Treinongeluk Amsterdam

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Treinongeluk Amsterdam

Bericht door deadlock »

JeffreyMeijer schreef:Terecht. Het zijn toch allemaal (in)directe collega's van elkaar. Respectvol. Al blijf ik het raar vinden hoe twee treinen op het zelfde spoor kunnen belanden.
Ze zijn op dezelfde manier collega's als dat ze collega's zijn van medewerkers van de Belastingdienst.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Treinongeluk Amsterdam

Bericht door Daniel »

Treinverkeer bij Amsterdam beperkt op gang
Geplaatst op: zondag 22 april 2012 13:27
Laatst bijgewerkt: zondag 22 april 2012 13:28

Het treinverkeer ten westen van Amsterdam, komt weer deels op gang. Het gaat om beperkt treinverkeer, aldus een woordvoerster van de Nederlandse Spoorwegen. Er gaan in beide richtingen weer treinen rijden op de trajecten Haarlem-Arnhem en Amsterdam-Vlissingen.

Een locomotief heeft de Sprinter is inmiddels weggesleept. Het is de bedoeling dat ook de andere trein, een intercity, wordt weggesleept.
Lees verder

Haarlem - Arnhem lijkt foutief, maar is uiteraard de 693000 die vanwege geplande werkzaamheden vandaag tussen Alkmaar en Amsterdam via Haarlem zou rijden.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Treinongeluk Amsterdam

Bericht door Daniel »

Volgens een bericht op Somda waren dit de rijwegen die gisteren gebruikt werden, met in het geel zeer globaal de plek van het ongeval...
Afbeelding
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13109
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Treinongeluk Amsterdam

Bericht door Z2N »

Persconferentie begonnen.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Treinongeluk Amsterdam

Bericht door deadlock »

Wth. Hoe kunnen ze nou zeggen dat ze niets weten over de toedracht :mrgreen: DAT WETEN JULLIE ALLANG STELLETJE APEN.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Treinongeluk Amsterdam

Bericht door Geert »

Ik kan me wel voorstellen dat men gespeculeer in de media wil voorkomen. Stel dat men nu zegt dat 1 trein door rood is gereden zonder verdere context of iets dan komt daar een hele discussie over op gang in de media, terwijl misschien over twee weken wel blijkt dat er allerlei andere oorzaken geleid hebben tot deze botsing.
Graaf_Panto
Berichten: 35
Lid geworden op: do 20 jan 2011, 20:05
Locatie: Monnickendam

Re: Treinongeluk Amsterdam

Bericht door Graaf_Panto »

Als ik de door Somda aangegeven rijrichtingen bekijk, was er kennelijk noodzaak om na de Hemtunnel de IC naar Nijmegen het linkerspoor te laten gebruiken. Het spoor op station Sloterdijk wordt normaal gebruikt voor de richting Zaandam.
Gekko123
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 2327
Lid geworden op: za 25 apr 2009, 22:12
Locatie: Delft

Re: Treinongeluk Amsterdam

Bericht door Gekko123 »

Vergeet niet dat er dit weekend werkzaamheden zijn aan de Hemtunnel.

Wat betreft dat feest van Servex: het zou toch al tot uiterlijk 22.30 duren. Ten minste, dat is wat ik hoorde van collega's die daar zijn geweest. Zelf moest ik daar koffie en thee uitdelen en moest tot pakweg iedereen weg was uitdelen en dat stond ingepland tot 23 uur. Vind het wel netjes dat de feestvierders werden geïnformeerd over het ongeluk.
Graaf_Panto
Berichten: 35
Lid geworden op: do 20 jan 2011, 20:05
Locatie: Monnickendam

Re: Treinongeluk Amsterdam

Bericht door Graaf_Panto »

Gekko123 schreef:Vergeet niet dat er dit weekend werkzaamheden zijn aan de Hemtunnel.
Dan is dat verklaard. Dank je wel.
Mark Knoester
Berichten: 52
Lid geworden op: zo 05 apr 2009, 15:20
Locatie: Roodeschool

