Concessie Zuid-Holland Noord (2012-2022)

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Broodtrommel
Berichten: 18
Lid geworden op: za 05 nov 2011, 21:08
Locatie: Schoonhoven
Contacteer:

Re: Concessie Zuid-Holland Noord

Bericht door Broodtrommel »

Ik kom zelf uit Schoonhoven en ben inderdaad wel benieuwd wat er gaat gebeuren. Ik zit op school in Rotterdam en op mijn "bijbaan" in Utrecht.

Ik denk zelf dat het aardig makkelijk aan te passen is. Dat je de 195 (de lijnen die doorgaan tot Capelsebrug v.v) te laten rijden voor Arriva (onder de concessie DAV en ZHN) en de lijn 295 (tussen Schoonhoven en Utrecht JBP) te laten rijden door Connexxion.

Maar dat brengt soms ook weer wat moeilijkheden met zich mee, omdat de 295 soms doorrijd tot Capelsebrug. Maar ik zie het wel, van mij mogen ze hem ook opsplitsen met een gegarandeerde overstap en dan de 195 (of hoe hij dan ook wordt genoemd) door Schoonhoven rijd, zodat ik minder hoef te fietsen! ;-)
Machinist in opleiding

Tevens doordeweeks dagelijks tussen Schoonhoven en Rotterdam Centrum of Zuid.
willy84
Berichten: 815
Lid geworden op: di 24 nov 2009, 12:16

Re: Concessie Zuid-Holland Noord

Bericht door willy84 »

Dit is wel wéér een slag voor Connexxion. Ze gaan erg rap naar beneden! Ik vraag me af of we daar op de lange termijn blij mee moeten zijn.
immer kwaliteits posts
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8602
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Concessie Zuid-Holland Noord

Bericht door Milco »

Misschien dat CXX nog de concessie IJsselmond wint? Ik hoop het.
Trouwens, ik ben wel nieuwsgierig wat voor materieel Arriva in deze concessie gaat inzetten. Milieuvriendelijke Amba's?
En de paars/witte VanHools blijven, dan gaan de 4883-4886 (de vier groene) er wel dus uit?
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 27-03-2024

Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
RoelZ1
Berichten: 473
Lid geworden op: za 18 jun 2011, 15:58

Re: Concessie Zuid-Holland Noord

Bericht door RoelZ1 »

Ze hebben natuurlijk al een flink gebied nu Veolia en Connexxion is samengegaan.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13115
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Concessie Zuid-Holland Noord

Bericht door Z2N »

Milco1995 schreef: En de paars/witte VanHools blijven, dan gaan de 4883-4886 (de vier groene) er wel dus uit?
De vier groene zijn prototypes, en sowiezo een stuk minder betrouwbaar. Ik heb wel eens in een gestrande prototype-bus gezeten, en zo vaak reis ik niet met de stadsbus..
Milco1995 schreef: Trouwens, ik ben wel nieuwsgierig wat voor materieel Arriva in deze concessie gaat inzetten. Milieuvriendelijke Amba's?
Zullen waarschijnlijk wel Citea's worden, Amba's worden niet meer gemaakt.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Chauf21
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3161
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 22:27

Re: Concessie Zuid-Holland Noord

Bericht door Chauf21 »

De groene hybrides gaan in principe ook over. Qua nieuw materieel ligt alles nog open. Ik ken immers geen enkele busboer die heden ten dage milieuonvriendelijke bussen verkoopt. Alles wordt op een of andere manier wel naar milieuvriendelijk gepraat, dus dat is afwachten :)
Ook qua dienstregeling kan er nog vanalles veranderen. De provincie legt immers niet exact vast welke lijnen en routes er gereden moeten worden. De vervoerder in Zuid-Holland wordt grotendeels vrij gelaten om daar zelf een invulling aan te geven.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Concessie Zuid-Holland Noord

Bericht door Daniel »

Persberichtje van Arriva:
Arriva wint concessie Zuid-Holland Noord
Vandaag, 18 april, heeft de provincie Zuid-Holland de concessie Zuid-Holland Noord gegund aan Arriva

Wij gaan het busvervoer in de regio vanaf medio december dit jaar verzorgen. De concessie heeft een looptijd van 8 jaar en een optie tot verlenging van 2 jaar. Er is door ons hard gewerkt om een mooi en concurrerend aanbod neer te leggen, en met resultaat!

