Treinongeluk Amsterdam
Re: Treinongeluk Amsterdam
Dat is nou eenmaal de maatschappelijke waarde van een slachtoffer in de trein. Dat vinden we met zijn allen veel erger dan een dodelijk slachtoffer in de auto. Nou kan ik me dat bij mensen die dronken achter het stuur tegen een boom aan rijden op zich wel begrijpen, maar de meeste mensen die in het gewone verkeer omkomen zijn ook gewoon fietsende kinderen of normale mensen op weg naar hun werk...
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Re: Treinongeluk Amsterdam
En daarbij komt dat het waarschijnlijk relatief eenvoudig is om het spoor veiliger te maken. We kunnen niet iedereen ATB in de auto laten bouwen, bijvoorbeeld.
Re: Treinongeluk Amsterdam
Je kan op meerdere bekende gevaarlijk punt wel een ongelijkvloerse kruising bouwen of ergens een veiliger fietsoversteek maken. Dat is stukken goedkoper dan ERTMS inbouwen.
Re: Treinongeluk Amsterdam
Maar als dat ERTMS toch de norm eens gaat worden, waarom dan nog langer uitstellen?
Kan alleen maar nog duurder gaan worden.
Kan alleen maar nog duurder gaan worden.
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
Re: Treinongeluk Amsterdam
Ik vind dat er behoorlijk krampachtig gereageerd wordt op het moment dat het beveiligingssysteem aan de kaak gesteld wordt inderdaad.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Treinongeluk Amsterdam
isadora schreef:Maar als dat ERTMS toch de norm eens gaat worden, waarom dan nog langer uitstellen?
Kan alleen maar nog duurder gaan worden.
Huu eerst wachten op ERTMS-Vv
Of nee eigenlijk hebben we er gewoon geen geld voor :')
Re: Treinongeluk Amsterdam
Voor de veiligheid kan je in principe kiezen: Overal ATB-vv neergooien of ERTMS gebruiken. Wat dat betreft maakt het niet zoveel uit. Als je maar wilt betalen. Waar ik vooral tegen ben is het hele idee dat meteen de portemonnee moet worden getrokken voor ERTMS na zo'n ongeval terwijl dat in de eerste plaats niet de goedkoopste oplossing van het probleem is en het in de tweede plaats de vraag is of het zo nu en dan risico lopen echt zo'n ramp is. Het lijkt erop dat mensen het kennelijk maar erg eng vinden dat er zoiets bestaat als een risico dat je iets overkomt in het leven terwijl dat er gewoon bij hoort. Een zelfde soort iets is ook te zien aan hoe veel mensen met vlees omgaan: Wel eten maar absoluut niets van de slacht mee willen maken omdat dat "zielig is". We leven in een maatschappij waar iedereen zijn of haar eigen welvaart erg belangrijk vind maar de consequenties daarvan kennelijk niet wil zien. Wel een auto maar niet bewust willen zijn van gevaren die daar aan verbonden kunnen zijn. Wel weinig geld aan spoor uitgeven maar ondertussen klagen als er ergens een risicoafweging gemaakt moest worden waarna het fout ging op de plek waar het risico laag was. Zelfs als we ERTMS hebben dan kan er in een specifieke situatie met een bepaalde combinatie van omstandigheden een zeer ernstig ongeval gebeuren.Bee schreef:Ik vind dat er behoorlijk krampachtig gereageerd wordt op het moment dat het beveiligingssysteem aan de kaak gesteld wordt inderdaad.
Die hele krampachtigheid zit wat mij betreft meer in de incidentenpolitiek achter "het moet veilig" nadat er iets gebeurd dan in een visie dat je daar beter rustig naar kunt kijken. (Waarmee niet gezegd is dat dat de juiste visie is!)
Laatst gewijzigd door Klaasje op di 24 apr 2012, 20:19, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Treinongeluk Amsterdam
Blijft voor mij het feit, dat het in de toekomst alleen maar duurder zal gaan worden.
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
Re: Treinongeluk Amsterdam
Eigenlijk is dat alleen maar zeker als we niet zouden kiezen voor ERTMS L3. Bij L1 zijn de kosten zeer waarschijnlijk hoger dan in de huidige situatie terwijl ik het niet zo weet van L2.
Re: Treinongeluk Amsterdam
Vraag is of ATB op termijn goedkoper blijft. Je zit vast aan één leverancier voor wie het een klein maar lucratief product is.
