Concessie Twente
Re: Drie bieders concessie Twente
Ik hoorde van een chauffeur van syntus dat er binnenkort 26 nieuwe VDL bussen zullen instromen in de ZHO consessie. Om de volvo's te vervangen denk ik. Deze bussen gaan dan ook mee naar de nieuwe twente consessie in 2013.
Chauffeur wist niet zeker of de deal al rond was.
Chauffeur wist niet zeker of de deal al rond was.
Re: Drie bieders concessie Twente
Datzelfde heb ik inderdaad ook van een chauffeur gehoord. Was sowieso ter vervanging van de Volvo's, want die zijn wel oud aan het worden.
Re: Drie bieders concessie Twente
Syntus-trein krijgt toilet, ritprijs omhoog
woensdag 07 maart 2012 | 17:38
OLDENZAAL De Syntus-treinen, die tussen Zutphen en Oldenzaal rijden, worden vanaf december 2013 voorzien van een toilet. Het gemeentelijk samenwerkingsverband de Regio Twente heeft daartoe opdracht gegeven.
Het plaatsen van de toiletten gaat ten koste van enkele zitplaatsen. Per trein komt dat volgens vervoersbedrijf Syntus neer op maximaal zes zitplaatsen. „We hoorden regelmatig geluiden van reizigers dat het fijn zou zijn als de trein zou worden uitgerust met een toilet”, zegt Harry te Walvaart van Regio Twente.
Om de toiletten te kunnen bekostigen gaat de reiziger meer betalen voor een treinrit, namelijk 0,008 eurocent per kilometer. „Een retourtje Hengelo-Oldenzaal bijvoorbeeld wordt dan 16 cent duurder”, aldus Te Walvaart.
Bron: TC Tubantia
woensdag 07 maart 2012 | 17:38
OLDENZAAL De Syntus-treinen, die tussen Zutphen en Oldenzaal rijden, worden vanaf december 2013 voorzien van een toilet. Het gemeentelijk samenwerkingsverband de Regio Twente heeft daartoe opdracht gegeven.
Het plaatsen van de toiletten gaat ten koste van enkele zitplaatsen. Per trein komt dat volgens vervoersbedrijf Syntus neer op maximaal zes zitplaatsen. „We hoorden regelmatig geluiden van reizigers dat het fijn zou zijn als de trein zou worden uitgerust met een toilet”, zegt Harry te Walvaart van Regio Twente.
Om de toiletten te kunnen bekostigen gaat de reiziger meer betalen voor een treinrit, namelijk 0,008 eurocent per kilometer. „Een retourtje Hengelo-Oldenzaal bijvoorbeeld wordt dan 16 cent duurder”, aldus Te Walvaart.
Bron: TC Tubantia
Re: Drie bieders concessie Twente
Jammer hoor, trein verbouwen om er een dure tiolet in te laten zetten. Had dan gewoon nieuwe treinen geeist. Wordt nog wat in de spits, minder capaciteit terwijl het aanbod toeneemt omdat de knoop in Deventer weg valt en daarmee Hengelo-Zutphen een alternatief wordt voor reizigers die anders via Deventer zouden reizen.
Re: Drie bieders concessie Twente
Ja ja ik weet dat we in een wegwerp maatschappij leven maar moeten we daar allemaal aan mee doen?Freek schreef:Jammer hoor, trein verbouwen om er een dure tiolet in te laten zetten. Had dan gewoon nieuwe treinen geeist. Wordt nog wat in de spits, minder capaciteit terwijl het aanbod toeneemt omdat de knoop in Deventer weg valt en daarmee Hengelo-Zutphen een alternatief wordt voor reizigers die anders via Deventer zouden reizen.
Re: Drie bieders concessie Twente
Is het niet zo dat er in de spits tussen Oldenzaal en Goor 4 treinen per uur gingen rijden? Dan krijgt dus een groot deel van het traject een behoorlijke vergroting van de extra capaciteit.Dafdriver schreef:Ja ja ik weet dat we in een wegwerp maatschappij leven maar moeten we daar allemaal aan mee doen?Freek schreef:Jammer hoor, trein verbouwen om er een dure tiolet in te laten zetten. Had dan gewoon nieuwe treinen geeist. Wordt nog wat in de spits, minder capaciteit terwijl het aanbod toeneemt omdat de knoop in Deventer weg valt en daarmee Hengelo-Zutphen een alternatief wordt voor reizigers die anders via Deventer zouden reizen.
