Bijna-botsing op spoor bij Utrecht
Bijna-botsing op spoor bij Utrecht
Op het spoor bij Utrecht zijn vandaag bijna weer twee treinen tegen elkaar gebotst. Dat schrijft minister Schultz van van Verkeer in een brief aan de Tweede Kamer.
Een stoptrein is waarschijnlijk door een rood sein gereden en heeft daarna een wissel kapotgereden die openstond voor een werktrein die vanaf de andere kant naderde.
Dat het niet tot een botsing kwam is te danken aan het gebruik van de noodrem, meldt de minister.
http://nos.nl/artikel/366512-bijnabotsi ... recht.html
Een stoptrein is waarschijnlijk door een rood sein gereden en heeft daarna een wissel kapotgereden die openstond voor een werktrein die vanaf de andere kant naderde.
Dat het niet tot een botsing kwam is te danken aan het gebruik van de noodrem, meldt de minister.
http://nos.nl/artikel/366512-bijnabotsi ... recht.html
Beul van de blindegeleidelijn
-
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 8674
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
- Locatie: Ede
- Contacteer:
Re: Bijna-botsing op spoor bij Utrecht
Wat een sensationalisme en hype zeg... Er gebeuren zo'n ~200 STS'en per jaar toch? Dan is een elke paar dagen niet zo heel raar op zich..
Re: Bijna-botsing op spoor bij Utrecht
Als je de rapporten van ILT leest dan zie je dat er maar zelden sprake is van dreigend gevaar na een onterechte STS-passage. Het aantal keren dat er bijna een ongeluk gebeurd is per jaar daadwerkelijk op een paar handen te tellen.
-
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 8674
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
- Locatie: Ede
- Contacteer:
Re: Bijna-botsing op spoor bij Utrecht
Tja, ligt er denk ik net aan hoe je "dreigend gevaar definieert", aangezien er altijd aangenomen wordt dat treinen stoppen voor een rood sein lijkt me een STS altijd ernstig. Maar het aantal verwijtbare STS'en zal wel lager dan die 200 liggen.
Gaat me er meer om dat het opeens binnen 24 uur moet, terwijl dit iets is dat al decennia lang speelt...
Gaat me er meer om dat het opeens binnen 24 uur moet, terwijl dit iets is dat al decennia lang speelt...
Re: Bijna-botsing op spoor bij Utrecht
ProRail onderzoekt bijna-botsing Uitrecht
ProRail is vandaag een onderzoek begonnen naar de bijna treinbotsing in Utrecht van woensdag. Dat zei een woordvoerder van de spoorbeheerder. Door een noodremming kon een aanrijding tussen een stoptrein en een werktrein net worden voorkomen.
Interessant is dat FNV Spoor verderop in het artikel dreigt met acties als er niet snel toezeggingen worden gedaan door de minister.
@Webguy: de reden dat dit in het nieuws komt is vanzelfsprekend: kijk maar wat er zaterdag is gebeurd.
ProRail is vandaag een onderzoek begonnen naar de bijna treinbotsing in Utrecht van woensdag. Dat zei een woordvoerder van de spoorbeheerder. Door een noodremming kon een aanrijding tussen een stoptrein en een werktrein net worden voorkomen.
Interessant is dat FNV Spoor verderop in het artikel dreigt met acties als er niet snel toezeggingen worden gedaan door de minister.
@Webguy: de reden dat dit in het nieuws komt is vanzelfsprekend: kijk maar wat er zaterdag is gebeurd.
Beul van de blindegeleidelijn
Re: Bijna-botsing op spoor bij Utrecht
Hetgeen natuurlijk helemaal een gotspe is.VIRM schreef:Interessant is dat FNV Spoor verderop in het artikel dreigt met acties als er niet snel toezeggingen worden gedaan door de minister.
§ 6. Het passeren van rode seinen
Artikel 33
1.Lichtseinen die rood licht uitstralen mogen alleen voorbijgereden worden, indien de bestuurder van de treindienstleider een aanwijzing Stoptonend sein heeft gekregen.
