Politie pakt rijbewijs nachtbuschauffeur Utrecht af

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Politie pakt rijbewijs nachtbuschauffeur Utrecht af

Bericht door Daniel »

Politie pakt rijbewijs nachtbuschauffeur Utrecht af
Geplaatst op: zondag 29 april 2012 13:12
Laatst bijgewerkt: zondag 29 april 2012 13:13

UTRECHT - In Utrecht is in de nacht van zaterdag op zondag een buschauffeur van de weg gehaald die zich als een wegpiraat zou hebben gedragen. De man trok rond vier uur op de Nobelstraat de aandacht van agenten op mountainbikes, omdat hij veel te hard reed. Hij toeterde daarbij, knipperde met zijn lichten en scheurde bovendien door rood.
Lees verder | Dossier Connexxion | Meer nieuws in dossier Connexxion
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Politie pakt rijbewijs nachtbuschauffeur Utrecht af

Bericht door Fles »

De vader van de buschauffeur laat aan RTV Utrecht weten dat de man een goede verklaring had voor zijn gedrag. Hij zou een passagier hebben opgepikt die een andere nachtbus had gemist. Het knipperen en toeteren was een poging om de andere chauffeur te waarschuwen en dat zou ook zijn gelukt.
Jaaaaaaa ja. En daar hebben we niet al sinds een jaar of dertig een oproepsysteem tussen bussen en de centrale in gebruik of zo :) En één passagier die een bus gemist heeft is echt wel een goeie reden om diverse verkeersdeelnemers in levensgevaar te brengen natuurlijk :Y Ik snap het :Y
Chauf21
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3161
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 22:27

Re: Politie pakt rijbewijs nachtbuschauffeur Utrecht af

Bericht door Chauf21 »

Even naar elkaar toeteren om iemand te laten overstappen is vele malen praktischer en sneller dan dat door middel van de verkeersleiding te doen. Zeker als de betreffende bus vlak voor je rijdt of je achter elkaar bij de halte staat. Het kost simpelweg te veel tijd om dat via de verkeersleiding te doen, want die kan een overstap nooit binnen enkele seconden voor elkaar krijgen (en dat is ongeveer de marge die je hebt als de bus voor je bij de volgende kruising een andere route neemt).

In dit specifieke geval was ik er niet bij, dus ik weet niet hoe de chauffeur gereden heeft en of dat zeer gevaarlijk was. Ik weet ook niet of het toeteren midden in de nacht nou zo slim is, maar daar sta je niet altijd bij stil. Misschien is het afpakken van het rijbewijs dan ook wel terecht. Tegelijkertijd verwacht ik van de agenten / de rechter wel enig begrip als de chauffeur na de overstap gewoon op een normale wijze verder rijdt.
Jef400
Berichten: 5763
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 18:46

Re: Politie pakt rijbewijs nachtbuschauffeur Utrecht af

Bericht door Jef400 »

Maar om nou voor zoiets tig maal door rood te rijden. Ik bedoel van. In andere steden gebeurd dit ook niet. Dan wacht je maar tot na het nachtgat.
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Politie pakt rijbewijs nachtbuschauffeur Utrecht af

Bericht door Vinny »

's nachts horen de verkeerslichten dan ook op geel-knipper te staan. Niets is zo frustrerend om minuten voor rood licht te wachten bij een zijweg waar geen hond uit komt rijden.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Jef400
Berichten: 5763
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 18:46

Re: Politie pakt rijbewijs nachtbuschauffeur Utrecht af

Bericht door Jef400 »

Dat is kruising-afhankelijk Vinny, Ik neem Purmerend al voorbeeld.
De kruising bij de halte Jan Blankenbrug staan dag en nacht de stoplichten aan.
Terwijl dit bij de kruising bij de halte Linneauslaan niet het geval is en er een gat is tussen 22.00 en 6.00 en zondags 10.00 uur.
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
MdJ
Berichten: 4534
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:47
Locatie: Vleuterweide

Re: Politie pakt rijbewijs nachtbuschauffeur Utrecht af

Bericht door MdJ »

Vinny schreef:'s nachts horen de verkeerslichten dan ook op geel-knipper te staan. Niets is zo frustrerend om minuten voor rood licht te wachten bij een zijweg waar geen hond uit komt rijden.
Verkeersafhankelijke regeling vs vaste regeling.
Bij twijfel: gebruik beton.
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Politie pakt rijbewijs nachtbuschauffeur Utrecht af

Bericht door Fles »

Vinny schreef:'s nachts horen de verkeerslichten dan ook op geel-knipper te staan.
"Vinny vindt iets" is iets anders dan "hier is regelgeving voor die dit voorschrijft" ;)
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50854
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Politie pakt rijbewijs nachtbuschauffeur Utrecht af

Bericht door Suus »

Van een flink aantal lichten weet ik dat ze 's nachts vaak niet knipperen en de reden daarvoor is vaak dat de kruising zeer onoverzichtelijk is door bebouwing, viaducten (met pilaren) of bouwputten.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Politie pakt rijbewijs nachtbuschauffeur Utrecht af

Bericht door Fles »

en van een flink aantal steden weet ik dat het verkeer er ook 's nachts zo druk is dat verkeerslichten niet knipperen maar gewoon rood en groen tonen. En geel.

