RET wint aanbesteding concessie Bus Rotterdam

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
RoelZ1
Berichten: 473
Lid geworden op: za 18 jun 2011, 15:58

Re: RET wint aanbesteding concessie Bus Rotterdam

Bericht door RoelZ1 »

De RET is natuurlijk wel een verzelfstandigd bedrijf. Zij mogen ook niet zo maar verlies draaien.

Ook als de hele concessie bus+tram+metro nu in handen was van Veolia (bijvoorbeeld) zou het logisch zijn dat zij onder de kostprijs bieden. Het heeft immers een strategisch voordeel om beide concessies in handen te hebben (synergievoordelen, betere afstemming van vervoersstromen, etc.). Het is in mijn ogen dus gewoon dom om twee gedeeltelijk concurrerende concessies* los op de markt te brengen. Dan is dit gewoon een logisch gevolg. Op zich een prima uitkomst, maar marktwerking is het niet. Als men echt marktwerking in het stadsvervoer wilt (maar we weten dat de stadsregio's dat stiekem niet willen) zouden ze een multimodale concessie op de markt moeten brengen, waarbij er veel verantwoordelijkheden over lijnvoering naar de vervoerder gaan, maar dat lukt niet in 1 jaar, dus zou Rutte ook niet blij zijn. Al met al een leuk showtje en de stadsregio bezuinigt ook nog wat (gedeeltelijk ook op de tram/metro waar RET zal bezuinigen om de bussen te kunnen betalen), maar ideaal is het zeker niet.

*twee concurrerende concessies gaat vaker fout, zie de HSL, waar NS zwaar onder de kostprijs bood (of eigenlijk boven de verwachtte inkomsten). In het VK hebben ze een mooi systeem dat één vervoerder niet twee concurrerende concessies in handen mag hebben. Het is wat mij betreft of dat systeem, of concurrerende concessies samenvoegen en aanbesteden.
Chauf21
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3161
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 22:27

Re: RET wint aanbesteding concessie Bus Rotterdam

Bericht door Chauf21 »

Pedro Peters heeft vandaag een interview gegeven bij Nu.nl. Er staan wel een aantal dingen in die hier ook ter sprake zijn gekomen. Misschien dat we eens bij Pedro op bezoek moeten gaan ;)
De overheid moet het openbaar vervoer meer als systeem gaan zien bij aanbestedingen. Dat is beter voor de kwaliteit en geeft ook kleinere vervoersbedrijven een kans op de markt. Trams en metro’s leggen grotere afstanden af en doen dat snel, terwijl de bus volgens hem juist op die plaatsen komt waar minder snel andere vormen van vervoer vormen. Het een vult het ander aan en zou niet concurrerend moeten zijn.
Lees verder: http://www.nu.nl/binnenland/2769512/los ... lecht.html.

Ook opmerkelijk:
“Als Connexxion de aanbesteding had gewonnen dan was het hun doel geweest om zoveel mogelijk mensen in de bus te krijgen. Wij willen dan proberen er zoveel mogelijk in de tram te krijgen.”
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: RET wint aanbesteding concessie Bus Rotterdam

Bericht door Klaasje »

Dat laatste is echt onzin gegeven het feit dat alles tot op detailniveau is voorgeschreven in die concessie. Altijd leuk om de concurrent zwart te maken. Verder zou volgens het betoog CXX er ook alles aan moeten doen om reizigers op een as als Amsterdam-Almere uit de trein te vissen. Dat is echt niet het geval.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21272
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: RET wint aanbesteding concessie Bus Rotterdam

Bericht door Meltrain »

*Kickje.*
In de aanbestedingsdocumenten kwam ik ook een bijlage tegen over de conceptplannen voor het busvervoer in Lansingerland per december 2012, wanneer de ZoRo busbaan klaar is.
In principe blijven de volgende buslijnen over (lijnnummers onder voorbehoud, maar zo stonden ze in de plannen):

ZoRo: Rodenrijs - Zoetermeer CW via de busbaan. In de spits 6x per uur (vakantie: 4x per uur), in de daluren 3x per uur en 's avonds en in het weekend 2x per uur.

170: Rotterdam Noord - Delft: rijdt tussen Rotterdam Noord en Berkel Westpolder globaal de huidige route van de 171 en daarvandaan via de huidige route van lijn 174 naar Delft Station. Overdag 2x per uur en 's avonds en in het weekend 1x per uur, maar slechts tussen Rotterdam Noord en Berkel Westpolder.

173: Rodenrijs - Bleiswijk: tussen Rodenrijs en Bergeschenhoek (Berkelseweg) wordt via de busbaan gereden, daarna via de huidige route van 173 t/m Bleiswijk Trompstraat. In de spitsrichting 6x per uur (vakantie: 4x per uur), in de andere richting en in de daluren 3x per uur (vakantie: 2x per uur) en 's avonds en in het weekend 2x per uur.

