Laat me raden, nieuw boogje bij Zuidbroek?De collegepartijen willen dit geld reserveren voor verbetering van het spoor voor goederentreinen naar Duitsland.
Oostboog Zuidbroek : rechtstreeks Veendam - Duitsland?
Oostboog Zuidbroek : rechtstreeks Veendam - Duitsland?
Afgesplitst uit Spoorbrug Zuidhorn
Re: Spoorbrug Zuidhorn
Heb er helaas weinig over kunnen vinden, dus weet niet wat ze in gedachten hebben. Het zou me trouwens ook niet verbazen als ze een stukje dubbelspoor bij bijvoorbeeld Weener willen neerleggen, zodat daar gekruist kan worden. Dan kan je gelijk veel meer treinen rijden tussen Nieuweschans - Leer. Hoewel Weener uiteraard Duitsland is, zou het me niets verbazen als de provincie Groningen daaraan meebetaalt vanwege het belang dat ze erbij hebben.
Re: Spoorbrug Zuidhorn
Eventjes gezocht, de Groninger VVD wil inderdaad het geld steken in de zogenaamde Oostboog bij Zuidbroek:
Groninger VVD wil Oostboog
In plaats van de aanleg van een dubbelsporige spoorbrug in Zuidhorn, wil de Groninger VVD de vrijgekomen 5,2 miljoen bestemmen voor de aanleg van de zgn. ‘Oostboog’ bij Veendam. (...)
Goederenvervoer dat vanuit Veendam richting Duitsland wil, moet nu eerst 45 km omrijden naar het Drentse Onnen om daar te rangeren. Pas 1,5 uur later kan dan de reis richting Duitsland worden gemaakt. (...)
Overigens, ook in Duitsland kent men een vergelijkbare problematiek. Ook bij het Duitse Leer moet een tracé worden aangelegd om goederen richting het Ruhrgebied te kunnen sturen. Als beide knooppunten worden opgelost, dan ontstaat er een snelle, duurzame en goedkope verbinding met Duitsland, Scandinavië en het Ruhrgebied. Naar verwachting betekent dat een enorme impuls voor de economische activiteiten in Noord-Nederland.
De totale ‘Oostboog’ is een railverbinding van 2,5 kilometer. Maar de boog zelf bedraagt 500 meter. Na goedkeuring zou het traject binnen 3 jaar gerealiseerd kunnen zijn. Het goederenvervoer tussen het Duitse Weener en Veendam wordt daarmee onafhankelijk van het toekomstige personenvervoer tussen Veendam en Zuidbroek.
Volledig bericht op http://www.groningen.vvd.nl/actueel_717/45716/
Groninger VVD wil Oostboog
In plaats van de aanleg van een dubbelsporige spoorbrug in Zuidhorn, wil de Groninger VVD de vrijgekomen 5,2 miljoen bestemmen voor de aanleg van de zgn. ‘Oostboog’ bij Veendam. (...)
Goederenvervoer dat vanuit Veendam richting Duitsland wil, moet nu eerst 45 km omrijden naar het Drentse Onnen om daar te rangeren. Pas 1,5 uur later kan dan de reis richting Duitsland worden gemaakt. (...)
Overigens, ook in Duitsland kent men een vergelijkbare problematiek. Ook bij het Duitse Leer moet een tracé worden aangelegd om goederen richting het Ruhrgebied te kunnen sturen. Als beide knooppunten worden opgelost, dan ontstaat er een snelle, duurzame en goedkope verbinding met Duitsland, Scandinavië en het Ruhrgebied. Naar verwachting betekent dat een enorme impuls voor de economische activiteiten in Noord-Nederland.
De totale ‘Oostboog’ is een railverbinding van 2,5 kilometer. Maar de boog zelf bedraagt 500 meter. Na goedkeuring zou het traject binnen 3 jaar gerealiseerd kunnen zijn. Het goederenvervoer tussen het Duitse Weener en Veendam wordt daarmee onafhankelijk van het toekomstige personenvervoer tussen Veendam en Zuidbroek.