Kijk, dat wereldburger Vinny de buitenkant van het kombord van Ransdorp nog nooit gezien heeft, dat mag gewoon in dit land, maar dat leidt er nog niet toe dat je ergens iets vanaf weet :)
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Politie pakt rijbewijs nachtbuschauffeur Utrecht af

Bericht door Vinny »

Ik impliceer nergens dat er regelgeving zou bestaan dat verkeerslichten 's nachts alleen geel knipper mogen laten zien. Moet ik nou echt elke sarcastische post van een disclaimer gaan voorzien... :')
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50854
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Politie pakt rijbewijs nachtbuschauffeur Utrecht af

Bericht door Suus »

Nee, maar misschien moet je je iets genuanceerder uitdrukken :mrgreen:

Nu is het zo van: Ik was 's nachts aan het autorijden (hoax: want jij neemt altijd de 172 :P ) en toen stond ik voor het stoplicht en toen moest ik bijna vijf minuten wachten op een voorbijwaaiende strobaal :cry: :cry:
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Politie pakt rijbewijs nachtbuschauffeur Utrecht af

Bericht door Vinny »

Oh ben ik dan de enige die zich 's nachts ergert aan op rood springende verkeerslichten terwijl er niemand op de weg rijdt? Ik begrijp niet wat daar nog te nuanceren aan te valt... :roll:
(hoax: want jij neemt altijd de 172 )
Nee, mijn olieslurper staat nu in Almere-Buiten. :twisted:
(off topic)
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Politie pakt rijbewijs nachtbuschauffeur Utrecht af

Bericht door Fles »

Vinny schreef:Ik impliceer nergens dat er regelgeving zou bestaan dat verkeerslichten 's nachts alleen geel knipper mogen laten zien. Moet ik nou echt elke sarcastische post van een disclaimer gaan voorzien... :')
Nee hoor, jij niet ;)

Bij "sommige" posts maakt de naam van de poster een essentieel deel uit van de inhoude en wat ermee bedoeld wordt (ook bij de meeste van mijn posts, dat lijkt me duidelijk (A) )
WSM
Berichten: 1403
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:59

Re: Politie pakt rijbewijs nachtbuschauffeur Utrecht af

Bericht door WSM »

Zie onderschrift. Lijkt me dat iets soortgelijks ook op de weg geldt.
Als bussen geschrapt kunnen worden gaat veiligheid voor alles, maar ook hier geldt dat alleen selectief kennelijk.
§ 6. Het passeren van rode seinen

Artikel 33

1.Lichtseinen die rood licht uitstralen mogen alleen voorbijgereden worden, indien de bestuurder van de treindienstleider een aanwijzing Stoptonend sein heeft gekregen.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Politie pakt rijbewijs nachtbuschauffeur Utrecht af

Bericht door Vinny »

Voor Bee en Fles een genuanceerde en hopelijk doordachte reactie:

De nachtbuschauffeur heeft zich volgens de politie misdragen doordat deze een aantal keer door rood is gereden. Dit op een tijdstip van de nacht dat het aannemelijk erg rustig is op straat, waardoor er weinig ander verkeer is. Het zou best kunnen dat de chauffeur heeft kunnen zien dat er geen kruisend verkeer was, en het rode licht genegeerd heeft omdat het er voor stoppen slechts betekent dat je wel vertraging oploopt terwijl verder niemand van de andere kant komt. Sommige verkeerslichten hebben ook een wachtstand rood zodat ook van de andere kant af het verkeer zou moeten wachten. Ik kan me dus goed voorstellen dat de frustratie hoog is, zeker als je dat al een paar keer eerder nodeloos voor het rode licht hebt moeten wachten. Hiermee keur ik het gedrag van de chauffeur niet meteen goed, maar ik snap wel waarom hij dan door rood rijdt om vertraging in te lopen.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Politie pakt rijbewijs nachtbuschauffeur Utrecht af

Bericht door Wubbo »

Het ging in dit geval niet alleen om door rood rijden, maar ook om te hard rijden en 'het veroorzaken van overlast' (lichtseinen geven en toeteren dus).
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Politie pakt rijbewijs nachtbuschauffeur Utrecht af

Bericht door Fles »

Vinny schreef: ik snap wel waarom hij dan door rood rijdt om vertraging in te lopen.
Nou ik niet. Er is gewoon duidelijk iets mis met zijn afwegings-algoritme van risico's.
Een buschauffeur wilde in de nacht van zaterdag op zondag zo graag dat een passagier zijn aansluitende bus zou halen, dat hij zijn rijbewijs moest inleveren. Om de passagier van dienst te zijn, reed de chauffeur rond 04.15 uur volgens de politie veel te hard door de binnenstad van Utrecht. Hij toeterde, knipperde met groot licht en reed ook door rood.

[..]

