Wij worden machinist!

Voor OV-gerelateerde hobby's, computerspelletjes, gezelschapsspellen, etcetera
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6032
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: Wij worden machinist!

Bericht door AppleMoose »

Als je bij het spoor werkt moet je goed kunnen anticiperen op onverwachte situaties, geen dag is hetzelfde.
Iets waar mensen met Autisme moeite mee hebben. Maar zeg nooit, nooit. Met autorijden moet je dat ook kunnen, en toch had een oud cliënt van me met Autisme, zijn autorijbewijs gehaald. Al zullen de eisen voor machinist uiteraard hoger en strenger zijn, dan voor een autorijbewijs. :)
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
Gekko123
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 2327
Lid geworden op: za 25 apr 2009, 22:12
Locatie: Delft

Re: Wij worden machinist!

Bericht door Gekko123 »

Autisme is echter zodanig breed dat het hebben van de diagnose niks zegt over hoe de persoon daadwerkelijk is. Er zijn ook mensen met autisme waarbij je het niet altijd zou verwachten als je ze spreekt. Sommige kunnen juist weer wel goed omgaan met veranderingen, zeker als het gaat rondom het interessegebied van de autist.

Mocht het lukken om machinist te worden, dan zou ik ze wel het advies geven om bijvoorbeeld bij Arriva of Veolia als machinist te gaan werken. De kans dat ze daar naar hun zin hebben is best groot, aangezien autisten lopende-band-werk sneller leuk vinden dan "normale" mensen. Soms vinden ze dit juist leuker dan het grote en massale gebeuren bij de NS...
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6032
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: Wij worden machinist!

Bericht door AppleMoose »

Klopt. Daarom gaf ik ook dat voorbeeld van die cliënt die gewoon zijn rijbewijs heeft gehaald. Niks is onmogelijk.
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: Wij worden machinist!

Bericht door Caspar »

Of werken als treindienstleider, lekker werken met nummertjes, getallen, en doorgaans dezelfde patronen. Ook de de voorgeschreven handelingen zijn allemaal vrij strak gedisciplineerd. Werken met vaste procedures zijn in ieder geval belangrijker dan je eigen inbreng/creativiteit. Volgens mij kan iemand met een licht autistische stoornis best goed als treindienstleider functioneren.
Dexter
Berichten: 3915
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:57

Re: Wij worden machinist!

Bericht door Dexter »

@Wubbo: Het ligt er aan welke vorm van autisme en in welke mate de persoon er last van heeft. De voornaamste hindernissen zijn waarschijnlijk de stressbestendigheid, omgaan met veranderingen en communiceren met veel verschillende personen via verschillende kanalen. Ik zou zo iemand zeker aanraden om het te proberen en eventuele hindernissen of aandachtspunten komen dan bij het sollicitatiegesprek of tijdens de testen en keuringen wel naar voren.

Wat Gekko123 voorstelt om het als mcn bij Arriva of Veolia te proberen, lijkt me ook een prima idee omdat die vervoerders op dezelfde lijnen rijden met veelal vaste diensttijden. Dat kan iemand met autisme wellicht net dat beetje extra houvast geven om goed als machinist te kunnen functioneren.
Vallend blad maakt rails glad.
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: Wij worden machinist!

Bericht door Caspar »

De procedures die een machinist volgt zijn volgens mij wel vrij strak, en min of meer altijd dezelfde? Wat het mijns inziens lastiger zou maken zijn de reizigers waar je (ook bij Arriva) mee te maken hebt?
Dexter
Berichten: 3915
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:57

Re: Wij worden machinist!

Bericht door Dexter »

Als machinist werk je inderdaad binnen vrij strakke kaders. Wat het (vooral voor autistische mensen) soms lastig maakt, is dat je je werk uitvoerd binnen strakke kaders, maar dat vrijwel geen situatie hetzelfde is. De reizigers vallen over het algemeen wel mee. :wink:
Vallend blad maakt rails glad.
waldo79
Berichten: 7634
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Wij worden machinist!

Bericht door waldo79 »

Zeker met wat mildere varianten zou je toch als machinist aan de slag kunnen.
Een goede vriend van me kan zich heel goed vinden in de voor mij vrij eentonige treinritjes in de Betuwe en Achterhoek 8-)
TheKnitter
Berichten: 766
Lid geworden op: vr 02 jul 2010, 11:06
Locatie: Zwijndrecht

Re: Mag ik even kwijt #109

Bericht door TheKnitter »

Werd net gebeld door het Scheepvaart&Transport College. Of ik nog steeds de machinistenopleiding wou doen :lol:
Maar natuurlijk. En toen kwam het. Ik moet een eigen bijdrage gaan dokken tussen de 150 en 200 euro voor de medische keuringen. 26 April ben ik ingedeeld in Amersfoort, krijg nog een brief met nadere informatie zoals tijd.
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Mag ik even kwijt #109

