NS'ers klagen over wiebeltreinen

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
VIRM
Berichten: 7570
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

NS'ers klagen over wiebeltreinen

Bericht door VIRM »

Personeel van de NS klaagt over wiebelende treinen. Doordat treinen op sommige trajecten hard heen en weer schudden, ontstaan er valpartijen en knieklachten bij het personeel, zeggen conducteurs en machinisten.

In een week tijd kreeg de vakbond FNV Spoor meer dan 50 klachten binnen. Volgens de bond ligt de oorzaak in de kwaliteit van het spoor. "Soms liggen de bielzen los in het zandbed te wiebelen", zei Piebe Van der Molen van FNV Spoor vanochtend op radio 1.

http://nos.nl/artikel/364674-nsers-klag ... einen.html
Beul van de blindegeleidelijn
WSM
Berichten: 1403
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:59

Re: NS'ers klagen over wiebeltreinen

Bericht door WSM »

De CAO loopt toch nog tot 1 februari 2013? Waarom beginnen de vakbonden dan nu al een zeik-offensief?
§ 6. Het passeren van rode seinen

Artikel 33

1.Lichtseinen die rood licht uitstralen mogen alleen voorbijgereden worden, indien de bestuurder van de treindienstleider een aanwijzing Stoptonend sein heeft gekregen.
Jef400
Berichten: 5763
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 18:46

Re: NS'ers klagen over wiebeltreinen

Bericht door Jef400 »

De enige reden die ik mij kan bedenken is dat de Spoorwegen CAO op een punt zijn gekomen dat zij dichter bij de overleggen zitten dan de tijd daarna dat het duurt om eruit te komen. Tussenfase.

Al moet ik toegeven dat het spoor tussen Den Haag en Haarlem in ieder geval op sommige plekken niet al te best is. Al schommelt de Underground heviger dan het Nederlandse spoor. Ik heb een vraagje over de mensen die in het spoorwegwezen werken: Hebben die treinbotsingen op Leiden Centraal hier iets mee te maken? Dan kan ik verder in deze discussie.
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: NS'ers klagen over wiebeltreinen

Bericht door Suus »

Elke trein is een schommelboot tussen Alphen en Leiden maar dat heeft verder niets met die botsing te maken.

Ik las in eerste instantie trouwens wiebeltenen :')
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Jef400
Berichten: 5763
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 18:46

Re: NS'ers klagen over wiebeltreinen

Bericht door Jef400 »

Dank je Bee. Voor de rest. Mij lijkt overigens het wiebelen van treinen onderdeel van het werk als treinpersoneel. Als je misselijk wordt in bussen dan word je toch ook geen chauffeur? Ik ga ook wel eens onderuit op school op de trap. Moet ik dan de trap en de school de schuld geven? Dit is puur gezeik volgens mij. Maar goed als ik er helemaal naast zit hoor ik het graag.
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
WSM
Berichten: 1403
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:59

Re: NS'ers klagen over wiebeltreinen

Bericht door WSM »

JeffreyMeijer schreef:Ik ga ook wel eens onderuit op school op de trap. Moet ik dan de trap en de school de schuld geven? Dit is puur gezeik volgens mij. Maar goed als ik er helemaal naast zit hoor ik het graag.
Misschien bordjes bij de trap ophangen: "Please hold the handrail while using the stairs".
§ 6. Het passeren van rode seinen

Artikel 33

1.Lichtseinen die rood licht uitstralen mogen alleen voorbijgereden worden, indien de bestuurder van de treindienstleider een aanwijzing Stoptonend sein heeft gekregen.
Jef400
Berichten: 5763
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 18:46

Re: NS'ers klagen over wiebeltreinen

Bericht door Jef400 »

Ja. En dan weer zo druk op de trap dat je er niet bij komt. En ja ik ben met school in de Londense Underground geweest. En ja ik heb die borden gezien. Maar dat zal ook niet helpen.

Voor de rest. Denk ik dat er anders maar een soort opvangingsrek voor Conducteurs langs de stoelen moet komen. Treinen wiebelen altijd. Geld overigens ook voor bussen en de mobiele controleteams. Zelfde verhaaltje met die mensen.
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: NS'ers klagen over wiebeltreinen

Bericht door deadlock »

Die NS'ers hebben nog nooit in een 1100 gezeten gok ik zo :p

Maar even serieus; dit kan natuurlijk een indicatie zijn van achterstallig onderhoud aan het spoor. Tussen Zwolle en Wijhe werd je tot vier jaar geleden ook heen en weer geslingerd als een gek, het maakte niet uit welk materieel er reed. Na die drie grote buitendienststellingen was dat probleem over.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: NS'ers klagen over wiebeltreinen

Bericht door webguy »

Maar tegelijkertijd ligt het tussen Utrecht en Amsterdam Bijlmer Arena ook niet altijd even recht, en dat is redelijk recent angelegd.
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: NS'ers klagen over wiebeltreinen

Bericht door deadlock »

Ach jah. Zelfs de Belgen leggen beter spoor.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: NS'ers klagen over wiebeltreinen