Volledig bericht op http://www.groningen.vvd.nl/actueel_717/45716/
Re: Oostboog Zuidbroek : rechtstreeks Veendam - Duitsland?
Over geld verspillen gesproken. De VVD was toch zo van het bezuinigen?
Moet er voor die paar treinen per week een boog worden aangelegd ?!?!?!
Kopmaken kan toch ook in Zuidbroek?
Moet er voor die paar treinen per week een boog worden aangelegd ?!?!?!
Kopmaken kan toch ook in Zuidbroek?
§ 6. Het passeren van rode seinen
Artikel 33
1.Lichtseinen die rood licht uitstralen mogen alleen voorbijgereden worden, indien de bestuurder van de treindienstleider een aanwijzing Stoptonend sein heeft gekregen.
Artikel 33
1.Lichtseinen die rood licht uitstralen mogen alleen voorbijgereden worden, indien de bestuurder van de treindienstleider een aanwijzing Stoptonend sein heeft gekregen.
Re: Oostboog Zuidbroek : rechtstreeks Veendam - Duitsland?
Wellicht niet. Ik vraag me alleen af wat voor massale industrie zich in Veendam gevestigd heeft. Of is het gewoon aardgas?
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Re: Oostboog Zuidbroek : rechtstreeks Veendam - Duitsland?
Jawel hoor, de Rurtalbahn maakte ook kop in Zb met de DBM-trein :).
§ 6. Het passeren van rode seinen
Artikel 33
1.Lichtseinen die rood licht uitstralen mogen alleen voorbijgereden worden, indien de bestuurder van de treindienstleider een aanwijzing Stoptonend sein heeft gekregen.
Artikel 33
1.Lichtseinen die rood licht uitstralen mogen alleen voorbijgereden worden, indien de bestuurder van de treindienstleider een aanwijzing Stoptonend sein heeft gekregen.
Re: Oostboog Zuidbroek : rechtstreeks Veendam - Duitsland?
Korte treinen wel ja... Met 750 meter cargo gaat dat wat lastiger...WSM schreef:Kopmaken kan toch ook in Zuidbroek?
Mag de VVD eerst de topografie van hun eigen provincie eens gaan leren, want Onnen ligt toch echt in Groningen.Goederenvervoer dat vanuit Veendam richting Duitsland wil, moet nu eerst 45 km omrijden naar het Drentse Onnen om daar te rangeren.
Re: Oostboog Zuidbroek : rechtstreeks Veendam - Duitsland?
Hoeveel goederentreinen rijden er nu per week via Leer? Komt dat aantal al boven de 0 uit?
Re: Oostboog Zuidbroek : rechtstreeks Veendam - Duitsland?
Is het dan niet goedkoper om het emplacement van Zuidbroek aan te passen voor wat langere treinen, i.p.v. een hele boog aanleggen?
Re: Oostboog Zuidbroek : rechtstreeks Veendam - Duitsland?
Is geen ruimte voor, ben ik bang. Richting het oosten kan niet want daar ligt de lijn naar Veendam, en aan de westzijde kruist het spoor een weg en water...
Re: Oostboog Zuidbroek : rechtstreeks Veendam - Duitsland?
De DBM trein van Rurtalbahn waarvoor deze boog wellicht handig is, rijdt gemiddeld een keer per maand. Maar voor eventuele nieuwe treinen zou het kunnen. Ware het niet dat je met het probleem van capaciteitstekort blijft zitten tussen Nsch en Ihrhove: eens per twee uur een cargopad. Daar zou ik eerder in investeren.Wubbo schreef:Hoeveel goederentreinen rijden er nu per week via Leer? Komt dat aantal al boven de 0 uit?
Re: Oostboog Zuidbroek : rechtstreeks Veendam - Duitsland?
Ironisch. Er is daar NIETS DAN RUIMTE, maar als je wat wil aanleggen is er ineens "geen ruimte"Daan schreef:Is geen ruimte voor,
Re: Oostboog Zuidbroek : rechtstreeks Veendam - Duitsland?
Klopt, zeeën van ruimte hier in het Noorden. Alleen geen geld om het mee te vullen...
