Station Zwolle twee weekends dicht

Alles over het Openbaar Vervoer in Overijssel en Gelderland en oostelijk Flevoland.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Station Zwolle twee weekends dicht

Bericht door Wubbo »

Station Zwolle twee weekends dicht
Geplaatst op: maandag 30 april 2012 22:55
Laatst bijgewerkt: maandag 30 april 2012 22:58

Deze zomer rijden er vanwege werkzaamheden twee weekends achter elkaar geen treinen van en naar Zwolle. Dat is de uitkomst van overleg tussen ProRail, de NS en de andere vervoerders op het spoor. Aanvankelijk was het plan om station Zwolle deze zomer voor vier weken te sluiten voor ingrijpende aanpassingen. In januari werd al besloten om de werkzaamheden gefaseerd in te voeren, om de overlast voor reizigers te beperken.

Lees verder
erjeebee
Berichten: 1355
Lid geworden op: do 07 jan 2010, 15:41
Locatie: Brisbane of daaromtrent

Re: Station Zwolle twee weekends dicht

Bericht door erjeebee »

Ik kan me wat voorstellen bij een paar keer dicht moeten gooien als je de tunnel wilt verbreden en een extra perron wilt aanleggen.

Maar dan nog...

Misschien een hele domme vraag, maar waarom is het niet mogelijk de 2 (of zijn het er 3?) kopsporen in Zwolle in gebruik te houden tijdens de werkzaamheden en daar dan treinen uit Deventer en Groningen te laten aankomen/vertrekken?
Er zal ongetwijfeld een goede reden zijn, maar ik ben benieuwd welke.

En dan deze:
ProRail en NS hebben de mogelijkheden en effecten van dergelijke alternatieven door middel van een studie nader in beeld gebracht. Eén variant bleek haalbaar, te weten 2x per uur een treindienst Groningen — Meppel — Deventer, met aansluiting naar Leeuwarden in Meppel, zonder mogelijkheid om in Zwolle in en uit te stappen. NS en ProRail beoordelen de treinvariant uiteindelijk toch als te kwetsbaar voor storingen en vertragingen.
(Uit http://www.blikopnieuws.nl/bericht/1374 ... ortie.html)
Wat voor storingen vreest men voor?
Vertraging is een non-argument.
Die heb je toch al.. en als deze oplossing er niet komt maar in plaats daarvan bussen, dan ben je NOG meer tijd kwijt.

Verder lees ik overal alleen maar dat er een oplossing met bussen komt.
Is daar al wat meer over bekend??

Vanaf t Harde, Meppel, Dalfsen, Kampen, Heino, Wijhe?
En dan rechtstreeks tussen deze plaatsen? Of alles naar Zwolle en overstappen?
Wie weet er al wat?
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5861
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Station Zwolle twee weekends dicht

Bericht door reisthijs »

Wees in de eerste plaats maar gewoon blij dat het station slechts twee weekendjes plat gaat in plaats van een hele maand.
erjeebee schreef:Wat voor storingen vreest men voor?
Vertraging is een non-argument.
Die heb je toch al.. en als deze oplossing er niet komt maar in plaats daarvan bussen, dan ben je NOG meer tijd kwijt.
De vrees is dat de tijd waarin bij Zwolle kopgemaakt zou moeten worden te krap is, waardoor de kans groot is dat de krappe aansluiting in Deventer niet gehaald kan worden. Het argument van NS en Prorail is dat dit voor veel reizigers meteen een half uur extra vertraging oplevert waardoor het omreizen met de trein niet sneller is dan het bus-alternatief.

Wel jammer dat er dan niet verder gedacht wordt over mogelijkheden om die aansluiting betrouwbaarder te kunnen maken. Waarom niet gewoon ietsje eerder uit Groningen vertrekken zodat er meer tijd is in Zwolle? Het lijkt er nu op dat ze veel; te krampachtig proberen de gewone dienstregeling te handhaven ten noorden van Meppel.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Station Zwolle twee weekends dicht

Bericht door Geert »

Als je de trein uit Groningen en Leeuwarden eerder laat vertrekken zit je daar weer met aansluitingen (van bussen en andere treinen) die niet meer te halen zijn...
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Station Zwolle twee weekends dicht

Bericht door Wubbo »

erjeebee schreef:Ik kan me wat voorstellen bij een paar keer dicht moeten gooien als je de tunnel wilt verbreden en een extra perron wilt aanleggen.

Maar dan nog...

