dinsdag 17 april 2012 15:47
Laatst bijgewerkt: dinsdag 17 april 2012 15:49
Op het centraal station in Leiden zijn dinsdagmiddag twee treinen op elkaar gebotst.
Volgens de zegsman was een trein leeg, in de andere zaten passagiers.
Lees verder | Dossier Storingen in de treindienst | Meer nieuws in dossier Storingen in de treindienst
Geplaatst op: dinsdag 17 april 2012 15:47
Laatst bijgewerkt: dinsdag 17 april 2012 15:49
Op het centraal station in Leiden zijn dinsdagmiddag twee treinen op elkaar gebotst.
Volgens de zegsman was een trein leeg, in de andere zaten passagiers.
Lees verder | Dossier Storingen in de treindienst | Meer nieuws in dossier Storingen in de treindienst
Re: Treinen op elkaar gebotst op station Leiden
Hoe was het ook alweer met die ezel en die steen?
Re: Treinen op elkaar gebotst op station Leiden
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
-
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 8674
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
- Locatie: Ede
- Contacteer:
Re: Treinen op elkaar gebotst op station Leiden
Al sinds jaar en dag die sprintertjes richting Alphen/Gouda. Wat zou het zijn met die sporen...
Oh en toevallig wordt volgende week het onderzoek van de vorige keer bekend gemaakt. Goeie timing, kunnen ze nu weer beginnen
Oh en toevallig wordt volgende week het onderzoek van de vorige keer bekend gemaakt. Goeie timing, kunnen ze nu weer beginnen
-
- Berichten: 3926
- Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00
Re: Treinen op elkaar gebotst op station Leiden
Het miezert een beetje dus is het meteen raak...
Re: Treinen op elkaar gebotst op station Leiden
Dat is ook toevallig, vorig jaar gebeurde het ongeluk ook precies toen het rapport over het ongeluk van een jaar eerder werd gepubliceerd. Zullen we het volgende rapport dan maar gewoon niet publiceren? ;)
Re: Treinen op elkaar gebotst op station Leiden
Wat was de oorzaak van de vorige vorige keer?
Beul van de blindegeleidelijn
Re: Treinen op elkaar gebotst op station Leiden
Kan mij niet voorstellen dat het onderzoek toen een jaar heeft geduurd. Er zat toen een jaar tussen, nu slechts 6 maanden.RoelZ1 schreef:Dat is ook toevallig, vorig jaar gebeurde het ongeluk ook precies toen het rapport over het ongeluk van een jaar eerder werd gepubliceerd. Zullen we het volgende rapport dan maar gewoon niet publiceren? ;)
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Treinen op elkaar gebotst op station Leiden
Is er eigenlijk ooit over nagedacht om SLT in te zetten in de 9500/19500? Volgens mij zijn alle problemen dan voorbij namelijk..
s9500
s19500
s9500
s19500
Re: Treinen op elkaar gebotst op station Leiden
Om nou te zeggen dat alle problemen in een klap opgelost zijn met SLT gaat me wat te ver maar SGMm is wel een behoorlijk notoire glijder en als er iets rijdt wat minder snel glijdt dan scheelt dat al snel.
Re: Treinen op elkaar gebotst op station Leiden
SGM-II heeft de ideale maat voor Gouda - Alphen.
Een losse trein is geschikt voor daluren, avonduren en weekend
Een gekoppeld stel ideaal voor de spits.
Het hoge perron van Boskoop is vanwege het ongebruikte lage perron zeer kort en kan niet meer dan 4 bakken SGM aan.
Een losse trein is geschikt voor daluren, avonduren en weekend
Een gekoppeld stel ideaal voor de spits.
Het hoge perron van Boskoop is vanwege het ongebruikte lage perron zeer kort en kan niet meer dan 4 bakken SGM aan.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Treinen op elkaar gebotst op station Leiden
Maar hoe kan het, dat ze nu net steeds daar in Leiden doorglijden?
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
Re: Treinen op elkaar gebotst op station Leiden
Leiden is de enige plek waar op sporen wordt binnengereden met stilstaand materieel. Ik denk dat als dat er niet zou staan, dat de treinen dan wel zouden glijden, maar niet in aanraking komen met het stootblok. De afstand vanaf het laatste sein is voor spoor 2 net zo groot als op spoor 1, en op spoor een gaat het met elk materieel goed (ook toen er nog SGM in de s8800 reed).