Artikel 33
1.Lichtseinen die rood licht uitstralen mogen alleen voorbijgereden worden, indien de bestuurder van de treindienstleider een aanwijzing Stoptonend sein heeft gekregen.
-
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 8674
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
- Locatie: Ede
- Contacteer:
Re: Bijna-botsing op spoor bij Utrecht
Ik vind dat niet bepaald vanzelfsprekend - er is ook verschil tussen voorpagina en pagina 3, nu.nl heeft dit nu als eerste item staan. Dit is niks nieuws, de treinen zijn sinds die ongelukken niet onveiliger geworden.VIRM schreef:@Webguy: de reden dat dit in het nieuws komt is vanzelfsprekend: kijk maar wat er zaterdag is gebeurd.
- Geert
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 12543
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: Bijna-botsing op spoor bij Utrecht
Ik denk dat lang niet iedereen zich realiseert dat dit relatief vaak gebeurt, en dan is zo kort na het ongeluk in Amsterdam dit belangrijk nieuws. Plus dat de minister hierover een brief naar de kamer stuurde (doet ze anders meestal ook niet). en deze STS-passage heeft gistermiddag Utrecht Centraal wel flink ontregeld precies in de avondspits (waardoor veel reizigers hiervan last hadden).
Re: Bijna-botsing op spoor bij Utrecht
Wanneer is de regel vervallen dat treinen voor rode seinen dienen te stoppen?
§ 6. Het passeren van rode seinen
Artikel 33
1.Lichtseinen die rood licht uitstralen mogen alleen voorbijgereden worden, indien de bestuurder van de treindienstleider een aanwijzing Stoptonend sein heeft gekregen.
Artikel 33
1.Lichtseinen die rood licht uitstralen mogen alleen voorbijgereden worden, indien de bestuurder van de treindienstleider een aanwijzing Stoptonend sein heeft gekregen.
Re: Bijna-botsing op spoor bij Utrecht
Als ik dit allemaal zo lees, bekruipt me steeds meer het gevoel, dat door rood rijden eerder standaard is.WSM schreef:Wanneer is de regel vervallen dat treinen voor rode seinen dienen te stoppen?
Maar ik zal me niet druk maken, beveiliging is geen issue, hoeven we niets aan te doen.
We kunnen nog wel 100 jaar verder in de huidige situatie. ATB is goed genoeg voor Nederland, en geld voor betere systemen moeten we vooral niet uitgeven.
Het geld is beter besteed aan andere beerputten.
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
Re: Bijna-botsing op spoor bij Utrecht
In 2010 is er 160 keer door rood gereden. Daarbij geldt echter dat maar een klein gedeelte van de onterechte STS-passages daadwerkelijk leidt tot een gevaarlijke situatie. We hebben het over de orde van grootte 5-10 procent. (Uit mijn hoofd , het exacte getal kan ik zo wel even opzoeken.) Veelal gaat het ook maar om enkele meters waardoor een trein niet op een gevaarlijk punt terecht komt. Op het moment dat een wissel opengereden wordt dan kan dat gezien worden als een gevaarlijke situatie omdat de trein die door rood gereden heeft al minstens 20 meter lang voorbij de grens gevaarlijk/ongevaarlijk is. (Afhankelijk van de lengte van het wissel.)
Het is dus bijzonder toevallig dat het twee keer binnen een week tijd gebeurd.
Het is dus bijzonder toevallig dat het twee keer binnen een week tijd gebeurd.
Re: Bijna-botsing op spoor bij Utrecht
Buiten het feit dat het gevaarlijk is, blijf ik erbij dat dit niet in nieuws zou zijn gekomen als die ramp van Zaterdag niet had plaats gevonden.
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
Re: Bijna-botsing op spoor bij Utrecht
Leesvoer over onterechte STS-passages Overigens lijkt het percentage wat ik net opnoemde niet te kloppen maar klopt de constatering dat het bijna altijd goed afloopt wel. (Zie ook pagina 40 v.d. pdf of 39 v.h. document.)