Misschien een hele domme vraag, maar waarom is het niet mogelijk de 2 (of zijn het er 3?) kopsporen in Zwolle in gebruik te houden tijdens de werkzaamheden en daar dan treinen uit Deventer en Groningen te laten aankomen/vertrekken?
Er zal ongetwijfeld een goede reden zijn, maar ik ben benieuwd welke.
Er gebeurt meer deze weekenden, waaronder wat werk aan wissels aan de 'kopspoorzijde' van Zwolle.

Over die aangepaste dienstregeling is uitgebreid gefilosofeerd, maar naast dat eea in Deventer slecht te maken is (dat station heeft nog nooit ruim in zijn perronsporen gezeten) blijft de vraag hoe veel extra tijd je er in moet stoppen om het robuust te houden. Het enkelspoor bij Olst beperkt je flink, daarnaast heb je een beperking op Zwolle en moet je stoppen in Meppel voor overstappers. Kun je dan niet beter die paar weekenden bijvoorbeeld een busdienst Meppel - Deventer laten rijden? Is dat niet sneller en betrouwbaarder?
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Station Zwolle twee weekends dicht

Bericht door deadlock »

Zwolle heeft zes kopsporen. En geen idee. Het is allemaal nogal slecht gedocumenteerd.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Station Zwolle twee weekends dicht

Bericht door deadlock »

Geert schreef:Als je de trein uit Groningen en Leeuwarden eerder laat vertrekken zit je daar weer met aansluitingen (van bussen en andere treinen) die niet meer te halen zijn...
Dat lijkt me van ondergeschikt belang. De grootste vervoersstroom is toch naar de stad zelf toe en de meeste stadsbussen rijden 4 keer per uur of zelfs 8 keer per uur in de spits dus boeiend.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
The best
Berichten: 503
Lid geworden op: wo 01 jun 2011, 10:21

Re: Station Zwolle twee weekends dicht

Bericht door The best »

deadlock schreef:
Geert schreef:Als je de trein uit Groningen en Leeuwarden eerder laat vertrekken zit je daar weer met aansluitingen (van bussen en andere treinen) die niet meer te halen zijn...
Dat lijkt me van ondergeschikt belang. De grootste vervoersstroom is toch naar de stad zelf toe en de meeste stadsbussen rijden 4 keer per uur of zelfs 8 keer per uur in de spits dus boeiend.
Aansluitingen zijn er nu (dankzij het feit dat het geen halfuurdienstregeling is) toch niet in Groningen.
Gebruikersavatar
Cookie
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1671
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 17:06

Re: Station Zwolle twee weekends dicht

Bericht door Cookie »

Jawel hoor, want de Arrivatreinen sluiten vaak aan op de NS-treinen. Voorbeeld voor de treinen Groningen -> Hoogezand in de avond:
xx.03 (sluit aan op IC van xx.52)
xx.18 (sluit aan op IC van xx.14, cross-platform)
erjeebee
Berichten: 1355
Lid geworden op: do 07 jan 2010, 15:41
Locatie: Brisbane of daaromtrent

Re: Station Zwolle twee weekends dicht

Bericht door erjeebee »

Cookie schreef:Jawel hoor, want de Arrivatreinen sluiten vaak aan op de NS-treinen. Voorbeeld voor de treinen Groningen -> Hoogezand in de avond:
xx.03 (sluit aan op IC van xx.52)
xx.18 (sluit aan op IC van xx.14, cross-platform)
Uitgezonderd de 14 - 18 overstap van/naar Hoogezand (net zo krap de andere kant op) zijn alle trein-trein overstappen in Groningen en Leeuwarden ruim genoeg om de IC's bijvoorbeeld 2 minuten eerder te laten vertrekken en 2 minuten later te laten aankomen.

Ik kan echter niet overzien (en heb niet de tijd om uit te zoeken) welke consequenties die 2 minuten heeft voor trein-bus aansluitingen in Assen, Hoogeveen, Meppel, Steenwijk en Heerenveen.

Verwacht dat die dat ook wel kunnen hebben, maar zeker weten doe ik het niet.
erjeebee
Berichten: 1355
Lid geworden op: do 07 jan 2010, 15:41
Locatie: Brisbane of daaromtrent

Re: Station Zwolle twee weekends dicht

Bericht door erjeebee »

Zwolle is toch eigenlijk wel een enorme bottleneck...
Als er nog ergens een keer een paar miljoentjes over zijn moesten we maar eens een flyover aanleggen die spoor Meppel-Zwolle en spoor Deventer-Zwolle met elkaar verbindt zodat je een fatsoenlijk alternatief kan bieden als Zwolle er uit ligt.

