Klopt. Sterker nog, je bent zelfs
verplicht om alle onvolkomenheden onmiddellijk te melden. In de laatste NvI's zie je diverse vragen die allemaal betrekking hebben op het minimumaantal DRU's. In dit geval zou ook niemand er belang bij hebben om dingen achter te houden, tenzij je de aanbesteding wil laten mislukken natuurlijk.
In dit geval is vergelijken met de huidige dienstregeling sowieso niet zo eenduidig als anders. Door de komst van Hanzelijn en de vertramming van Zwolle-Kampen gaat er sowieso veel veranderen en er worden diverse buslijnen opgeknipt of anders aan elkaar gekoppeld. Bijvoorbeeld de huidige lijn 147 (Harderwijk-Emmeloord) die in 2 á 3 delen wordt geknipt. Ook zullen vervoersstromen vanaf december wellicht gaan veranderen. Of de concessieverlener dat voldoende onderkent weet ik niet. Bij zulke ingrijpende wijzigingen zou ik het liefste gewoon volledig met een blanco vel beginnen en helemaal vanaf de basis te beginnen van welke plaatsen je met buslijnen wil verbinden en onder welke specificaties. Maar ja, dat zou de aanbestedingen minder goed vergelijkbaar maken. Anderzijds heb je dan wel echt iets te kiezen.
Hier was het de concessieverlener die méér vroeg dan hij bedoelde, maar andersom kan ook: een concessieverlener die onbedoeld iets niet expliciet verplicht stelt terwijl dat wel zijn bedoeling is. Dat zijn interessante situaties, want dan kunnen inschrijvers er belang bij hebben dat het niet ontdekt wordt. Maar soms kan het voor de vervoerder juist een strategie zijn om te voorkomen dat een andere vervoerder via zo'n gat in het bestek de aanbesteding wint.