Ik ben helemaal niet van 'veiligheid tot elke prijs', maar wat een maatschappelijk aanvaardbaar risico is kan veranderen. NS en ProRail zijn na weer een slecht verlopen winter en nu weer een ongeval waar de aanwezige ATB niet kon ingrijpen langzamerhand niet meer geloofwaardig in hun opstelling.
Ik ben helemaal niet van 'veiligheid tot elke prijs', maar wat een maatschappelijk aanvaardbaar risico is kan veranderen. NS en ProRail zijn na weer een slecht verlopen winter en nu weer een ongeval waar de aanwezige ATB niet kon ingrijpen langzamerhand niet meer geloofwaardig in hun opstelling.
Re: Treinongeluk Amsterdam
Tja het geld voor alle verbeteringen komt niet magisch uit de lucht vallen hè...isadora schreef:Blijft voor mij het feit, dat het in de toekomst alleen maar duurder zal gaan worden.
-
- Berichten: 3928
- Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00
Re: Treinongeluk Amsterdam
Machinist had mogelijk last van zon
De machinist van de sprinter die zaterdag betrokken was bij het dodelijke treinongeluk in Amsterdam, had mogelijk last van de zon.
De machinist reed door een rood sein en de oorzaak daarvan zou heel goed de laagstaande zon kunnen zijn. Dat blijkt uit de 24-uursrapportages van ProRail en van de Inspectie Leefomgeving en Transport, die in handen zijn van de NOS.
Beide organisaties willen onderzoeken of de laagstaande zon inderdaad de oorzaak is. De voorruit van de sprinter is na het ongeluk gecontroleerd en bleek helemaal schoon en helder. Er is nog geen verklaring van de machinist zelf in de rapporten te vinden.
Ruim 100 mensen raakten gewond door het treinongeluk en een 68-jarige vrouw kwam om het leven.
AT5
De machinist van de sprinter die zaterdag betrokken was bij het dodelijke treinongeluk in Amsterdam, had mogelijk last van de zon.
De machinist reed door een rood sein en de oorzaak daarvan zou heel goed de laagstaande zon kunnen zijn. Dat blijkt uit de 24-uursrapportages van ProRail en van de Inspectie Leefomgeving en Transport, die in handen zijn van de NOS.
Beide organisaties willen onderzoeken of de laagstaande zon inderdaad de oorzaak is. De voorruit van de sprinter is na het ongeluk gecontroleerd en bleek helemaal schoon en helder. Er is nog geen verklaring van de machinist zelf in de rapporten te vinden.
Ruim 100 mensen raakten gewond door het treinongeluk en een 68-jarige vrouw kwam om het leven.
AT5
Laatst gewijzigd door Chauf21 op wo 25 apr 2012, 12:37, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Foto verwijderd i.v.m. mogelijke auteursrechten
Reden: Foto verwijderd i.v.m. mogelijke auteursrechten
Re: Treinongeluk Amsterdam
Klopt, maar als er geld nodig is voor het magische Griekenland, dan is het er binnen de kortste keren. :(R-Flow schreef:Tja het geld voor alle verbeteringen komt niet magisch uit de lucht vallen hè...isadora schreef:Blijft voor mij het feit, dat het in de toekomst alleen maar duurder zal gaan worden.
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
Re: Treinongeluk Amsterdam
Als dat een domino-effect van ineenstortende economieën voorkomt kan dat geld ook maar beter daarvoor uit de lucht vallen dan voor een beveiligingssysteem waar niet dergelijke belangen mee gemoeid zijn.
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.
Re: Treinongeluk Amsterdam
En on-topic graag weer! Aantal berichten verwijderd.
-
- Berichten: 3050
- Lid geworden op: wo 18 mar 2009, 09:13
Re: Treinongeluk Amsterdam
Dat de zon op het moment tussen 17:00 en 18:00 zeer laag stond kan ik bevestigen. Om gewoon verkeerslichten te zien moest je al zeer goed je best doen, laat staan seinen langs het spoor.
For Your Railroad Adventures
Re: Treinongeluk Amsterdam
bijzonder. De zon ging zaterdag om 20:48 onder. Maar 3½ uur eerder staat ie al laag genoeg om er last van te hebben? :?
Re: Treinongeluk Amsterdam
Nou ja, die dingen hangen natuurlijk vrij hoog. Het viel me laatst op dat de nieuwe generatie seinen - van die platte met vierkante (?) lichten - helemaal geen zonwering hebben hangen boven de lichten. Vroeg me toen af of dat niet problematisch kan worden met zon.Fles schreef:bijzonder. De zon ging zaterdag om 20:48 onder. Maar 3½ uur eerder staat ie al laag genoeg om er last van te hebben? :?
