"Spoor moet zichzelf verkopen"

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

"Spoor moet zichzelf verkopen"

Bericht door Geert »

"Spoor moet zichzelf verkopen"
Coen Springelkamp

AMSTERDAM - Wie straks per internet een vliegticket naar Parijs, Londen of Wenen boekt, krijgt ook te zien wat een alternatieve reis per trein kost. Het Europees Parlement wil vliegticketverkopers daartoe verplichten . Motief: meer keuze, lagere prijzen en beter voor het milieu. De reisbranche is verdeeld.

"Absurd", omschrijft directeur Steven van der Heijden van touroperator TUI en Arkefly de plannen. "Alsof je uit het diepvriesvak in de supermarkt frites pakt en iemand naast je roept dat je rijst moet kopen omdat het gezonder is." Internationale treinreizen zijn, afhankelijk van de bestemming, comfortabel en soms net zo snel of sneller dan het vliegtuig. Mits je de reis- en wachttijd op, van en naar de luchthaven meetelt. Extra voordeel: geen lange rijen of verkleedpartijen bij de veiligheidscontrole.

Toch legt de trein het nog steeds af. Treinkaartjes zijn relatief duur. Een treinkaartje moet zich net als een vliegticket vooral zelf verkopen, vindt Van der Heijden. "Laat de markt zijn werk doen. Als de trein écht een interessant alternatief is qua prijs en reistijd, verkoopt het zichzelf. Denk aan treinen naar Parijs, Londen of de grote Duitse steden. Maar ga het niet verplicht stellen. Dat is kortzichtigheid ten top."

Er zijn volgens de TUI-topman betere methoden om de trein te promoten. "Dat doe je vooral via de portemonnee. De trein is vaak duurder dan het vliegtuig." Een van de redenen waarom internetreisbureaus nu nog niet massaal treinreizen verkopen, is vooral van praktische aard. "De computersystemen van de spoorwegen zijn nog niet te koppelen aan de internationale boekingssystemen voor vliegtickets die nu worden gebruikt", weet directeur Wim Butte van Vliegwinkel.nl. "De wil is er absoluut. Wij hebben zelfs een paar jaar geleden de naam Treinwinkel.nl vastgelegd. Dat zegt genoeg." Butte noemt het echter 'van de zotte' om ticketverkopers te verplichten ook treinkaartjes aan te bieden. "Dat wil ik als ondernemer zelf bepalen. We zijn gewoon een winkel. Je kunt ons toch moeilijk verplichten ook koekjes te verkopen?"

Adjunct-directeur Steven van Nieuwenhuijzen van D-Reizen wijst de plannen niet af, maar zegt dat afhankelijk te zien van de bedrijven die alle ticketprijzen en vluchtschema's per computer aanleveren. "Hoe meer keuze de consument heeft, hoe beter. Onze reiswinkels adviseren klanten nu al dat er meer mogelijkheden zijn dan alleen het vliegtuig. Op internet bieden we die mogelijkheden ook, alleen is het nu praktisch onmogelijk om de alternatieven naast elkaar te zetten." Opmerkelijk is dat Brussel de spoorwegen niet wil verplichten hun treinkaartjes op internet te vergelijken met vliegtickets.

Bron: Telegraaf
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: "Spoor moet zichzelf verkopen"

Bericht door Karl »

Is dit serieus? Wat een volkomen idioot plan. Zelf reis ik graag per trein, ook naar het buitenland, maar dit slaat echt alles. Volgens mij zijn mensen prima zelf in staat om te kiezen voor een modaliteit en hebben zij zelf ook de kunde om een internationaal ticket te kopen.

Verder ben ik het er wel mee eens dat internationaal tickets kopen wel een stuk eenvoudiger kan. Hopelijk komt dat als de concurrentie op internationale trajecten wordt opengesteld.
Het is een spectrum.
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: "Spoor moet zichzelf verkopen"

Bericht door deadlock »

Mensen weten vaak niet welke alternatieve vervoersmogelijkheden er zijn. Men zit zo vast met 'het vliegtuig' in zijn hoofd. Dit is geen slecht idee. Er wordt daarnaast helemaal niets opgelegd, maar er wordt juist meer mogelijkheid tot kiezen gegeven omdat het opeens een reëel alternatief is.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: "Spoor moet zichzelf verkopen"

Bericht door Karl »

Dan moeten de spoorwegen maar een betere marketingcampagne starten en het ook mogelijk maken simpel tickets te verkopen, waarom kan ik er op de website van NS niet achterkomen wat een ticket Bratislava - Balaton mij gaat kosten? Daarvoor heb ik een betaversie nodig van de Tsjechische spoorwegen en een planner van de Duitse spoorwegen. Dat is toch absurd? Omdat de spoorwegen niet kunnen verkopen en de vliegtuigmaatschappijen wel, krijgt de laatste opgelegd mee te helpen de trein meer in het daglicht te stellen: belachelijk.
deadlock schreef:Er wordt daarnaast helemaal niets opgelegd,
Geert schreef:Het Europees Parlement wil vliegticketverkopers daartoe verplichten .
:?:

Als ik veel te goedkope chocolade wil verkopen, word ik toch ook niet verplicht Tony Chocolonely (of zoiets) er bij te gaan verkopen?
Het is een spectrum.
Doc Zenith
Berichten: 48
Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 12:14
Locatie: Gn

Re: "Spoor moet zichzelf verkopen"

Bericht door Doc Zenith »

Karl schreef:Waarom kan ik er op de website van NS niet achterkomen wat een ticket Bratislava - Balaton mij gaat kosten?
Erg herkenbaar. De prijs van een retour Luxemburg is ook al zo onvindbaar :\

Trouwens, dat van die prijzen valt nog best wel mee. Met 2 personen een weekendje Londen vanaf Eindhoven maakt weinig uit. Een treinkaartje geeft de gehele prijs weer, met vliegen zit je nog met extra kosten van voor & navervoer.
Ruben
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3542
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 20:18
Locatie: Amsterdam

Re: "Spoor moet zichzelf verkopen"

Bericht door Ruben »

Of ik plan een reis over de grens van een willekeurig Nederlands station naar een buitenlands station, om dan de melding te zien "prijsdetails niet beschikbaar". Waar dan wel?
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.
Gebruikersavatar
Cookie
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1671
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 17:06

Re: "Spoor moet zichzelf verkopen"

Bericht door Cookie »

Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: "Spoor moet zichzelf verkopen"

Bericht door Vinny »

^^ Dat is een prijsindicatie. De actuele tarieven hangen af van de actietarieven van EuroNight/CityNightLine :lol:
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: "Spoor moet zichzelf verkopen"

Bericht door Aking »

Jizdenka geeft als ik het goed heb de CIV prijzen... (2e klas, zonder evt. toeslagen)

Dat er vervoerders zijn met actieprijzen wil nog niet zeggen dat de "normale" prijs in jizdenka dan niet klopt
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: "Spoor moet zichzelf verkopen"

Bericht door deadlock »

Karl schreef:Dan moeten de spoorwegen maar een betere marketingcampagne starten en het ook mogelijk maken simpel tickets te verkopen, waarom kan ik er op de website van NS niet achterkomen wat een ticket Bratislava - Balaton mij gaat kosten? Daarvoor heb ik een betaversie nodig van de Tsjechische spoorwegen en een planner van de Duitse spoorwegen. Dat is toch absurd? Omdat de spoorwegen niet kunnen verkopen en de vliegtuigmaatschappijen wel, krijgt de laatste opgelegd mee te helpen de trein meer in het daglicht te stellen: belachelijk.
deadlock schreef:Er wordt daarnaast helemaal niets opgelegd,
Geert schreef:Het Europees Parlement wil vliegticketverkopers daartoe verplichten .
:?:

Als ik veel te goedkope chocolade wil verkopen, word ik toch ook niet verplicht Tony Chocolonely (of zoiets) er bij te gaan verkopen?
Ze leggen de reisorganisatie verplichtingen op. De zoveelste. Boeiend. De consument wordt nergens toe verplicht en dáár gaat het om.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: "Spoor moet zichzelf verkopen"

Bericht door Caspar »

Die site klopt echt helemaal niets van :roll: Ik zat voor 12,70€ van Gdansk naar Scczecin vorige maand in de 2e klas, zonder enige korting, aan het loket gekocht. (geen actietarief) Op die site melden ze een tarief van 24 euro :? Voor 17,90€ zat ik eerste klas :roll:
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: "Spoor moet zichzelf verkopen"

Bericht door Karl »

Die site gaat er vanuit dat je het kaartje in Tsjechië koopt met CIV-tarief, dan betaal je dus eigenlijk 'teveel'.
Het is een spectrum.
Frank
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1509
Lid geworden op: za 31 mei 2008, 12:44

Re: "Spoor moet zichzelf verkopen"

Bericht door Frank »

Ze leggen de reisorganisatie verplichtingen op. De zoveelste. Boeiend.
Ja, dat is boeiend. Het is onnodige regelgeving, waar mensen aan hebben gewerkt die er nog geld voor krijgen ook :roll: .
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: "Spoor moet zichzelf verkopen"

Bericht door Geert »

deadlock schreef:Ze leggen de reisorganisatie verplichtingen op. De zoveelste. Boeiend. De consument wordt nergens toe verplicht en dáár gaat het om.
Natuurlijk is dat wel boeiend. Het is alsof de slager moet laten zien hoe duur de vis is van de viswinkel verderop in de straat, dat is net zo raar als dit.
De spoorwegbedrijven zouden gewoon zelf hun product - als dat echt beter is - goed moeten kunnen verkopen. Dat ze dat niet doen en daardoor veel reizigers voor het vliegtuig kiezen in plaats van voor de trein is hun eigen schuld, dan hadden ze maar moeten werken aan een beter verkoopsysteem.