174: Bleiswijk - Zoetermeer CW: rijdt tussen Bleiswijk Lijsterlaan en Zoetermeer CW dezelfde rote als de huidige 174. In de spits 2x per uur, daarbuiten nog slechts 1x per uur.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Etienne
Donateur
Berichten: 7910
Lid geworden op: vr 26 dec 2008, 14:01
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: RET wint aanbesteding concessie Bus Rotterdam

Bericht door Etienne »

Het nut van die lijn 170 ontgaat op dat moment wel. Zelfs met de trein via Rotterdam-Centraal is nog sneller lijkt me.
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21272
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: RET wint aanbesteding concessie Bus Rotterdam

Bericht door Meltrain »

Nou ja, het gaat natuurlijk ook niet om de verbinding Rotterdam - Delft hè? ;)
Het is in principe een reisrelatie Rotterdam Noord - Berkel en een relatie Bergschenhoek - Delft die ze 'toevallig' aan elkaar hebben geknoopt.
Wat mij betreft krijgt die lijn trouwens het nummer 171 en krijgt de ZoRo het lijnnummer 170.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Cygnum
Berichten: 70
Lid geworden op: za 12 dec 2009, 11:33

Re: RET wint aanbesteding concessie Bus Rotterdam

Bericht door Cygnum »

Meltrain schreef:*Kickje.*
In de aanbestedingsdocumenten kwam ik ook een bijlage tegen over de conceptplannen voor het busvervoer in Lansingerland per december 2012, wanneer de ZoRo busbaan klaar is.

...
Heb je toevallig een link naar het betreffende document?
RoelZ1
Berichten: 473
Lid geworden op: za 18 jun 2011, 15:58

Re: RET wint aanbesteding concessie Bus Rotterdam

Bericht door RoelZ1 »

Waarom de lijnen 173 en 174 niet aan elkaar koppelen waarbij een deel van de bussen uit Rodenrijs maar tot Bleiswijk, Trompstraat rijdt? Dat lijkt me een hoop rondjes door Bleiswijk schelen.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21272
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: RET wint aanbesteding concessie Bus Rotterdam

Bericht door Meltrain »

Misschien gebeurt dat in de praktijk ook wel. Dit zijn nog slechts ideeën, voor de uitwerking van de vervoersplannen moeten we vermoedelijk nog wel vier maanden wachten.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Daantje
OVNL-bestuurslid
Berichten: 6458
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:05
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: RET wint aanbesteding concessie Bus Rotterdam

Bericht door Daantje »

Een bus Rotterdam Noord - Delft is voor mij wel een mooi alternatief voor als er eens een keer geen treinen rijden :) Al heb ik eigenlijk wel al genoeg alternatieven, maar toch.
RoelZ1
Berichten: 473
Lid geworden op: za 18 jun 2011, 15:58

Re: RET wint aanbesteding concessie Bus Rotterdam

Bericht door RoelZ1 »

Ik denk dat het voor TU-studenten die Hillegersberg wonen nog best aantrekkelijk kan zijn. Daarvoor is de snelste route nu ook al de combinatie 171 en 174.
Cygnum
Berichten: 70
Lid geworden op: za 12 dec 2009, 11:33

Re: RET wint aanbesteding concessie Bus Rotterdam

Bericht door Cygnum »

Goh, dit had ik nu echt niet verwacht...
RTV Rijnmond schreef:De aanbesteding van de busconcessie in Rotterdam is niet goed verlopen. Dat vindt Connexxion, het bedrijf dat de strijd van de RET verloor. Connexxion heeft bezwaar gemaakt bij de Stadsregio Rotterdam, dat over de toewijzing van het busvervoer gaat.


Qbuzz, de derde partij die in de race was, overwoog ook om in beroep te gaan, maar heeft dat beroep ingetrokken. De Stadsregio gaat zich over het bezwaar buigen. Inzet is de aanbesteding van het busvervoer in Rotterdam tot 2020.

