NS'ers klagen over wiebeltreinen

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13665
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: NS'ers klagen over wiebeltreinen

Bericht door Vinny »

Er wordt niet minder vaak gestopt, de stopmachine wordt alleen efficiënter ingezet. Soms wordt er voor gekozen om mee te liften met bestaande buitendienststellingen. Wanneer het slechts een comfort issue is heeft het vanzelfsprekend niet de hoogste prioriteit. Wanneer de veilige berijdbaarheid in het geding is dan stopt de machine de eerstvolgende nacht (binnen 24 uur)
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: NS'ers klagen over wiebeltreinen

Bericht door Klaasje »

Feit is gewoon dat de financiele druk om zo weinig mogelijk te stoppen fors hoger is geworden. Dan is comfort ineens veel minder snel een issue omdat dat voor de aannemer niet zo bijzonder interessant is. Overigens heb ik wel het idee dat het het ergste is bij wissels. Tussen Weesp en Naarden Bussum bijvoorbeeld is er niet zoveel bijzonders aan de hand met het spoor afgezien van de punten waar de wissels liggen.
Ennes
Berichten: 2545
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 10:20

Re: NS'ers klagen over wiebeltreinen

Bericht door Ennes »

Klaasje schreef:Feit is gewoon dat de financiele druk om zo weinig mogelijk te stoppen fors hoger is geworden. Dan is comfort ineens veel minder snel een issue omdat dat voor de aannemer niet zo bijzonder interessant is. Overigens heb ik wel het idee dat het het ergste is bij wissels. Tussen Weesp en Naarden Bussum bijvoorbeeld is er niet zoveel bijzonders aan de hand met het spoor afgezien van de punten waar de wissels liggen.
Opzich niet vreemd natuurlijk dat het daar meer te merken is, omdat je bij een wissel in afbuigende stand ook altijd te maken krijgt met zijwaartse krachten. maar feit blijft dat er ook op rechte baanvakken ook gewoon (teveel) locaties zijn die gewoon niet comfortabel te berijden zijn.
Aansluitingen behaald in het verleden,bieden geen garantie voor de toekomst
problemen kunnen er zijn... of je kan ze zoeken!
NS gaat "niet" over één nacht ijs.
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: NS'ers klagen over wiebeltreinen

Bericht door Klaasje »

Ja maar dan vind ik het vreemd dat een stuk spoor als Weesp-Naarden Bussum wordt genoemd. Naar mijn idee is er daar niets aan de hand en ligt het er kaarsrecht bij. Al moet ik wel zeggen dat ik dat stuk meestal per DDAR afleg.
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6030
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: NS'ers klagen over wiebeltreinen

Bericht door AppleMoose »

Het ligt er ook aan met welk type materieel je ergens rijdt. Een Virm is veel gevoeliger voor oneffenheden op het traject dan bijvoorbeeld ICM.
Ik reis met enige regelmaat tussen Utrecht en Rotterdam. Ik merk echt het verschil tussen Virm en ICM.
Met Virm word je op sommige stukken echt doorelkaar geschut, terwijl je daar met icm veel minder last van hebt.
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: NS'ers klagen over wiebeltreinen

Bericht door reisthijs »

Als je het zo bekijkt is het niet zo vreemd dat een traject als Weesp-Naarden-Bussum wordt genoemd waar de laatste jaren steeds meer VIRM is gaan rijden.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13665
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: NS'ers klagen over wiebeltreinen

Bericht door Vinny »

De aannemer kan wel financiële druk voelen, het spoor moet gewoon aan bepaalde normen voldoen. Daar wordt deze gewoon keihard op afgerekend. De normen zijn volgens mij niet versoepeld.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: NS'ers klagen over wiebeltreinen

Bericht door Klaasje »

Als die normen veiligheidsnormen en geen comfortnormen zijn dan is er behoorlijk wat speling voor een aannemer. Als vroeger de stopper dan een heel traject deed dan is het logisch dat het spoor er vroeger dan beter bij lag.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13665
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: NS'ers klagen over wiebeltreinen

Bericht door Vinny »

Nogmaals de normen zijn behoorlijk streng. Als een trein wiebelt dan wordt bovendien de meettrein er op afgestuurd. In 2010 lag het spoor er beter bij dan in de jaren ervoor. Het kan zijn dat het inmiddels weer wat minder is geworden, maar gezien de ondernomen acties lijkt mij dat vrij sterk.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: NS'ers klagen over wiebeltreinen

Bericht door Klaasje »

Aan de andere kant: Zoals ik al aangaf ben ik veel op een wiebeltraject te vinden en merk daar niets. Misschien moet NS eens naar het materieel gaan kijken.
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: NS'ers klagen over wiebeltreinen

