Treinongeluk Amsterdam

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 5813
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 14:14

Re: Treinongeluk Amsterdam

Bericht door isadora »

Treinbotsing Amsterdam
Van de zwaargewonden zijn 13 passagiers zeer ernstig gewond geraakt en 43 ernstig. Dat heeft een woordvoerder van de brandweer gezegd.

Volgens een woordvoerder van de Nederlandse Spoorwegen haar is onder meer sprake van botbreuken en kneuzingen. Nog vijf of zes mensen zouden in de treinen bekneld zijn.

Naast de politie en brandweer zijn er veel ambulances en een traumahelikopter aangwezig. De brandweer maakt gebruik van ladderwagens om over de metalen schutting naast het spoor heen te komen. De vele omstanders worden door de politie op afstand gehouden.
Bron: http://www.nu.nl/binnenland/2792816/56- ... erdam.html
Laatst gewijzigd door Daniel op za 21 apr 2012, 21:31, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Artikel ingekort en bron toegevoegd ivm copyright
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Treinongeluk Amsterdam

Bericht door Fles »

Tsja, rondom Schiphol is dit natuurlijk "de zoveelste storing die los staat van alle anderen“ :Y
Daan
Berichten: 2963
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:50

Re: Treinongeluk Amsterdam

Bericht door Daan »

NOS.nl heeft het inmiddels over 136 gewonden in totaal. Een aantal zouden nog bekneld zitten in de trein... :(
Martin A
Berichten: 11
Lid geworden op: ma 21 nov 2011, 23:34

Re: Treinongeluk Amsterdam

Bericht door Martin A »

Er waren werkzaamheden tussen Amsterdam en Zaandam waardoor er minder treinen reden. Als ik de foto's bekijk dan staan de treinen op het derde of vierde spoor (vanuit het noorden gezien). Dat is toch niet de normale route van de sprinter?
Jef400
Berichten: 5763
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 18:46

Re: Treinongeluk Amsterdam

Bericht door Jef400 »

Iedereen uit de trein hoor ik nu op Radio 1
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Treinongeluk Amsterdam

Bericht door Wubbo »

Martin A schreef:Er waren werkzaamheden tussen Amsterdam en Zaandam waardoor er minder treinen reden. Als ik de foto's bekijk dan staan de treinen op het derde of vierde spoor (vanuit het noorden gezien). Dat is toch niet de normale route van de sprinter?
Vanaf de noordkant gezien rijden de treinen naar Zaandam normaal over het derde spoor (spoor SD), uit Zaandam over het vierde spoor (spoor SC).
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Treinongeluk Amsterdam

Bericht door Wubbo »

Ik zit zo eens in mijn geheugen te graven, maar volgens mij is dit het derde grote ongeval rondom Amsterdam in 10 jaar tijd (ik herinner me een ICR-trekduwstam die goed uit de rails liep, en iets met een kalktrein). Wat is daar toch aan de hand?
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Treinongeluk Amsterdam

Bericht door Daniel »

We hebben inderdaad die twee ongevallen gehad, maar is er naast de kalktrein die aan de Muiderpoort-zijde ontspoorde (nog redelijk recent) niet ook een keer een kalk- of kolentrein aan de andere kant flink ontspoort? Meen me wel zoiets te herinneren.

Edit: zit nu even te Googlen en kom er ook nog eentje in 2007 tegen bij Muiderpoort waarbij een DDM-rijtuig gekanteld is. Dit was een rangeerdeel waarvan de machinist bekneld raakte, in de betrokken reizigerstrein waren geen gewonden (link)
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
MdJ
Berichten: 4534
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:47
Locatie: Vleuterweide

Re: Treinongeluk Amsterdam

Bericht door MdJ »

7 juni 2005 is er een trein met Fccpps'sen ontspoord, ter hoogte van Amsterdam Centraal, westzijde.
10 juni 2005 is er een trein met Fcx'en ontspoord, ter hoogte van Amsterdam Centraal, westzijde.

Maar dat was beide keren ter hoogte van het Westelijk Eiland. Fccpps-trein heeft nog een heel bovenleidingsportaal geramd, die met de Fcx'en viel dat wel mee: er lagen een paar wagens uit het spoor.
Bij twijfel: gebruik beton.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Treinongeluk Amsterdam

Bericht door Daniel »

Dan hebben we nu dus aan noemenswaardige ongevallen in de afgelopen tien jaar rond Asd...
- 22 mei 2004 Ongeval met ICR-stam (http://www.nuentoen.nl/fotos/102361/200 ... erdam.html)
- 6 juni 2005 Ontsporing ballasttrein (http://www.ilent.nl/Images/Onderzoeksra ... 319965.pdf)
- 10 juni 2005 Ontsporing westzijde
- 15 augustus 2005 Ontsporing ICR-stam aan westzijde (http://www.ilent.nl/Images/Onderzoeksra ... 319968.pdf)
- 12 maart 2007 Aanrijding rangeerdeel en IC Amersfoort - Amsterdam (http://www.ilent.nl/actueel/nieuwsarchi ... poort.aspx)
- 8 januari 2009 Ontsporing kalktrein bij Muiderpoort (http://nos.nl/artikel/82445-ontsporing- ... wagon.html)
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Justin
Berichten: 4181
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:14

Re: Treinongeluk Amsterdam

Bericht door Justin »

Het is me toch wat; inderdaad al het zoveelste ongeval rondom Amsterdam. Je begint echt aan je achterhoofd te krabben...