“We zijn ontzettend blij en verheugd om het vervoer in de Duin- en Bollenstreek, Leiden, de Rijnstreek en Midden-Holland te mogen verzorgen”, aldus Anne Hettinga, algemeen directeur van Arriva Nederland. “We kunnen de reizigers in Zuid-Holland een optimale dienstverlening bieden omdat we dit perfect kunnen uitvoeren in combinatie met de regio’s in Zuid-Holland waar Arriva al rijdt. Ik ben ervan overtuigd dat we de komende jaren aanzienlijk meer reizigers gaan trekken. Voor deze concessie zullen we met circa 230 milieuvriendelijke nieuwe bussen gaan rijden”.

In de regio Drechtsteden, Alblasserwaard, Vijfheerenlanden en Hoeksche Waard/Goeree-Overflakkee rijdt Arriva al met 270 bussen. Daarmee rijdt Arriva straks met ruim 500 bussen, 10 treinen en 10 fast ferries in het gebied en wordt de provincie Zuid-Holland Arriva’s grootste opdrachtgever in Nederland.

Belangrijke speerpunten in onze aanbieding zijn een volledig, multimodaal en geïntegreerd openbaar vervoernetwerk met alle regio’s in Zuid-Holland. Daarnaast heeft Arriva in haar bieding opgenomen:

nieuwe milieuvriendelijke bussen
wifi in alle bussen
verbeterde dienstregeling
regionale verkeersleiding
Arriva Stores in Gouda, Alphen aan de Rijn en Leiden
Opvallendst vindt ik hierin de volgende zin: "Belangrijke speerpunten in onze aanbieding zijn een volledig, multimodaal en geïntegreerd openbaar vervoernetwerk met alle regio’s in Zuid-Holland."
Lijkt me bijzonder knap gezien ik me zogauw geenenkel punt in Zuid-Holland kan bedenken waar zowel lijnen uit DAV/HWGO als uit ZHN komen. En of ze elkaar in Utrecht treffen hangt af van hoe men met de grensoverschrijdende lijnen omgaat, maar las zowiezo al dat de 180 volledig bij Utrecht zou blijven.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Tristan
Berichten: 589
Lid geworden op: ma 01 aug 2011, 19:03

Re: Concessie Zuid-Holland Noord

Bericht door Tristan »

Bee schreef:Er is nog niet besloten dat er geknipt gaat worden, het is dus nog even afwachten hoe en wat er gaat gebeuren.
Ik heb van een CXX-buschauffeur vernomen dat de lijn gesplitst gaat worden en dat CXX daar zelf intern eigenlijk ook al jaren mee bezig was, maar dat het nooit tot een definitief besluit is gekomen. Nu de concessie door Arriva is gewonnen is er dus een 'gedwongen' besluit genomen om lijn 195 te splitsen.
De ov-chipkaart: it's one SMALL CARD for man, one GIANT FAIL for mankind

Bekijk hier een lijst van maar liefst 50 #ovchipkaart #fails. Een product met zoveel #fails vraagt erom om AFGESCHAFT te worden!
Chauf21
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3161
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 22:27

Re: Concessie Zuid-Holland Noord

Bericht door Chauf21 »

Daniel schreef:Opvallendst vindt ik hierin de volgende zin: "Belangrijke speerpunten in onze aanbieding zijn een volledig, multimodaal en geïntegreerd openbaar vervoernetwerk met alle regio’s in Zuid-Holland."
Lijkt me bijzonder knap gezien ik me zogauw geenenkel punt in Zuid-Holland kan bedenken waar zowel lijnen uit DAV/HWGO als uit ZHN komen.
De concessiegebieden grenzen aan elkaar langs de Lek. Bovendien heb je de Waterbus nog, dus in de Krimpenerwaard kan het allemaal goed op elkaar gaan aansluiten. Daarnaast kan je onder 'integraal' ook één tarief/kaartje voor de gehele regio verstaan. Als je dan in bijvoorbeeld zowel Leiden, Gouda als op de Merwede-Lingelijn met hetzelfde kaartje/chipkaartproduct kan reizen is dat weldegelijk een flinke winst.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Concessie Zuid-Holland Noord

