Arcadis: 'Sluit onveilige metrotunnel Amsterdam'

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
erjeebee
Berichten: 1355
Lid geworden op: do 07 jan 2010, 15:41
Locatie: Brisbane of daaromtrent

Arcadis: 'Sluit onveilige metrotunnel Amsterdam'

Bericht door erjeebee »

AMSTERDAM -

De Amsterdamse metrotunnel tussen Centraal Station en Amstelstation is onveilig.

Zolang de tunnel en de bijbehorende stations niet gerenoveerd zijn, zouden er eigenlijk geen metro's mogen rijden. Dat staat in een adviesrapport van ingenieursbureau Arcadis

http://www.nu.nl/binnenland/2794882/slu ... erdam.html
Laatst gewijzigd door Wubbo op vr 27 apr 2012, 11:32, 2 keer totaal gewijzigd.
Reden: Titel gelijk met portal tbv koppeling
erjeebee
Berichten: 1355
Lid geworden op: do 07 jan 2010, 15:41
Locatie: Brisbane of daaromtrent

Re: 'Sluit 'onveilige' metrotunnel Amsterdam'

Bericht door erjeebee »

Pfffffffffffff

Ben benieuwd wat dat rapport gekost heeft.
Hadden ze mij maar gevraagd, die open deur had ik voor een fractie van dat bedrag voor ze ingetrapt.
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: do 03 nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: 'Sluit 'onveilige' metrotunnel Amsterdam'

Bericht door R-Flow »

Geldt toch net zo goed voor het materieel wat er doorheen rijdt? Gaat helemaal nergens meer over hier in Amsterdam. Ronduit schandalig dat ze het bij de regio zover hebben laten komen.
Jef400
Berichten: 5763
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 18:46

Re: 'Sluit 'onveilige' metrotunnel Amsterdam'

Bericht door Jef400 »

In de categorie Oud-Nieuws presenteren we "Metrotunnel Amsterdam onveilig"

God dat wisten we nog niet. Volgens mij is elke metrotunnel in dat opzicht onveilig. Want als er brand uitbreekt in the tube kom je er ook niet uit. Simpel is dat
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
duucoo
Berichten: 66
Lid geworden op: za 25 feb 2012, 13:06
Contacteer:

Re: 'Sluit 'onveilige' metrotunnel Amsterdam'

Bericht door duucoo »

Reactie daarop van de Dienst Metro io over het artikel in het Parool en andere media:
Reactie op artikel Parool over veiligheid metro Oostlijn

Vandaag heeft het Parool bericht over het veiligheidsniveau in de tunnel en ondergrondse stations van de Oostlijn. Wij willen hier graag op reageren. De documenten waar het Parool zich op baseert, kunt u downloaden op http://www.amsterdam.nl/metro.

Tunnelveiligheid
Aanleiding voor het artikel in de krant is de brief van wethouder Wiebes aan de Amsterdamse Gemeenteraad over de voortgang van het project renovatie van de Oostlijn. In die brief wordt, als het gaat om de veiligheid, verwezen naar een onderzoek van ingenieursbureau Arcadis dat in opdracht van de gemeente is uitgevoerd. Verder geeft een bijlage van de brief een overzicht van belangrijke feiten rond het project Renovatie Oostlijn. In het rapport van Arcadis wordt gesteld dat de metro vrijwel hetzelfde veiligheidsniveau heeft als bij ingebruikname van de metrolijn zo’n 30 jaar geleden. Daarmee voldoet het nog niet aan de wetgeving voor tunnelveiligheid. Met de maatregelen die door het project worden uitgevoerd gaan we daar wel aan voldoen en verkleinen we de – zeer geringe – kans dat zich een grote brand voordoet.

Veiligheidsniveau
Het veiligheidsniveau van de Amsterdamse metro is al 30 jaar gelijk. In het kader van de renovatie van de Oostlijn is er door bijvoorbeeld het aanbrengen van ontsporingsgeleiding sprake van een lichte verbetering. De renovatie van de Oostlijn is erop gericht de veiligheid van de metro verder te vergroten. Als het gaat om het risico op een grote brand met slachtoffers dan is het van belang te weten dat de kans op een grote brand in de tunnel uiterst klein is. Er is nauwelijks brandbaar materiaal aanwezig (stations en tunnel zijn van beton) er wordt geen brandstof gebruikt (metro rijdt op elektriciteit). De kans dat een eventuele brand precies op het moment plaatsvindt dat het juist heel druk is in de metro is nog een keer kleiner. Desalniettemin bestaat het risico wel, hoe klein dan ook.