Overigens reizigers voor Asd-Ass met de metro via Asdz?! Kunnen ze niet beter de bus ofzo pakken? Maar kan me voorstellen dat je dit liever niet wil als het om grote groepen mensen gaat eigenlijk....
Proud Titans Supporter
Ach, zak er toch allemaal in
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Treinongeluk Amsterdam

Bericht door Wubbo »

RTLnieuws heeft het nu over 125 gewonden.
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: Treinongeluk Amsterdam

Bericht door Caspar »

Ik verwonderde me vanochtend nog over de routes die de treinen tussen Sloterdijk en Amsterdam centraal rijden in verband met de werkzaamheden. Tijdens een eerder weekend met soortgelijke werkzaamheden hier, stonden er ook twee treinen tegenover elkaar stil kan ik me nog herinneren.
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Treinongeluk Amsterdam

Bericht door webguy »

Wil natuurlijk niet op de feiten vooruit lopen, maar een slechte drgl heeft Prorail/NS al eerder kritiek voor gekregen geloof ik. Ben benieuwd wat uit het Inspectie L&T komt zoals ze tegenwoordig heten...
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Treinongeluk Amsterdam

Bericht door Daniel »

Doel je op een situatie als in Gouda toevallig? Daar is al eens een IVW-onderzoek geweest naar een situatie waarin twee lightrailvoertuigen aan weerszijden van de enkelsporige brug over de Gouwe terecht kwamen als gevolg van een ongewenste situatie in de beveiliging (Zie deze brief van de IVW)
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50856
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Treinongeluk Amsterdam

Bericht door Suus »

Van die situatie die Caspar aanhaalt kan ik mij volgens mij ook nog een forumbericht herinneren. Dat lijkt mij hier relevanter.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Treinongeluk Amsterdam

Bericht door Geert »

Volgens mij is er bij die aanrijding tussen ICM en Thalys in Gouda (2009) ook een signaal door de inspectie afgegeven waarin werd opgemerkt dat de planning vreemd was; de inspectie verbaasde zich erover dat er geen conflictvrije dienstregeling gemaakt was wat uiteindelijk sneller kan leiden tot een ongeluk. (zie het rapport, pdf)
Maar zelfs bij een vreemde route zouden twee treinen niet tegen elkaar op moeten botsen, dan hebben meerdere veiligheidssystemen gefaald lijkt mij...
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: Treinongeluk Amsterdam

Bericht door Caspar »

Als je een dienstregeling opbouwt waar 1 spoor door treinen wordt bereden die zowel naar Amsterdam Centraal als naar Amsterdam Sloterdijk gaan, en die dienstregeling niet conflict vrij kan worden uitgevoerd, worden er vaak treinen handmatig veilig gezet.
Situatie in 2010:
De trein naar Sloterdijk kreeg veilig door Ari, de trein naar Amsterdam werd veilig geklikt door een treindienstleider op het moment dat Ari de rijweg van de tegentrein aan het instellen was. Zodoende komen er twee treinen vlak tegenover elkaar tot stilstand. (zat nog P-sein tussen) Dat was de situatie met identieke rijwegen/planning/dienstregeling bij werkzaamheden in 2010.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50856
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Treinongeluk Amsterdam

Bericht door Suus »

Inmiddels is de site van de NS fotovrij. Ze geven aan dat morgen om 13:00 de dienstregeling hervat gaat worden.

Er zouden ook geen treinen rijden tussen Haarlem en Amsterdam Sloterdijk.

Reizigers naar Schiphol (en Leiden) via Duivendrecht, overige bestemmingen via Utrecht (ook vanwege werkzaamheden bij Delft).
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Treinongeluk Amsterdam

Bericht door deadlock »

Wubbo schreef:Ik zit zo eens in mijn geheugen te graven, maar volgens mij is dit het derde grote ongeval rondom Amsterdam in 10 jaar tijd (ik herinner me een ICR-trekduwstam die goed uit de rails liep, en iets met een kalktrein). Wat is daar toch aan de hand?
Die kalktrein was een warmgelopen aspot, achterstallig NMBS-onderhoud. Vind ik niet in het rijtje passen.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Treinongeluk Amsterdam

Bericht door Wubbo »

Een van de treinen is inmiddels weggesleept. De laatste berichten hebben het over 42 zwaargewonden en 75 lichtgewonden. Wanneer er weer treinen gaan rijden is nog onbekend.
microshit
Berichten: 1133
Lid geworden op: wo 02 feb 2011, 17:53

Re: Treinongeluk Amsterdam

Bericht door microshit »

Ik krijg net te horen, dat in verband met dit ongeluk het NS/Servex feest gisterenavond is afgebroken. Zeer respectvol, als je het mij vraagt.
Laatst gewijzigd door microshit op zo 22 apr 2012, 12:31, 1 keer totaal gewijzigd.
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: Treinongeluk Amsterdam

Bericht door Karl »

Dat is altijd lastig vind ik, als het nou een managementfeest was, ok; maar wat de koffieverkoper uit Den Bosch nou te maken heeft met dit ongeval? Geef die jongen ook recht op een verzetje eens in de zoveel tijd.
Het is een spectrum.
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Treinongeluk Amsterdam

Bericht door deadlock »

microshit schreef:Ik krijg net te horen, dat in verband met dit ongeluk het NS/Servex feest gisterenavond is afgebroken. Zeer respectvol, als je het mij vraagt.
Je reinste kolder en respectloos naar de medewerkers van Servex. Wth.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Jef400
Berichten: 5763
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 18:46

Re: Treinongeluk Amsterdam

Bericht door Jef400 »

Terecht. Het zijn toch allemaal (in)directe collega's van elkaar. Respectvol. Al blijf ik het raar vinden hoe twee treinen op het zelfde spoor kunnen belanden.
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 73 gasten