Re: Bijna-botsing op spoor bij Utrecht
Dat durf ik met 100% zekerheid te zeggen.JeffreyMeijer schreef:Buiten het feit dat het gevaarlijk is, blijf ik erbij dat dit niet in nieuws zou zijn gekomen als die ramp van Zaterdag niet had plaats gevonden.
Re: Bijna-botsing op spoor bij Utrecht
Het komt best vaak in het nieuws, zie bijvoorbeeld hier:
Overigens wel een sensatieverhaal, want die trein reed slechts enkele meters achteruit tot achter het sein. Oké dat is natuurlijk het ergste wat je kan doen lijkt me, maar dit is wel een sensatie verhaal. Zat toevallig Telegraaf journalist in de trein. En dat uit hun stoel vliegen; het was een ATB remming...
Bijna-treinbotsing hogesnelheidslijn
http://www.telegraaf.nl/binnenland/4753 ... hsl__.htmlAMSTERDAM - Een hogesnelheidstrein (hsl) is woensdagavond bij Hoofddorp, op de plek waar de hsl op het oude bestaande spoor komt, bijna tegen een intercity geknald.
Overigens wel een sensatieverhaal, want die trein reed slechts enkele meters achteruit tot achter het sein. Oké dat is natuurlijk het ergste wat je kan doen lijkt me, maar dit is wel een sensatie verhaal. Zat toevallig Telegraaf journalist in de trein. En dat uit hun stoel vliegen; het was een ATB remming...
Laatst gewijzigd door Caspar op do 26 apr 2012, 22:03, 2 keer totaal gewijzigd.
Re: Bijna-botsing op spoor bij Utrecht
Zo af en toe komt er inderdaad best wel eens een bericht langs dat er twee treinen -ongewild- tegenover elkaar staan of dat er een trein door het rode sein is gereden. Het wordt niet vaak bericht en het zal zeker niet altijd de voorpagina halen, maar het is onzin om te stellen dat het voorheen nooit werd gedaan.
Re: Bijna-botsing op spoor bij Utrecht
Ik sprak dan ook niet in z'n algemeenheid, puur dit geval in Utrecht. Er was al helemaal niet zóvéél aandacht aan besteed.
Laatst gewijzigd door R-Flow op do 26 apr 2012, 22:10, 2 keer totaal gewijzigd.
Re: Bijna-botsing op spoor bij Utrecht
Daar heb je wel gelijk in. Maar dat er gelijk melding wordt gemaakt van een STS-passage een dag later is zeer sensatiezoekend te noemen.
Excuus: Dit bericht is als reactie op Chauf21 bedoelt.
Excuus: Dit bericht is als reactie op Chauf21 bedoelt.
Laatst gewijzigd door Jef400 op do 26 apr 2012, 22:13, 1 keer totaal gewijzigd.
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
Re: Bijna-botsing op spoor bij Utrecht
Waarom, dat je kan je toch gewoon zien?
Re: Bijna-botsing op spoor bij Utrecht
Overigens schijnt het onderzoek naar de STS passage van mijn stukje hierboven pas gestart te zijn nadat het stukje in de Telegraaf verscheen, enkele dagen na het voorval zelf
Re: Bijna-botsing op spoor bij Utrecht
Ik denk dat we het lek wel boven hebben dan. Als journalisten gewoon met de auto naar hun werk gaan scheelt dat al minstens de helft aan STS-passagesCaspar schreef:Zat toevallig Telegraaf journalist in de trein.
Re: Bijna-botsing op spoor bij Utrecht
De 24 uursrapportage van Prorail is hier te vinden: http://www.rijksoverheid.nl/documenten- ... -2012.html.
Re: Bijna-botsing op spoor bij Utrecht
Is de trein nu om 16:04 of 16:02 het rode sein gepasseerd? Lekker vaag rapport weer..
Verder wel helder
Verder wel helder
Komt wel goed schatje.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 79 gasten