NS past dienstregeling al aan bij vermoeden sneeuw
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39192
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
NS past dienstregeling al aan bij vermoeden sneeuw
NS past dienstregeling al aan bij vermoeden sneeuw
Geplaatst op: vrijdag 4 mei 2012 16:16
Laatst bijgewerkt: vrijdag 4 mei 2012 16:16
UTRECHT - De Nederlandse Spoorwegen (NS) gaan bij de minste twijfel over slecht weer de dienstregeling terugschroeven, ook al valt er geen sneeuw.
Dat blijkt uit honderden pagina’s documentatie over de verstoring op het spoor, die NU.nl in handen kreeg met een beroep op de Wet openbaarheid van bestuur (Wob).
Lees verder
Geplaatst op: vrijdag 4 mei 2012 16:16
Laatst bijgewerkt: vrijdag 4 mei 2012 16:16
UTRECHT - De Nederlandse Spoorwegen (NS) gaan bij de minste twijfel over slecht weer de dienstregeling terugschroeven, ook al valt er geen sneeuw.
Dat blijkt uit honderden pagina’s documentatie over de verstoring op het spoor, die NU.nl in handen kreeg met een beroep op de Wet openbaarheid van bestuur (Wob).
Lees verder
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Re: NS past dienstregeling al aan bij vermoeden sneeuw
Dat is dus totaal iets anders dan "winterklaar" :')
Re: NS past dienstregeling al aan bij vermoeden sneeuw
Dus als ik het goed lees was de infrastructuru niet bestendig tegen weer waar het wel bestendig tegen zou moeten zijn. Daarnaast - en dat mis ik - ging het materieel ook nog redelijk snel kapot of lieten blokken ijs op de wissels vallen.
Dus in plaats van dat op te lossen gaan we dus sneller een winterdienstregeling invoeren.
In februari hebben we op sommige trajecten ook de belofte van 'wij zetten langere treinen in' mogen ervaren...
Dus in plaats van dat op te lossen gaan we dus sneller een winterdienstregeling invoeren.
In februari hebben we op sommige trajecten ook de belofte van 'wij zetten langere treinen in' mogen ervaren...
Beul van de blindegeleidelijn
Re: NS past dienstregeling al aan bij vermoeden sneeuw
Als nu de reizigers ook massaal thuis blijven gaat alles weer goed en is het spoor alsnog winterklaar *O* .
§ 6. Het passeren van rode seinen
Artikel 33
1.Lichtseinen die rood licht uitstralen mogen alleen voorbijgereden worden, indien de bestuurder van de treindienstleider een aanwijzing Stoptonend sein heeft gekregen.
Artikel 33
1.Lichtseinen die rood licht uitstralen mogen alleen voorbijgereden worden, indien de bestuurder van de treindienstleider een aanwijzing Stoptonend sein heeft gekregen.
Re: NS past dienstregeling al aan bij vermoeden sneeuw
WSM schreef:Als nu de reizigers ook massaal thuis blijven gaat alles weer goed en is het spoor alsnog winterklaar *O* .
We kunnen beter gewoon eind oktober alles opbreken en half maar het hele net weer aanleggen *O*
Re: NS past dienstregeling al aan bij vermoeden sneeuw
Je moet ook rekening houden met [het vermoeden van] herfststormen. En een zomeronweer is ook best wel lastig. Bovendien houdt het weer zich toch nooit aan de regelsFles schreef:WSM schreef:Als nu de reizigers ook massaal thuis blijven gaat alles weer goed en is het spoor alsnog winterklaar *O* .
We kunnen beter gewoon eind oktober alles opbreken en half maar het hele net weer aanleggen *O*
Re: NS past dienstregeling al aan bij vermoeden sneeuw
dat gefaal moet eens ophouden gewoon.
Re: NS past dienstregeling al aan bij vermoeden sneeuw
We moeten meer auto gaan rijden. Stuur de sneeuw gewoon terug naar de noordpool waar het spul thuishoort.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Re: NS past dienstregeling al aan bij vermoeden sneeuw
Misschien bij wijze van proef de spoorwegen deels asfalteren. Bepaalde trajecten kunnen dan gedurende de winter als autosnelweg worden gebruikt. Treinen rijden er dan toch niet, het zou immers kunnen gaan sneeuwen.