Vorige maand werd bekend dat de RET de strijd om de aanbesteding voorlopig heeft gewonnen. Het bedrijf moet het uitgebreide gebied gaan verzorgen voor 28 mijoen euro per jaar, nu is dat nog 45 miljoen. De Stadsregio heeft bij de aanbesteding de eis gesteld dat de kwaliteit van het vervoer gelijk blijft.
http://www.rijnmond.nl/nieuws/27-04-201 ... teding-bus
robert55
Berichten: 777
Lid geworden op: za 20 feb 2010, 19:27

Re: RET wint aanbesteding concessie Bus Rotterdam

Bericht door robert55 »

Een week of twee geleden was er een interview met gvb- directeur Schmeink in het Financieel Dagblad. Hij was openlijk sceptisch over het Rotterdamse bod: als een winnend bod meer dan 10% afwijkt van het een na beste is er iets mis. RET zat geloof ik 25% onder de volgende bieder.
zone5324bericht...
Berichten: 883
Lid geworden op: do 19 jan 2012, 21:57

Re: RET wint aanbesteding concessie Bus Rotterdam

Bericht door zone5324bericht... »

vriendjespolitiek, alleen zal dat nooit openbaar worden gemaakt...
TLP
Berichten: 1554
Lid geworden op: vr 09 dec 2011, 14:07

Re: RET wint aanbesteding concessie Bus Rotterdam

Bericht door TLP »

Hoelang gaat het duren voordat de aanbesteding Zuid-Holland Noord opgeschort gaat worden??? :?

Connexxion is wel lekker bezig zo...
Chauf21
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3161
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 22:27

Re: RET wint aanbesteding concessie Bus Rotterdam

Bericht door Chauf21 »

Er is niks mis met de gang naar de rechter. Het gaat hier om grote, belangrijke contracten. Dan is het belangrijk dat dat ook juist verloopt. Het is dan ook heel acceptabel als een bedrijf -binnen de gebruikelijke termijn- een stap naar de rechter overweegt indien men dat nodig acht. Als de aanbestedende partij alles volgens de regels heeft gedaan hoeft niemand iets te vrezen en zal er ook geen vertraging ontstaan. Indien er iets niet volgens de regels is gegaan lijkt het mij alleen maar goed als dat blootgelegd wordt.
Jef400
Berichten: 5763
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 18:46

Re: RET wint aanbesteding concessie Bus Rotterdam

Bericht door Jef400 »

Dat verhaaltje van je vind ik wel grappig Chauf21. Maar het is tegenwoordig uitzondering als een concurrerende partij die een aanbesteding verliest niét in beroep gaat.
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
RoelZ1
Berichten: 473
Lid geworden op: za 18 jun 2011, 15:58

Re: RET wint aanbesteding concessie Bus Rotterdam

Bericht door RoelZ1 »

Dit heeft niets met vriendjespolitiek te maken, dit is gewoon een logisch gevolg van het (wan)beleid van de aanbesteder. Als jij een concessie aanbied die sterk verweven is met een bestaande grotere concessie en je laat de houder van de bestaande concessie meedoen is dit een logisch gevolg. Die bestaande concessiehouder heeft dusdanig veel meer mogelijkheden (bezuinigen in tram-/metronet om bussen te betalen, tramlijnen verleggen om buslijnen op te kunnen heffen (38-39), tijden op elkaar afstemmen in plaats van alleen bustijden op de rest afstemmen) en een groot strategisch belang om de concessie in handen te krijgen (concurrentie bus/tram is dan wel verboden, maar nooit helemaal uit te sluiten) dat hij veel te laag biedt.

Waar hebben we dat ook alweer meer gezien? Ohja, op de HSL-Zuid. En dat is dus precies hetzelfde gegaan.
zone5324bericht...
Berichten: 883
Lid geworden op: do 19 jan 2012, 21:57

Re: RET wint aanbesteding concessie Bus Rotterdam

Bericht door zone5324bericht... »

toch blijf ik een beetje bij mijn opmerking, omdat de directeuren van RET en Qbuzz goed samen door 1 deur kunnen (er is nu al een bepaalde samenwerking en ze hadden al 1 bedrijf willen vormen), daarnaast heeft Pedro Peters een goede verhouding met de stadsregio, want die hadden het vervoer eerder al onderhands gegund en hadden liever geen aanbesteding gehad om het opnieuw onderhands aan de RET te kunnen gunnen.
in mijn ogen is dat toch een niet helemaal eerlijk spel tegenover andere partijen...
mb90
Berichten: 2794
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:16
Locatie: Rotterdam-Zuid

Re: RET wint aanbesteding concessie Bus Rotterdam

Bericht door mb90 »

Nog een nieuwtje wat hier nog niet voorbij is gekomen, maar wat wel het vermelden waard is. Vorige week kwam er op de site van RTV Rijnmond dit artikel langs:
http://www.rijnmond.nl/nieuws/05-07-201 ... gaan-dicht

Daarin staat dat de stallingen in Ridderkerk en Maasland zullen verdwijnen. De bussen van Maasland zullen naar de Kleiweg gaan en die van Ridderkerk naar een terrein bij de tramremise naast de Beverwaard. Ik kan mij bij het remiseterrein zelf geen vrij terrein herinneren, alleen een aantal grote parkeerplaatsen voor evenementen in De Kuip, dus wellicht zullen ze daar gestald worden.

