Treinongeluk Amsterdam

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Treinongeluk Amsterdam

Bericht door Daniel »

Klaasje schreef:Het is echter wel zeer waarschijnlijk dat er een wissel opengereden is.
Dat lijkt me een wat voorbarige conclusie. Laten we hier niet teveel gaan speculeren.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
VIRM
Berichten: 7568
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Treinongeluk Amsterdam

Bericht door VIRM »

Even nieuwsgierig: hoeveel afstand overbrugt de trein als er op een dergelijke lage snelheid (40 a 50 kilometer per uur) een noodstop zou worden gemaakt?
Beul van de blindegeleidelijn
FLJ
Berichten: 476
Lid geworden op: vr 05 feb 2010, 16:06

Re: Treinongeluk Amsterdam

Bericht door FLJ »

Triest dat dit ongeval het leven van een reiziger heeft gekost, mijn medeleven gaat bij deze uit naar de nabestaanden! Ben toch wel erg benieuwd hoe dit heeft kunnen gebeuren.
Gekko123
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 2327
Lid geworden op: za 25 apr 2009, 22:12
Locatie: Delft

Re: Treinongeluk Amsterdam

Bericht door Gekko123 »

Ook ik wil bij deze mijn medeleven betuigen voor alle betrokkenen bij het ongeluk. Ik heb zo mijn ideeën over de oorzaak, maar die laat ik mooi voor mezelf om speculaties te voorkomen. We horen het over enkele maanden wel.
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Treinongeluk Amsterdam

Bericht door webguy »

Nu.nl is volgens anoniemen bronnen weer aan het speculeren... vooral over ATB-vv en het ontbreken daarvan
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Treinongeluk Amsterdam

Bericht door Vinny »

Sluit me wat betreft medeleven richting slachtoffers en nabestaanden aan bij de vorige bijdragen. Wat mij veder wel stoort is dat mensen die een technische analyse proberen te maken in Nederland worden weggezet als speculeerders. Bij de busramp in Sierre moest ik Zwitserse kranten lezen om mogelijke oorzaken van de crash te achterhalen...
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Treinongeluk Amsterdam

Bericht door Wubbo »

Het ontbreken van ATB-Vv kan nooit de oorzaak van een ongeluk zijn. ATB grijpt in als een trein door rood rijdt (en Vv doet dat ook onder de 40 km/h, waar ATB dat niet doet), maar een trein moet dan dus wel eerst door rood rijden. Of dat hier het geval is geweest weten we nog niet zeker.
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Treinongeluk Amsterdam

Bericht door webguy »

En als een trein met "ongeveer 50km/u botst", dan lijkt het me toch dat bij die snelheid ATB-VV niet van toepassing is?
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Treinongeluk Amsterdam

Bericht door Suus »

Het is de vraag waarop je die ongeveer 50 km/u op baseert. Het is voor veel mensen heel lastig om snelheid in te schatten, als het dus op waarnemingen van treinreizigers/omwonenden is gebaseerd zou ik die bewering niet zomaar voor waar aannemen. Als dat blijkt uit gegevens van de treinen is het wat anders natuurlijk.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Treinongeluk Amsterdam

Bericht door Vinny »

Wat is de baanvaksnelheid? Ik dacht 60 km/h dus dan kan 50 best...
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Treinongeluk Amsterdam

Bericht door Suus »

Ik zeg niet dat het niet kan, ik zeg alleen dat snelheid waarnemen zonder instrumenten voor heel veel mensen erg lastig is.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Treinongeluk Amsterdam

Bericht door Geert »

webguy schreef:En als een trein met "ongeveer 50km/u botst", dan lijkt het me toch dat bij die snelheid ATB-VV niet van toepassing is?
Tja, als de trein die 50km/h per uur reed (laten we dat even aannemen) überhaupt al op een stoptonend sein af reed én dat dat stoptonende sein voorzien was van ATB-Vv én dat de installatie niet defect was... Er zijn nog allerlei scenario's mogelijk.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Machinist: 'Ik vrees dat ik een rood sein heb gemist'

Bericht door Geert »

Machinist: 'Ik vrees dat ik een rood sein heb gemist'
Geplaatst op: maandag 23 april 2012 00:57
Laatst bijgewerkt: maandag 23 april 2012 00:58

Het treinongeluk dat zaterdag in Amsterdam een 68-jarige vrouw het leven kostte en waarbij tientallen anderen zwaargewond raakten, is vermoedelijk veroorzaakt doordat de machinist van de stoptrein een rood sein negeerde. Volkskrant-redacteur Hein Janssen zat in de sprinter en zag haar de bestuurderscabine verlaten.