Metro één van de veiligste vervoersmiddelen
Dat de metro nog niet voldoet aan de wet- en regelgeving wil niet zeggen dat de metro op dit moment onveilig is. Wereldwijde ervaring over de afgelopen tientallen jaren leert dat de metro statistisch ongeveer 1000 keer veiliger is dan de fiets. De metro nu sluiten zou betekenen dat we mensen dwingen te reizen per auto, bus of fiets, waardoor de veiligheidsrisico’s juist omhoog gaan.

Verantwoord om metro te laten rijden
Bovenstaande afwegend vindt wethouder Wiebes dat het verantwoord is om de huidige veiligheidssituatie de komende tijd te laten voortduren. Hij volgt daarmee het advies van de tunnelbeheerder (Dienst IVV), die aangeeft of er al dan niet mag worden gereden in de tunnel. Enkele aanvullende maatregelen zullen zorgen voor een verdere, lichte verbetering van het veiligheidsniveau. Prioriteit is nu om te komen tot een realistisch en gedegen plan voor het afronden van de renovatie van de Oostlijn. De geschiedenis van dat project heeft laten zien dat een goede voorbereiding, een realistische planning en begroting, plus uitvoering van de werkzaamheden in een grote, minutieus voorbereidde buitendienststelling, de enige juiste manier is om tot een goede afronding van het project te komen.
http://www.hierzijnwij.nu/renovatie-oos ... -oostlijn/
Twitter: @Duucoo Blog: duucoo.tumblr.com
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: do 03 nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: Arcadis: 'Sluit onveilige metrotunnel Amsterdam'

Bericht door R-Flow »

Reden er 30 jaar terug net zoveel mensen met de metro dan dat het veiligheidsniveau gelijk is gebleven?
duucoo
Berichten: 66
Lid geworden op: za 25 feb 2012, 13:06
Contacteer:

Re: Arcadis: 'Sluit onveilige metrotunnel Amsterdam'

Bericht door duucoo »

De titel vind ik persoonlijk overigens raar. Het is immers niet Arcadis die dit heeft gezegd, maar het Parool.
Twitter: @Duucoo Blog: duucoo.tumblr.com
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: 'Sluit 'onveilige' metrotunnel Amsterdam'

Bericht door Geert »

JeffreyMeijer schreef:God dat wisten we nog niet. Volgens mij is elke metrotunnel in dat opzicht onveilig. Want als er brand uitbreekt in the tube kom je er ook niet uit. Simpel is dat
Er zijn metrotunnels die een stuk veiliger zijn dan de Amsterdamse, bijvoorbeeld door ruimere nooduitgangen, betere noodverlichting, etc. Daarom moet dat ding in Amsterdam ook gerenoveerd worden.

The tube beschikt overigens ook over nooduitgangen.
robert55
Berichten: 777
Lid geworden op: za 20 feb 2010, 19:27

Re: Arcadis: 'Sluit onveilige metrotunnel Amsterdam'

Bericht door robert55 »

Dit is toch wel nieuws, en erg Amsterdams
Het Parool citeert uit een rapport dat Arcadis opgesteld heeft in opdracht van Dienst Milieu en Bouwtoezicht. Die dienst is verantwoordelijk voor het toezicht op de veiligheid van gebouwen. Tot nu toe werd het gebruik van de metro gedoogd en kennelijk wil deze dienst dat niet langer voor zijn verantwoordelijkheid nemen. De wethouder zegt dat de kans op een grote brand zo klein is dat hij het verantwoord vindt de metro nog een jaar in gebruik te houden.

