Ontwerp PvE Concessie Amsterdam 2015

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Ontwerp PvE Concessie Amsterdam 2015

Bericht door Vinny »

Daar komen heus wel vervangers voor. Ik wacht met smart op een tram naar station Zuid...
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
fred1954
Berichten: 3461
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: Ontwerp PvE Concessie Amsterdam 2015

Bericht door fred1954 »

Ruben schreef: Kritiekpunt van het huidige netwerk was juist dat alles op CS gericht is. Snelle verbindingen zouden er ook dwars door de stad moeten zijn.
Heel juist Ruben, de nadruk van het GVB netwerk ligt teveel op het CS. Daardoor was het gistermiddag na de aanrijding van lijn 21 en lijn 2 op de PH-kade ook een gigantische OV-chaos. Lijn 1,2,4,5,9,13,16,17,24,25 allemaal over het Damrak. Het resultaat laat zich raden: http://www.at5.nl/artikelen/79757/botsi ... j-centraal.

Daarom ben ik blij dat ook het ongebruikte spoor op de Haarlemmerhouttuinen genoemd wordt in het PvE. Ik was gisteren toevallig bij het CS een poosje na de aanrijding. De trams konden nog maar één kant op: het Damrak.
Edit: http://www.at5.nl/gespot/79762/trams-st ... na-botsing
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: do 03 nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: Ontwerp PvE Concessie Amsterdam 2015

Bericht door R-Flow »

Ruben schreef:Tram 7 EN 10? Dit soort lijnen leken mij nou juist relevant als de Noord-Zuidlijn er ligt, om als toevoer te dienen. Kritiekpunt van het huidige netwerk was juist dat alles op CS gericht is. Snelle verbindingen zouden er ook dwars door de stad moeten zijn.
Als de 51 afgeschaft wordt heb je ze ook nodig om binnen de 20 minuten van Weesperplein, via Vijzelgracht op Station Zuid te komen.
Excuus, enkel het stuk naar de Van Hallstraat is als optioneel aangegeven. Snap er lichtelijk de ballen van dat het gros van zowel lijn 7 en 14 als optioneel is aangegeven. Moet je kijken wat voor gat er in West geslagen wordt qua dekking. :?
Vinny schreef:Daar komen heus wel vervangers voor. Ik wacht met smart op een tram naar station Zuid...
Volgens mij moet er keihard bezuinigd worden dus heb er een vrij hard hoofd in dat er vervangers komen.

Maar goed voor 2012 lagen ook de grootse plannen op tafel wat betreft herstructurering van het tramnet, is ook niks van terecht gekomen.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Ontwerp PvE Concessie Amsterdam 2015

Bericht door Suus »

De concessie 2012 toonde naar mijn mening juist zeer weinig ambitie, er werd alleen nagedacht over een aantal spitslijnen en het aanpassen van lijn 2 en 16 dat echter al voor de definitieve PvE weer van tafel was. Maar er werd weinig aandacht besteed aan het versnellen van verbindingen en de mogelijke uitbouw van het tramnet.

De nieuwe concessie die afgelopen januari in is gegaan was hooguit een keer het opschudden van een kussen om vervolgens weer verder te slapen. Deze concessie moet naar mijn mening meer het karakter hebben van het volledig verschonen/vervangen van het beddengoed zodat echt alle euvels uit het netwerk boven water komen en worden aangepakt. Al te lang is men in Amsterdam op zijn lauweren aan het rusten en wordt er te weinig gedaan om de grote mobiliteitsvraagstukken aan te pakken. Ja, "straks als de Noord-Zuidlijn er is". Face it, die Noord-Zuidlijn opent pas in december 2017, maar nu spelen al heel veel andere problemen in het stedelijk openbaar vervoer. Die zijn met de concessie van 2012 niet aangepakt en ik hoop/verwacht dat de nieuwe concessie die in januari 2015 ingaat dat wel gaat doen, zeker omdat er nu eindelijk eens een duidelijke ambitie op tafel is gelegd die niet direct door de politiek weer met vieze middeltjes zoals verplichte conducteurs is afgezwakt :D
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Ontwerp PvE Concessie Amsterdam 2015

Bericht door Vinny »