Bericht door Suus »

webguy schreef:Maar tegelijkertijd ligt het tussen Utrecht en Amsterdam Bijlmer Arena ook niet altijd even recht, en dat is redelijk recent angelegd.
Ik vind het niet vreemd hoor. Uiteindelijk is het gewoon in een veenpolder aangelegd en dat is te merken bij de overgangen tussen de (vele) kunstwerken en de normale baan.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: NS'ers klagen over wiebeltreinen

Bericht door Daniel »

Tja, maar de heuvelrug is toch wel redelijk zandgronderig lijkt me... desondanks schudden de treinen tussen Utrecht en Amersfoort zo af en toe ook flink heen en weer. Vooral te merken als er wat meer doorgereden wordt wegens vertraging, kennelijk houden de machinisten zich daar normaalgesproken wat in voor meer comfort.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: NS'ers klagen over wiebeltreinen

Bericht door Vinny »

webguy schreef:Maar tegelijkertijd ligt het tussen Utrecht en Amsterdam Bijlmer Arena ook niet altijd even recht, en dat is redelijk recent angelegd.
Technische reden. De grond moet zich nog zetten, dat duurt enige jaren. Anders had men het hele baanvak moeten onderheien en dat was een stuk duurder.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: NS'ers klagen over wiebeltreinen

Bericht door webguy »

Maar als je af en toe met de stopmachine langs gaat lost dat zich vanzelf op toch dan?
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: NS'ers klagen over wiebeltreinen

Bericht door Vinny »

Die wordt ook regelmatig ingezet :)
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6230
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: NS'ers klagen over wiebeltreinen

Bericht door fogeltje »

JeffreyMeijer schreef:Dank je Bee. Voor de rest. Mij lijkt overigens het wiebelen van treinen onderdeel van het werk als treinpersoneel. Als je misselijk wordt in bussen dan word je toch ook geen chauffeur? Ik ga ook wel eens onderuit op school op de trap. Moet ik dan de trap en de school de schuld geven? Dit is puur gezeik volgens mij. Maar goed als ik er helemaal naast zit hoor ik het graag.
Dat is altijd zo. Als ze klagen, dan denk ik dat het nu vele malen erger is. Is het gezeik als je werkgever niets doet waardoor je werkomstandigheden dusdanig verslechteren waardoor je knieën heel snel verslijten en jij je werk niet meer kunt doen? Dat mag jij vinden. Ik zie liever eerst meer informatie voordat ik dit als "gezeik" ga afdoen.
"Een touringcar is geen bus"
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5861
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: NS'ers klagen over wiebeltreinen

Bericht door reisthijs »

fogeltje schreef:Als ze klagen, dan denk ik dat het nu vele malen erger is.
Dit lijkt me toch niet een probleem dat nu ineens vele male erger is geworden dan eerst. Meer iets wat al jaren speelt maar waarvan nu pas duidelijk is hoeveel mensen er last van hebben doordat er een speciaal meldpunt voor is geopend.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
Ennes
Berichten: 2545
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 10:20

Re: NS'ers klagen over wiebeltreinen

Bericht door Ennes »

JeffreyMeijer schreef:Dank je Bee. Voor de rest. Mij lijkt overigens het wiebelen van treinen onderdeel van het werk als treinpersoneel. Als je misselijk wordt in bussen dan word je toch ook geen chauffeur? Ik ga ook wel eens onderuit op school op de trap. Moet ik dan de trap en de school de schuld geven? Dit is puur gezeik volgens mij. Maar goed als ik er helemaal naast zit hoor ik het graag.
Door elkaar geslingerd worden in een trein, of een wat bewegende ondergrond is nogal een verschil, Als je op sommige baanvakken door een trein loopt is het nog lastiger om overeind te blijven als in een Cakewalk, en wat het te maken heeft met wagenziekte kan ik ook niet helemaal rijmen. Net zo min als je opmerking over het vallen op een trap, ik neem namelijk aan dat jou school dusdanig stevig staat dat de trap daar een vrij stabiele factor zal vormen.

Het is gewoon zo dat er baanvakken zijn waar je echt alle kanten op wordt geslingerd, en als je landelijk navraag bij de conducteurs zou doen, dan zal je ook grotendeels dezelfde baanvakken te horen krijgen.
reisthijs schreef:
fogeltje schreef:Als ze klagen, dan denk ik dat het nu vele malen erger is.
Dit lijkt me toch niet een probleem dat nu ineens vele male erger is geworden dan eerst. Meer iets wat al jaren speelt maar waarvan nu pas duidelijk is hoeveel mensen er last van hebben doordat er een speciaal meldpunt voor is geopend.
Dit klopt niet helemaal, het is de laatste jaren wel veel erger geworden, als er vroeger een stuk spoor vernieuwd was, dan moest je er eerst een geruime tijd met een snelheidsbeperking rijden, dan kon het spoor zich ook goed zetten, bij nieuw aan te leggen spoor moest de zandlaag eerst ik weet niet hoe lang liggen om eerst goed in te klinken, tegenwoordig denderen we er gelijk overheen.
Aansluitingen behaald in het verleden,bieden geen garantie voor de toekomst
problemen kunnen er zijn... of je kan ze zoeken!
NS gaat "niet" over één nacht ijs.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: NS'ers klagen over wiebeltreinen

Bericht door Vinny »

Dat laatste heeft te maken met technische innovaties waardoor het inklinken minder lang hoeft te duren. Je wilt toch niet meer naar de jaren '30 terug, dat je eerst 10 jaar een zandbaan moest hebben liggen voordat je er eindelijk eens een paar spoorstaven op kan gooien?

