Arnhem en Nijmegen: Alledaagse gebeurtenissen

Alles over het Openbaar Vervoer in Overijssel en Gelderland en oostelijk Flevoland.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21269
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG #6

Bericht door Meltrain »

Wel een goed plan. :pos:
Dan zijn de wijzigingen wel gelijk goed en op tijd bekend bij de (potentiële) reizigers. :)
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Frank
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1509
Lid geworden op: za 31 mei 2008, 12:44

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG #6

Bericht door Frank »

Nou ja, niet als je het zo goed op de site verbergt als de gemeente Nijmegen.

Ik zit sterk te overwegen om te gaan.
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6230
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG #6

Bericht door fogeltje »

Oh het is een donderdag, dan zit ik vaak vanaf 20:00 in Tolhuis, dus van te voren zou ik prima even in de Meijhorst binnen kunnen wippen.
"Een touringcar is geen bus"
Trolley0144
Berichten: 64
Lid geworden op: za 21 apr 2012, 19:14

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG #6

Bericht door Trolley0144 »

Hallo busvrienden

Weet iemand wanneer de aflevering begint van de CNG aardgasbussen voor Arnhem en welke fabrikant gaat de trolleybussen leveren.
En wat worden de wagenparknummers van de nieuwe CNG aardgasbussen en nieuwe trolleybussen.
En nog wat volgens mij is de breng 5201 opgelegd want ik heb hem al een aantal weken niet gezien.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG #6

Bericht door Daniel »

De aflevering van de aardgasbussen is al begonnen. Of tenminste, er zijn er al klaar want daar heb ik een foto van gezien (volgens mij zelfs op een eerdere pagina in dit topic)
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
koekje
Berichten: 481
Lid geworden op: za 28 mei 2011, 22:33

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG #6

Bericht door koekje »

1e aardgaswagen is idd afgeleverd. Wagenparknummer is nog onbekend. Over de nieuwe trolleybussen is nog niks bekend. De 5201 is niet opgelegd, staat defect.
Trolley0144
Berichten: 64
Lid geworden op: za 21 apr 2012, 19:14

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG #6

Bericht door Trolley0144 »

ik neem aan dat de eerste aardgasbus bij de remise in Arnhem staat.
gkw1969
Berichten: 1734
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:40
Locatie: Deventer

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG #6

Bericht door gkw1969 »

Er zijn aardgasbussen besteld van MAN. Dezelfde als in Eindhoven rijden.
Er is er 1 op proef gekomen voor instructie en eventuele aanpassingen.
Ik verwacht niet dat de eerste in Arnhem staat, de combinatie stroom en gas is een behoorlijk explosieve. Niet zozeer van de bus, maar wel van het vulstation.

Nummers weet ik nog niet.
When you're tired of London, you're tired of life
Lange_Dre
Berichten: 528
Lid geworden op: zo 28 feb 2010, 14:44
Locatie: Groningen-Den Haag

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG #6

Bericht door Lange_Dre »

Het is niet de zelfde bus als in Eindhoven.. Het is eerder een zelfde soort bus als de HTM nu heeft.
En dan metname de bussen uit de serie 1091 - 1135. Deze hebben een zwardere motor als die van Eindhoven, de Veolia streek wagens in Haaglanden en als MAN wagens bij de HTM 1001- 1090 ;)

Waar de wagen staat weet ik niet maar ik gok toch op Arnhem en anders bij connexxion Nieuwegein.

Het lijken mij mooie bussen te worden, vooral die sterkere motor is een aanrader, zelf hier in Den Haag aantal keer mee gereden (alspassagier dan wel) maar ze rijden lekkerder als de bussen uit de 1ste 2 leveringen en al helemaal als die van Veolia Haaglanden.. :wink:
Trolley0144
Berichten: 64
Lid geworden op: za 21 apr 2012, 19:14

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG #6

Bericht door Trolley0144 »

De eerste nieuwe aardgasbus van MAN staat niet bij de remise in Arnhem.
Weet iemand toevallig wel waar hij wel staat.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG #6

Bericht door Daniel »

Best een aardige kans dat ´ie nog bij MAN in Vianen staat, da´s de Nederlandse importeur waarbij de bussen eerst binnenkomen alvorens ze aan de vervoerder uitgeleverd worden.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6230
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG #6

Bericht door fogeltje »

Nog meer schijtkaart problemen voor reizigers op lijn 99.