Overigens is een tijd terug een initiatief opgezet om daar verbetering in te brengen; Railteam. Ik verwacht dat een dergelijk iets veel meer succes heeft, zeker op de lange termijn.
M57
Berichten: 1157
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:25

Re: "Spoor moet zichzelf verkopen"

Bericht door M57 »

Over Geerts opmerking over Railteam: Hoe gaat een multinationale organisatie die ver van de specifieke producten staat dat doen dan?
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: "Spoor moet zichzelf verkopen"

Bericht door Caspar »

Het enige wat ik van Railteam merk is dat in de deelnemende landen alle omroepberichten in de betreffende talen gebeuren als waar de treinen doorheen rijden. Dus in Duitsland op ICE international (naar NL) ook in het Nederlands en bv de Thalys omroepen op Paris gare du nord ook in het Nederlands. Misschien dat er meer actie wordt ondernomen bij een gemiste aansluiting tussen 2 HSL treinen, om de reiziger een alternatief te bieden indien er plaats is op een volgende rit, of met omleiding etc.
Jurjen
Berichten: 1302
Lid geworden op: di 08 apr 2008, 21:38

Re: "Spoor moet zichzelf verkopen"

Bericht door Jurjen »

Caspar schreef:Die site klopt echt helemaal niets van :roll: Ik zat voor 12,70€ van Gdansk naar Scczecin vorige maand in de 2e klas, zonder enige korting, aan het loket gekocht. (geen actietarief) Op die site melden ze een tarief van 24 euro :? Voor 17,90€ zat ik eerste klas :roll:
Karl gaf het al aan, maar jij betaalde dus het binnenlandse PKP-tarief. Dat ligt lager dan het internationale CIV-tarief. Zou me niks verbazen als dat binnen Nederland ook zo is, zeker op langere trajecten waarbij je op een gegeven moment aan een binnenlands tariefplafond zit.
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: "Spoor moet zichzelf verkopen"

Bericht door deadlock »

Geert schreef:
deadlock schreef:Ze leggen de reisorganisatie verplichtingen op. De zoveelste. Boeiend. De consument wordt nergens toe verplicht en dáár gaat het om.
Natuurlijk is dat wel boeiend. Het is alsof de slager moet laten zien hoe duur de vis is van de viswinkel verderop in de straat, dat is net zo raar als dit.
Wat een domme vergelijking.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: "Spoor moet zichzelf verkopen"

Bericht door Geert »

Kom dan maar met een betere :P Wat mijn punt is: waarom moeten luchtvaartmaatschappijen laten zien hoe duur treintickets zijn en zo zichzelf - onder dwang van de EU - in de vingers snijden?

Als een product goed is verkoopt het zichzelf wel, dat zie je vrijwel altijd. Kennelijk vindt de reiziger het product "buitenlandse treinreis" nog niet goed genoeg, en ik geef ze geen ongelijk als je bijvoorbeeld ziet hoe veel moeite je moet doen om een kaartje te kopen of om informatie te vinden over reizen in het buitenland. Om nog maar te zwijgen over de vage tariefbepalingen voor grenspunten...
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: "Spoor moet zichzelf verkopen"

Bericht door Vinny »

Begin eerst nou maar eens met het terugbrengen van essentiele 'luxe' zoals warme maaltijden in grensoverschrijdende (maar het liefst ook in meer) treinen en het aanbieden van internetvoorzieningen...
Dan praten we wel weer verder :wink:
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: "Spoor moet zichzelf verkopen"

Bericht door Wubbo »

In vliegtuigen heb je volgens mij ook geen echte warme maaltijden (hoogstens van dat vliegtuigvoer).
playertwo
Berichten: 1179
Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 20:01

Re: "Spoor moet zichzelf verkopen"

Bericht door playertwo »

En juist daarmee kan de trein zich onderscheiden van het vliegtuig.
waldo79
Berichten: 7602
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: "Spoor moet zichzelf verkopen"

Bericht door waldo79 »

^^Ik moest het op een duur betaalde vlucht (>300 euro retour naar Schotland) doen met wat zoute crackers. Ach voor 1,5 uur is dat ook wel uit te houden. Een ritje Amsterdam-Eindhoven kost net zoveel tijd...
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 42 gasten