Verder is in mei het vervoerplan gepresenteerd aan de stadsregio. Deze is vorige week goedgekeurd. Het definitieve vervoerplan heb ik nog niet kunnen vinden, maar hier is wel het conceptplan uit mei met overigens weinig schokkende wijzigingen (op Lansingerland, door de ZoRo-Bus, na):
http://www.lansingerland.nl/document.ph ... nt=0&a=937
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21272
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: RET wint aanbesteding concessie Bus Rotterdam

Bericht door Meltrain »

Naar dit plan was ik dus al weken op zoek, maar ik kon hem niet vinden op de site van de Stadsregio. :(

Verder staan er weinig verassingen in dat plan en is alles op zich logisch.
Ik heb slechts één opmerking: ik zou lijn 174 op zaterdag overdag (tussen 10:00 en 18:00) ook een halfuursdienst laten rijden. Lijn 171 rijdt momenteel op die tijdstippen ook een halfuursdienst en dat is volgens mij niet voor niks.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21272
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: RET wint aanbesteding concessie Bus Rotterdam

Bericht door Meltrain »

Ik heb trouwens niks meer gehoord over de uitkomst van het beroep dat Connexxion heeft ingediend.
Valt die uitkomst nog op korte termijn te verwachten? De RET is begrijpelijkerwijs gewoon begonnen met het maken van vervoerplannen, maar de RET kán de concessie alsnog verliezen mocht Connexxion in het gelijk worden gesteld.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Cygnum
Berichten: 70
Lid geworden op: za 12 dec 2009, 11:33

Re: RET wint aanbesteding concessie Bus Rotterdam

Bericht door Cygnum »

Voor Berkel en Rodenrijs en Bergschenhoek is dit een aardige achteruitgang.

1. Sint Franciscus Gasthuis Polikliniek Berkel en het Gezondheidscentrum verliezen hun halte voor de deur (wordt vijfhonderd meter zuidelijker), terwijl Lange Land Parkzoom drie lijnen voor de deur krijgt.
2. Weer worden haltes die de laatste tijd zijn voorzien van digitale reisinformatie geschrapt (Raadhuislaan, St. Petrus, Astertuin, Zuiderparklaan), om over de enkele jaren speciaal aangelegde haltes nog niet te spreken.
3. Veel senioren in St. Petrus in Berkel en Rodenrijs maken gebruik van de bus, die verdwijnt, zonder alternatief.
4. Boterdorp in Bergschenhoek verliest de busverbinding. In plaats van een directe verbinding met de metro moeten ze nu ofwel minimaal tien tot vijftien minuten lopen naar de ZoRo, ofwel met 174 en een overstap.
5. Het nieuwe deel van de Meerpolder krijgt een verbinding met de metro.
6. Het centrum van Berkel en Rodenrijs is niet meer met het openbaar vervoer te bereiken. De dichtstbijzijnde halte ligt vanuit Bergschenhoek op tien minuten loopafstand, vanaf Berkel Westpolder op vijf minuten, waar op dit moment drie haltes (praktisch) in het dorp liggen: Rehoboth, Terpstraat en Gemeentewerf.

Ik begrijp dat bezuinigingen tot deze maatregelen leiden, maar de keuzes zijn niet de beste in mijn optiek.

Ideeën voor aanpassingen:

1. 173 vanuit Bleiswijk in Bergschenhoek door de Oosteindsche Acker laten rijden in plaats van door het dorp van Bergschenhoek.
2. 174 in Berkel en Rodenrijs zoveel mogelijk de huidige route laten rijden, dus: Planetenweg - St. Petrus - SFG Poli - Rivierenstraat - Oostmeerlaan en vervolgens linksaf de Klapwijkseweg over - halte Oudelandselaan - Berkel Westpolder. Op deze manier worden ten eerste de haltes die er al liggen beter benut (worden de speciaal aangelegde bushaltes ook weer gebruikt) en vallen meer mensen in het verzorgingsgebied.
Daan76
Berichten: 304
Lid geworden op: zo 26 dec 2010, 12:46

Re: RET wint aanbesteding concessie Bus Rotterdam

Bericht door Daan76 »

Is iemand hier bekend met het lijnenpakket van RET Zoetermeer? Rijden die alleen maar de 170 en 173 (beiden tussen Zoetermeer en Rodenrijs Station) of toch stiekem nog meer lijnen?
DPDelft
OVNL-beheerder
Berichten: 637
Lid geworden op: zo 24 jan 2010, 14:09

Re: RET wint aanbesteding concessie Bus Rotterdam

Bericht door DPDelft »

RET rijdt inderdaad alleen lijn 170 en 173 binnen Zoetermeer,
lijn 165, 177 en 365 worden door Arriva gereden,
de andere lijnen door Veolia.

RET rijdt in Lansingerland nog wel op lijn 174.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 49 gasten