Re: Drie bieders concessie Twente
Dafdriver, je hebt me verkeerd begrepen. Het zo lang mogelijk gebruiken van materieel vind ik een goede zaak. Het niet eisen van nieuwe bussen in concessie vind ik dan ook een zeer goed idee. Voor treinen geld ook dat ik an sich niet tegen 'hergebruik' ben. Gelijktijdig zijn de Linten echt niet geschikt voor hergebruik. Helemaal als er een toilet wordt ingebouwd, dat is een dusdanig grote verbouwing dat de kosten sterk oplopen. Goedkeuring door IVW zal misschien ook wel weer nodig zijn. Verder natuurlijk al de gewone renovatie die gepland stond met de niet al te beste bouw en onderhoud van de treinen vraag ik me af of ze niet en economisch en normaal zijn afgeschreven. Had in dit geval gewoon nieuwe treinen geeist, goedkoper en dan wel te gebruiken in een vervolg concessie.
@capaciteit
Door de nieuwe Ns-dienstregeling vervalt de knoop in Deventer. Reizigers tussen Enschede/Hengelo naar Zp/Ah/Nm via Goor moeten. Aangezien dit een aanmerkelijke groep is, zul je hier op moeten inspelen daar helpt een spitsverdichting tussen Goor en Hengelo niets. Je moet juist capaciteit op het hele traject toevoegen.
@capaciteit
Door de nieuwe Ns-dienstregeling vervalt de knoop in Deventer. Reizigers tussen Enschede/Hengelo naar Zp/Ah/Nm via Goor moeten. Aangezien dit een aanmerkelijke groep is, zul je hier op moeten inspelen daar helpt een spitsverdichting tussen Goor en Hengelo niets. Je moet juist capaciteit op het hele traject toevoegen.
Re: Drie bieders concessie Twente
Op dit moment zijn er 24 LINTen.
Een groot deel daarvan komt in december 2012 vrij en kan dan in de periode t/m december 2013 verbouwd worden voor zowel Syntus als Arriva.
Maar weet iemand toevallig:
Hoeveel stellen Syntus nodig zal hebben voor Ztp - Odz per december 2013?
Hoeveel stellen naar Arriva gaan (ik gok zelf op 3)?
Wat er gaat gebeuren met de overige stellen (afvoer of verkoop)?
Een groot deel daarvan komt in december 2012 vrij en kan dan in de periode t/m december 2013 verbouwd worden voor zowel Syntus als Arriva.
Maar weet iemand toevallig:
Hoeveel stellen Syntus nodig zal hebben voor Ztp - Odz per december 2013?
Hoeveel stellen naar Arriva gaan (ik gok zelf op 3)?
Wat er gaat gebeuren met de overige stellen (afvoer of verkoop)?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Re: Drie bieders concessie Twente
Allemaal prachtig, maar dan zullen er ook stukken spoor verdubbeld moeten worden, zeker tussen Lochem / Zutphen en Hengelo / Delden denk ik zo.Freek schreef:Door de nieuwe Ns-dienstregeling vervalt de knoop in Deventer. Reizigers tussen Enschede/Hengelo naar Zp/Ah/Nm via Goor moeten. Aangezien dit een aanmerkelijke groep is, zul je hier op moeten inspelen daar helpt een spitsverdichting tussen Goor en Hengelo niets. Je moet juist capaciteit op het hele traject toevoegen.
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
Re: Drie bieders concessie Twente
Past netjes een kwartierdienst Zp-Hgl op het spoor. Kruisen op Zutphen, Laren-Almen, Lochem, Markelo, Goor, Delden en Hengelo.
Bij twijfel: gebruik beton.