Biedt ook mogelijkheden voor snellere N-Z verbindingen
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Station Zwolle twee weekends dicht

Bericht door Klaasje »

Ja, daar zijn ook zo enorm veel reizigers voor te vinden die er veel baat bij hebben dat het een grote investering waard is.. Not. Ik ken betere investeringen in het Noorden:
  • Opleuken van bogen richting baanvaksnelheid. (Scheelt tijd maar vooral veel energie)
  • Verhogen capaciteit Zwolle-Herfte-Meppel
  • Kijken naar mogelijkheden om 160 km/h op Groningen-Zwolle te gaan rijden.
The best
Berichten: 503
Lid geworden op: wo 01 jun 2011, 10:21

Re: Station Zwolle twee weekends dicht

Bericht door The best »

erjeebee schreef:Zwolle is toch eigenlijk wel een enorme bottleneck...
Als er nog ergens een keer een paar miljoentjes over zijn moesten we maar eens een flyover aanleggen die spoor Meppel-Zwolle en spoor Deventer-Zwolle met elkaar verbindt zodat je een fatsoenlijk alternatief kan bieden als Zwolle er uit ligt.

Biedt ook mogelijkheden voor snellere N-Z verbindingen
Wat is daar een toegevoegde waarde van? Als het echt nodig is kan je de lijn van Deventer kop laten maken voor Zwolle en dan naar Groningen laten rijden. Daar hoef je voor de rest niet zo moeilijk voor te doen.
erjeebee
Berichten: 1355
Lid geworden op: do 07 jan 2010, 15:41
Locatie: Brisbane of daaromtrent

Re: Station Zwolle twee weekends dicht

Bericht door erjeebee »

Ik zei toch: Miljoentjes over :mrgreen:

Dus pecunia die er nog ligt NA het doen van echt belangrijke aanpassingen.
Zoals de suggesties van bovengetekende
erjeebee
Berichten: 1355
Lid geworden op: do 07 jan 2010, 15:41
Locatie: Brisbane of daaromtrent

Re: Station Zwolle twee weekends dicht

Bericht door erjeebee »

The best schreef:Als het echt nodig is kan je de lijn van Deventer kop laten maken voor Zwolle en dan naar Groningen laten rijden. Daar hoef je voor de rest niet zo moeilijk voor te doen.
:mrgreen: zie hierboven.. dat kopmaken voor Zwolle vinden NS/Prorail te problematisch

En neem mijn flyover verhaal aub niet serieus...
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Station Zwolle twee weekends dicht

Bericht door Klaasje »

Het probleem van eerder vertrekken uit Groningen en later aankomen in Groningen is overigens vooral Zwolle: Qua kering kom je zo lullig uit dat de twee treinen die de tegengestelde richting op rijden elkaar precies op het emplacement van Zwolle tegenkomen. Dan moeten ze dus nog eerder vertrekken uit Groningen en nog later aankomen in Groningen waardoor het nut van de oplossing fors afneemt.
erjeebee
Berichten: 1355
Lid geworden op: do 07 jan 2010, 15:41
Locatie: Brisbane of daaromtrent

Re: Station Zwolle twee weekends dicht

Bericht door erjeebee »

Eh
Ze hoeven elkaar toch niet te kruisen?
Vertrekken van 14 of 15 en binnenkomen op 16.
Als iedereen is uitgestapt en vertrekkende trein pleite, dan van 16 naar 14/15 rangeren voor vertrek krap half uur later

Of ken ik de situatie ter plekke niet goed genoeg en klets ik onzin?

Edit: ik bedoel natuurlijk Vertrekken van 14 en binnenkomen op 15 of 16
anders zitten ze elkaar nog steeds in de weg :)
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Station Zwolle twee weekends dicht

Bericht door Klaasje »

Bij kopmaken ga ik er vanuit dat je overstaploos van Meppel naar Deventer en v.v. kunt reizen. Dan krijg je kruisende bewegingen. Wanneer je reizigers wilt laten overstappen is er een perron nodig en wordt de boel wat minder flexibel.
erjeebee
Berichten: 1355
Lid geworden op: do 07 jan 2010, 15:41
Locatie: Brisbane of daaromtrent

Re: Station Zwolle twee weekends dicht

Bericht door erjeebee »

Klaasje schreef:Bij kopmaken ga ik er vanuit dat je overstaploos van Meppel naar Deventer en v.v. kunt reizen. Dan krijg je kruisende bewegingen. Wanneer je reizigers wilt laten overstappen is er een perron nodig en wordt de boel wat minder flexibel.
O ja, was even de context uit het oog verloren.
Maar dan gaat het nog steeds goed als je de trein uit Groningen op 14 laat aankomen en vandaar naar Deventer laat vertrekken en de trein uit Deventer op 15 laat aankomen en vandaar naar Groningen laat vertrekken.