§ 6. Het passeren van rode seinen
Artikel 33
1.Lichtseinen die rood licht uitstralen mogen alleen voorbijgereden worden, indien de bestuurder van de treindienstleider een aanwijzing Stoptonend sein heeft gekregen.
Artikel 33
1.Lichtseinen die rood licht uitstralen mogen alleen voorbijgereden worden, indien de bestuurder van de treindienstleider een aanwijzing Stoptonend sein heeft gekregen.
Re: NS past dienstregeling al aan bij vermoeden sneeuw
Ik hoor hier de nieuwe President-directeur van de nieuw te vormen NS-Prorail Groep. *O*Fles schreef:dat gefaal moet eens ophouden gewoon.
*grijns*Vinny schreef:We moeten meer auto gaan rijden.
Beul van de blindegeleidelijn
Re: NS past dienstregeling al aan bij vermoeden sneeuw
Vinny schreef:We moeten meer auto gaan rijden. Stuur de sneeuw gewoon terug naar de noordpool waar het spul thuishoort.
Als we dan meteen treinen afschaffen zijn er ook geen seinen meer die gepasseerd kunnen worden wanneer ze rood licht tonen. *O*WSM schreef:Misschien bij wijze van proef de spoorwegen deels asfalteren. Bepaalde trajecten kunnen dan gedurende de winter als autosnelweg worden gebruikt. Treinen rijden er dan toch niet, het zou immers kunnen gaan sneeuwen.
Ik krijg zo langzamerhand echt het idee dat we in een soort bananenrepubliek aan het belanden zijn op het gebied van spoor.Dat mag ik vast niet zeggen..
Re: NS past dienstregeling al aan bij vermoeden sneeuw
Ik vermoed dat het komende winter gaat sneeuwen. Dan zal morgen de aangepaste dienstregeling wel ingaan.
Re: NS past dienstregeling al aan bij vermoeden sneeuw
Wie belt Rijkswaterstaat even? Dan kunnen ze morgen beginnen met het asfalteren van het spoorwegnet. Dat lijkt me wel een nuttige investering als ik eerlijk ben. :')
Re: NS past dienstregeling al aan bij vermoeden sneeuw
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: NS past dienstregeling al aan bij vermoeden sneeuw
Alles leuk en aardig, maar als je zoiets gaat invoeren als vervoerder, verwacht ik wel dat de trein die niet rijdt door de aangepaste dienstregeling ook als 'niet gereden trein' gaat meetellen in de punctualiteitscijfers. Anders kan je door dit soort foefjes wel heel erg makkelijk aan de (punctualiteits-)eisen van de opdrachtgever gaan voldoen lijkt me.
Re: NS past dienstregeling al aan bij vermoeden sneeuw
NIet-gereden treinen tellen toch niet mee in de punctualiteitscijfers?Caspar schreef:Alles leuk en aardig, maar als je zoiets gaat invoeren als vervoerder, verwacht ik wel dat de trein die niet rijdt door de aangepaste dienstregeling ook als 'niet gereden trein' gaat meetellen in de punctualiteitscijfers. Anders kan je door dit soort foefjes wel heel erg makkelijk aan de (punctualiteits-)eisen van de opdrachtgever gaan voldoen lijkt me.
Klein detail of er nou reizigers op het perron stonden die graag die trein hadden willen hebben... Die zoeken het maar uit en krijgen later te horen dat de NS weer een punctualiteitsrecord heeft gehaald omdat er links en rechts werd geschrapt (zodat de volgende ingekorte trein lijkt op India aan de Rijn).
Beul van de blindegeleidelijn
Re: NS past dienstregeling al aan bij vermoeden sneeuw
Gewoon de treinen parkeren op een overdekte plaats en weer gaan rijden als de sneeuwbui voorbij is. Zo vaak sneeuwt het ook niet en heb je niet na de sneeuw drie weken ellende wegens defecten aan het materieel
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Re: NS past dienstregeling al aan bij vermoeden sneeuw
Je leest we vaker van dit soort reakties op nu.nl of de telegraaf. Maar dat is meestal volk wat het verstand heeft van een bedorven frikadel.Klaasje schreef:Wie belt Rijkswaterstaat even? Dan kunnen ze morgen beginnen met het asfalteren van het spoorwegnet. Dat lijkt me wel een nuttige investering als ik eerlijk ben. :')
Maar hier op dit forum...