Re: Drie bieders concessie Twente
Meer capaciteit toevoegen kan ook door (vaker) met dubbele treinstellen te rijden.
Re: Drie bieders concessie Twente
inderdaad, vaker met dubbel stellen rijden is de oplossing. Het is alleen de vraag of een vervoerder rekening heeft gehouden bij de bieding die ze hebben gedaan. Extra treinstellen is niet iets wat een vervoerder graag opneemt in z'n bieding.
Re: Drie bieders concessie Twente
Zoals gezegd: er zijn genoeg LINTen over.
Zoals gevraagd: hoeveel gaan er naar Arriva en hoeveel heeft Syntus in eerste instantie in gedachten (en hoeveel komen er vrij per december 2012)?
Zoals gevraagd: hoeveel gaan er naar Arriva en hoeveel heeft Syntus in eerste instantie in gedachten (en hoeveel komen er vrij per december 2012)?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Re: Drie bieders concessie Twente
Ja er zijn genoeg over, maar dat wil niet zeggen dat Syntus ze least, klein verschil he.
Re: Drie bieders concessie Twente
Er staan er nu 11 te koop voor per december 2012, er gaan er 3 naar Arriva. De rest zou theoretisch gezien dus naar ZHO kunnen, dat zijn er 9. Je hebt 6 omlopen. Biedt in ieder geval ruimte voor beter onderhoud en daarnaast nog ruimte om de drukste trein te versterken naar twee Lintjes. Rest rijdt dan dus allemaal los.
- reisthijs
- Donateur
- Berichten: 5863
- Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: Drie bieders concessie Twente
Hengelo - Arnhem is in de huidige dienstregeling toch ook al sneller via Goor?Freek schreef:@capaciteit
Door de nieuwe Ns-dienstregeling vervalt de knoop in Deventer. Reizigers tussen Enschede/Hengelo naar Zp/Ah/Nm via Goor moeten. Aangezien dit een aanmerkelijke groep is, zul je hier op moeten inspelen daar helpt een spitsverdichting tussen Goor en Hengelo niets. Je moet juist capaciteit op het hele traject toevoegen.
Zijn er nu echt zo veel mensen die omreizen via Deventer? :?
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Re: Drie bieders concessie Twente
Valt volgens mij wel mee, op maandagochtend zijn het er in ieder geval niet heel veel en een groot deel van die overstappers zal wel uit Almelo komen gok ik.reisthijs schreef:Hengelo - Arnhem is in de huidige dienstregeling toch ook al sneller via Goor?Freek schreef:@capaciteit
Door de nieuwe Ns-dienstregeling vervalt de knoop in Deventer. Reizigers tussen Enschede/Hengelo naar Zp/Ah/Nm via Goor moeten. Aangezien dit een aanmerkelijke groep is, zul je hier op moeten inspelen daar helpt een spitsverdichting tussen Goor en Hengelo niets. Je moet juist capaciteit op het hele traject toevoegen.
Zijn er nu echt zo veel mensen die omreizen via Deventer? :?
Re: Drie bieders concessie Twente
Ja echt wel.reisthijs schreef:Hengelo - Arnhem is in de huidige dienstregeling toch ook al sneller via Goor?Freek schreef:@capaciteit
Door de nieuwe Ns-dienstregeling vervalt de knoop in Deventer. Reizigers tussen Enschede/Hengelo naar Zp/Ah/Nm via Goor moeten. Aangezien dit een aanmerkelijke groep is, zul je hier op moeten inspelen daar helpt een spitsverdichting tussen Goor en Hengelo niets. Je moet juist capaciteit op het hele traject toevoegen.
Zijn er nu echt zo veel mensen die omreizen via Deventer? :?
1. Met de OV-chipkaart is via Goor extra in/uit-checken in Zutphen. Gezien krappe overstaptijd extreem reizigersonvriendelijk.
2. Via Deventer zit je met fors comfortabeler materieel (Intercity, wifi, etc.)
3. Van/naar Enschede van/naar Arnhem scheelt het bijna niks, verschil is verwaarloosbaar
4. Op Zutphen-Hengelo soms uursdienst
Ikzelf reis elke week één of meerdere keren tussen Nijmegen en Enschede en ik reis in 99% van de gevallen via Deventer vanwege bovenstaande argumenten. Ken meerdere mensen die dezelfde afweging hebben.
