Belgische spoorwegen gaan grondig renoveren
Belgische spoorwegen gaan grondig renoveren
Spoorwegen staan voor grondige renovatie: Investeringsplan 2013-2025 NMBS-groep
BRUSSEL - Nieuw treinmaterieel, een grondige renovatie en een beperkte uitbreiding van ons spoorwegnet moeten de komende jaren voor meer comfort en stiptere treinen zorgen. Kostprijs: ruim 25 miljard euro.
De Belgische treinreiziger is ontevreden. En de komende jaren zal de druk op ons spoorwegnet alleen maar toenemen. De NMBS-groep gaat er in haar investeringsplan 2013-2025 vanuit dat het aantal reizigerskilometers jaarlijks met 2,2 procent zal toenemen. Voor het vrachtvervoer rekent de NMBS-groep zelfs op een nog sterkere groei. De NMBS-Holding heeft de voorbije weken samen met de collega's gepuzzeld om de plannen van zowel spoorwegmaatschappij NMBS en infrastructuurbeheerder Infrabel als haar eigen plan in elkaar te schuiven. Dit op basis van het kader dat minister van Overheidsbedrijven Paul Magnette (PS) had meegegeven. Het resultaat: een geïntegreerd investeringsplan voor de volledige spoorweggroep. Het plan wordt de komende dagen voorgelegd aan de respectieve raden van bestuur en belandt daarna op het bureau van Magnette.
De Standaard
Enkele bedragen:
7,2 miljard euro aan renovatie van bestaande spoorlijnen
1,55 miljard euro aan uitbreiding van het netwerk, waaronder 269 miljoen voor 2 extra sporen tussen Gent en Brugge.
3 miljard euro voor het verbeteren van stations. Zo wordt station Gent-Sint-Pieters voor 266 miljoen euro verbouwd.
4 miljard euro aan nieuwe treinstellen, waarvan 310 miljoen voor light trains
5,18 miljard voor het algemeen installeren van ETCS
BRUSSEL - Nieuw treinmaterieel, een grondige renovatie en een beperkte uitbreiding van ons spoorwegnet moeten de komende jaren voor meer comfort en stiptere treinen zorgen. Kostprijs: ruim 25 miljard euro.
De Belgische treinreiziger is ontevreden. En de komende jaren zal de druk op ons spoorwegnet alleen maar toenemen. De NMBS-groep gaat er in haar investeringsplan 2013-2025 vanuit dat het aantal reizigerskilometers jaarlijks met 2,2 procent zal toenemen. Voor het vrachtvervoer rekent de NMBS-groep zelfs op een nog sterkere groei. De NMBS-Holding heeft de voorbije weken samen met de collega's gepuzzeld om de plannen van zowel spoorwegmaatschappij NMBS en infrastructuurbeheerder Infrabel als haar eigen plan in elkaar te schuiven. Dit op basis van het kader dat minister van Overheidsbedrijven Paul Magnette (PS) had meegegeven. Het resultaat: een geïntegreerd investeringsplan voor de volledige spoorweggroep. Het plan wordt de komende dagen voorgelegd aan de respectieve raden van bestuur en belandt daarna op het bureau van Magnette.
De Standaard
Enkele bedragen:
7,2 miljard euro aan renovatie van bestaande spoorlijnen
1,55 miljard euro aan uitbreiding van het netwerk, waaronder 269 miljoen voor 2 extra sporen tussen Gent en Brugge.
3 miljard euro voor het verbeteren van stations. Zo wordt station Gent-Sint-Pieters voor 266 miljoen euro verbouwd.
4 miljard euro aan nieuwe treinstellen, waarvan 310 miljoen voor light trains
5,18 miljard voor het algemeen installeren van ETCS
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Belgische spoorwegen gaan grondig renoveren
Gent Sint Pieters verbouwen? Daar zijn ze toch al mee bezig?
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Re: Belgische spoorwegen gaan grondig renoveren
er zijn al ruim 300 nieuwe treinstellen besteld.
Plannen behelzen o.a. bijna verdubbeling van de dienst-er komt een eerste grootse ''spoorslag'' in dec.13, grootscheeps omgooien en vernieuwen van de dienstregeling. Gepland is dan ook de dienst op Neerpelt nog te verlengen tot in Hamont=net weer iets dichter bij NL (ri. Weert). Cityrail rond Brussel wordt sterk uitgebreid=soort sprinter of S-bahnnet.
Toch een hoop mensen eruit-meer automatisering, incl. alles verchippen qua biljetten.
zie verder hgbtf=het groot belgisch treinen forum,.net. voor meer info uit het land zelf.
Plannen behelzen o.a. bijna verdubbeling van de dienst-er komt een eerste grootse ''spoorslag'' in dec.13, grootscheeps omgooien en vernieuwen van de dienstregeling. Gepland is dan ook de dienst op Neerpelt nog te verlengen tot in Hamont=net weer iets dichter bij NL (ri. Weert). Cityrail rond Brussel wordt sterk uitgebreid=soort sprinter of S-bahnnet.
Toch een hoop mensen eruit-meer automatisering, incl. alles verchippen qua biljetten.
zie verder hgbtf=het groot belgisch treinen forum,.net. voor meer info uit het land zelf.
Re: Belgische spoorwegen gaan grondig renoveren
Ik verwacht dat in 2025 een station als Brussel Zuid er nog exact hetzelfde bijligt als nu...