Enfin dat er wat moet worden gedaan is logisch. Maak een goede nooddienstregeling met wat spitstreinen eruit.
In landen als Zwitserland rijden de treinen het hele jaar door korte trajecten en met een mindere frequentie.
We zijn nogal verwend door de jaren heen met een behoorlijke opgevoerde frequentie en weinig overstappen.
We hebben het nog niet zo slecht.
Re: NS past dienstregeling al aan bij vermoeden sneeuw
Ja, nu lees je zo'n reactie ook hier. Ik wordt zo langzamerhand een beetje cynisch van het hele wintergebeuren wat zich ook nog opstapelt met wat andere zaken in de spoorsector.
Ik weet niet welke steen je de afgelopen jaren van onderen hebt bekeken maar het is toch echt zo dat de treinen die rijden er zeker in de spits niet voor niets rijden. In de daluren kan het wellicht wel wat minder maar om de frequenties nou maar als luxe te gaan beschouwen gaat me toch echt te ver. Verder kan een nooddienstregeling met wat spitstreinen eruit nauwelijks wat opleveren aangezien de spitstreinen in het drukste deel van het land per spits op één hand te tellen zijn.
Ik weet niet welke steen je de afgelopen jaren van onderen hebt bekeken maar het is toch echt zo dat de treinen die rijden er zeker in de spits niet voor niets rijden. In de daluren kan het wellicht wel wat minder maar om de frequenties nou maar als luxe te gaan beschouwen gaat me toch echt te ver. Verder kan een nooddienstregeling met wat spitstreinen eruit nauwelijks wat opleveren aangezien de spitstreinen in het drukste deel van het land per spits op één hand te tellen zijn.
Re: NS past dienstregeling al aan bij vermoeden sneeuw
Je zou natuurlijk in 2012 als NS kunnen roepen dat je winterklaar bent en dat het materieel ook winterklaar is. Oh wacht, dat hebben ze de afgelopen drie jaar ook al geroepen...
Ik heb afgelopen winterperiode aan den lijve kunnen ondervinden hoe knus het is als de helft van de frequenties wordt geschrapt, er foutieve reisinformatie wordt gegeven en er een trein uitvalt (en dat terwijl de helft van de treinen al niet reed).
Tip voor het NS-bestuur in Utrecht: ga zelf eens met de trein reizen tijdens een nooddienstregeling in de spits.
Ik heb afgelopen winterperiode aan den lijve kunnen ondervinden hoe knus het is als de helft van de frequenties wordt geschrapt, er foutieve reisinformatie wordt gegeven en er een trein uitvalt (en dat terwijl de helft van de treinen al niet reed).
Tip voor het NS-bestuur in Utrecht: ga zelf eens met de trein reizen tijdens een nooddienstregeling in de spits.
Beul van de blindegeleidelijn
Re: NS past dienstregeling al aan bij vermoeden sneeuw
Dat was ook mijn eerste reactie na het lezen van dit bericht. Maar helaas, al gekaapt door Wubbo.Wubbo schreef:Ik vermoed dat het komende winter gaat sneeuwen. Dan zal morgen de aangepaste dienstregeling wel ingaan.
Ik ben nu al m bretels aan het zoeken, want ondanks de riemen die ik draag blijft mn broek maar afzakken door dit alles.
Volgens mij moeten we het hele spoorwegnet maar onder de grond duwen, de enige echte manier om van dit gezijk af te komen.
Buiten dat we daar dan van af zijn is het ook leuk voor Uithuizermeeden, Anna Paulowna en Daarlerveen. Krijgen ze een metro. *O*
En je lost een hoop overweg-gerelateerde problemen op natuurlijk.
OF
Je kijkt eens in de landen om je heen waar ook wel eens sneeuw valt... en probeert links en rechts wat best practices te jatten en daarmee te ontpuinhopen.