De bussen van Arriva berekenen 40% Dalurenkorting Noord-Brabant over de gehele lijn indien met reist met dit product. Overeenkomstig zouden de bussen van OAD 20% Dalurenkorting Oost over de gehele lijn moeten berekenen als men met dit product reist.

Je voelt de bui natuurlijk al hangen met "zouden", want dat doen ze dus NIET. Dit was me in januari al opgevallen toen ik toevallig een keer een OAD/Breng bus had. Ik deed dit toen af 'zal wel een foutje zijn omdat er net nieuwe tarieven zijn'. Verder mijdt die bussen als de pest, ik probeer Arriva bussen (of touringcarren) te krijgen. Zaterdag moest ik noodgedwongen weer eens een Brenger hebben...en wederom GEEN korting. Ik stapte in Dukenburg over op lijn 2 en daar werd de korting wel berekent. Het ligt dus niet aan de kaart en het product wordt ook aangesproken (net zoals het in heel Nederland aangesproken wordt maar alleen de korting berekent in Gelderland).

Ik heb maar meteen een restitutieverzoek de deur uitgedaan en een separate klacht hierover met het verzoek dit te fixen. En aangezien ik slechte ervaringen heb met Connexxion als het gaat om zaken omtrent de OVC aan te pakken ook maar gelijk een mailtje naar het ROCOV. Daar heb ik meteen antwoord op gehad. Ze hebben al meer van dit soort zaken gesignaleerd en een werkgroep zit er al op. Mijn observatie wordt meegenomen en ze willen dit soort zaken gebundeld aan de Stadsregio voorleggen.

Ik vraag me af hoeveel mensen dagelijks reizen in de veronderstelling korting te krijgen (je ziet immers DO op het scherm) en gewoon de volle mep betalen. Dat kunnen die lui in de Connexxiontop mooi in hun eigen zak steken, ik betwijfel dat deze "extra inkomsten" op een of andere manier de reiziger ten goede komt.
Laatst gewijzigd door fogeltje op di 24 apr 2012, 21:08, 1 keer totaal gewijzigd.
"Een touringcar is geen bus"
Trolley0144
Berichten: 64
Lid geworden op: za 21 apr 2012, 19:14

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG #6

Bericht door Trolley0144 »

Duurt het lang voor de CNG aardgasbussen vrij worden gegeven aan de vervoerders die de bussen besteld hebben.
Freek
Berichten: 2454
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 14:40

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG #6

Bericht door Freek »

ligt aan de leverafspraken lijkt me. beheer niet dat breng de bussen pas in december nodig heeft.
Trolley0144
Berichten: 64
Lid geworden op: za 21 apr 2012, 19:14

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG #6

Bericht door Trolley0144 »

Lijkt mij toch zonde om de CNG aardgasbussen een half jaar ergens neer te zetten zonder dat ze gebruikt worden zou toch logisch zijn om nu al de chauffeurs eraan te laten wennen.
Freek
Berichten: 2454
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 14:40

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG #6

Bericht door Freek »

je weet niet hoeveel er al geproduceerd zijn.wellicht is er pas en af en wordt de rest eind november pad klaar. het is ook kapitaal vernietiging bussen te vroeg aan te schaffen.
Trolley0144
Berichten: 64
Lid geworden op: za 21 apr 2012, 19:14

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG #6

Bericht door Trolley0144 »

Volgens moeten er minimaal al 2 klaar zijn want ik heb al foto's van de MAN CNG aardgasbussen gezien hier op deze site.
1 stond in een hal zonder opschriften maar wel in Arnhem blauw en 1 stond buiten voor een hal met opschriften van breng en in Arnhem blauw.
Wanneer worden die 2 afgeleverd weet iemand dat.
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6230
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG #6

Bericht door fogeltje »

Frank schreef:Edit: Ik vond op de site van de gemeente Nijmegen ook dit:

http://www2.nijmegen.nl/nieuws/nieuwsbr ... /1_1301540

Toevallig iemand die hierheen gaat of er meer informatie over heeft?
Gaan hier nog mensen heen? Ik ben vandaag toch niet in Nijmegen omdat ik thuis wat zit te werken. Maar als er iemand gaat dan lees ik graag hun bevindingen.
"Een touringcar is geen bus"
Frank
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1509
Lid geworden op: za 31 mei 2008, 12:44

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG #6

Bericht door Frank »