Re: Drie bieders concessie Twente
De cijfers die ik heb gezien laten zien dat Syntus in de spits te maken krijgt met elke tientallen extra reizigers per trein. Als je dat dan weer weg zet tegenover het materieel is dus een substantieel aantal.
Re: Drie bieders concessie Twente
Syntus betrekt reizigers bij inrichting nieuwe bussen voor Twente
Geplaatst op: 21-03-2012
Met ingang van december 2013 verzorgt openbaar vervoerbedrijf Syntus het busvervoer in Twente en de treindienst Zutphen - Hengelo - Oldenzaal. De voorbereidingen voor de start zijn anderhalf jaar van te voren al in volle gang.
Syntus voelt zich sterk verbonden met Twente en haar inwoners en wil haar regionale betrokkenheid onderstrepen door de reiziger in een vroeg stadium te betrekken bij de inrichting van het openbaar vervoer. Daarom heeft Syntus afgelopen week samen met o.a. de Regio Twente, vertegenwoordigers van het ROCOV (Regionaal Overleg Consumentenorganisatie Openbaar Vervoer), de Gehandicaptenraad en OR-leden van de huidige vervoerder Connexxion en van Syntus zelf de leverancier van de nieuwe bussen in Heerenveen bezocht.
Naast een rondleiding door de werkplaats waar de bussen gebouwd worden, zijn er ook een aantal praktische zaken getest en bekeken zoals verschillende zittingen van de stoelen, de inrichting van de chauffeursplek en het gebruik van de elektrische rolstoelplank. Voor de elektrische rolstoelplank was speciaal de leverancier uit Italië overgekomen om mee te kijken en advies te geven.
‘Wij willen graag in een vroeg stadium gebruikers van het openbaar vervoer betrekken bij de inrichting van onze voertuigen’ aldus Bas Wierink, Manager Vloot van Syntus. ‘Het was een leuke maar zeker ook nuttige dag. Binnen de randvoorwaarden en gestelde eisen door onze opdrachtgever de Regio Twente proberen we samen een zo’n goed mogelijk product te maken waar een zo groot mogelijke groep reizigers van profiteert.’
De Regio Twente en Syntus verzamelen de vragen en opmerkingen die naar aanleiding van deze dag binnen komen. Vervolgens wordt in gezamenlijk overleg bekeken hoe de bus zo optimaal mogelijk kan worden ingericht binnen de eisen van het bestek, de offerte van Syntus en de financiële mogelijkheden. De productie van de bussen gaat in week 14 van start.
Bron: Radio 350
Had al wel gehoord dat men in Heerenveen was wezen kijken, maar er is nu dus blijkbaar al definitief gekozen voor een VDL-product.
Geplaatst op: 21-03-2012
Met ingang van december 2013 verzorgt openbaar vervoerbedrijf Syntus het busvervoer in Twente en de treindienst Zutphen - Hengelo - Oldenzaal. De voorbereidingen voor de start zijn anderhalf jaar van te voren al in volle gang.
Syntus voelt zich sterk verbonden met Twente en haar inwoners en wil haar regionale betrokkenheid onderstrepen door de reiziger in een vroeg stadium te betrekken bij de inrichting van het openbaar vervoer. Daarom heeft Syntus afgelopen week samen met o.a. de Regio Twente, vertegenwoordigers van het ROCOV (Regionaal Overleg Consumentenorganisatie Openbaar Vervoer), de Gehandicaptenraad en OR-leden van de huidige vervoerder Connexxion en van Syntus zelf de leverancier van de nieuwe bussen in Heerenveen bezocht.
Naast een rondleiding door de werkplaats waar de bussen gebouwd worden, zijn er ook een aantal praktische zaken getest en bekeken zoals verschillende zittingen van de stoelen, de inrichting van de chauffeursplek en het gebruik van de elektrische rolstoelplank. Voor de elektrische rolstoelplank was speciaal de leverancier uit Italië overgekomen om mee te kijken en advies te geven.