Volgens mij moet er keihard bezuinigd worden dus heb er een vrij hard hoofd in dat er vervangers komen.
Die trams rijden echt niet leeg. Die reizigers zullen dus op een andere manier vervoerd moeten worden. Of zou je denken dat ineens heel West leert fietsen... :')
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
robert55
Berichten: 777
Lid geworden op: za 20 feb 2010, 19:27

Re: Ontwerp PvE Concessie Amsterdam 2015

Bericht door robert55 »

R-Flow schreef: Excuus, enkel het stuk naar de Van Hallstraat is als optioneel aangegeven. Snap er lichtelijk de ballen van dat het gros van zowel lijn 7 en 14 als optioneel is aangegeven. Moet je kijken wat voor gat er in West geslagen wordt qua dekking. :?
Er is maar een klein stukje van het trace van lijn 14 in West optioneel, nl .Adimraal de Ruyterweg - Bos en Lommerplein
Daarentegen is de hele Hoofdweg - Amstelveenseweg - Olympiaplein - Parnassusweg [Ok, daar ligt nog geen rails] verplicht. Dat duidt er op dat de opdrachtgever graag een lijn Sloterplas - Mercatorplein - Haarlemmermeerstation - Station Zuid zou zien. Er is dus minder speelruimte voor een vervoerder dan je op het eerste gezicht op het kaartje zou denken.
Een vervoerder moet ook rekening houden met andere eisen. Met de '800m van de hoofdstructuur' kom je qua structuur niet snel in de problemen, wel betekent dat je in het gebied binnen de ring de concurrentie met de fiets opgeeft en dus fors vervoersverlies gaat leiden, waarvan het maar de vraag is of dat gecompenseerd wordt door nieuwe reizigers op nieuwe lijnen.

Lastiger is dat een aangeboden net ook kwalitatief beoordeeld gaat worden. Daar kan de opdrachtgever weer heel veel ontwikkelvrijheid terughalen. Een net dat bijvoorbeeld de nog niet eens opgeleverde sporen in de Utrechtsestraat niet gebruikt?

De gemeente mag trouwens wel vaart zetten met het realiseren van de twee nieuwe trajecten bij Station Zuid. Triest trouwens dat het kleine gaatje tussen het VU eindpunt van 16 en 24 en de Buitenvertselaan zo te zien niet dichtgemaakt wordt.
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: do 03 nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: Ontwerp PvE Concessie Amsterdam 2015

Bericht door R-Flow »

Ik ben op de hoogte van hoe tram 14 rijdt. :wink: Wat jij aangeeft neemt niet weg dat je in West een nogal groot gat krijgt wat betreft dekking. Dat is duidelijk te zien als je de roze lijnen wegdenkt.
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: Ontwerp PvE Concessie Amsterdam 2015

Bericht door JWM »

robert55 schreef:Daarentegen is de hele Hoofdweg - Amstelveenseweg - Olympiaplein - Parnassusweg [Ok, daar ligt nog geen rails] verplicht. Dat duidt er op dat de opdrachtgever graag een lijn Sloterplas - Mercatorplein - Haarlemmermeerstation - Station Zuid zou zien. Er is dus minder speelruimte voor een vervoerder dan je op het eerste gezicht op het kaartje zou denken.
Waar staat dat op die verplicht bediende tracé's perse een tram moet rijden en de vervoerder niet aan die verplichting zou kunnen voldoen door een bus?
robert55
Berichten: 777
Lid geworden op: za 20 feb 2010, 19:27

Re: Ontwerp PvE Concessie Amsterdam 2015

Bericht door robert55 »

Op pag. 21
De Concessiehouder dient in ieder geval gebruik te maken van alle infrastructuur die deel uitmaakt van de hoofdinfrastructuur OV
en de legenda van het kaartje
Zwarte lijnen geven de hoofdinfrastructuur OV weer.
Roze lijnen geven de overige railinfrastructuur (voor de tram) weer. De Concessiehouder mag deze trajecten in zijn netwerk opnemen, maar is hiertoe niet verplicht.
De tekst is misschien juridisch nog niet waterdicht, maar de intentie is duidelijk en een vervoerder die een bus aanbiedt waar railinfra is gaat op de kwalitatieve beoordeling echt niet winnen. Het past ook in de gepubliceerde plannen rond station zuid en de amstelveenlijn
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 57 gasten