Re: Belgische spoorwegen gaan grondig renoveren
Brussel-Noord dan! :X Van Mechelen en Vilvoorde werd ik ook niet bepaald blij… Wat een trieste oude meuk zeg.Caspar schreef:Ik verwacht dat in 2025 een station als Brussel Zuid er nog exact hetzelfde bijligt als nu...
Re: Belgische spoorwegen gaan grondig renoveren
Er zijn wel plannen voor een nieuwe Noord-Zuidverbinding. Dat kost echter zoveel geld dat het wat mij betreft verspilling is. Ik denk dat de NMBS kritisch mag gaan kijken of er niet wat treinen via een andere route kunnen rijden.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Re: Belgische spoorwegen gaan grondig renoveren
Toch is die noord-zuid verbinding wel een interessante. Eigenlijk zou het treinverkeer voor de hele NZ-verbinding voor Brussel-Noord en na Brussel-zuid moeten voorsorteren. Dat kan je dan zo doen dat je eigenlijk 3 dubbelsporige spoorlijnen krijgt. Die spoorlijnen verbeter je vergaand voor een maximale capaciteit: Seinverdichtingen, snelheidsverhoging naar 80 km/h en bij haltes onderweg zo veel als mogelijk twee sporen per doorgaand spoor. Verder worden Brussel Congres en Kappellekerk gesloten. Dan kan je eenvoudig 60 á 70 treinen per uur per richting verwerken. Voor de optimale bezetting van de NZ-verbinding kan je bufferen op de wat uit de kluiten gewassen stations Noord en Zuid.
Re: Belgische spoorwegen gaan grondig renoveren
Klaasje schreef:Voor de optimale bezetting van de NZ-verbinding kan je bufferen op de wat uit de kluiten gewassen stations Noord en Zuid.
Pssst *Schaarbeek* (A)
Ben trouwens benieuwd of ze van mening zijn dat die 25 G uit de lucht komt dwarrelen of waar het anders vandaan moet komen Het is nou niet alsof België een land is met een enorm begrotingsoverschot of zo :X
Re: Belgische spoorwegen gaan grondig renoveren
25 miljard euro voor 15 jaar inversteren klinkt wellicht als een enorm ambitieus plan, maar dat is het niet. Er wordt in Nederland bijvoorbeeld in een gemiddeld jaar voor 1 miljard euro aan projecten weggezet. In Belgie is dat ongetwijfeld een vergelijkbaar bedrag. Als je de Betuweroute en de HSL-zuid meerekent heeft Nederland de afgelopen 15 jaar ongeveer een zelfde bedrag aan dezelfde dingen uitgegeven als wat Belgie van plan is. En daarbij komt dat de onderhoudsstaat van de treininfrastructuur in Belgie nu toch echt lager is dan in Nederland. Kortom, ze hebben een achterstand in te lopen. :Y
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Re: Belgische spoorwegen gaan grondig renoveren
Daar zetten ze de achterstand om in een voorsprongBee schreef:5,18 miljard voor het algemeen installeren van ETCS
Re: Belgische spoorwegen gaan grondig renoveren
Hebben wij geen geld voor. En ATB voldoet ontzettend goed, dus waarom investeren?erjeebee schreef:Daar zetten ze de achterstand om in een voorsprongBee schreef:5,18 miljard voor het algemeen installeren van ETCS
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
- reisthijs
- Donateur
- Berichten: 5863
- Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: Belgische spoorwegen gaan grondig renoveren
Hebben de Belgen eigenlijk ook geen geld voor. Dus wat is het grote verschil?
Bedenk wel dat het nog zeker 10 jaar gaat duren voor heel België ETCS heeft.
Bedenk wel dat het nog zeker 10 jaar gaat duren voor heel België ETCS heeft.
Het opmerkelijkste aan dat lijstje is vooral dat die projecten allemaal al jaren lopen. Het is niet alsof de NMBS ineens met allemaal nieuwe ideeën komt. Ze maken eigenlijk alleen maar af waar ze al me bezig waren.Bee schreef:Enkele bedragen:
Wat jij hier omschrijft dat gebeurt allang, die NZ-verbinding heeft altijd al bestaan uit 3 afzonderlijke dubbelsporige lijnen. Het probleem is eerder dat die voorsorterende treinen elkaar nog te veel gelijkvloers moeten kruisen.Klaasje schreef:Eigenlijk zou het treinverkeer voor de hele NZ-verbinding voor Brussel-Noord en na Brussel-zuid moeten voorsorteren. Dat kan je dan zo doen dat je eigenlijk 3 dubbelsporige spoorlijnen krijgt.
Daar wordt al jaren kritisch naar gekeken maar ze durven blijkbaar nog steeds niet die grote stap te zetten. Er wordt wel geinvesteerd in alternatieve routes maar daar wordt in de praktijk nauwelijks gebruik van gemaakt (zie bijvoorbeeld de bedroevend lage frequenties van het heropende Brussel-West dat een alternatief voor Centraal had moeten worden.)Vinny schreef:Er zijn wel plannen voor een nieuwe Noord-Zuidverbinding. Dat kost echter zoveel geld dat het wat mij betreft verspilling is. Ik denk dat de NMBS kritisch mag gaan kijken of er niet wat treinen via een andere route kunnen rijden.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Re: Belgische spoorwegen gaan grondig renoveren
De trein gaat in 2013 of 2014 verder rijden naar Hamont Achel dan hadden ze beter door kunnen rijden naar Weert. De Nederlandse kant is grotendeels toch beveiligingsloos en die ene km dat ze over ATB spoor rijden kunnen ze best 40 rijden dan hoeft de NMBS treinen niet eens aan te passen.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 27 gasten