Janssen bevond zich tijdens het ongeluk in de eersteklascoupé direct achter de machinist. Hij beschrijft in de Volkskrant van maandag wat er gebeurde kort nadat de trein met een harde klap tot stilstand was gekomen. 'De deur van de bestuurderscabine gaat open en de machinist komt naar buiten, een vrouw van middelbare leeftijd. Ze kijkt enigszins verward om zich heen, en begint dan ineens te praten. Ik vrees dat ik een rood sein heb gemist, zegt ze. We zijn te verbijsterd om te antwoorden.'
Lees verder | Meer nieuws in dossier Treinramp Amsterdam 21 april 2012
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Treinongeluk Amsterdam

Bericht door Klaasje »

Daniel schreef:
Klaasje schreef:Het is echter wel zeer waarschijnlijk dat er een wissel opengereden is.
Dat lijkt me een wat voorbarige conclusie. Laten we hier niet teveel gaan speculeren.
Nou, daar is helemaal niets voorbarig aan omdat een rijweg normaliter niet van twee kanten ingesteld kan worden. Daarnaast wordt een rijweg meestal ingesteld tot het volgende punt vanaf waar dat niet kan vanwege de veiligheid of de dienstregeling. Bij een rijweginstelling worden de wissels ook in een bepaalde stand vastgelegd. Anders komen de seinen niet uit de stand stop. Als er iets vanuit een andere richting in de rijweg terecht komt dan betekent dat automatisch dat er een wissel opengereden wordt.

Waarom kan een rijweg niet van twee kanten ingesteld worden? In de eerste plaats kan dat vanuit de beveiliging niet en daaroverheen kan de procesleiding dat normaliter niet. De kans dat in een van beiden een fout zit is door alle controlestappen zo gering dat de kans dat in beiden een fout zit zo goed als afwezig is. (En als die fout er in zou zitten dan zou men zondag niet zomaar weer gaan rijden)
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Treinongeluk Amsterdam

Bericht door deadlock »

Geert schreef:Machinist: 'Ik vrees dat ik een rood sein heb gemist'
Geplaatst op: maandag 23 april 2012 00:57
Laatst bijgewerkt: maandag 23 april 2012 00:58

Het treinongeluk dat zaterdag in Amsterdam een 68-jarige vrouw het leven kostte en waarbij tientallen anderen zwaargewond raakten, is vermoedelijk veroorzaakt doordat de machinist van de stoptrein een rood sein negeerde. Volkskrant-redacteur Hein Janssen zat in de sprinter en zag haar de bestuurderscabine verlaten.

Janssen bevond zich tijdens het ongeluk in de eersteklascoupé direct achter de machinist. Hij beschrijft in de Volkskrant van maandag wat er gebeurde kort nadat de trein met een harde klap tot stilstand was gekomen. 'De deur van de bestuurderscabine gaat open en de machinist komt naar buiten, een vrouw van middelbare leeftijd. Ze kijkt enigszins verward om zich heen, en begint dan ineens te praten. Ik vrees dat ik een rood sein heb gemist, zegt ze. We zijn te verbijsterd om te antwoorden.'
Lees verder | Meer nieuws in dossier Treinramp Amsterdam 21 april 2012
Maaaarrrrrrr.... dan heeft de andere trein toch ook een ATB-signaal gehad? Er was een gesloten spoorstroomloop dus géén ATB-signaal.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Treinongeluk Amsterdam

Bericht door Klaasje »

In principe zou de ATB-code van de tegentrein moeten wegvallen ja, waardoor de trein af zou moeten remmen naar 40 km/h. Nou gebeurt het echter wel eens dat bij werkzaamheden wat aan de relais gebeurd waardoor de code wel eens wegvalt om niet veel later weer terug te komen. Dan is reageren met een lichte remming niet vreemd.
Laatst gewijzigd door Klaasje op ma 23 apr 2012, 07:47, 1 keer totaal gewijzigd.
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Treinongeluk Amsterdam

Bericht door deadlock »