Vandaag ook nog wat artikeltjes in de Gelderlander. Omdat alles toch al in het topic vermeld staat alleen de linkjes:

http://www.gelderlander.nl/voorpagina/n ... -Noord.ece

http://www.gelderlander.nl/voorpagina/n ... sroute.ece
Frank
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1509
Lid geworden op: za 31 mei 2008, 12:44

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG #6

Bericht door Frank »

Ik ben vanavond naar de eerste van beide bijeenkomsten geweest en wat lijnennet betreft komt alles overeen met wat Freek al zei. Ze hadden helaas geen documenten liggen met overzichten oid, ook al was daar nog wel wat vraag naar. De nieuwe lijnennetkaart werd al wel op scherm getoond maar ook alleen maar alleen maar het stuk van de wijk (dus niks van Nijmegen Noord oid). Ik schrijf alles wat verteld werd nog een keer op maar met kleine aanvullingen erbij.

Lijn 2: Weezenhof - Plein 1944 verdwijnt. Lijn 2 begint te Lindenholt Noord, maakt de lus door Lindenholt West heen naar Brabantse Poort over de Graafseweg naar CS, Burchtstraat naar Lent (Oosterhout werd er niet specifiek bijgenoemd). Frequentie viermaal per uur, 's avonds tweemaal.
Lijn 3-4: Sint Maartenkliniek - Wijchen verdwijnt. Lijn 4 wordt CS - Hazenkamp - Aldenhof, de hele week door tweemaal per uur. Ik vraag me af of lijn 1 's avonds nog wel blijft rijden (anders krijg je driemaal per uur bediening 's avonds en op zondag oid), maar niet nagevraagd.
Lijn 6: Brabanse Poort - Neerbosch Oost: blijft hetzelfde.
Lijn 7: Brabantse Poort - Brakkenstein: verdwijnt. Lijn 7 rijdt tweemaal per uur (de hele week door) tussen CS - Lindenholt Oost - Brabantse Poort - Bijsterhuizen - Station Wijchen - Centrum. Tussen Brabantse Poort en Wijchen wordt alleen maandag tot en met vrijdag overdag gereden.
Lijn 9: CS - Grave: rijdt niet meer via Aldenhof.
Lijn 11: CS - Beuningen: rijdt niet meer via Lindenholt Oost. Gaat via Goffert station rijden, daarna stukje Graafseweg.
Lijn 13: Sint Maartenskliniek - Wijchen: neemt lijnen 3 en 4 over. Helft van de keren via noordelijke route, helft van de keren via zuidelijke route in Wijchen.
Lijn 31: Weezenhof - Brabantse Poort - CS - Burchtstraat - Oosterhout - Elst - Arnhem: over de route te Nijmegen Noord werd niks gezegd. Tussen Brabantse Poort en CS gaat lijn 31 als snelbus rijden (ik zie de kansen op het als snelbus rijden van de 99 aanzienlijk slinken :wink: ). Er werd nog gevraagd wat de voorkeur was van de zaal: in de spits zesmaal per uur tussen CS en Weezenhof of viermaal per uur dat traject maar tegelijkertijd ook achtmaal per uur tussen Brabantse Poort en Weezenhof. Iedereen ging uiteraard voor de eerste mogelijkheid.

Voor mij persoonlijk is de bijeenkomst volgende week in Oosterhout misschien wel interessanter achteraf bekeken. Voor als ik me verveel... Alles wat ik op de lijnennetkaart heb kunnen zien was van Nijmegen Zuid dus en heeft Freek ook al allemaal gezegd. Verder waren er vooral vragen over de bereikbaarheid van ziekenhuizen, met name de ziekenhuizen waar betreffende wijk niet mee was verbonden. En er waren vragen over of de 65+ pas (oid) bleef bestaan. U raadt de gemiddelde leeftijd al. Over de marktroute van de 31 had men kennelijk nog niet nagedacht (of men wist het iig niet).
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6230
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG #6

Bericht door fogeltje »

Ik vind het een slechte keuze om een stadsbus over de Graafseweg als snelbus te laten rijden. Lijn 99 gaat dan stervensdruk worden met mensen die op de Graafseweg moeten zijn met als gevolg dat mensen moeten achterblijven die een streekbestemming hebben. Dat is in het verleden, toen lijn 99 in de spitsuren slechts 2x per uur naar Uden reed (en 2x per uur naar Grave ipv 4x per uur naar Uden), vaker voorgekomen. Wat rijdt er dan nog wel over de Graafseweg wat overal stopt? Alleen de nieuwe lijn 2? Dat scheelt in de spitsuren zeker twee bussen aangezien de huidige lijn 2 dan 6x per uur rijdt.