Bericht door Suus »

Tristan schreef:
Bee schreef:Er is nog niet besloten dat er geknipt gaat worden, het is dus nog even afwachten hoe en wat er gaat gebeuren.
Ik heb van een CXX-buschauffeur vernomen dat de lijn gesplitst gaat worden en dat CXX daar zelf intern eigenlijk ook al jaren mee bezig was, maar dat het nooit tot een definitief besluit is gekomen. Nu de concessie door Arriva is gewonnen is er dus een 'gedwongen' besluit genomen om lijn 195 te splitsen.
Tip van de week: Neem uitspraken van buschauffeurs niet zomaar voor waar aan, ze willen nog wel eens roddels vertellen die niet op feiten zijn bewust, daar heb ik er al genoeg van gehoord :X
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Concessie Zuid-Holland Noord

Bericht door Daniel »

Chauf21 schreef:De concessiegebieden grenzen aan elkaar langs de Lek.
Mja, alleen ontbreekt het aan verbindingen over de Lek heen (pas bij Vianen is die er, of een aansluiting middels het Schoonhovense veer relevant is is de vraag). De 195 en 90 rijden bv. nagenoeg het hele traject parallel aan weerszijden van de Lek.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Concessie Zuid-Holland Noord

Bericht door Daniel »

Even het PvE opgeduikeld via Google: concessie Zuid-Holland Noord gaat zo te zien niet op Utrecht rijden, lijnen richting de Provincie Utrecht worden namelijk allen als te gedogen lijnen met Utrecht als concessieverlener aangegeven. Daarentegen zo te zien ook weer geen knip voor de 195/295 in Schoonhoven.
Lijn Te gedogen grensoverschrijdende verbinding Concessieverlener
505
Van gemeentegrens Lopik naar Schoonhoven, Stationsplein
Provincie Utrecht
106
Van gemeentegrens Lopik via Haastrecht naar Gouda NS
Provincie Utrecht
180/ 280
Van gemeentegrens Oudewater via Haastrecht naar Gouda NS
Provincie Utrecht
195/ 295
Gemeentegrens Lopik via Schoonhoven naar Bergambacht
Provincie Utrecht
647
Van gemeentegrens Uithoorn naar Gouda (Scholierenlijn)
Provincie Utrecht
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Concessie Zuid-Holland Noord

Bericht door Suus »

Maarja, Bergambacht is nog altijd geen Rotterdam natuurlijk :idea:
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Delftse Chauff
Berichten: 137
Lid geworden op: wo 17 nov 2010, 02:00

Re: Concessie Zuid-Holland Noord

Bericht door Delftse Chauff »

Tristan schreef:
Bee schreef:Er is nog niet besloten dat er geknipt gaat worden, het is dus nog even afwachten hoe en wat er gaat gebeuren.
Ik heb van een CXX-buschauffeur vernomen dat de lijn gesplitst gaat worden en dat CXX daar zelf intern eigenlijk ook al jaren mee bezig was, maar dat het nooit tot een definitief besluit is gekomen. Nu de concessie door Arriva is gewonnen is er dus een 'gedwongen' besluit genomen om lijn 195 te splitsen.
Tot 10??? jaar geleden reed de 195 van Rotterdam tot aan het veer naar Gelkenes in Schoonhoven. Tussen het Stationsplein in Schoonhoven en Utrecht reed lijn 104(route 195), in de spits aangevuld met lijn 103 buiten Benschop om(route 295).
midnet
Berichten: 671
Lid geworden op: di 07 jul 2009, 12:38

Re: Concessie Zuid-Holland Noord

Bericht door midnet »