De andere passagiers in de bus waren later thuis. Nadat de bus aan de kant was gezet, moesten zij wachten op een vervangende chauffeur.
Zelfs zonder te kijken naar de verkeersovertredingen heeft zijn keuze per saldo nadelige gevolgen voor de reizigers.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Politie pakt rijbewijs nachtbuschauffeur Utrecht af

Bericht door Vinny »

Wubbo schreef:Het ging in dit geval niet alleen om door rood rijden, maar ook om te hard rijden en 'het veroorzaken van overlast' (lichtseinen geven en toeteren dus).
De politie brengt wel eens vaker ronkende persberichten naar buiten over het keihard aanpakken van verkeerspiraten. En als je dan goed leest blijkt het te gaan over mensen die 55 km/h rijden...etc. ;)
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Politie pakt rijbewijs nachtbuschauffeur Utrecht af

Bericht door Fles »

Vinny schreef:
Wubbo schreef:Het ging in dit geval niet alleen om door rood rijden, maar ook om te hard rijden en 'het veroorzaken van overlast' (lichtseinen geven en toeteren dus).
De politie brengt wel eens vaker ronkende persberichten naar buiten over het keihard aanpakken van verkeerspiraten. En als je dan goed leest blijkt het te gaan over mensen die 55 km/h rijden...etc. ;)
met een 25 km/h mogend voertuig, want 93 jaar oud. Op het fietspad, in een woonerf, tegen het verkeer in, straalbezopen, zonder gordel. ;)
Michael
Berichten: 11749
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 20:18
Locatie: Oosterhout
Contacteer:

Re: Politie pakt rijbewijs nachtbuschauffeur Utrecht af

Bericht door Michael »

Het zou handiger zijn als de Connexxion bussen ook een mogelijkheid hebben om met andere bussen te communiceren zoals Arriva, Syntus en Veolia wel hebben. Heb daardoor al diverse overstappen gehaald. Vaak zelfs overstappen die eigenlijk niet bestaan.
Gekko123
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 2327
Lid geworden op: za 25 apr 2009, 22:12
Locatie: Delft

Re: Politie pakt rijbewijs nachtbuschauffeur Utrecht af

Bericht door Gekko123 »

Het schijnt dat Connexxion die mogelijkheid eruit heeft gehaald omdat er teveel onzin tussen de chauffeurs via dat systeem ging, waardoor chauffeurs die een overstapper hadden er niet meer tussendoor kwamen. Althans, dat is het verhaal dat de directie graag wil doen geloven bij de chauffeurs.
Statler Rail
Berichten: 1054
Lid geworden op: za 04 feb 2012, 00:18
Locatie: Europa

Re: Politie pakt rijbewijs nachtbuschauffeur Utrecht af

Bericht door Statler Rail »

Door rood rijden is voor iemand die verantwoordelijk is voor de veiligheid van zijn passagiers een doodzonde. Dat mag in geen geval. Iemand die de afweging maakt om door rood te rijden geeft aan dat die afweging en verantwoordelijkheid aan hem niet toevertrouwd is. Je overtreedt dan willens en wetens een veiligheidsprocedure. Dat is een dringende reden voor ontslag. Als vervoersbedrijf ben je immers eindverantwoordelijk voor de veiligheid van de passagiers. En veiligheid boven alles. Ik zou dus geen enkel begrip voor zulk gedrag hebben.
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Politie pakt rijbewijs nachtbuschauffeur Utrecht af

Bericht door Fles »

Gekko123 schreef:Het schijnt dat Connexxion die mogelijkheid eruit heeft gehaald omdat er teveel onzin tussen de chauffeurs via dat systeem ging, waardoor chauffeurs die een overstapper hadden er niet meer tussendoor kwamen. Althans, dat is het verhaal dat de directie graag wil doen geloven bij de chauffeurs.

De directie van Connexxion is erg begaan met het belang van reizigers begrijp ik :')
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Politie pakt rijbewijs nachtbuschauffeur Utrecht af

Bericht door Klaasje »

Onzin is niet in het belang van de reizigers en de verkeersveiligheid. Een overstap regelen wel. Jammer dus dat het eerste maakt dat het tweede niet meer kan.

Over door rood rijden: Ja, het mag niet maar verlies de functie van een VRI niet uit het oog. Zo'n ding wordt geplaatst ten behoeve van managen van de verkeersstromen voor een goede doorstroming en in de tweede plaats voor de verkeersveiligheid.

Als op een overzichtelijke kruising 's nachts in de wijde omgeving geen verkeer te bekennen is dan kan zo'n VRI vrij weinig van z'n oorspronkelijke doel waarmaken. Als het licht dan op rood staat dan sta je eigenlijk alleen maar te wachten op een aftelklok of totdat de computer doorheeft dat er iets moet gebeuren. Als je dan goed uitkijkt en er aan een aantal voorwaarden voldaan wordt dan kan je prima rustig verder rijden zonder dat er iets aan de hand is.

De voorwaarden:
  • Er is geen verkeer in een potentieel kruisende richting aanwezig.
  • Niemand heeft er last van.
  • Niemand schrikt van het door rood rijden.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 63 gasten