Is er iets gezegd over lijn 11 wat avond, zaterdag en zondag aangaat? Want nu rijdt lijn 11 niet in de avond en op zondag en op zaterdag alleen tussen Beuningen en Brabantse Poort.

En bedankt voor de samenvatting Frank! :pos:
"Een touringcar is geen bus"
Frank
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1509
Lid geworden op: za 31 mei 2008, 12:44

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG #6

Bericht door Frank »

Van de stadslijnen stopt alleen de 7 op de gehele Graafseweg. Verder de 99 naar ik mag aannemen. Reden die werd aangegeven voor lijn 2 om door rijden is dat veel reizigers naar het CS en het centrum willen. Voor de 99 zal dat ongetwijfeld hetzelfde zijn, maar ja. Verder zal een argument wel zijn dat een HOV lijn toch een beetje de uitstraling van een snelbus moet hebben. Lijn 2 blijft wel stoppen bij de halte Neerbosscheweg. Maar ik geef toe dat ik zelf ook een beetje verrast was, hoewel ik niet vaak op dit deel van het Nijmeegse buslijnennet kom. Op het zuidwestelijke deel van de Graafseweg komen ook de lijnen 11 en 12 te rijden nadat ze bij het toekomstige Goffertstation zijn vertrokken. Over de avond- en weekendfrequentie van lijn 11 heb ik niks meegekregen. Ook naar de frequenties van de lijnen 12 en 89 naar Druten heb ik niet gevraagd (daar ging de avond dan ook niet over).
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6230
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG #6

Bericht door fogeltje »

Als mensen graag naar het CENTRUM willen dan zou ik juist zeggen, laat hem stoppen op de Graafseweg. Daar stappen ook veel mensen in die juist naar het centrum willen. De chauffeurs krijgen regelmatig vragen "rijdt u naar het centrum?" en dan wachten ze als dat niet zo is. Ik snap de andere kant van het verhaal ook wel, de lijn wil straks HOV zijn en dat stopt op minder haltes, maar op het laatste deel vervult het volgens mij toch echt een stadslijnfunctie en geen HOV functie (voornamelijk ook omdat je op het tweede deel van de Graafseweg toch niet kunt doorrijden, daar sta je net zo hard in de file tot de busbaan begint).

En voor lijn 99 geldt het inderdaad net zo hard dat vrijwel iedereen die voor de Brabantse Poort instapt graag naar CS wil.
"Een touringcar is geen bus"
Frank
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1509
Lid geworden op: za 31 mei 2008, 12:44

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG #6

Bericht door Frank »

Over lijn 2 en lijn 9:
http://www.nijmegen1.nu/2012/04/25/bus- ... aalsprong/

Over lijn 14 en 15:
http://www.nijmegen1.nu/2012/04/25/bus- ... spoorkuil/

Blijft jammer dat de nieuwsbronnen nooit een compleet overzicht neerzetten :wink: .

In de toekomst geen bussen over de nieuwe Waalbrug:
http://www.nijmegen1.nu/2012/04/25/geen ... -waalbrug/

Edit: volgens bovenstaande bron gaat lijn 14 via de Burchtstraat. Gisteravond werd duidelijk dat ook lijn 31 via de Burchtstraat gaat rijden evenals de nieuwe lijn 2. Ik neem ook aan dat lijnen 8, 13, 57, 58 en 300 door de Burchtstraat gaan rijden. De gedachte dat maar een beperkt aantal bussen door de Burchtstraat mag is kennelijk definitief verleden tijd?

Edit 2: http://www.rocovgelderland.nl/download/publicaties/108 ; hierin vermeld staat dat de HOV bussen in Nijmegen een aparte plaats moeten krijgen, maar de reizigersorganisaties adviseren negatief. Dat ben ik het uiteraard helemaal mee eens, de bussen horen gewoon bij elkaar :) .
Freek
Berichten: 2454
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 14:40

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG #6

Bericht door Freek »

weinig nieuws dus op de info avonden. alles stond hier in het topic. ;) rocov advies heeft niets met de nieuwe dienstregeling te maken maar met plannen van de gemeente nijmegen omtrent hov en het stationsplein.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 27 gasten