Krijg je dit:

Trein uit Deventer aank spoor 15: .44
Vertrek richting Groningen: .49

Trein uit Groningen aank spoor 14: .41
Vertrek ri Deventer: .47
Maxim
Berichten: 300
Lid geworden op: ma 19 sep 2011, 10:52
Locatie: Baarn
Contacteer:

Re: Station Zwolle twee weekends dicht

Bericht door Maxim »

The best schreef:
erjeebee schreef:(...)een flyover aanleggen die spoor Meppel-Zwolle en spoor Deventer-Zwolle met elkaar verbindt (...).
Wat is daar een toegevoegde waarde van? Als het echt nodig is kan je de lijn van Deventer kop laten maken voor Zwolle en dan naar Groningen laten rijden. Daar hoef je voor de rest niet zo moeilijk voor te doen.
Behalve dan dat er sowieso al plannen zijn vanwege herroutering van goederentreinen van- en naar het noorden. Maar of dat ooit doorgaat... :roll:
erjeebee
Berichten: 1355
Lid geworden op: do 07 jan 2010, 15:41
Locatie: Brisbane of daaromtrent

Re: Station Zwolle twee weekends dicht

Bericht door erjeebee »

Goederentreinen?
Zijn er dan goederenpaden tussen zwolle en deventer?
Gaat dat tussen de reizigerstreinen door qua enkelspoor Olst?

Maar goed, dit is off topic.

Op mijn vraag of iemand enig idee heeft hoe het vervangend busvervoer geregeld gaat worden is nog geen antwoord gekomen.
Hetgeen me doet afvragen of er uberhaupt al ideeen over bestaan of dat het nog in de "we gaan bussen regelen, maar we zien een week van tevoren wel hoe" fase zit.
Thijs
Berichten: 471
Lid geworden op: za 15 mar 2008, 14:27
Locatie: Nijmegen

Re: Station Zwolle twee weekends dicht

Bericht door Thijs »

In plaats van dat soort ongefundeerde negatieve onzin uiten als dat hier nog helemaal niet over nagedacht zou zijn, zou je ook verder kunnen kijken dan je neus lang is: http://www.ns.nl/reizigers/reisinformat ... ion-zwolle
erjeebee
Berichten: 1355
Lid geworden op: do 07 jan 2010, 15:41
Locatie: Brisbane of daaromtrent

Re: Station Zwolle twee weekends dicht

Bericht door erjeebee »

:oops:
Inderdaad een kort neusje. :neg:

Ik heb kennelijk niet goed gegoogled, want ik kwam de NS site niet tegen..
En ik heb niet het benul gehad om gewoon op de NS site zelf wat rond te speuren
Dank voor de link.
Bastiaan
Berichten: 620
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:58
Locatie: Zwolle

Re: Station Zwolle twee weekends dicht

Bericht door Bastiaan »

reisthijs schreef:Wees in de eerste plaats maar gewoon blij dat het station slechts twee weekendjes plat gaat in plaats van een hele maand.
Daar ben ik niet zo blij mee. Dat betekent namelijk dat de ellende nog een jaar langer duurt dan gepland en dat vanaf december de infra-aanpassingen rond Zwolle nog niet volledig zijn opgeleverd. Je kunt hooguit sporen 9 en 10 (vierde perron) aansluiten en in gebruik nemen. Het verleggen van de sporen zodat je conflictvrij van spoor 3 of 5 kunt vertrekken en tegelijkertijd op 6 of 7 kunt aankomen, of andersom, gaat echt niet lukken voor december. Ik geloof dat de reistijd tussen het Noorden en de Randstad hierdoor wel met een paar minuten zal gaan toenemen. De dienstregeling is namelijk niet robuust uit te voeren met zo veel conflicterende bewegingen. Ik had dus liever die vier weken buitendienststelling gehad, zodat alles op 9 december gewoon klaar was geweest.

Maargoed, het had altijd nog erger gekund. De opening van de Hanzelijn uitstellen bijvoorbeeld. Dus wat dat betreft ben ik blij dat er überhaupt nog een paar buitendienststellingen komen, zodat in ieder geval de benodigde capaciteit kan worden gecreëerd :)
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Station Zwolle twee weekends dicht

Bericht door Klaasje »

Reken maar dat de hoeveelheid werk die er nodig was voor Zwolle sowieso niet in vier weken had gepast.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 26 gasten