Re: Treinongeluk Amsterdam

Bericht door Mark Knoester »

Misschien is dit eindelijk is een reden voor de Minister, ProRail en de vervoerders om ERMTS in te voeren? Dan is door sts passage met minder dan 40 km/h ook beveiligd. Bovendien kan er dan op een aantal trajecten harder gereden worden en werkt het capaciteitsverhogend.
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Treinongeluk Amsterdam

Bericht door deadlock »

Geert schreef:Ik kan me wel voorstellen dat men gespeculeer in de media wil voorkomen. Stel dat men nu zegt dat 1 trein door rood is gereden zonder verdere context of iets dan komt daar een hele discussie over op gang in de media, terwijl misschien over twee weken wel blijkt dat er allerlei andere oorzaken geleid hebben tot deze botsing.
Ik snap er echt geen hol van. Er ligt daar toch overal ATB-Vv? En zelfs zonder dat reden ze hoogstwaarschijnlijk harder dan 40 dus had de ATB moeten ingrijpen. Ach jah, ik wacht de resultaten af maar ik gok zo dat er na de zomer gestart gaat worden met massale ombouw naar ERTMS.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
robert55
Berichten: 777
Lid geworden op: za 20 feb 2010, 19:27

Re: Treinongeluk Amsterdam

Bericht door robert55 »

deadlock schreef: Ik snap er echt geen hol van. Er ligt daar toch overal ATB-Vv? En zelfs zonder dat reden ze hoogstwaarschijnlijk harder dan 40 dus had de ATB moeten ingrijpen. Ach jah, ik wacht de resultaten af maar ik gok zo dat er na de zomer gestart gaat worden met massale ombouw naar ERTMS.
Als je het niet begrijpt ....
Jef400
Berichten: 5763
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 18:46

Re: Treinongeluk Amsterdam

Bericht door Jef400 »

Het trieste moment is zover. Een 68 jarige vrouw uit het oosten des lands heeft deze ramp niet overleefd.
Bron: http://nos.nl/artikel/365150-slachtoffe ... leden.html
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Treinongeluk Amsterdam

Bericht door deadlock »

robert55 schreef:Als je het niet begrijpt ....
Dan? Als er ATB-Vv ligt is er sprake van ernstig technisch falen. Als er geen ATB-Vv ligt en ze reden harder dan 40 is er sprake van ernstig technisch falen. Als er geen ATB-Vv ligt en ze reden net onder de 40 dan is er sprake van ernstig menselijk falen.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
hidihi
Berichten: 536
Lid geworden op: za 30 okt 2010, 00:10

Re: Treinongeluk Amsterdam

Bericht door hidihi »

Kan iemand met zekerheid zeggen wat voor ATB systeem er ligt?
ik vindt het trouwens dat het nog lang geduurt heeft voordat er iemand overleden is. Er waren zoveel zwaar en zeer zwaar gewonden dat je kon wachten op een dode en het zal me niet verwonderen als de komende dagen een paar anderen het ook niet gaan redden.
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Treinongeluk Amsterdam

Bericht door Klaasje »

Zeer waarschijnlijk ligt er geen ATB-Vv op die sporen richting Amsterdam CS bij Sloterdijk. Een vertrek met 40 km/h is dus sowieso mogelijk. (Zie hiervoor de discussie Amersfoort..) Op het moment dat de trein vertrekt zouden echter de seinen van de tegentrein af moeten vallen alsmede de ATB. Daardoor zou de tegentrein ook moeten afremmen tot 40 km/h. Zeer waarschijnlijk is er dus wat meer aan de hand. Als het andersom is dan zou het kunnen zijn dat in de reguliere rijrichting geen ATB-Vv bij de Sgra aanwezig is. Dat zou best kunnen wanneer er in het verleden zelden tot nooit STS-passages zijn geweest en er de laatste paar jaren geen wijzigingen zijn doorgevoerd.
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Treinongeluk Amsterdam

