Bijna-botsing op spoor bij Utrecht

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Plaats reactie
VIRM
Berichten: 7570
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Bijna-botsing op spoor bij Utrecht

Bericht door VIRM »

Op het spoor bij Utrecht zijn vandaag bijna weer twee treinen tegen elkaar gebotst. Dat schrijft minister Schultz van van Verkeer in een brief aan de Tweede Kamer.

Een stoptrein is waarschijnlijk door een rood sein gereden en heeft daarna een wissel kapotgereden die openstond voor een werktrein die vanaf de andere kant naderde.

Dat het niet tot een botsing kwam is te danken aan het gebruik van de noodrem, meldt de minister.

http://nos.nl/artikel/366512-bijnabotsi ... recht.html
Beul van de blindegeleidelijn
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Bijna-botsing op spoor bij Utrecht

Bericht door webguy »

Wat een sensationalisme en hype zeg... Er gebeuren zo'n ~200 STS'en per jaar toch? Dan is een elke paar dagen niet zo heel raar op zich..
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Bijna-botsing op spoor bij Utrecht

Bericht door Klaasje »

Als je de rapporten van ILT leest dan zie je dat er maar zelden sprake is van dreigend gevaar na een onterechte STS-passage. Het aantal keren dat er bijna een ongeluk gebeurd is per jaar daadwerkelijk op een paar handen te tellen.
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Bijna-botsing op spoor bij Utrecht

Bericht door webguy »

Tja, ligt er denk ik net aan hoe je "dreigend gevaar definieert", aangezien er altijd aangenomen wordt dat treinen stoppen voor een rood sein lijkt me een STS altijd ernstig. Maar het aantal verwijtbare STS'en zal wel lager dan die 200 liggen.
Gaat me er meer om dat het opeens binnen 24 uur moet, terwijl dit iets is dat al decennia lang speelt...
VIRM
Berichten: 7570
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Bijna-botsing op spoor bij Utrecht

Bericht door VIRM »

ProRail onderzoekt bijna-botsing Uitrecht

ProRail is vandaag een onderzoek begonnen naar de bijna treinbotsing in Utrecht van woensdag. Dat zei een woordvoerder van de spoorbeheerder. Door een noodremming kon een aanrijding tussen een stoptrein en een werktrein net worden voorkomen.

Interessant is dat FNV Spoor verderop in het artikel dreigt met acties als er niet snel toezeggingen worden gedaan door de minister.

@Webguy: de reden dat dit in het nieuws komt is vanzelfsprekend: kijk maar wat er zaterdag is gebeurd.
Beul van de blindegeleidelijn
WSM
Berichten: 1403
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:59

Re: Bijna-botsing op spoor bij Utrecht

Bericht door WSM »

VIRM schreef:Interessant is dat FNV Spoor verderop in het artikel dreigt met acties als er niet snel toezeggingen worden gedaan door de minister.
Hetgeen natuurlijk helemaal een gotspe is.
§ 6. Het passeren van rode seinen

Artikel 33

1.Lichtseinen die rood licht uitstralen mogen alleen voorbijgereden worden, indien de bestuurder van de treindienstleider een aanwijzing Stoptonend sein heeft gekregen.
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Bijna-botsing op spoor bij Utrecht

Bericht door webguy »

VIRM schreef:@Webguy: de reden dat dit in het nieuws komt is vanzelfsprekend: kijk maar wat er zaterdag is gebeurd.
Ik vind dat niet bepaald vanzelfsprekend - er is ook verschil tussen voorpagina en pagina 3, nu.nl heeft dit nu als eerste item staan. Dit is niks nieuws, de treinen zijn sinds die ongelukken niet onveiliger geworden.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Bijna-botsing op spoor bij Utrecht

Bericht door Geert »

Ik denk dat lang niet iedereen zich realiseert dat dit relatief vaak gebeurt, en dan is zo kort na het ongeluk in Amsterdam dit belangrijk nieuws. Plus dat de minister hierover een brief naar de kamer stuurde (doet ze anders meestal ook niet). en deze STS-passage heeft gistermiddag Utrecht Centraal wel flink ontregeld precies in de avondspits (waardoor veel reizigers hiervan last hadden).
WSM
Berichten: 1403
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:59

Re: Bijna-botsing op spoor bij Utrecht

Bericht door WSM »

Wanneer is de regel vervallen dat treinen voor rode seinen dienen te stoppen?
§ 6. Het passeren van rode seinen

Artikel 33

1.Lichtseinen die rood licht uitstralen mogen alleen voorbijgereden worden, indien de bestuurder van de treindienstleider een aanwijzing Stoptonend sein heeft gekregen.
Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 5813
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 14:14

Re: Bijna-botsing op spoor bij Utrecht

Bericht door isadora »

WSM schreef:Wanneer is de regel vervallen dat treinen voor rode seinen dienen te stoppen?
Als ik dit allemaal zo lees, bekruipt me steeds meer het gevoel, dat door rood rijden eerder standaard is.
Maar ik zal me niet druk maken, beveiliging is geen issue, hoeven we niets aan te doen.
We kunnen nog wel 100 jaar verder in de huidige situatie. ATB is goed genoeg voor Nederland, en geld voor betere systemen moeten we vooral niet uitgeven.
Het geld is beter besteed aan andere beerputten.
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Bijna-botsing op spoor bij Utrecht

Bericht door Klaasje »

In 2010 is er 160 keer door rood gereden. Daarbij geldt echter dat maar een klein gedeelte van de onterechte STS-passages daadwerkelijk leidt tot een gevaarlijke situatie. We hebben het over de orde van grootte 5-10 procent. (Uit mijn hoofd , het exacte getal kan ik zo wel even opzoeken.) Veelal gaat het ook maar om enkele meters waardoor een trein niet op een gevaarlijk punt terecht komt. Op het moment dat een wissel opengereden wordt dan kan dat gezien worden als een gevaarlijke situatie omdat de trein die door rood gereden heeft al minstens 20 meter lang voorbij de grens gevaarlijk/ongevaarlijk is. (Afhankelijk van de lengte van het wissel.)