Re: Oostboog Zuidbroek : rechtstreeks Veendam - Duitsland?
0 is het niet, het zijn er ongeveer tien per jaar ofzo ;)
En natuurlijk kun je best Zuidbroek omknutselen zodat je daar met 700 m trein kan kopmaken, alleen heb je dan "rangeren" binnen de bebouwde kom, milieuvergunningen etcetera...
En natuurlijk kun je best Zuidbroek omknutselen zodat je daar met 700 m trein kan kopmaken, alleen heb je dan "rangeren" binnen de bebouwde kom, milieuvergunningen etcetera...
Re: Oostboog Zuidbroek : rechtstreeks Veendam - Duitsland?
Twee locs naar Zb of geduwd naar Zb vanuit Vdm ergens op zondag of 's avonds.
Maarja, waar geen wil is, is geen weg natuurlijk.
Maarja, waar geen wil is, is geen weg natuurlijk.
§ 6. Het passeren van rode seinen
Artikel 33
1.Lichtseinen die rood licht uitstralen mogen alleen voorbijgereden worden, indien de bestuurder van de treindienstleider een aanwijzing Stoptonend sein heeft gekregen.
Artikel 33
1.Lichtseinen die rood licht uitstralen mogen alleen voorbijgereden worden, indien de bestuurder van de treindienstleider een aanwijzing Stoptonend sein heeft gekregen.
-
- Berichten: 1057
- Lid geworden op: za 04 feb 2012, 00:18
- Locatie: Europa
Re: Oostboog Zuidbroek : rechtstreeks Veendam - Duitsland?
Dat "omknutselen" omvat dan een nieuwe brug, verbreden van bestaande tunnel, een talud verbreden, de aanleg van een grote onderdoorgang voor wegverkeer, aanpassingen van nabijgelegen wegen en kruispunten en het verplaatsen van overloopwissels. Dat alles samen is waarschijnlijk een stuk duurder dan "in de polder" een boogje knutselen tussen twee enkelsporige lijnen. En die laatste oplossing is veel effectiever, want daarmee is kopmaken verleden tijd en dat scheelt fors in rijtijd.timtrein schreef:0 is het niet, het zijn er ongeveer tien per jaar ofzo ;)
En natuurlijk kun je best Zuidbroek omknutselen zodat je daar met 700 m trein kan kopmaken, alleen heb je dan "rangeren" binnen de bebouwde kom, milieuvergunningen etcetera...
De verwachting is ook dat er meer treinen gaan rijden als die boog er is. Nu is het zo'n gedoe dat het niet aantrekkelijk en vooral kostprijsverhogend is. Kopmaken en rangeren kost gewoon geld (dieselkosten, personeelskosten). Die duizenden euro's kunnen nét het verschil tussen de keuze voor vrachtwagens of een trein. Met twee loks rijden kost nog heul veul meer geld en met 750 meter geduwd over een hoofdspoorlijn rijden lijkt mij enigszins uit den boze.
Bovendien kan je dat boogje ook in de superdal gebruiken om reizigerstreinen via Gn-Vdm-Ws in te leggen. Nu rijden er 's avonds laat en op zondagochtend op een kwartier afstand twee treinen met elk maximaal 10 reizigers erin. Op dat soort tijden kan je die twee best combineren.
Re: Oostboog Zuidbroek : rechtstreeks Veendam - Duitsland?
Op dat soort tijden kun je ook een pendeltrein Zuidbroek - Veendam rijden in aansluiting op je trein Groningen - Nieuweschans. Krijgen je reizigers naar Scheemda en verder ook geen 20 minuten extra reistijd...
Ik blijf me afvragen of hier iets aanleggen kosteneffectief is. Zelfs als het aantal treinen vertienvoudigt rijden er maar 2 treinen per week...
Ik blijf me afvragen of hier iets aanleggen kosteneffectief is. Zelfs als het aantal treinen vertienvoudigt rijden er maar 2 treinen per week...
Re: Oostboog Zuidbroek : rechtstreeks Veendam - Duitsland?
EhStatler Rail schreef:De verwachting is ook dat er meer treinen gaan rijden als die boog er is.