Technisch zou hij wel eens gelijk kunnen hebben, maar formeel is het niet zo goed dat de slager z'n eigen vlees goedkeurt, ook als z'n vrouw zegt dat het toch wel een rare kleur heeft
Edwin
Berichten: 1500
Lid geworden op: za 23 jul 2011, 19:12
Locatie: Almere

Re: Arcadis: 'Sluit onveilige metrotunnel Amsterdam'

Bericht door Edwin »

De wethouder stelt net in het NOS Journaal dat het reizen met de fiets 1000x gevaarlijk was/is dan met de metro. Dus om de metro weer te sluiten en mensen op de gevaarlijke fiets te sturen... Leek een staaltje politiek zoals in de Tweede Kamer vandaag... *O*
Remember to check-out with your ov-chipcard.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Arcadis: 'Sluit onveilige metrotunnel Amsterdam'

Bericht door Wubbo »

Ik hoorde ook al zeggen dat een zomersluiting van de metro mogelijk niet voldoende is...
duucoo
Berichten: 66
Lid geworden op: za 25 feb 2012, 13:06
Contacteer:

Re: 'Sluit 'onveilige' metrotunnel Amsterdam'

Bericht door duucoo »

Geert schreef:
JeffreyMeijer schreef:God dat wisten we nog niet. Volgens mij is elke metrotunnel in dat opzicht onveilig. Want als er brand uitbreekt in the tube kom je er ook niet uit. Simpel is dat
Er zijn metrotunnels die een stuk veiliger zijn dan de Amsterdamse, bijvoorbeeld door ruimere nooduitgangen, betere noodverlichting, etc. Daarom moet dat ding in Amsterdam ook gerenoveerd worden.

The tube beschikt overigens ook over nooduitgangen.
Nederland beschikt over een strenge wetgeving als het gaat om tunnelveiligheid. Een stuk strenger ook dan de richtlijnen vanuit Europa. Goed natuurlijk, maar veel van de bestaande tunnels zouden volgens de Nederlandse wetgeving worden afgekeurd als ze in andere landen worden geïmplementeerd. Voorbeeld: Londen, veel oude tubetunnels hebben geen vluchtpad naast de rails. Dit moet wel volgens de wetgeving in Nederland. Ik wil niet zeggen dat ze daarmee onveilig zijn, maar in Nederland zouden ze alleen daarom al worden afgekeurd. En dan heb ik het nog niet over de vele andere eisen die worden gesteld, want dat zijn er veel.
Twitter: @Duucoo Blog: duucoo.tumblr.com
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Arcadis: 'Sluit onveilige metrotunnel Amsterdam'

Bericht door Geert »

Ik geloof meteen dat Nederland strenge eisen heeft voor tunnels. Maar wil je nu zeggen dat andere metrotunnels in Nederland ook niet voldoen aan deze eisen en net als in Amsterdam worden gedoogd? Of voldoen Rotterdam en Den Haag (tramtunnel) wel aan deze eisen?

Daarnaast is het wel erg makkelijk om te zeggen dat de metro veilig is omdat hij voldoet aan eisen van 30 jaar terug. In 30 jaar tijd zijn er aardig wat nieuwe inzichten gekomen (en als gevolg nieuwe regels). 30 jaar geleden was de autogordel ook nog niet verplicht, zouden we een auto zonder gordels nu als veilig beschouwen?
duucoo
Berichten: 66
Lid geworden op: za 25 feb 2012, 13:06
Contacteer:

Re: Arcadis: 'Sluit onveilige metrotunnel Amsterdam'

Bericht door duucoo »

Geert schreef:Ik geloof meteen dat Nederland strenge eisen heeft voor tunnels. Maar wil je nu zeggen dat andere metrotunnels in Nederland ook niet voldoen aan deze eisen en net als in Amsterdam worden gedoogd? Of voldoen Rotterdam en Den Haag (tramtunnel) wel aan deze eisen?

Daarnaast is het wel erg makkelijk om te zeggen dat de metro veilig is omdat hij voldoet aan eisen van 30 jaar terug. In 30 jaar tijd zijn er aardig wat nieuwe inzichten gekomen (en als gevolg nieuwe regels). 30 jaar geleden was de autogordel ook nog niet verplicht, zouden we een auto zonder gordels nu als veilig beschouwen?
Dat wil ik niet zeggen. De regelgeving is aangepast op de in het verleden verwachte planning van de werkzaamheden aan tunnelveiligheid van de metro en tramtunnels. Als Amsterdam had gezegd in het verleden dat het pas daadwerkelijk in 2014 ipv 2011 afgerond zou zijn, dan was het nu ineens prima geweest qua regelgeving.