Daniel schreef:
Chauf21 schreef:De concessiegebieden grenzen aan elkaar langs de Lek.
Mja, alleen ontbreekt het aan verbindingen over de Lek heen (pas bij Vianen is die er, of een aansluiting middels het Schoonhovense veer relevant is is de vraag). De 195 en 90 rijden bv. nagenoeg het hele traject parallel aan weerszijden van de Lek.
Ooit-toen al die lijnen van de Twee proviencien waren-nou ja, bijna alle:
reed langsheen de hele zuiddijk de bus van Utrecht CS tot Rotterdam CS, als Reederij op de lek. Toen kwam er een metro in R'dam en werd tot Zuidplein teruggetrokken.
Moest je altijd in Schoonhoven overstappen: Naar Rotterdam reed een snelbus-nu 195/295-al kon dat pas toen die weg is opengesteld en een stopbus over de Lekdijk, via Lekkerkerk.
Van S'Hoven naar Utrecht reed de VAVO (ook wel VIVAVO: Van Iperen en Verhoefs' Autobus vervoer Onderneming, later door de Greyhound overgenomen!), meest als nu het buurtbusje-via de dorpen Lopik etc, later meer en meer als 195 via snelweg. Ijsselstein was een apart klein dorp en had nog lang geen tram. Wat nu Nieuwegein is was Jutphaas-wat lintbebouwing langs het kanaal.
Doorgaande ritten via S'hoven zijn pas vrij laat gekomen en vooral uit besparingsoogpunt. De overstap in S'hoven is nooit erg populair geweest.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21271
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Concessie Zuid-Holland Noord

Bericht door Meltrain »

Andere concessieoverschrijdende lijnen zijn de lijnen 50 en 51, die ook deels bij Haarlem-IJmond horen.
Ik ben benieuwd wat daarmee gaat gebeuren.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: Concessie Zuid-Holland Noord

Bericht door Karl »

Toen ik nog veel in de Krimpenerwaard was vond ik het wel een verademing dat de 195 (en later ook 295?) niet meer in Schoonhoven was geknipt. Ik vind het ronduit schandalig en onverkoopbaar aan de reiziger dat je straks moet overstappen van een bus op een, jawel, bus. :')

Wonderbaarlijk genoeg ben ik nu vaak in de Bollenstreek en als de 50 en 51 nu eens langs het station in Hillegom gaan, dan hebben reizigers naar Haarlem van een knip geen nadeel meer, maar onderweg doen die bussen schijnbaar ook nogal wat onderwijsinstellingen aan. Weet iemand eigenlijk hoe het zit met bijvoorbeeld lijn 164 (Haarlemmermeer - Sassenheim - Oegstgeest) of 52 (Haarlemmermeer - Lisse)?
Het is een spectrum.
zone5324bericht...
Berichten: 883
Lid geworden op: do 19 jan 2012, 21:57

Re: Concessie Zuid-Holland Noord

Bericht door zone5324bericht... »

Chauf21 schreef:
Daniel schreef:Opvallendst vindt ik hierin de volgende zin: "Belangrijke speerpunten in onze aanbieding zijn een volledig, multimodaal en geïntegreerd openbaar vervoernetwerk met alle regio’s in Zuid-Holland."
Lijkt me bijzonder knap gezien ik me zogauw geenenkel punt in Zuid-Holland kan bedenken waar zowel lijnen uit DAV/HWGO als uit ZHN komen.
De concessiegebieden grenzen aan elkaar langs de Lek. Bovendien heb je de Waterbus nog, dus in de Krimpenerwaard kan het allemaal goed op elkaar gaan aansluiten. Daarnaast kan je onder 'integraal' ook één tarief/kaartje voor de gehele regio verstaan. Als je dan in bijvoorbeeld zowel Leiden, Gouda als op de Merwede-Lingelijn met hetzelfde kaartje/chipkaartproduct kan reizen is dat weldegelijk een flinke winst.

dan moeten ze dus binnen een jaar al met een heel nieuw tariefsysteem komen, want nu al zijn de wagenverkoopkaartjs van DAV en HWGO niet geldig buiten het eigen concessiegebied en de altijd vrij reizen abonnementen die er zo meteen gaan komen, kennen ook een gebiedsgebonden versie.