Best practices op gebied van oorzaken aanpakken
Maar dat is misschien een te revolutionair idee voor onze halfslachtige-symptoombestrijders
Re: NS past dienstregeling al aan bij vermoeden sneeuw
Juist. Je zegt het. Men kijkt naar de Zwitserland. Dat is dus het invoeren van een winterdienst .. ofwel kortere trajecten en mindere frequenties en dus langere reistijd. Alleen ze doen dat het hele jaar door. Ow ja een dubbele aantal mankracht. Waarom dacht je dat Veolia en Arriva het wel lukken.
Rapport van OBB aan ProRail is op www te vinden.
Rapport van OBB aan ProRail is op www te vinden.
Re: NS past dienstregeling al aan bij vermoeden sneeuw
Maar in Zwitserland liggen een hoop sporen ook ondergronds natuurlijk, vooral onder bergen waar bovenop sneeuw valt, daar heb je dan dus geen last van. De grote steden liggen niet al te hoog waardoor het aantal smeeuwdagen daar ook niet echt meer is, en toen ik twee jaar geleden in Zürich was regende het, terwijl Hoofddorp 40 cm sneeuw rapporteerde, dat is een hoeveelheid waar een skipiste bij wijze van spreke jaloers op kan zijn. Kortom, je moet wel juiste zaken met elkaar vergelijken. Al zijn er natuurlijk veel dingen die we van Zwitserland kunnen leren, zoals het beter exploitatief scheiden van de spoorlijnen. Je ziet nooit een S-bahntrein op een intercity dienst. Bij de NS is dat eerder regel dan uitzondering...
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Re: NS past dienstregeling al aan bij vermoeden sneeuw
Als in Nederland de trein niet meer rijdt terwijl er 40 cm sneeuw ligt zul je weinig mensen horen. Dat zijn situaties die eens in de zoveel jaar voorkomen, maar niet elke winter. Dat het kan gaan sneeuwen geldt voor elke winter, als je daar niet mee om kan gaan doe je volgens mij echt iets verkeerd. Net als dat je wel om moet kunnen gaan met windkracht 8 maar niet met windkracht 17, of met wat regen maar niet met een maand aaneengesloten regen, zeg maar.
Dat in Zwitserland alleen korte trajecten worden gereden is niet waar: ook daar rijden treinen van Basel naar Lugano (3 uur 42 minuten), dat is langer dan de meeste Nederlandse IC-verbindingen. Laten we eens zoeken naar maatregelen om de dienstregeling, de infra en het materieel normale-winter-bestand te maken, aangevuld met dienstregelingsaanpassingen voor de fase daarna. Dan versta ik onder dienstregelingswijzigingen het niet meer combineren en splitsen (ja, dat kan ook kortere treinen in de spits betekenen), lange treindiensten knippen op logische punten en frequentieverlagingen op baanvakken die dat kunnen hebben. Pas als er echt 40 cm sneeuw ligt kun je dan eens aankomen met een nooddienst.
Maarja, dat betekent oa het aanpassen van de personeelsdiensten in de winter, het flexibel omgaan met onderhoud en storingen en het ervoor zorgen dat je vantevoren nadenkt over het fenomeen winter, dat lijkt allemaal nogal lastig in Nederland...
Dat in Zwitserland alleen korte trajecten worden gereden is niet waar: ook daar rijden treinen van Basel naar Lugano (3 uur 42 minuten), dat is langer dan de meeste Nederlandse IC-verbindingen. Laten we eens zoeken naar maatregelen om de dienstregeling, de infra en het materieel normale-winter-bestand te maken, aangevuld met dienstregelingsaanpassingen voor de fase daarna. Dan versta ik onder dienstregelingswijzigingen het niet meer combineren en splitsen (ja, dat kan ook kortere treinen in de spits betekenen), lange treindiensten knippen op logische punten en frequentieverlagingen op baanvakken die dat kunnen hebben. Pas als er echt 40 cm sneeuw ligt kun je dan eens aankomen met een nooddienst.
Maarja, dat betekent oa het aanpassen van de personeelsdiensten in de winter, het flexibel omgaan met onderhoud en storingen en het ervoor zorgen dat je vantevoren nadenkt over het fenomeen winter, dat lijkt allemaal nogal lastig in Nederland...
Re: NS past dienstregeling al aan bij vermoeden sneeuw
_O- :D Hijsfijn :pos:Bee schreef:De Duiters zijn echt geen haar beter.
http://www.youtube.com/watch?v=IIISjcjWpC4
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 198 gasten