Bericht door Fles »

Vinny schreef:Nogmaals de normen zijn behoorlijk streng. Als een trein wiebelt dan wordt bovendien de meettrein er op afgestuurd. In 2010 lag het spoor er beter bij dan in de jaren ervoor. Het kan zijn dat het inmiddels weer wat minder is geworden, maar gezien de ondernomen acties lijkt mij dat vrij sterk.
Hou je smoel anders eens gewoon als je er niks vanaf weet. Woerden - Leiden schommelt als een aap, iedereen weet waardoor het komt, en er rijden 2 treinen per uur per richting over enkelspoor. Daar wil jij een meettrein op af gaan sturen? Puh-lease :')
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: NS'ers klagen over wiebeltreinen

Bericht door Klaasje »

Tijd voor een raadseltje.
Wat is het toppunt van lef?

Zeggen dat iemand ergens niets van weet en zijn smoel daarover moet houden terwijl die persoon daar in zijn/haar werk voor verantwoordelijk is geweest.
*O*

jammer dat we geen spoilers hebben.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50890
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: NS'ers klagen over wiebeltreinen

Bericht door Suus »

Leiden - Woerden is het walhalla van de wiebeltreinen en een ieder die vind dat de treinen elders in het land belachelijk veel wiebelen heeft daar nog nooit in de trein gezeten. Zo simpel is het.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15341
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: NS'ers klagen over wiebeltreinen

Bericht door ODRAIL »

Al valt het tegenwoordig wel mee nadat het spoor vorig jaar is rechtgetrokken.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50890
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: NS'ers klagen over wiebeltreinen

Bericht door Suus »

Die werkzaamheden bij Bodegraven waren amper langer dan die trein van een kilometer. Woerden - Bodegraven is nog altijd 10 kilometer en op de overige 9 kilometer liggen nog rondom tenminste drie bruggetjes ernstig verzakt spoor.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Michael 1988
Berichten: 2252
Lid geworden op: ma 17 mei 2010, 22:53
Locatie: Schijndel

Re: NS'ers klagen over wiebeltreinen

Bericht door Michael 1988 »

JeffreyMeijer schreef:Dank je Bee. Voor de rest. Mij lijkt overigens het wiebelen van treinen onderdeel van het werk als treinpersoneel. Als je misselijk wordt in bussen dan word je toch ook geen chauffeur? Ik ga ook wel eens onderuit op school op de trap. Moet ik dan de trap en de school de schuld geven? Dit is puur gezeik volgens mij. Maar goed als ik er helemaal naast zit hoor ik het graag.
Heeft an zich weinig tot niets met het onderwerp te maken, maar vaak kun je beter de school, de gemeente en de architect de schuld geven. De school eiste (in de meeste gevallen) zo'n trap, de architect ontwierp het en de gemeente keurde het, ondanks dat het gevaarlijk kan zijn goed. Bij ons op Avans (meerdere locaties!) hebben vorig jaar een tijdje lang bordjes gehangen bij trappen die er al heel lang in het gebouw zaten dat de trap levensgevaarlijk is. Maar ja, ze hingen niet bij alle trappen, want ik kon er nog wel een paar aanwijzen. Maar het is in dit geval de schuld van de instanties die zich bemoeiden met het ontwerp van de school (en niet de leerlingen, leraren en andere medewerkers).

Even terugkomend op het onderwerp heb je eigenlijk dezelfde situatie. NS (en reizigers soms ook) eisen meer capaciteitsvermogen, de fabrikant ontwerpt een trein en de overheid/keuringsdienst keurt het type goed, ongeacht de mogelijke problemen. Bij het spoor zelf idem dito, maar dan komt er juist Prorail en diens (onder)aannemers bij i.p.v. de fabrikant (en de reizigers). In de bouw en bij gebouwen zelf is het een eis dat werknemers een goede en veilige werkplek krijgen. En volgens mij geldt dit overal. Oke als conducteur kun je verwachten dat er beweging zit in de trein, maar het gaat hier om onverwachte schokken/bewegingen en schommelingen in de trein.