Ook is die tariefintegratie helemaal niet nodig, want zoals al door anderen aangegeven, beide gebieden (zuid en noord) sluiten niet op elkaar aan.
zone5324bericht...
Berichten: 883
Lid geworden op: do 19 jan 2012, 21:57

Re: Concessie Zuid-Holland Noord

Bericht door zone5324bericht... »

Karl schreef:Toen ik nog veel in de Krimpenerwaard was vond ik het wel een verademing dat de 195 (en later ook 295?) niet meer in Schoonhoven was geknipt. Ik vind het ronduit schandalig en onverkoopbaar aan de reiziger dat je straks moet overstappen van een bus op een, jawel, bus. :')

Wonderbaarlijk genoeg ben ik nu vaak in de Bollenstreek en als de 50 en 51 nu eens langs het station in Hillegom gaan, dan hebben reizigers naar Haarlem van een knip geen nadeel meer, maar onderweg doen die bussen schijnbaar ook nogal wat onderwijsinstellingen aan. Weet iemand eigenlijk hoe het zit met bijvoorbeeld lijn 164 (Haarlemmermeer - Sassenheim - Oegstgeest) of 52 (Haarlemmermeer - Lisse)?
Arriva kennende, zullen ze voor scholen wel een 600-lijnennet opzetten, zodat die lijnen en alleen rijden als het nodig is en mogelijk uitbesteed worden (kijk maar naar HWGO waar TCR alle scholierenlijnen (en o.a. ook het nachtnet) rijdt).
zone5324bericht...
Berichten: 883
Lid geworden op: do 19 jan 2012, 21:57

Re: Concessie Zuid-Holland Noord

Bericht door zone5324bericht... »

Daniel schreef:Even het PvE opgeduikeld via Google: concessie Zuid-Holland Noord gaat zo te zien niet op Utrecht rijden, lijnen richting de Provincie Utrecht worden namelijk allen als te gedogen lijnen met Utrecht als concessieverlener aangegeven. Daarentegen zo te zien ook weer geen knip voor de 195/295 in Schoonhoven.
Lijn Te gedogen grensoverschrijdende verbinding Concessieverlener
505
Van gemeentegrens Lopik naar Schoonhoven, Stationsplein
Provincie Utrecht
106
Van gemeentegrens Lopik via Haastrecht naar Gouda NS
Provincie Utrecht
180/ 280
Van gemeentegrens Oudewater via Haastrecht naar Gouda NS
Provincie Utrecht
195/ 295
Gemeentegrens Lopik via Schoonhoven naar Bergambacht
Provincie Utrecht
647
Van gemeentegrens Uithoorn naar Gouda (Scholierenlijn)
Provincie Utrecht
dan kan die 195 dus tot Bergambacht gewoon bij Cxx blijven, omdat Arriva die lijn moet gedogen :-)
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Concessie Zuid-Holland Noord

Bericht door Suus »

Lijn 164 hoort bij Amstelland.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Etienne
Donateur
Berichten: 7909
Lid geworden op: vr 26 dec 2008, 14:01
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Concessie Zuid-Holland Noord

Bericht door Etienne »

Lijn 50/51 worden volgens mij vanuit Leiden en Lisse gereden. MAN's heb ik nog nooit gezien op beide lijnen, grote kans dus dat deze lijn geheel naar Arriva gaan.
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: Concessie Zuid-Holland Noord

Bericht door Karl »

Over lijn 195 van de Stadsregio Rotterdam:
195 Gemeentegrens Nederlek via Krimpen a/d IJssel, autobusstation naar Rotterdam, metro Capelsebrug Stadsregio Rotterdam

Bron: http://www.40jaarrover.nl/gouda/images/ ... cessie.pdf

Ik weet wel dat dit een oude is, maar zou het daarom niet zo kunnen zijn dat je vanuit Utrecht wordt gedoogd tot aan Bergambacht en daarna SRR inrijdt?
Het is een spectrum.
Chauf21
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3161
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 22:27

Re: Concessie Zuid-Holland Noord

Bericht door Chauf21 »

Ik weet niet naar welk PvE Daniel refereert, maar formeel ligt de concessiegrens bij het Lopikerplein in Schoonhoven. Er mag eventueel nog wel wat geschoven worden binnen Schoonhoven zelf, maar het stuk tussen Schoonhoven en Krimpen hoort sowieso bij de concessie Zuid-Holland Noord. De situatie dat de volledige huidige 195 te gedogen zou kunnen zijn, gaat dus niet op.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Concessie Zuid-Holland Noord

Bericht door Daniel »

De tabel komt uit het concept PvE van concessie ZHN wat ik via Google vond... De link naar de definitieve vond ik daar ook maar leverde een 404 Not found op :wink:
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 34 gasten