Juist
De massaal aanwezige Veendamse industrie gaat massaal overschakelen op railtransport.
Oftewel, we gaan van 10 naar 20 treinen per jaar van het type 'te lang om kop te maken op Zuidbroek'
Ik ben een beetje bekend in de regio, ik zie werkelijk niet waar al die 'meer treinen' vandaan zouden moeten komen.
Re: Oostboog Zuidbroek : rechtstreeks Veendam - Duitsland?
en FC Veendam gaat nooit verloren en promoveert naar de Eredivisie ! :Derjeebee schreef:De massaal aanwezige Veendamse industrie gaat massaal overschakelen op railtransport.
Een dutje achter het stuur
Is soms van eeuwige duur !
Is soms van eeuwige duur !
Re: Oostboog Zuidbroek : rechtstreeks Veendam - Duitsland?
"Dat was in je dromen, je dromen vannacht"menno47 schreef: en FC Veendam gaat nooit verloren en promoveert naar de Eredivisie ! :D
(woont Lenny Kuhr ook niet ergens in de buurt daar?)
Re: Oostboog Zuidbroek : rechtstreeks Veendam - Duitsland?
Newsflash:
"Catshuis herbouwd in Veendam"
Door de toenemende bereikbaarheid per trein, het feit dat er nog geen files staan en omdat noordelingen er om bekend staan dat ze nog geheimen bewaren heeft de Tweede Kamer zojuist besloten dat het Catshuis wordt gesloopt in Den Haag en herbouwd wordt in Veendam. Hierdoor kunnen kabinetsonderhandelingen voortaan in alle rust plaatsvinden. Verder wordt gehoopt op een verplaatsing van cumulerende economische activiteit. Bovendien ontstaat er een mogelijkheid om een magneetzweefbaan Den Haag-Veendam aan te leggen. Dit zal Nederland verder brengen in de vaart der volkeren: niet alleen zullen Veendammers eerder in Den Haag zijn, andersom is ook mogelijk: Hagenezen hoeven nu helemaal niet meer over te stappen, maar kunnen gewoon snel en comfortabel rechstreeks naar Veendam reizen. Verder zijn er nog een mega-bioscoop, een pretpark en een wolkenkrabber in aanbouw. Ondanks de kredietcrisis is de finaniciering van al deze projecten bijna rond: de belastingbetaler betaalt de rekening.
"Catshuis herbouwd in Veendam"
Door de toenemende bereikbaarheid per trein, het feit dat er nog geen files staan en omdat noordelingen er om bekend staan dat ze nog geheimen bewaren heeft de Tweede Kamer zojuist besloten dat het Catshuis wordt gesloopt in Den Haag en herbouwd wordt in Veendam. Hierdoor kunnen kabinetsonderhandelingen voortaan in alle rust plaatsvinden. Verder wordt gehoopt op een verplaatsing van cumulerende economische activiteit. Bovendien ontstaat er een mogelijkheid om een magneetzweefbaan Den Haag-Veendam aan te leggen. Dit zal Nederland verder brengen in de vaart der volkeren: niet alleen zullen Veendammers eerder in Den Haag zijn, andersom is ook mogelijk: Hagenezen hoeven nu helemaal niet meer over te stappen, maar kunnen gewoon snel en comfortabel rechstreeks naar Veendam reizen. Verder zijn er nog een mega-bioscoop, een pretpark en een wolkenkrabber in aanbouw. Ondanks de kredietcrisis is de finaniciering van al deze projecten bijna rond: de belastingbetaler betaalt de rekening.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Re: Oostboog Zuidbroek : rechtstreeks Veendam - Duitsland?
Kansloos.
Balkenende heeft ook al eens geprobeerd te onderhandelen in de jungle (was het niet Gorredijk?) en we weten waar dat m gebracht heeft.
Edit: waar ik Gorredijk zei moet Beetsterzwaag zijn Stop de tijd
Balkenende heeft ook al eens geprobeerd te onderhandelen in de jungle (was het niet Gorredijk?) en we weten waar dat m gebracht heeft.