De tramtunnel verwacht ik wel, aangezien bij deze rekening is gehouden met de komende regelgeving, maar zeker weten doe ik niet. De metro in Rotterdam is interessanter. Ik dacht dat men nog bezig was met het verbeteren van de veiligheid daarvan, maar misschien dat iemand anders daar meer over kan vertellen over de stations van de Calandlijn.
Twitter: @Duucoo Blog: duucoo.tumblr.com
Abracadabram
Berichten: 241
Lid geworden op: za 18 dec 2010, 02:56

Re: Arcadis: 'Sluit onveilige metrotunnel Amsterdam'

Bericht door Abracadabram »

Ik weet van de Rotterdamse Metro wel dat ze momenteel bezig zijn met een nooduitgang op station Oostplein
erjeebee
Berichten: 1355
Lid geworden op: do 07 jan 2010, 15:41
Locatie: Brisbane of daaromtrent

Re: Arcadis: 'Sluit onveilige metrotunnel Amsterdam'

Bericht door erjeebee »

Geert schreef:30 jaar geleden was de autogordel ook nog niet verplicht, zouden we een auto zonder gordels nu als veilig beschouwen?
Toch even mierenziften..
In 1975 was de gordel zo ingeburgerd dat hij voorin de auto verplicht werd gesteld voor iedere nieuw te ontwerpen auto. Een jaar later werd het verplicht om de autogordel te dragen.
Bron:Wikipedia
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: do 03 nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: Arcadis: 'Sluit onveilige metrotunnel Amsterdam'

Bericht door R-Flow »

erjeebee schreef:Toch even mierenziften..
De metro is dan ook niet dertig jaar geleden geopend, maar in oktober 2012 35 jaar geleden. Het ontwerp en de aanleg van de lijn gaan nog verder terug. Dus als dat tot die dertig jaar geleden gerekend wordt kan de veiligheidsgordel er ook prima bij… Daarnaast denk ik dat we allemaal wel weten waar Geert op doelde: we zijn in bijna 35 jaar tijd tot een hoop nieuwe inzichten gekomen. Dat "mierenziften"* is echt nergens voor nodig…


*PS Volgens mij is de uitdrukking nog altijd "muggenziften" of "miereneuken" en niet "mierenziften".
erjeebee
Berichten: 1355
Lid geworden op: do 07 jan 2010, 15:41
Locatie: Brisbane of daaromtrent

Re: Arcadis: 'Sluit onveilige metrotunnel Amsterdam'

Bericht door erjeebee »

Dank voor het in twijfel trekken van mijn verstandelijke vermogens :mrgreen:
Uiteraard snap ik wat Geert bedoelt en uiteraard ken ik de uitdrukkingen rond mieren en muggen.

Maar daar gaat het helemaal niet om.
Ik vind die hele berichtgeving gewoon onzin en ik snap niet wat het nut ervan is aan de vooravond van een renovatie.
Echt een enorme open deur.
En dat wilde ik even kwijt, vandaar dit topic, dat dus eigenlijk gewoon een non-topic is. :(
hauptbahnhof
Berichten: 3905
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: Arcadis: 'Sluit onveilige metrotunnel Amsterdam'

Bericht door hauptbahnhof »

Nou, als we de reactie van een Rotterdammer op een ander forum moeten lezen:
Dus omdat de kans "klein" is, moeten we het maar negeren. Aldus Eric Wiebes. Beetje rare gedachte vind ik. Als je van tevoren zou zeggen dat er een type T in de fik zou vliegen op De Akkers een paar jaar terug zou ook niemand het geloven, maar hé, het is wel gebeurt. Zou in Amsterdam ook kunnen gebeuren als het noodlot toeslaat. Er ontsporen daar ook geregeld metro's en dan kan het ook zomaar opeens flink mis gaan. Dus snel fixen daar die handel. Hadden jullie maar beter moeten kijken hoe een échte metro in een échte stad word gebouwd...
We hebben het over brand maar hij komt met ontsporingen die geregeld gebeuren (Waarschijnlijk elke maand)?
Hij vindt dat Rotterdam een échte stad is en een échte metro heeft... Sommige mensen hebben echt bevestiging nodig.. :')
erjeebee
Berichten: 1355
Lid geworden op: do 07 jan 2010, 15:41
Locatie: Brisbane of daaromtrent

Re: Arcadis: 'Sluit onveilige metrotunnel Amsterdam'