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Treinen op elkaar gebotst op station Leiden
Dank Bee. :pos:
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
Re: Treinen op elkaar gebotst op station Leiden
En een mogelijke oplossing zou kunnen zijn om de treinen niet te versterken en te verkleinen door op bezet spoor binnen te rijden of door treinstellen achter te laten, maar door de treinstellen bedoeld voor versterking eerst naar het kopspoor tussen de aansluiting wordt gestuurd, en dan na binnenkomst van de trein uit Lammenschans de versterking erbij te zetten.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Treinen op elkaar gebotst op station Leiden
Reizigerstreinen kunnen normaliter binnen een baklengte van 40 km/h tot stilstand komen. Op bezet spoor kom je als gevolg van Geel knipper (met daarvoor hooguit Geel) nooit met een hogere snelheid dan 40 km/h aan. Of het spoor leeg is of niet maakt dus helemaal niets uit. Als je alleen begint te glijden terwijl de machinist verwacht dat de trein gewoon kan remmen dan is het gewoon te laat als je even doorglijdt. (zoals bij SGM) Zelfs als je ruim 150 meter van te voren rustig begint te remmen is het dan dus gewoon exit.
Re: Treinen op elkaar gebotst op station Leiden
Dus blijft het eigenlijk maar natte-vinger-werk dat binnenloodsen.
Klinkt me als gewone doorsnee reiziger niet echt veilig/prettig.
Klinkt me als gewone doorsnee reiziger niet echt veilig/prettig.
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
Re: Treinen op elkaar gebotst op station Leiden
Waarom moet dit zo lang duren? Kan dit niet wat sneller? Of willen men mensen aan het werk houden.webguy schreef:Oh en toevallig wordt volgende week het onderzoek van de vorige keer bekend gemaakt. Goeie timing, kunnen ze nu weer beginnen
Re: Treinen op elkaar gebotst op station Leiden
Nee want een geel-knipper-sein komt in de plaats van een rood sein. Alle seinen ervoor geven hetzelfde seinbeeld als normaal is bij een rood sein. De instructie bij Rijden-op-zicht vanaf een sein (geel knipper) voor de machinist is ook dat die rekening moet houden met het stoppen op ieder punt vanaf direct na het sein. Dat is normaliter geen probleem maar als er op erg glad spoor een type trein rijdt zonder magneetremmen (magneet die zich op het spoor vastklemt) waarbij ook geen blokkenremmen aanwezig zijn (ruw maken van de wielband voor meer grip) dan kan het wel eens fout gaan. In Nederland is er maar één type materieel dat zowel geen magneetremmen én geen blokkenremmen heeft en dat is SGM.isadora schreef:Dus blijft het eigenlijk maar natte-vinger-werk dat binnenloodsen.
Klinkt me als gewone doorsnee reiziger niet echt veilig/prettig.
-
- Berichten: 1200
- Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:36
Re: Treinen op elkaar gebotst op station Leiden
En dan kan het natuurlijk alsnog fout gaan.Bee schreef:en dan na binnenkomst van de trein uit Lammenschans de versterking erbij te zetten.
Re: Treinen op elkaar gebotst op station Leiden
Kortom het type SGM heeft geen goede remmen.Klaasje schreef:Nee want een geel-knipper-sein komt in de plaats van een rood sein. Alle seinen ervoor geven hetzelfde seinbeeld als normaal is bij een rood sein. De instructie bij Rijden-op-zicht vanaf een sein (geel knipper) voor de machinist is ook dat die rekening moet houden met het stoppen op ieder punt vanaf direct na het sein. Dat is normaliter geen probleem maar als er op erg glad spoor een type trein rijdt zonder magneetremmen (magneet die zich op het spoor vastklemt) waarbij ook geen blokkenremmen aanwezig zijn (ruw maken van de wielband voor meer grip) dan kan het wel eens fout gaan. In Nederland is er maar één type materieel dat zowel geen magneetremmen én geen blokkenremmen heeft en dat is SGM.isadora schreef:Dus blijft het eigenlijk maar natte-vinger-werk dat binnenloodsen.
Klinkt me als gewone doorsnee reiziger niet echt veilig/prettig.
Gaat men hier nog wat aan doen in de (nabije) toekomst?
Re: Treinen op elkaar gebotst op station Leiden
Nee. De kosten voor ombouwen zijn te hoog ten opzichte van de afschrijvingstermijn. Van mij mag dat spul best van het spoor verbannen worden maar dat is juridisch wat lastig. (Bij nieuw materieel is het makkelijk om hoge eisen te stellen, eenmaal toegelaten mag dat echter niet meer.)
Re: Treinen op elkaar gebotst op station Leiden
Na zoveel van dit soort doorschietacties zou je je als vervoerder toch ook achter de oren moeten krabben, lijkt me. Het gebeurt niet alleen in Leiden, maar ook Amsterdam Zuid was berucht (om maar een dwarsstraat te noemen, ook daar was het vaak SGM).
Re: Treinen op elkaar gebotst op station Leiden
Baarn, Hoekse lijn. Afgelopen herfst was het ook weer een paar keer raak verspreid over het land..
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 186 gasten