Verder is de ondergrond niet verslechterd de afgelopen jaren en is er voor zover ik weet ook niet bezuinigd op de inzet van stopmachines terwijl de spoorligging wel actueel gemeten wordt door de meettrein. Kortom, er wordt hier een beeld neergezet alsof het allemaal een en al ellende is, terwijl de feiten gewoon anders zijn.

En natuurlijk wordt je wel eens door elkaar geschud, vooral bij wisselstraten is dat het geval. Maar van treinpersoneel mag je verwachten dat die de locaties kennen, en kunnen dus ook gewoon even gaan zitten.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6230
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: NS'ers klagen over wiebeltreinen

Bericht door fogeltje »

reisthijs schreef:
fogeltje schreef:Als ze klagen, dan denk ik dat het nu vele malen erger is.
Dit lijkt me toch niet een probleem dat nu ineens vele male erger is geworden dan eerst. Meer iets wat al jaren speelt maar waarvan nu pas duidelijk is hoeveel mensen er last van hebben doordat er een speciaal meldpunt voor is geopend.
Maar dan is het schijnbaar nog wel slechter geworden in vergelijking met het verleden.
"Een touringcar is geen bus"
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6230
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: NS'ers klagen over wiebeltreinen

Bericht door fogeltje »

Vinny schreef:Dat laatste heeft te maken met technische innovaties waardoor het inklinken minder lang hoeft te duren. Je wilt toch niet meer naar de jaren '30 terug, dat je eerst 10 jaar een zandbaan moest hebben liggen voordat je er eindelijk eens een paar spoorstaven op kan gooien?

Verder is de ondergrond niet verslechterd de afgelopen jaren en is er voor zover ik weet ook niet bezuinigd op de inzet van stopmachines terwijl de spoorligging wel actueel gemeten wordt door de meettrein. Kortom, er wordt hier een beeld neergezet alsof het allemaal een en al ellende is, terwijl de feiten gewoon anders zijn.

En natuurlijk wordt je wel eens door elkaar geschud, vooral bij wisselstraten is dat het geval. Maar van treinpersoneel mag je verwachten dat die de locaties kennen, en kunnen dus ook gewoon even gaan zitten.
De feiten zijn schijnbaar dat het wel erger is, alleen het personeel dat dagelijks over die rails rijdt met zijn trein kan dat aanvoelen. Schijnbaar zou de technische innovatie voor verbetering moeten zorgen maar schijnbaar is dat niet zo, tenminste niet op dit vlak.
"Een touringcar is geen bus"
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: NS'ers klagen over wiebeltreinen

Bericht door Vinny »

Tel ook even de keren dat er het woord: 'schijnbaar' wordt gebruikt. :roll:

En anders raad ik gewoon een reisje naar Duitsland en/of Belgie aan. Daar ligt de infrastructuur er minder lekker bij. Dit heeft een hoog prinsessen en erwt gehalte. Je moet toch wel een beetje treinbenen hebben, maar dat geldt eigenlijk in zijn algemeenheid wel. Als ik in de Thalys naar Parijs ga dan voel ik me ook altijd een dronken waggelaar als ik naar de wc, of de bar loop..., de ICE heeft een betere spoorligging. Maar die gaat ook minder hard in Nederland...
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: NS'ers klagen over wiebeltreinen

Bericht door Fles »

webguy schreef:Maar als je af en toe met de stopmachine langs gaat lost dat zich vanzelf op toch dan?
Nee, het gaat echt om de diepere ondergrond. In het westen van Nederland ontkom je er gewoon niet aan om op een pakket veen van een meter of 10-15 dik te bouwen. Stopmachines hebben daar niets mee te maken, die stoppen je steentjes keurig onder je dwarsliggers en zo, maar dieper dan een halve meter hebben die nul invloed. Veen is gewoon een onstabiele ondergrond. Dan kun je inderdaad kiezen: Of onderheien, OF afgraven, OF accepteren dat het schommelt.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: NS'ers klagen over wiebeltreinen

Bericht door Geert »

En dat is niet anders dan 10 jaar terug, die veengrond ligt er tenslotte al een tijdje...
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: NS'ers klagen over wiebeltreinen

Bericht door Klaasje »

Het leuke van stoppen is dat je daardoor tijdelijk de verzakkingen vereffend. Als je dat minder vaak doet dan zal het gevolg een minder goede onderhoudsstaat van het spoor zijn. Overigens lijkt het me niet vreemd als dit onderhoud met de stopper tegenwoordig minder vaak gebeurd nu er met contracten op basis van "hou met minimale middelen het spoor behoorlijk in stand".
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 44 gasten