Bericht door webguy »

TheKnitter schreef:... het Scheepvaart&Transport College. Of ik nog steeds de machinistenopleiding wou doen
Je deed toch iets met IT?
Daan
Berichten: 2963
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:50

Re: Mag ik even kwijt #109

Bericht door Daan »

TheKnitter schreef:Werd net gebeld door het Scheepvaart&Transport College. Of ik nog steeds de machinistenopleiding wou doen :lol:
Maar natuurlijk. En toen kwam het. Ik moet een eigen bijdrage gaan dokken tussen de 150 en 200 euro voor de medische keuringen. 26 April ben ik ingedeeld in Amersfoort, krijg nog een brief met nadere informatie zoals tijd.
Same here :-)
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13032
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Mag ik even kwijt #109

Bericht door Ardan »

Moeten jullie betalen voor de keuring? WTF :shock:
Ik doe ook maar wat
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: Mag ik even kwijt #109

Bericht door Caspar »

Medische keuringen duren volgens mij een klein uurtje, maar als je die concentratie en psychologische keuring ook bedoelt, daar ben je een hele dag mee zoet. Ik hoorde dat zo´n dag ruim 1200 euro kost per deelnemer.
Maar wel raar dat je zelf moet betalen ja.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13032
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Wij worden machinist!

Bericht door Ardan »

De medische keuring stelt inderdaad niet zoveel voor, maar met de psychologische keuring ben je wel 3 uur bezig.
Ik doe ook maar wat
TheKnitter
Berichten: 766
Lid geworden op: vr 02 jul 2010, 11:06
Locatie: Zwijndrecht

Re: Mag ik even kwijt #109

Bericht door TheKnitter »

webguy schreef:
TheKnitter schreef:... het Scheepvaart&Transport College. Of ik nog steeds de machinistenopleiding wou doen
Je deed toch iets met IT?
Ja, maar als ik zometeen mijn diploma heb, ga ik naar het STC voor de Mcn-opleiding. Vind ik toch wat leuker :wink:
TheKnitter
Berichten: 766
Lid geworden op: vr 02 jul 2010, 11:06
Locatie: Zwijndrecht

Re: Mag ik even kwijt #109

Bericht door TheKnitter »

Ardan schreef:Moeten jullie betalen voor de keuring? WTF :shock:
De eigen bijdrage ligt tussen de 150 en 200 euro werd aan de telefoon verteld. De 'rest' betaalt het STC (zeiden zij).
Daan
Berichten: 2963
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:50

Re: Wij worden machinist!

Bericht door Daan »

Klopt, totale kosten van de keuringen schijnen 500 tot 600 euro te zijn, begreep ik op de open dag.

Volgende week trouwens alleen de psychologische keuring, de medische keuring volgt later. (Mits je de psychologische haalt natuurlijk.)
TheKnitter
Berichten: 766
Lid geworden op: vr 02 jul 2010, 11:06
Locatie: Zwijndrecht

Re: Wij worden machinist!

Bericht door TheKnitter »

Ah, dat mag ook. Ik hoop natuurlijk dat ik 'm haal *O*
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13032
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Wij worden machinist!

Bericht door Ardan »

Even een tip voor bij de psych-keuring: zorg dat je genoeg hebt gegeten van te voren ;)
Ik doe ook maar wat
Daan
Berichten: 2963
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:50

Re: Wij worden machinist!

Bericht door Daan »

Kreeg zojuist de definitieve uitnodiging voor het psychologisch onderzoek binnen. Donderdag, van 9:00 tot 17:00. Holy f**k :shock:
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13032
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Wij worden machinist!

Bericht door Ardan »

Zo lang? Lijkt me vrij sterk dat ze er een hele dag voor inplannen. Waar moet je naartoe?
Ik doe ook maar wat
Daan
Berichten: 2963
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:50

Re: Wij worden machinist!

Bericht door Daan »

Moet naar Amersfoort, Human Company.
hauptbahnhof
Berichten: 3923
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: Wij worden machinist!

Bericht door hauptbahnhof »

Ze trekken er idd een hele dag voor uit maar over het algemeen kun je al rond 14:00 klaar zijn. Enige voorbereiding: op tijd naar bed, goed ontbijten en voor het psychologisch gesprek moet je je voorbereiden als voor een sollicitatiegesprek.
Gertjan
Berichten: 302
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:30
Locatie: Zwijndrecht

Re: Wij worden machinist!

Bericht door Gertjan »

Hoe zit het met de jongens en meisjes op het STC? Allemaal een leuke stageplek voor de 400 uur stage?
Zag er vorige week al 2 bij ons in het verblijf.
Most things are designed to be user friendly...
But nothing is ever designed to be idiot proof!
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Wij worden machinist!

Bericht door webguy »

En wat mag je eigenlijk wel doen tijdens zo'n stage? Meeloopstage?
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 80 gasten