Re: Treinongeluk Amsterdam
Als je er 10 meter voor staat ja :')R-Flow schreef:Nou ja, die dingen hangen natuurlijk vrij hoog.Fles schreef:bijzonder. De zon ging zaterdag om 20:48 onder. Maar 3½ uur eerder staat ie al laag genoeg om er last van te hebben? :?
Re: Treinongeluk Amsterdam
Oh ja, dezelfde *** die vinden dat een zonnekap ook niet nodig is bij verkeerslichten... Is een zonnebril trouwens niet verplicht voor machinisten?
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39192
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Treinongeluk Amsterdam
Met een gloeilamp kan dat problematisch zijn, daarom hadden seinen vroeger zonwerende kappen boven de lichten. De moderne seinen bevatten geen lampen meer: die staan ergens in een kast naast het spoor en het licht wordt middels glasvezel naar het sein getransporteerd.R-Flow schreef:Het viel me laatst op dat de nieuwe generatie seinen - van die platte met vierkante (?) lichten - helemaal geen zonwering hebben hangen boven de lichten. Vroeg me toen af of dat niet problematisch kan worden met zon.
Het licht van die seinen is veel feller (volgens sommige machinisten in de nacht zelfs te fel) waardoor de zonwering niet meer nodig geacht werd. Maar het lijkt me dat verblinding door een laagstaande zon niet afhankelijk is van of er ergens een oud of nieuw sein staat. Je blijft tegen het zonlicht in kijken.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Re: Treinongeluk Amsterdam
Dat inderdaad.Daniel schreef:Maar het lijkt me dat verblinding door een laagstaande zon niet afhankelijk is van of er ergens een oud of nieuw sein staat. Je blijft tegen het zonlicht in kijken.
Re: Treinongeluk Amsterdam
Men beweert altijd bij hoog en laag dat bij het spoor veiligheid voor alles gaat.
Dan zou toch ook moeten gelden dat als:
a. een geel sein wordt gepasseerd (= rekening houden met een rood sein!)
b. het daaropvolgende sein niet voldoende zichtbaar is door de laagstaande zon en het seinbeeld dus onbekend is (!)
c. daarom gehandeld moet worden als ware het sein rood, tot het tegendeel bewezen is?
Ik raak van de uitleg over de laagstaande zon eigenlijk vooral in uiterste verwarring. Kan de veiligheid niet meer worden gegarandeerd?
Dan zou toch ook moeten gelden dat als:
a. een geel sein wordt gepasseerd (= rekening houden met een rood sein!)
b. het daaropvolgende sein niet voldoende zichtbaar is door de laagstaande zon en het seinbeeld dus onbekend is (!)
c. daarom gehandeld moet worden als ware het sein rood, tot het tegendeel bewezen is?
Ik raak van de uitleg over de laagstaande zon eigenlijk vooral in uiterste verwarring. Kan de veiligheid niet meer worden gegarandeerd?
§ 6. Het passeren van rode seinen
Artikel 33
1.Lichtseinen die rood licht uitstralen mogen alleen voorbijgereden worden, indien de bestuurder van de treindienstleider een aanwijzing Stoptonend sein heeft gekregen.
Artikel 33
1.Lichtseinen die rood licht uitstralen mogen alleen voorbijgereden worden, indien de bestuurder van de treindienstleider een aanwijzing Stoptonend sein heeft gekregen.
Re: Treinongeluk Amsterdam
Wat is dat weer voor vreemde technologie. Men kan er ook gewoon LED-jes in zetten :XDaniel schreef:Met een gloeilamp kan dat problematisch zijn, daarom hadden seinen vroeger zonwerende kappen boven de lichten. De moderne seinen bevatten geen lampen meer: die staan ergens in een kast naast het spoor en het licht wordt middels glasvezel naar het sein getransporteerd.R-Flow schreef:Het viel me laatst op dat de nieuwe generatie seinen - van die platte met vierkante (?) lichten - helemaal geen zonwering hebben hangen boven de lichten. Vroeg me toen af of dat niet problematisch kan worden met zon.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Treinongeluk Amsterdam
Voordeel is waarschijnlijk dat je bij het vervangen van lampen niet meer die mast in hoeft, daarnaast kan één kast meerdere seinen van licht voorzien. En wie weet zitten er in die kasten wel LEDs.Bee schreef:Wat is dat weer voor vreemde technologie. Men kan er ook gewoon LED-jes in zetten :X
Bedenk ik nu ter plekke hoor…
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 112 gasten