Bericht door erjeebee »

hauptbahnhof schreef: We hebben het over brand maar hij komt met ontsporingen die geregeld gebeuren (Waarschijnlijk elke maand)?
Hij vindt dat Rotterdam een échte stad is en een échte metro heeft... Sommige mensen hebben echt bevestiging nodig.. :')
Metro's die ontsporen? Valt geloof ik wel mee.
Trams wel, dus die kun je in steden waar ze regelmatig ontsporen beter niet door een tunnel laten rijden. :roll:

http://www.ovinnederland.nl/viewtopic.php?f=34&p=200333
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50856
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Arcadis: 'Sluit onveilige metrotunnel Amsterdam'

Bericht door Suus »

Over de Rotterdamse metro is op alle punten beter nagedacht. Daar wordt dan ook zonder nonsense naar gehandeld. Je kan wat anders vinden maar uit de Rotterdamse metro straalt een vorm van trots die in Amsterdam ver te zoeken is.

En over die tunnel: Gooi maar vol met beton, leg tramsporen in de Wibautstraat, het komt gewoon nooit meer goed :cry:
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: do 03 nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: Arcadis: 'Sluit onveilige metrotunnel Amsterdam'

Bericht door R-Flow »

hauptbahnhof schreef:Hij vindt dat Rotterdam een échte stad is en een échte metro heeft... Sommige mensen hebben echt bevestiging nodig.. :')
Ze zijn daar tenminste trotst op de metro en is het systeem stukken beter uitgewerkt en onderhouden, hier doen gemeente en vervoerder het liefst alsof de hele zooi niet bestaat. Als ze in Amsterdam het woord "metro" al horen gaan waarschijnlijk direct de vingers in de oren met daarbij een luidkeels "LALALALALALALA". :wink:
Waarom Rotterdam met bijna 200.000 inwoners minder t.o.v. Amsterdam wél als echte stad gezien kan worden weet ik verder ook niet. Die paar torentjes aan de Maas misschien? :')

PS Toen ik vandaag weer in M50 zat heb ik serieus overwogen speciaal voor jou foto's te maken van hoe geweldig GVB die CAFs onderhoudt. :D
hauptbahnhof
Berichten: 3905
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: Arcadis: 'Sluit onveilige metrotunnel Amsterdam'

Bericht door hauptbahnhof »

Poes, ondertussen weet ik wel wat je van de toestand van de Amsterdamse metro vind: :)

En foto van de M50 hoeft niet zo. Ik woon langs de M50 en gebruik ik vrijwel dagelijks.

Ik ben er ook niet blij mee maar kan me niet zo druk erover maken. Maar goed, het rijdt (redelijk vaak) en daar ben ik blij mee. Alleen kom ik nu net uit Berlijn en dan is het weer afzien. Niet omdat het zo goed onderhouden is want sommige stations daar zijn echt drama. Maar meer de frequenties, vooral de informatievoorziening in en buiten de metro en de hoge acceleratievermogen van die metro's daar.

En zoals ik al zei, geef ze een bevestiging.
Hoe mooi de metro (wat de meeste voertuigen eigenlijk niet zijn (meer sneltram)) ook is, ik ruil mijn sfeervolle Amsterdam er niet voor.
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: do 03 nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: Arcadis: 'Sluit onveilige metrotunnel Amsterdam'

Bericht door R-Flow »

Miauw! :wink: Het is natuurlijk oneindig keren lastiger om een uitgestrekt metronetwerk zoals in New York, Berlijn of Parijs perfect bij te houden. Al lukt het ze in Londen dan wel weer aardig. Het systeem in Amsterdam is zo klein en overzichtelijk dat het haast gênant is dat het onderhoud ervan zo lastig verloopt. We hebben het over een lullig tunneltje, van wat 1,5 KM lang (?), met vier stations en zelfs dan wil het niet lukken de boel binnen redelijke tijd op te vijzelen naar 21ste eeuwse maatstaven? Jongens toch…

Voor de metro alleen hoef ik ook niet naar Rotterdam toe, dat is de discussie dan ook helemaal niet. Gaat erom dat je een andere Nederlandse stad hebt, hetzij wat kleiner qua inwoners, maar wel met een ongeveer even groot metronetwerk en misschien zelfs meer sociale problemen dan Amsterdam die het wel lukt het systeem netjes te houden.
Laatst gewijzigd door R-Flow op wo 25 apr 2012, 14:13, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50856
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Arcadis: 'Sluit onveilige metrotunnel Amsterdam'

Bericht door Suus »

De tunnel is bijna 4 kilometer lang en heeft 5 stations. Details, details, ik weet het.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 50 gasten