Bericht door webguy »

Nav het overleidensbericht heeft Prorail bericht geplaatst: http://prorail.nl/Bedrijfsinformatie/Ni ... ziger.aspx

Overigens staat daar ook in "Er zijn twee wissels kapot en het spoor is flink ontzet.". Nou kan een kapotte wissel veel betekenen maar aangezien er hier weinig is ontspoord, zouden dat open gereden wissels zijn?
Chauf21
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3161
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 22:27

Re: Treinongeluk Amsterdam

Bericht door Chauf21 »

Bij een dergelijke aanrijding komen er flink wat krachten vrij. Daardoor kunnen ook spoorstaven beschadigd raken en als dat doorwerkt in/naar de wissels kunnen die ook kapot gaan. Het is wel erg voorbarig om, op basis van de informatie in dat bericht van Prorail, de conclusie van opengereden wissels te trekken.
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Treinongeluk Amsterdam

Bericht door Klaasje »

Het is echter wel zeer waarschijnlijk dat er een wissel opengereden is.
robert55
Berichten: 777
Lid geworden op: za 20 feb 2010, 19:27

Re: Treinongeluk Amsterdam

Bericht door robert55 »

dan kan je wel vragen stellen, maar het heeft geen zin over apen te brullen. Met jouw 'als dit dan' vraagjes ben je nog nergens.
deadlock schreef:
robert55 schreef:Als je het niet begrijpt ....
Dan? Als er ATB-Vv ligt is er sprake van ernstig technisch falen. Als er geen ATB-Vv ligt en ze reden harder dan 40 is er sprake van ernstig technisch falen. Als er geen ATB-Vv ligt en ze reden net onder de 40 dan is er sprake van ernstig menselijk falen.
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Treinongeluk Amsterdam

Bericht door Fles »

Nou, ik zou willen beginnen met niet vooruit te lopen op allerlei conclusies. Maar dat men binnen 12 uur weet te melden dat "alle veiligheidssystemen naar behoren gefunctioneerd hebben", tsja. Dan acht ik me ook aan geen enkele fatsoensnorm meer gebonden, zeg maar :lol:
hidihi
Berichten: 536
Lid geworden op: za 30 okt 2010, 00:10

Re: Treinongeluk Amsterdam

Bericht door hidihi »

Mag ik toch vooruit lopen en een stomme vrag stellen? Als een wissel opengereten is zou een trein dan niet ontsporen zoals we in Eschede mee gemaakt hebben? Zorgt er voor dat een opengerete wissel er ook voor dat een bepaalde trein niet meer wordt gedetecteerd?
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Treinongeluk Amsterdam

Bericht door Geert »

Fles schreef:Nou, ik zou willen beginnen met niet vooruit te lopen op allerlei conclusies. Maar dat men binnen 12 uur weet te melden dat "alle veiligheidssystemen naar behoren gefunctioneerd hebben", tsja. Dan acht ik me ook aan geen enkele fatsoensnorm meer gebonden, zeg maar :lol:
Waar is dat dan gezegd? Ik lees wel op Nu.nl dat alle _verkeersleidingssystemen_ naar behoren hebben gefunctioneerd maar dat is iets anders :idea:
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Treinongeluk Amsterdam

Bericht door webguy »

Iemand anders kan het misschien beter uitleggen, maar een wissel openrijden is als de trein in dit plaatje:
Afbeelding
van B naar A rijdt, waarbij het rode gedeelte dus tegen de rails zit zodat de trein vanaf A eigenlijk naar C moet.
hidihi
Berichten: 536
Lid geworden op: za 30 okt 2010, 00:10

Re: Treinongeluk Amsterdam

Bericht door hidihi »

o sorry verkeerd gelezen het is niet opgereten maar opengereden. Met het plaatje is mij wel duidelijk wat er bedoelt wordt. Het is inderdaad afwachten wat er uit het onderzoek komt.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 83 gasten