Het is dus bijzonder toevallig dat het twee keer binnen een week tijd gebeurd.
Jef400
Berichten: 5763
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 18:46

Re: Bijna-botsing op spoor bij Utrecht

Bericht door Jef400 »

Buiten het feit dat het gevaarlijk is, blijf ik erbij dat dit niet in nieuws zou zijn gekomen als die ramp van Zaterdag niet had plaats gevonden.
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Bijna-botsing op spoor bij Utrecht

Bericht door Klaasje »

Leesvoer over onterechte STS-passages Overigens lijkt het percentage wat ik net opnoemde niet te kloppen maar klopt de constatering dat het bijna altijd goed afloopt wel. (Zie ook pagina 40 v.d. pdf of 39 v.h. document.)
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: do 03 nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: Bijna-botsing op spoor bij Utrecht

Bericht door R-Flow »

JeffreyMeijer schreef:Buiten het feit dat het gevaarlijk is, blijf ik erbij dat dit niet in nieuws zou zijn gekomen als die ramp van Zaterdag niet had plaats gevonden.
Dat durf ik met 100% zekerheid te zeggen.
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: Bijna-botsing op spoor bij Utrecht

Bericht door Caspar »

Het komt best vaak in het nieuws, zie bijvoorbeeld hier:
Bijna-treinbotsing hogesnelheidslijn
AMSTERDAM - Een hogesnelheidstrein (hsl) is woensdagavond bij Hoofddorp, op de plek waar de hsl op het oude bestaande spoor komt, bijna tegen een intercity geknald.
http://www.telegraaf.nl/binnenland/4753 ... hsl__.html

Overigens wel een sensatieverhaal, want die trein reed slechts enkele meters achteruit tot achter het sein. Oké dat is natuurlijk het ergste wat je kan doen lijkt me, maar dit is wel een sensatie verhaal. Zat toevallig Telegraaf journalist in de trein. En dat uit hun stoel vliegen; het was een ATB remming...
Laatst gewijzigd door Caspar op do 26 apr 2012, 22:03, 2 keer totaal gewijzigd.
Chauf21
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3161
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 22:27

Re: Bijna-botsing op spoor bij Utrecht

Bericht door Chauf21 »

Zo af en toe komt er inderdaad best wel eens een bericht langs dat er twee treinen -ongewild- tegenover elkaar staan of dat er een trein door het rode sein is gereden. Het wordt niet vaak bericht en het zal zeker niet altijd de voorpagina halen, maar het is onzin om te stellen dat het voorheen nooit werd gedaan.
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: do 03 nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: Bijna-botsing op spoor bij Utrecht

Bericht door R-Flow »

Ik sprak dan ook niet in z'n algemeenheid, puur dit geval in Utrecht. Er was al helemaal niet zóvéél aandacht aan besteed.
Laatst gewijzigd door R-Flow op do 26 apr 2012, 22:10, 2 keer totaal gewijzigd.
Jef400
Berichten: 5763
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 18:46

Re: Bijna-botsing op spoor bij Utrecht

Bericht door Jef400 »

Daar heb je wel gelijk in. Maar dat er gelijk melding wordt gemaakt van een STS-passage een dag later is zeer sensatiezoekend te noemen.

Excuus: Dit bericht is als reactie op Chauf21 bedoelt.
Laatst gewijzigd door Jef400 op do 26 apr 2012, 22:13, 1 keer totaal gewijzigd.
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: Bijna-botsing op spoor bij Utrecht

Bericht door Caspar »

Waarom, dat je kan je toch gewoon zien?
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: Bijna-botsing op spoor bij Utrecht

Bericht door Caspar »

Overigens schijnt het onderzoek naar de STS passage van mijn stukje hierboven pas gestart te zijn nadat het stukje in de Telegraaf verscheen, enkele dagen na het voorval zelf :roll:
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Bijna-botsing op spoor bij Utrecht

Bericht door Fles »

Caspar schreef:Zat toevallig Telegraaf journalist in de trein.
Ik denk dat we het lek wel boven hebben dan. Als journalisten gewoon met de auto naar hun werk gaan scheelt dat al minstens de helft aan STS-passages :idea:
Chauf21
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3161
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 22:27

Re: Bijna-botsing op spoor bij Utrecht

Bericht door Chauf21 »

De 24 uursrapportage van Prorail is hier te vinden: http://www.rijksoverheid.nl/documenten- ... -2012.html.
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: Bijna-botsing op spoor bij Utrecht

Bericht door Thom91 »

Is de trein nu om 16:04 of 16:02 het rode sein gepasseerd? Lekker vaag rapport weer..
Verder wel helder
Komt wel goed schatje.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 56 gasten