Mmm ja. Als er een remming is ingezet dan vindt de ATB-apparatuur het ook al goed natuurlijk. Mysterie opgelost, slotje!
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Treinongeluk Amsterdam

Bericht door Klaasje »

Zo wordt altijd gedacht maar ATB controleert de stand van de remkraan. De gecontroleerde stand kan best een paar tandjes worden opgeschoven natuurlijk.. :wink:
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Minister: Oorzaak treinongeluk vermoedelijk rijden door rood

Bericht door Geert »

Minister: Oorzaak treinongeluk vermoedelijk rijden door rood
Geplaatst op: maandag 23 april 2012 12:04
Laatst bijgewerkt: maandag 23 april 2012 12:06

De botsing van twee treinen in Amsterdam lijkt veroorzaakt te zijn doordat de machinist van de sprinter door een rood sein reed. Dat schrijft minister Melanie Schultz van Haegen (Infrastructuur en Milieu) maandag in een brief aan de Tweede Kamer.

De eerste bevindingen van het onderzoek van de Inspectie Leefomgeving en Transport wijzen erop dat de sprinter "een stop tonend sein heeft gepasseerd." Verder onderzoek moet uitwijzen of die voorlopige conclusie bevestigd kan worden, aldus de minister.

Diverse instanties doen onderzoek naar het ongeval van zaterdag, waardoor ruim 100 gewonden vielen en een vrouw overleed. Daaronder zijn de inspectie, de Onderzoeksraad Voor Veiligheid en de politie.
Lees verder | Dossier Aanrijding Amsterdam - 24 april 2012 | Meer nieuws in dossier Aanrijding Amsterdam - 24 april 2012
M57
Berichten: 1157
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:25

Re: Treinongeluk Amsterdam

Bericht door M57 »

deadlock schreef:Maaaarrrrrrr.... dan heeft de andere trein toch ook een ATB-signaal gehad? Er was een gesloten spoorstroomloop dus géén ATB-signaal.
De sprinter kan ook door rood zijn gereden doordat juist de Intercity door rood reed en die trein daarop in de route van de sprinter kwam. Het veilige sein voor de sprinter valt dan onverwachts terug naar rood. Het hoeft allemaal niet zo voor de hand liggend te zijn als het lijkt.
Jef400
Berichten: 5763
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 18:46

Re: Treinongeluk Amsterdam

Bericht door Jef400 »

Dan zouden er twee treinen door rood zijn gereden. Het wordt steeds leuker hier.
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Treinongeluk Amsterdam

Bericht door Daniel »

M57 schreef:De sprinter kan ook door rood zijn gereden doordat juist de Intercity door rood reed en die trein daarop in de route van de sprinter kwam. Het veilige sein voor de sprinter valt dan onverwachts terug naar rood. Het hoeft allemaal niet zo voor de hand liggend te zijn als het lijkt.
Het zou kunnen, maar gezien de rijwegen die gebruikt werden is die optie wel wat onwaarschijnlijker. De IC zou dan immers al bij vertrek van Sloterdijk door rood gereden moeten zijn, maar dan zou het sein voor Sgra voor de Sprinter al een stuk ruimer van tevoren teruggevallen zijn naar rood.
Of er moet een rijweginstelling geweest zijn met een fout waardoor de Sprinter en IC tegenover elkaar terecht gekomen waren en beide voor rood stonden op hetzelfde spoor. Als je dan door rood rijdt krijg je immers ook een situatie zoals nu het geval was.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Treinongeluk Amsterdam

Bericht door Klaasje »

Het is zeer onwaarschijnlijk dat de IC bij Sloterdijk door rood gereden is. Dan zouden namelijk meerdere rode seinen gepasseerd moeten zijn voordat die trein überhaubt bij de ongevalslocatie aangekomen zou zijn.
Doc Zenith
Berichten: 48
Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 12:14
Locatie: Gn

Re: Treinongeluk Amsterdam

Bericht door Doc Zenith »

En waarom zou niet alleen sein 454 rood kunnen zijn geweest?
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Treinongeluk Amsterdam

Bericht door Vinny »

@ Klaasje: volgens mij is het wel mogelijk dat conflicterende rijwegen kunnen worden gecreëerd als deze precies gelijktijdig worden ingelegd. Dan zou het systeem moeten ingrijpen en alles meteen op rood gooien, maar dat verhoogt denk ik wel de kans op een Sts-passage.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 57 gasten