Edit: waar ik Gorredijk zei moet Beetsterzwaag zijn Stop de tijd
Re: Oostboog Zuidbroek : rechtstreeks Veendam - Duitsland?
Back on topic:
Geld steken in deze oostboog: zonde. Beter i.d.d. wat spoorverdubbeling net over de grens voor dat geld.
Geld steken in deze oostboog: zonde. Beter i.d.d. wat spoorverdubbeling net over de grens voor dat geld.
-
- Berichten: 1057
- Lid geworden op: za 04 feb 2012, 00:18
- Locatie: Europa
Re: Oostboog Zuidbroek : rechtstreeks Veendam - Duitsland?
Met alle respect, maar dat is echt veel te simpel gedacht. Het voorkomen van kopmaken bespaart duizenden euro's per trein. Spoorverdubbeling levert bedrijfseconomisch geen winst op, want er zijn nu ook al genoeg goederenpaden (maar dan met kopmaken). Een spoorverdubbeling is alleen van belang om meer REIZIGERStreinen te laten rijden, maar voor GOEDERENtreinen levert het niks op. En het zijn nou juist de goederentreinen die het geld opleveren, die reizigerstreinen kosten bakken vol subsidie.erjeebee schreef:Geld steken in deze oostboog: zonde. Beter i.d.d. wat spoorverdubbeling net over de grens voor dat geld.
Het gaat niet om de industrie IN Veendam, maar om de overslagterminal aldaar. Het zijn goederen uit heel Noord-Nederland, die in Veendam op de trein worden gezet. Dat zijn nog best veel goederen en ook hoogwaardige goederen (bijvoorbeeld chemische producten uit Delfzijl). Veel daarvan gaat nu per vrachtwagen de grens over en wordt dan in Duitsland (bijvoorbeeld in Dörpen) op de trein gezet.
Concreet gaat er om dat Veendam nu alleen dagelijkse containertreinen naar Rotterdam heeft, maar dat er ook markt is voor een trein naar Hamburg. Vergeet niet, Veendam-Rotterdam of Veendam-Hamburg maakt qua tijd niet veel uit. Hamburg is bovendien veel meer gericht op containervervoer, waar Rotterdam meer een all-round haven is. In Hamburg gaat meer dan 50% van het containervervoer per spoor, in Rotterdam nog niet eens 15%. Voor containervervoer per spoor is Hamburg veel belangrijker dan Rotterdam.
Door het ontbreken van de Oostboog is een trein naar Hamburg nu niet aantrekkelijk, omdat je maar op halve lengte kan rijden en dat kopmaken kost ook enorm veel tijd en geld. Mét de Oostboog is die trein wél rendabel. Dat versterkt de positie van Veendam voor Value Added Logistics, bijvoorbeeld elektronische producten uit China waar dan hier de juiste landenstekker en handleiding bij wordt gedaan. Of waar grote hoeveelheden herverpakt worden naar kleinere hoeveelheden. Vergis je niet, één containertrein kan voor miljoenen aan goederen vervoeren en de structurele effecten van die verbinding lopen ook in de miljoenen. Als je dat bedenkt is zo'n investering in een Oostboog betrekkelijk weinig geld. Het is dus echt behoorlijk simplistisch om dat "zonde" te noemen. :?
Re: Oostboog Zuidbroek : rechtstreeks Veendam - Duitsland?
Het gaat om wat de mogelijkheid om snel per spoor te vervoeren met minder vrachtautokm's oplevert. Ik schat in dat de schaalvoordelen niet heel erg groot zijn. Die vrachtauto wordt niet overbodig, die rijdt gewoon minder km's. Zo moet het profijt van zo'n spooraansluiting erg groot zijn om de aanlegkosten van de boog te verantwoorden. Ik denk dat de potentie niet zo hoog is dat er een sluitende MKBA van gemaakt kan worden. Het zou wellicht interessanter worden wanneer er echt veel industrie in de directe omgeving van het spoor bij Veendam aanwezig zou zijn. Dan is die vrachtauto namelijk compleet overbodig na de aanleg van zo'n boog.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 51 gasten