‘Wij willen graag in een vroeg stadium gebruikers van het openbaar vervoer betrekken bij de inrichting van onze voertuigen’ aldus Bas Wierink, Manager Vloot van Syntus. ‘Het was een leuke maar zeker ook nuttige dag. Binnen de randvoorwaarden en gestelde eisen door onze opdrachtgever de Regio Twente proberen we samen een zo’n goed mogelijk product te maken waar een zo groot mogelijke groep reizigers van profiteert.’
De Regio Twente en Syntus verzamelen de vragen en opmerkingen die naar aanleiding van deze dag binnen komen. Vervolgens wordt in gezamenlijk overleg bekeken hoe de bus zo optimaal mogelijk kan worden ingericht binnen de eisen van het bestek, de offerte van Syntus en de financiële mogelijkheden. De productie van de bussen gaat in week 14 van start.
Bron: Radio 350
Had al wel gehoord dat men in Heerenveen was wezen kijken, maar er is nu dus blijkbaar al definitief gekozen voor een VDL-product.
Re: Drie bieders concessie Twente
Voor de geïnteresseerden: de bussen waar in januari over gesproken werd en de bussen in het krantenartikel zijn:
20 stuks VDL Citea LLE 120 voor de huidige concessie ZHO. Deze bussen worden uitgevoerd in de nieuwe Twents uitvoering en zijn derhalve de eerste bussen voor de concessie Twente die ingaat op 8 december 2013.
Dit worden de eerste bussen van het lichtgewicht Ambassador ontwerp met het nieuwe Citea uiterlijk.
Leuk detail is dat een dezer dagen in Zwolle de 2 allerlaatste Ambassadors in dienst komen... ook bij Syntus.
Helaas valt het doek dan voor de 2 demo Citea's die nu in Zwolle rijden.
20 stuks VDL Citea LLE 120 voor de huidige concessie ZHO. Deze bussen worden uitgevoerd in de nieuwe Twents uitvoering en zijn derhalve de eerste bussen voor de concessie Twente die ingaat op 8 december 2013.
Dit worden de eerste bussen van het lichtgewicht Ambassador ontwerp met het nieuwe Citea uiterlijk.
Leuk detail is dat een dezer dagen in Zwolle de 2 allerlaatste Ambassadors in dienst komen... ook bij Syntus.
Helaas valt het doek dan voor de 2 demo Citea's die nu in Zwolle rijden.
When you're tired of London, you're tired of life
Re: Drie bieders concessie Twente
Op Twitter kwam een plaatje voorbij van de nieuwe bussen voor Twente.
Het rood is wel een stuk lichter rood dan het nu is, vergeleken met de Amba die aan het eind van de rij staat. Is hetzelfde als Brabant en de DB. Die neus vind ik wel geslaagd trouwens :)
Opvallend zijn de hoge spiegels aan beide zijden. Hopen dat ze binnenkort ook vanuit Neede ingezet gaan worden, hebben we hier in Enschede nog wat meer variatie...
https://twitter.com/#!/nickvdgeugten/st ... 81/photo/1
Het rood is wel een stuk lichter rood dan het nu is, vergeleken met de Amba die aan het eind van de rij staat. Is hetzelfde als Brabant en de DB. Die neus vind ik wel geslaagd trouwens :)
Opvallend zijn de hoge spiegels aan beide zijden. Hopen dat ze binnenkort ook vanuit Neede ingezet gaan worden, hebben we hier in Enschede nog wat meer variatie...
https://twitter.com/#!/nickvdgeugten/st ... 81/photo/1
Re: Drie bieders concessie Twente
Jammer, zijn profiel is beschermd. :(
Dus alleen mensen die door hem geaccepteerd zijn als volger, kunnen hem volgen (en die foto zien).
Dus alleen mensen die door hem geaccepteerd zijn als volger, kunnen hem volgen (en die foto zien).
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Re: Drie bieders concessie Twente
Je kan de foto toch opslaan en dan via een externe website als tinypic even uploaden.
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 78 gasten