P.s. Vraag niet hoe of waarom, want van Civiele techniek heb ik weinig verstand van (behalve van constructieberekeningen), maar in Brabant heb ik ook wel eens last gehad van Schommelingen in een VIRM en dat was niet altijd het geval bij wissels. Het gaat dan om het baanvak rondom 's-Hertogenbosch ('s-Hertogenbosch-Tilburg en 's-Hertogenbosch-Eindhoven). En nou aub niet aankomen met dat 's-Hertogenbosch op veengrond is gebouwd of zo, want ik voelde het ook vandaag nog zelfs ter hoogte van Best (net voor de tunnel). Het ligt dus niet altijd aan de ondergrond.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13665
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: NS'ers klagen over wiebeltreinen

Bericht door Vinny »

Leiden-Alphen-Bodegraven is een ander verhaal. Daar moet het spoor eigenlijk worden afgebroken, fundering gelegd (heipalen) en opnieuw worden opgebouwd. Maar goed dat is onbetaalbaar. Maar dat is een locaal probleem. Als de vervoerder eens geen dubbeldeks materieel zou inzetten dan scheelt dat al de helft. De spoorbaan wordt echter goed in de gaten gehouden sinds de spoorspatting bij Zwammerdam in uit mijn hoofd 2006.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: NS'ers klagen over wiebeltreinen

Bericht door Fles »

Klaasje schreef:Tijd voor een raadseltje.
Wat is het toppunt van lef?

Zeggen dat iemand ergens niets van weet en zijn smoel daarover moet houden terwijl die persoon daar in zijn/haar werk voor verantwoordelijk is geweest.
*O*

jammer dat we geen spoilers hebben.
Ja hoi :D

Wanneer heb jij voor het laatst iets verstandigs uit Vinny horen komen dan? Ik bedoel, serieus. Om ZO te trollen moet je inderdaad weten waar je het over hebt, zodat je maximaal optimaal kunt doen alsof je dat NIET weet :')
Ennes
Berichten: 2545
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 10:20

Re: NS'ers klagen over wiebeltreinen

Bericht door Ennes »

Bee schreef:Leiden - Woerden is het walhalla van de wiebeltreinen en een ieder die vind dat de treinen elders in het land belachelijk veel wiebelen heeft daar nog nooit in de trein gezeten. Zo simpel is het.
Ik spoor gelukkig in het algemeen ook niet (veel), dat scheelt wel natuurlijk! :roll:
Aansluitingen behaald in het verleden,bieden geen garantie voor de toekomst
problemen kunnen er zijn... of je kan ze zoeken!
NS gaat "niet" over één nacht ijs.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50890
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: NS'ers klagen over wiebeltreinen

Bericht door Suus »

Trajecten waar je 20 kilometer achter elkaar wiebelt zijn toch buitengewoon zeldzaam in Nederland.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Ennes
Berichten: 2545
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 10:20

Re: NS'ers klagen over wiebeltreinen

Bericht door Ennes »

Bee schreef:Trajecten waar je 20 kilometer achter elkaar wiebelt zijn toch buitengewoon zeldzaam in Nederland.
Tja ik heb dan niet doorgeleerd, maar volgens mij kan je ook op stukken baanvak korter als 20 km last hebben van een slechte spoorligging. Om maar even een paar stukjes te noemen, Ut - Wd, Ledn - Hlm, Rtd - Ddr (met name tussen Rtz en Brd).
Maar goed zoals ik al zei, ik heb niet doorgeleerd, maar als het dan daadwerkelijk zo is dat je alleen over slechte baanvakken kan en mag spreken als deze minimaal 20 km lang zijn, dan valt het in NL best wel mee met de ligging van het spoor.
Aansluitingen behaald in het verleden,bieden geen garantie voor de toekomst
problemen kunnen er zijn... of je kan ze zoeken!
NS gaat "niet" over één nacht ijs.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50890
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: NS'ers klagen over wiebeltreinen

Bericht door Suus »

Ik ga niet ontkennen dat er her en der verzakkingen zijn, maar op de meeste plekken zal in ieder geval de bodemtoestand niet de aanleiding zijn om 20 kilometer achter elkaar hotsend en klotsend over het spoor te gaan. Ik neem in ieder geval geen koffie zonder deksel mee de trein in omdat het er bij een spoorwegovergang overheen golft
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Daan
Berichten: 2963
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:50

Re: NS'ers klagen over wiebeltreinen

Bericht door Daan »

Klein jongetje vanmorgen tegen zijn moeder, in de trein: "Mama de rails beweegt!" :lol:
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13665
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: NS'ers klagen over wiebeltreinen

Bericht door Vinny »

Als je wil dat de koffie in je bekertje blijft dan koop je een Fyra-toeslag. De HSL-zuid is onderheid en met een betonnen bak is het eigenlijk de langste brug van Nederland. Voor de rest is het spoor veilig genoeg ook met een beetje gewiebel...
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: NS'ers klagen over wiebeltreinen

Bericht door Fles »

Bee schreef:Ik ga niet ontkennen dat er her en der verzakkingen zijn, maar op de meeste plekken zal in ieder geval de bodemtoestand niet de aanleiding zijn om 20 kilometer achter elkaar hotsend en klotsend over het spoor te gaan.
Ehm. Wel :)
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 29 gasten